Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest helt ny her
Skrevet

hei!

Jeg har flere spørsmål som jeg håper at dere kan svare på:

-jeg er blodgiver. Må jeg slutte som blodgiver som prøver, eller kan jeg vente med å slutte som blodgiver til jeg har blitt gravid?

-vi skal begynne å prøve rett over nyttår. Jeg tenkte da at det var lurt å slutte på p-pillene i november. Eller bør jeg slutte allerede i oktober for å være klar til å bli prøver i januar?

-Jeg håper på å bli gravid innen 5 måneder etter nyttår. Er dette urealistisk for "folk flest"? Jeg har et 2-års engasjement på jobb, og vil ha så mye arbeidserfaring som mulig før jeg går ut i permisjon. For etter permisjonstiden må jeg søke på nye jobber...

-Økonomi: har jeg forstått reglene riktig: siden jeg har jobb mens jeg går gravid, så har jeg rett på fødselspenger?

Jeg tar tran hver dag. Når jeg blir prøver, så har jeg forstått det slik at jeg skal begynne å ta 0,4 mg. med noen greier som jeg ikke husker navnet på akkurat nå (dere skjønner hva jeg tenker på). Men er det noen vitaminer osv. som jeg bør ta i tillegg?

-Jeg skal kutte ned på kaffe og alkohol når jeg begynner som prøver. I tillegg har jeg forstått det slik at jeg bør holde meg unna rått kjøtt (og sikkert rå fisk også... og jeg som elsker sushi!) Men da er det vel ikke annet jeg må huske på mht. mat og drikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan være blodgiver som prøver, men skal ikke gi blod når du er gravid, eller ammer (eller generelt to år etter fødsel, eller oe sånn)

Når det gjelder når du skal slutte med p-piller... dt er meget varierende. Noen har en helt regelmessig syklus med en gang de slutter med pillene, men i snitt tar det 3-6 måneder fra siste pille til syklusen er "helt normal igjen" med reglmessig eggløsning og mens. Dersom du slutter med pillene før dere er klar for å rpøve, så benytt annen prevensjon i mellomtiden. Ville egentlig sånnsett anbefalt å slutte nå, og heller benytte kondom frm til nyttår, men det er opp til dere hva dere anser som den beste løsningn for dere.

Når dt gjelder hvor fort dere vil lykkes, her varierer det VELDIG. I gjennomsnitt tar det aktive prøvere 6 måneder å bli gravide. Over 80% lykkes innen et år, og 90% i løpet av to år. Ca 1/10 par vil trenge hjelp for å bli gravide, alt fra en liten pillekur til prøverør (og noen vil aldri klare det)

Så lenge du har jobb minst 6 av de siste 10 månedene før fødselen har du rett på lønnet permisjon ja.

Det du bør ta som du snakker om re folat. Det bør du begynne med 3 måneder før du blir gravid (eller 3 måneder før du teoretisk kan bli dte da altså, side man jo ikke vet dte på forskudd akkurat, altså

3 måneder før påbegynt prøving, dvs i dag. Kjøp enten folat på apoteket, eller et kosttilskudd for gravide/prøvere som også har denne dosen folat, alt ettersom hva du foretrekker. Det du bør være sikker på å få i deg er folat (som er et b-vitamin) og omega3 (som du år gjennom tranen) Om du ellers spiser variert og fornuftig så trenger du ikke kosttilskudd ellers. (Med mindr lgen din anbefaler deg det pga at du viser tegn på mangel av noe underveis i svangerskapet)

Når det gjelder mat og drikke: se gjerne mattilsynets anbefalinger: http://matportalen.no/Matportalen/Emner/Gravide

Gjest helt ny her
Skrevet

Tusen takk for svaret, Malama!

Hvis det kan ta 3-6 måneder å komme i "normal gjenge" igjen etter å ha sluttet med p-piller, så bør jeg jo nesten slutte allerede når jeg er ferdig med det brettet jeg er på nå...

Jeg vet at det varierer veldig, men du sier at det tar så og så mange måneder i gjennomsnitt å bli gravid. Er det regnet ut fra når man sluttet på p-pillene?

Den linken har jeg nå lagret under "favoritter" på datamaskinen min.

Skrevet

Nei, det gjennomsnittet medå¨bli gravid er for alle prøvee, uansett hva slags prevensjon de har benyttet, altså rett og slett hvpor lang tid det tar for aktive prøvere å bli gravide. Slett ikke alle har gått på p-piller frem til de begynenr prøvingen (og dersom det tar det 3 måneder å få igjen eggløsninge etter pillslutt f.eks, så bør du egentlig regne i snitt 6 måneder på å bli gravid fra etter de tre månedene da)

Men alt dette er jo bare gjennomsnitt.

Fakta er at noen blir gravide med en gang de slutter på pillene, og får ikke igjen mensen i det hele tatt før etter førdelen.

andre får aldri mensne etter pilleslutt rett og slett forid de ikke FÅR den, og trenger legens hjelp (finnes piller som fremkaller kunstig mens, og deretter kan man evt få piller som stimulerer til eggløsning)

De fleste er en plass mellom disse ytterpunktene. Men det reumulig å vite hva som gjelder for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...