Gjest Tanita Skrevet 1. oktober 2006 #21 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg er legesekretær selv. Det er jo synd du har sånn oppfattning. Jeg for min del uttaler meg bare om noe jeg vet er rett i forhold til helsespørsmål.... Enig med deg ang. legevakta.... ← Vel, nå sier jeg ikke at alle er slik, men jeg har mange dårlige erfaringer med legesekretærer. No offense... Vel, jeg har erfart at legesekretærer har sittet og lest i journalen min (det har vært glassvegg, slik fikk jeg med meg det at de hadde journalen min opp) og satt der og pekte og leste mens de lo... Krenkende! Mange helsesekretærer er umodne og behandler folk som mindreverdige. Og mange tror at de er så viktige og at pasientene er dumme... Mange er nedlatende og - OK - kanskje er de drittlei jobben sin og lei av pasienter som klager over sykdommer og gamle som klager over ryggen sin og alt mulig, men noen burde tatt et kurs i ren høflighet! En gang var jeg og tok en gravitest og da hadde vi prøvd flere måneder, og denne gangen trodde jeg virkelig at vi hadde fått det til, så da jeg satt der og ventet på svar, kom hun i døra og sa foran alle oss "pasientene" som satt der og venta at "Prøven var helt grei den!" Så jeg håpte det var positivt, så jeg spurte henne hva det betydde "Nei, du er ikke gravid!" Som om det skulle vært en gladnyhet - og hva med diskresjon... Ikke alle burde vært legesekretær... Så nå har jeg begynt å grue meg til å gå til legen, ikke pga legetimen, men måten legesekretærene er på... Håper noen sekretærer leser dette og får opp øynene! Vi pasientene kan være litt syke, men vi er ikke blinde og får med oss mer enn dere tror!
Arkana Skrevet 1. oktober 2006 #22 Skrevet 1. oktober 2006 Så nå har jeg begynt å grue meg til å gå til legen, ikke pga legetimen, men måten legesekretærene er på... Håper noen sekretærer leser dette og får opp øynene! Vi pasientene kan være litt syke, men vi er ikke blinde og får med oss mer enn dere tror! ← Det du beskriver er jo hårreisende, men jeg håper det kun er unntakene. Jeg har heldigvis aldri opplevd annet enn profesjonelle legesekretærer. Jeg har aldri måttet utbrodere hva som feiler meg i telefonen, bare bestiller en time uten å trenge å si hva det gjelder. Aldri opplevd at personlig informasjon blir kringkastet til hele venteværelset heller (men generelt sett synes jeg selve resepsjonen alltid ligger for åpent til hos alle legene jeg har vært, det burde vært separat fra venteværelset).
Gjest Hedda Gabler Skrevet 1. oktober 2006 #23 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg har gode ergaringer med helsevesenet, de gangene jeg har vært innlagt på sykehus har jeg følt meg godt tatt vare på og i trygge hender. Men jeg har godt kjennskap til hårreisende behandling innen helsevesenet fra nær familie og venner, det går stort sett på arrogante leger. Synd at det går an!
Gjest Leya Skrevet 1. oktober 2006 #24 Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Noen veldig gode erfaringe, mens andre hårreisende dårlige. Men npår alt kommer til alt, helsepersonell er bare mennesker. Det unnskylder ikke lurv og dårlig arbeid, menkan forklare en del hendelser. Selv om det var kjipt å nesten styrke med fordi de ikke ville sende meg unødig i røntgen Endret 1. oktober 2006 av Leya
Kylling Skrevet 1. oktober 2006 #25 Skrevet 1. oktober 2006 Den siste måneden har jeg hatt særdeles negative erfaringer med fastlegen min i forbindelse med en spontanabort. Er fremdeles ikke ferdig med det, men nå får jeg heldigvis god hjelp av min nye fastlege, og jeg får bra oppfølging av sykehuset.
Kylling Skrevet 1. oktober 2006 #26 Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Jeg hater legesekretærer! Ja, jeg mener det! Og sorry if i offend you hvis noen her inne er det! Makan til umodne, tåpelige kjerringer som tror de er så viktige og tror de kan uttale seg om hva de vil som de vil! ← Jeg liker heller ikke slike sekretærer. Hos gamlelegen min jobbet det et par veldig inkompetente, arrogante sekretærer som jeg fikk makk av! Men ikke skjær alle over én kam da. Det finnes veldig mange flinke og imøtekommende sekretærer. Der jeg går nå er de så snille og gode! Edit: Du burde forresten klage. Det gjorde jeg. Vet ikke om det har hjulpet, for jeg har sluttet å gå dit, men de har iallfall godt av å bli tatt litt. Gjerne i et stivt, formelt brev. Og be om tilbakemending på klagen. Endret 1. oktober 2006 av Kylling
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #27 Skrevet 1. oktober 2006 jeg har ganske mye erfaring for å si det sånn ← Så flott
Gjest Tanita Skrevet 1. oktober 2006 #28 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg liker heller ikke slike sekretærer. Hos gamlelegen min jobbet det et par veldig inkompetente, arrogante sekretærer som jeg fikk makk av! Men ikke skjær alle over én kam da. Det finnes veldig mange flinke og imøtekommende sekretærer. Der jeg går nå er de så snille og gode! Edit: Du burde forresten klage. Det gjorde jeg. Vet ikke om det har hjulpet, for jeg har sluttet å gå dit, men de har iallfall godt av å bli tatt litt. Gjerne i et stivt, formelt brev. Og be om tilbakemending på klagen. ← Jeg orker ikke å begynne å klage, men neste gang en legesekretær slenger med leppa kommer jeg ikke til å bare nikke og si "takk, hadetbra" men slenge en sur kommentar tilbake! Eller kanskje verre... Noen ganger får man liksom nok...
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #29 Skrevet 1. oktober 2006 Da jeg var innlagt på sykehus ble jeg hetset av en bioingeniør for at hun måtte vente til jeg var ferdig på do med å ta blodprøve. Hun banket hvert 20 sekund og ba meg om å skyndte meg. Og det var på gastroavdeling.... Ble klage på henne, gitt.
Gjest gjest1 Skrevet 1. oktober 2006 #30 Skrevet 1. oktober 2006 Vel, nå sier jeg ikke at alle er slik, men jeg har mange dårlige erfaringer med legesekretærer. No offense... ← Uffda. Jeg har opplevd flere hyggelige og flinke legesekretærer enn omvendt. De som jobber der jeg går har lært seg å ha respekt og empati for meg, og det er viktig. Kan ha litt med trynefaktor å gjøre også. At jeg kjenner flere leger der, har familie de vet hvem er f.eks. Men de blir hyggeligere for hver gang. Det samme gjelder sekretærene et annet sted jeg er med jevne mellomrom. De kjenner meg ved navn, alt går kjapt, de er koselige og hyggelige. Så synd du har så dårlige erfaringer! Men ble møtt av en lege på legevakta en gang som ikke var hyggelig. Han var sur, frekk og ikke imøtekommende i det hele tatt. Hadde med en venninne, og han mente det ikke var vits å bruke så mye ressurser på meg, så han brukte venninna mi som sekretær så hun måtte utføre en del medisinsk arbeid på meg med hans instrukser. Lite proft. Har ikke vært på legevakta siden, selv om jeg har hatt behov for det.
Gjest Tanita Skrevet 1. oktober 2006 #31 Skrevet 1. oktober 2006 Det norske helsevesenet er helt F***ed up...
Bobeline Skrevet 5. oktober 2006 #32 Skrevet 5. oktober 2006 Det norske helsevesenet er helt F***ed up... ← Etter å ha begynt på en utdanning innen helsevesenet kan jeg bare si; dere burde se på hva vi lærer. Både lærere og helsearbeidere jeg har samarbidet med for å lære yrket, har vist holdninger som i mange helsemessige sammenhenger er forkastelige. Dere er nødt til å klage formelt for å få endring på dette. Over 90% av pasientklagene går på holdninger og manglende forståelse fra helsearbeidere. Det er en liten andel klager som tar for seg spesifikk feilbehandling. Det sier mye om situasjonen.
MetalPus Skrevet 5. oktober 2006 #33 Skrevet 5. oktober 2006 Helsevesenet i stavanger er kjempe bra. Psyk. sykehuset i stavanger er også bra. Har rt både på voksen og ungdoms psykk. Likte meg best på ungdom da det var bedre kontakt mellom de som arbeidet der og de som var innlakt, men voksen. psyk var også ok. Jeg har fått bra hjelp etter innleggelsene også. I kommunen er de villige til å gjøre det de kan for at jeg skal klare meg gjennom hværdagen
Kayli Skrevet 5. oktober 2006 #34 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg har litt blandede erfaringer... Har en fantastisk fastlege - er man syk eller har syke barn får man alltid komme i løpet av dagen. Han er også flink til å henvise videre til spesialister hvis det trengs. Datteren min tok mandler og polypper da hun var tre år (er nå 7). Det var helt greit, men vi så ikke mye til de som jobbet på sykehuset. Måtte bl.a. sette tre store stikkpiller i forkant av operasjonen selv. Det syntes jeg ikke var så kjekt. Nå skal minsten inn og ta samme operasjon om to uker, så det blir spennende... Legevakten her er jeg absolutt ikke fornøyd med! Må jo nærmest være halvdød for å få hjelp der. Uansett: erfaringene man har er veldig individuelle, ikke minst basert på hvilke helseproblemer man har hatt. Jeg vet f.eks. at fastlegen jeg er så fornøyd med, ikke får særlig mye ros av enkelte andre i lokalmiljøet...
Gjest prestekrage Skrevet 5. oktober 2006 #35 Skrevet 5. oktober 2006 Universitetsykehuset i Tromsø reddet både min datters og mitt liv da hun dramatisk bestemte seg for å se sola "litt" tidligere enn hva alle trodde!! De var også fantastiske da vi måtte tilbake å operere for navlebrokk.. Barneavdelingen på Ullevål var fantastiske da vesla måtte operere for akutt lyskebrokk... Sykehuset på Lillehammer kunne nok ha gjort en bedre jobb da de undersøkte meg, slik at de tre overstående hendelsene med stor sannsynlighet kune vært unngåt. Men når enden er god er allting godt... Ellers har jeg ett kjempebra forhold til fastlegen min, som virkelig tar seg tid til å følge opp... Hudlegen min er bare rar, men så lenge jeg vet hva jeg trenger av behandling er det ikke noe problem.. Uten om det er jeg og vesla veldig lite syke og har lite bruk for helsevesenet....
Gjest Miloine Skrevet 5. oktober 2006 #36 Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Jeg bor i Oslo og er veldig fornøyd med fastlegen min! Legevakten før var ille, men det har endret seg! Før (1996) kom inn med brekt ankel (fredag kveld vel og merke), ble sendt ubehandlet hjem med en Ibux og ingen gips! Hadde ikke gipsmakere den kvelden (kom tilbake dagen etter) Nå (sønnen min) brukken håndleddet (lørdag kveld og fullt venterom) - kom inn med en gang! Blitt bedre - dette er da i Oslo! Endret 5. oktober 2006 av Miloine
Gjest Tanita Skrevet 5. oktober 2006 #37 Skrevet 5. oktober 2006 Etter å ha begynt på en utdanning innen helsevesenet kan jeg bare si; dere burde se på hva vi lærer. Både lærere og helsearbeidere jeg har samarbidet med for å lære yrket, har vist holdninger som i mange helsemessige sammenhenger er forkastelige. Dere er nødt til å klage formelt for å få endring på dette. Over 90% av pasientklagene går på holdninger og manglende forståelse fra helsearbeidere. Det er en liten andel klager som tar for seg spesifikk feilbehandling. Det sier mye om situasjonen. ← Jeg har selv jobbet i helsevesenet, og da satt sjefene og de andre ansatte på spiserommet og snakka dritt om pasientene (og tilstandene dems) de hadde hatt iløpet av dagen. Jeg gidda ikke det yrket, man blir fort lei av slike folk som alltid skal på død og liv slenge dritt til sine ansatte og om sine pasienter. Skjer det noe "ubehagelig" på legesenteret en gang til, skal jeg sende inn en klage på dagen.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #38 Skrevet 5. oktober 2006 Uansett: erfaringene man har er veldig individuelle, ikke minst basert på hvilke helseproblemer man har hatt. Jeg vet f.eks. at fastlegen jeg er så fornøyd med, ikke får særlig mye ros av enkelte andre i lokalmiljøet... ← Det er nok et viktig poeng. Tror mange leger (og andre ansatte i helsevesenet) ar sine statussaker, ting de kan mye om og prioriterer - og andre ting de er mer usikre på. Det er ulike måter å takle usikkerhet på, og noen måter er ikke spesielt hensynsfulle ovenfor pasienten. Selv har jeg nesten ingen egen erfarng med helsevesenet... Moren min har hatt kreft, og fikk bra behandling på Ullevål, men kreft regnes jo som en "statussykdom" hva behandling og prioritet angår. Farmor bor på sykehjem i Oslo og har det veldig bra der. Ofte må man nok kjempe litt selv, særlig så lenge man har problemer som ikke er veldig alvorlige bare sett ut fra dødelighet.
Gjest beekeeper Skrevet 6. oktober 2006 #39 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg har veldig mange dårlige erfaringer når det gjelder psykisk helsevesen. Overleger, sykepleiere, vakter og sykehus(både ungdoms- og voksen klinikker.) Har i ettertid hørt at akkurat den plassen ikke er så veldig bra, og at det er bedre andre steder i byen. Noen av de jeg har snakket med har blant annet sagt at de doper ned pasientene istedet for å hjelpe dem, og etter mine egne erfaringer, så ligger det en viss sannhet i det. Ellers er jeg veldig misfornøyd med legevakta når jeg har vært der. Har blitt behandlet helt forkastelig etter min egen mening noen ganger. Det er ingen grunn til å legge en plastpose over fjeset på en person og ha to stykker til å holde meg fast til en seng fordi jeg hadde hosteanfall pga. halsbetennelse. "Jaa, men det sto da i journalen din at du har hatt angst!" Ja, og så? Jeg må kanskje legge til at jeg ikke ser direkte kriminell, deperimert, gother eller bumsete ut. Jeg oppførte meg heller ikke spesielt truende vil jeg si.. Gikk ut derfra med litt blåmerker, trist og lei meg siden jeg antageligvis var ustabil jeg da, og hostesaft.. (det var bare ett eksempel på hva som har skjedd med meg der) Ellers har jeg nettopp hatt en idiot-fastlege. Det er jo ikke greit å finne en ok lege om du skal skaffe deg en ny på et sted der du ikke kjenner noen, og jeg bommet kraftig. Har brukt ca. 1000 kroner på legebesøk til henne og har ikke fått noe som helst ut av det. (et par resepter kanskje?) For å trekke frem det positive da, så kan jeg jo skrive dette: *Fastlegen jeg har hatt siden jeg var liten Makan til sympatisk og herlig lege skal man lete lenge etter. Hun har hjulpet meg kjempemye! Hun har aldri tvilt på meg.. Synd at hun er så langt unna! *Kreftavvdelingen på sykehuset. Jeg har ikke hatt kreft selv, men vært der flere ganger. Legene og sykepleierne er helt unike og vidunderlige, slike trenger vi flere av! Ellers har jeg sterke meninger når det gjelder sosiologer i psykisk helse. Makan til unyttige stillinger. Jeg har vært hos hele 4 sosiologer, og jeg må være helt ærlig å si at jobben deres har absolutt ikke hatt noen betydning for menneskeheten. Hva som er poenget med en sosiolog som jobber i en sånn stilling, kan dere gjerne opplyse meg om hvis dere vil. Jeg skjønner ikke poenget med å ha det ivertfall.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #40 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg har ekstremt dårlig erfaring av sykehus, psyk. i Kr.SAnd...ekstremt dårlig. Derimot ble jeg veldig positivt overrasket over Stavanger. Både psyk. og somatisk! Noen andre erfaringer? Er litt nyskjerrig.. ← Ufattelig imponert over Ullevå Sykehus. Søstra mi ble diagnostisert med hjernesvulst i november i fjor, ble operert kvikt og raskt, og er nå på bedringens vei. Det gjenstår å se om de har greid å fjerne alt, men det ser i alle fall bra ut :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå