Thomasine Skrevet 1. oktober 2006 #1 Skrevet 1. oktober 2006 Vi er en familie på 4. Jeg lurer på hva familier rundt omkring bruker sine fridager (helger!) til når de er sammen? Hva gjør dere f.eks. når himmelen har åpnet seg (som i går...) og det ikke er fristende å gå ut...? Kanskje barna leker, men hva gjør dere voksne? Da tenker jeg på når man er hjemme - ikke på ulike reiser og besøk utenfor heimen... Der er vi aktive nok... Er så lei av at vi enten rydder, sitter ved hver vår pc eller ser på repriseprogram av et eller annet slag på tv'en... Selv er jeg glad i å spille brettspill eller andre spill, men gubben mener dette om det: ... Gubben mener andre ikke gjør mere enn oss, det håper jeg...
Lykkelig eks-frue Skrevet 1. oktober 2006 #2 Skrevet 1. oktober 2006 Har ingen gubbe i heimen, men gjør ting med barna når det er slik. På dager hvor været er slik at vi ikke er ute så baker vi, lager kort, spiller kort eller andre spill, maler, etc. Her er ungene glad i ulike kreative aktiviteter og det er mammaen veldig glad for.
Tresoria Skrevet 1. oktober 2006 #3 Skrevet 1. oktober 2006 Vi er en familie på 4. Jeg lurer på hva familier rundt omkring bruker sine fridager (helger!) til når de er sammen? Hva gjør dere f.eks. når himmelen har åpnet seg (som i går...) og det ikke er fristende å gå ut...? Kanskje barna leker, men hva gjør dere voksne? Da tenker jeg på når man er hjemme - ikke på ulike reiser og besøk utenfor heimen... Der er vi aktive nok... Er så lei av at vi enten rydder, sitter ved hver vår pc eller ser på repriseprogram av et eller annet slag på tv'en... Selv er jeg glad i å spille brettspill eller andre spill, men gubben mener dette om det: ... Gubben mener andre ikke gjør mere enn oss, det håper jeg... ← Hva med piknik i hjemmet? Dere pakker en nistekurv, finner fram et teppe og har piknikk i hjemmet, dette er særlig velegnet om dere har peis og kan grille pølser eller fiskekaker på spid i peisen. Et annet alternativ kan være hyttebygging i stua med de voksne som medhjelpere, bruk spisebord, stoler og masse tepper. Etterpå må alle være med på ryddeleken. Høytlesning for hele familien. jeg har intrykk av at når barna kan lese selv så slutter man å lese høyt for dem. Finn en spennende bok som dere voksne også synes er spennende. Til litt større barn kan jeg anbefale Mannen med seljefløyten av Nevil Shute eller Mercedes av Ragnara Hovland. Når vi kommer litt nærmere jul er det fint med juleversted eller marsipanlaging. Det å lage marsipan fra bunnen av for så å farge og forme det til julekonfekt er absolutt en hyggelig innendørs familieaktivitet. Vi hadde en innendørs basketball kurv og en en myk skumplast ball dette ga oss mye aktivitet i mange timer hele familien. Ett alternativ til dette kan være å blåse opp en ballong og så går det på rundgang hvem som skal berøre ballongen, men den må ikke treffe gulvet eller veggene. Dette husker jeg også som en morsom leg for store og små. Dette var mine umiddelbare idéer.
Thomasine Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 1. oktober 2006 Masse fine ideer... ...men jeg ordla meg nok ikke helt bra... Var egentlig ute etter aktiviteter voksne par kan gjøre - ikke bare se på tv, bruke PC o.l. Aktiviteter sammen!
Tresoria Skrevet 1. oktober 2006 #5 Skrevet 1. oktober 2006 Igjen holder jeg en kanpp på høytlesning for eksempel noen av Are Kalvøs bøker egner seg godt til høytlesning og kan gi mye latter. Dansing er også en fin aktivitet som kan gjøres selv om barna er hjemme og våkne. Rollespill kan være morsomt. Matlaging sammen kan være morsomt. Dere kan starte et prosjekt sammen. noe dere lager eller utvikler. Det kan være alt fra å bygge en båt sammen til å skrive en bok/ historie. Jeg kommer dessverre ikke på flere ting akkurat nå.
Lykkelig eks-frue Skrevet 1. oktober 2006 #6 Skrevet 1. oktober 2006 Masse fine ideer... ...men jeg ordla meg nok ikke helt bra... Var egentlig ute etter aktiviteter voksne par kan gjøre - ikke bare se på tv, bruke PC o.l. Aktiviteter sammen! ← Gjorde det samme vi også når ungene evt. lekte når det var drittvær ute
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå