Tralla la Skrevet 1. oktober 2006 #1 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg bader ikke katten min, for det hater den. Men av og til MÅ vi bare, f.eks. den gangen han kom hjem med avføring i pelsen. Hadde antakelig rullet seg et sted han absolutt ikke burde. Så da var det bare å la det stå til. Og en annen gang kom han hjem og luktet bensin så d var det heller ingen vei utenom. Er det helt feil av meg å ikke bade han når han ikke MÅ? Han er korthåret og vi børster ham jevnlig for å få ut løse hår. Et tilleggspørsmål; kjøpte en kattesjampo hos veterinær til disse "må"-tilfellene, men den var det "best før"-dato på. Har aldri opplevd at det er utløpsdato på sjampo før? Noen som aner hvorfor? Jaja, uansett kjøpte jeg ny hos dyrebutikk, den er det ikke dato på.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #2 Skrevet 1. oktober 2006 Du gjør helt rett i å ikke bade katten med mindre det er nødvendig. Hyppig vask ødelegger et isolerende fettlag som katter har i pelsen. I tillegg avskyr de fleste katter vann, så hvorfor utsette dem for det når det ikke er nødvendig...
Gjest gjest1 Skrevet 1. oktober 2006 #3 Skrevet 1. oktober 2006 Ikke bad katten om det ikke er nødvendig.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 1. oktober 2006 #4 Skrevet 1. oktober 2006 Vi har kun badet 1 av våre fire katter, og den katten badet vi kun en gang. Den var hvit, og ble full i sot etter en tur på loftet. Kan ikke si katten likte det, og den var fullstendig fornærmet på min mor som badet henne inntil hun fikk brunost som plaster på såret....
Tralla la Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 1. oktober 2006 Hehe, vår katt er det umulig å bade uten å være MINST to personer. Og dessuten hyler han sånn at hele nabolaget antakelig lurer på hva i h... vi holder på med. Vi har ikke badekar, så dette ondet må foregå i dusjen. Forrige gang grep han så krampaktig fast i hårsamler-risten med den ene bakfoten, at hele risten fulgte med ut i stua etterpå. Staaakars.. Dessuten rører vi ikke hodet hans når han må bade. Vi tar det kun fra halsen og ned. Må tro han ser latterlig ut etterpå da.
Gjest Gjesta Skrevet 1. oktober 2006 #6 Skrevet 1. oktober 2006 Husker når pusekatten min klarte å hoppe oppi en bøtte med råttent vann og stinket så fælt at vi måtte bade henne. Forsøkte først å gjøre det i utslagsvasken, men det var fullstendig umulig å få henne oppi! Hun lå flatt ut og klamret seg til kantene for harde livet, så jeg måtte fylle opp badekaret og dyppe henne oppi. Hun ble såklart dødelig fornærmet, og brukte resten av dagen til å demonstrativt ramponere planter og stoler.
Tralla la Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter #7 Skrevet 1. oktober 2006 Det aner meg at det finnes mange andre morsomme katte-bade-historier. Er det flere som har bidrag? Tror ikke pusene bryr seg nevneverdig om at vi har det litt morsomt på deres bekostning
Gjest Meep Skrevet 1. oktober 2006 #8 Skrevet 1. oktober 2006 Vi har aldri badet noen av våre katter på 16 år.
Gjest gjesta Skrevet 1. oktober 2006 #9 Skrevet 1. oktober 2006 Ikke bad katten din. Er den møkkete, tar det ikke mange dagene før den er like fin igjen.
Catzy Skrevet 1. oktober 2006 #10 Skrevet 1. oktober 2006 Katter som har fått skikkelig dritt i pelsen bør nok bades. Det er ikke helt lurt å la en katt som har fått bensin eller olje i pelsen slikke seg ren.. Støv og skitt er ok, men ikke kjemikalier etc. Slik pleide jeg å gjøre det (erfaring med 4 katter) - bruk lunka vann, slik som med babyer. (test om du merker om det er kald eller varmt på pulsområdet under hånda di) - ikke dusj hodet på katten - bare bruk shampo når det er veldig nødvendig - hold katten hardt uten å klemme altfor mye (jada, paradoks...) - ikke bruk fullt trykk på dusjen, bare nok til at den blir våt og så at du får ut evt. shampo - prøv å tørke katten før du slipper den løs, i hvertfall prøv å bli kvitt det meste av dryppvannet. Jeg pleide å vaske katten til ex-svigermor, siden det ikke gjorde så mye om hun var fornærmet på meg. Har også vasket våre andre 3 katter. Man må holde de litt fast, så de ikke kan klore deg. Det hjelper å være 2, og man må tåle å bli litt våt selv.
Gjest Luci Skrevet 1. oktober 2006 #11 Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Katten min hadde rullet seg i noe dritt engang. Når den kom inn var det stivnet og luktet død og begravelse. Vi og tenkte at den nok ble ren av seg selv etter noen dager. Men den gjorde faktisk ikke det. Dritten hang fremdeles fast to dager etter. Vi prøvde først å dusje den, men det gikk bare ikke. Den ble helt rabiat bare av å komme nær dusjhodet. Tilslutt måtte vi bare klippe det av. Og selfølgelig var ikke dritten på en plass i pelsen, men litt overalt. Den har vanlig kort pels, men den så jo helt skamfært ut når vi var ferdige. Tror egentlig ikke den brydde seg så veldig da, så lenge den slapp å dusje, liksom.. Endret 1. oktober 2006 av Luci
TheHairyToothfairy Skrevet 2. oktober 2006 #12 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg må av og til dusje frøken spjåk, men det skjer ikke oftere enn tre-fire ganger i året. Problemet mitt er at hun har en lei tendens til å kravle opp i motorrommet på ene bilen min (veldig god plass, skummel hobby fra hennes side.) og det resulterer i at hun kommer inn med masse motorolje og annet faenskap. På den positive side er det veldig enkelt å vaske henne, hun er gladelig med i dusjen på skulderen min - bare hun slipper å få vann i ører og ansikt. Sønnen er det hakket værre med, å vaske ham krever en hel hær. Så det har jeg egentlig gitt opp, men det resulterer i at jeg av og til må fjerne noe pels.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #13 Skrevet 2. oktober 2006 Min pus har badet en gang... Da hadde den hoppet opp på en helt "Nystøpt" (???) mur og det endte med at den sank langt ned og ble full av sement.... Badingen var ikke særlig populær, men tror heller ikke den hadde likt seg inni muren resten av livet??
Gjest Bøllefrøet Skrevet 2. oktober 2006 #14 Skrevet 2. oktober 2006 Har måttet dusje den ene katten min noen ganger, hun er langhåret, og noen ganger har hun så mye dritt i pelsen sin at jeg bare må.. Hu liker det ikke noe særlig, men hun i hvertfall ikke så sur på meg, for hun maler alltid som bare det når jeg tørker hu etterpå Rare pusen
Elodi Skrevet 2. oktober 2006 #15 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg bader bare katten når jeg må,ja. Det har hendt noen ganger at hun har hatt skikkelig griseri av kjemikalier i pelsen. Hun liker det ikke og blir nokså fortvilt! Men når hun ligger på fanget inntullet i håndle og blir puslet med etterpå da koser hun seg, søte pusen!
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 2. oktober 2006 #16 Skrevet 2. oktober 2006 Min katt er 10 år og har ikke bada på 10 år! Aldri, nei. De blir sure.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #17 Skrevet 2. oktober 2006 Vi har skylt vår når han har vært på tur i bil - han driter alltid i reiseburet uansett hvor kort vi kjører. Dessuten har han tilholdssted i en traktor, så han blir av og til litt innoljet. Han er ikke spesielt redd vann, da, går gjerne uti sølepytter og sånt. Så vi har helt lunka vann i en balje, bare litt opp i fothøyde, satt han oppi og brukt hånda eller en klut til å gjøre pelsen våt. Går greit så lenge det ikke er rennende eller veldig mye vann, og han står støtt og ikke glir.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå