Gjest Gjest_Marit_* Skrevet 30. september 2006 #1 Skrevet 30. september 2006 Lurer på hvilken hand forlovelsesringen skal være på? Når man gifter seg, skal da bruden få en ny ring på handen, eller hvordan fungerer dette? Flytter man bare forlovelsesringen over på den andre handen, og får en ny ring på handen? Hjelp!
Drua Skrevet 1. oktober 2006 #2 Skrevet 1. oktober 2006 I Norge er det vanligst med høyre. Vi prøvde oss med å ha ringen på venstre først, men etter "press" i form av at alle sa det var feil og/eller ikke skjønte at vi var forlovet så byttet vi, for det var jo ikke noe morsomt. Vi skal bruke forlovelsesringene som gifteringer også, altså ingen nye.
*Emma* Skrevet 1. oktober 2006 #3 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg har de på høyre og sabo på venstre (hans er litt for stor på høyre og han har ikke giddi å fått den tatt inn). Ingen tvil om at vi er opptatt - det er jo ingen som går med sånne glatte gullringer ellers. Vi skal pusse ringene og skrive inn bryllupsdagtoen og fortsette å bruke de samme etter at vi har giftet oss.
India Skrevet 1. oktober 2006 #4 Skrevet 1. oktober 2006 vi vil være litt utradisjonelle og ha de på venstre hånd. er jo kun i norge man bruker på høyre,venstre i de fleste andre land.. vi har heller ingen tradisjonelle forlovelsesringer, jeg har en ring i hvitt gull med diamant på høyre,skal fortsette å ha den etter vi er gift. han har ingen forlovelsesring. gifteringene også i hvitt gull
Kara W Skrevet 1. oktober 2006 #5 Skrevet 1. oktober 2006 Siden jeg er utenlandsk, og forloveden spurte meg om råd, så ble det til at jeg har forlovelsesringen på venstre hånd (var jo det som sto i alle bøkene jeg leste). Jeg regner med at vi kommer til å ha gifteringene på høyre hånd, og at jeg fortsetter å ha forlovesesringen på venstre hånd, men det vil jeg se litt på når vi har bestemt oss for ringer, hvor godt den passer sammen med forlovelsesringen min. Det som er vanlig/tradisjon i Norge er at begge for forlovelsesring, som de bærer på høyre hånd, og bruker de samme ringene når de gifter seg. Hvis damen får en ny ring, så flytter hun ofte forlovelsesringen til venstre hånd. I Europa/USA er det mest vanlig at damen får en folovelsesring, som hun bærer på venstre hånd. Siden får begge en giftering som bæres også på venstre hånd. Da kan man gjerne kjøpe giftering og forlovelsesring som hører sammen. Idag tror jeg det er mest tradisjon for å gjøre som man selv vil. Jeg har sett flere steder i Norge og Sverige som selger forlovelses- og giftering sett. Men jeg har også møtt flere som ikke har "skjønt" at noen var gift/forlovet fordi de hadde ringen på "feil" hånd.
Gjest Neffi Skrevet 1. oktober 2006 #6 Skrevet 1. oktober 2006 Det er bare i Norge man har den på höyre. Jeg bor ikke i Norge, så der vi bor - der mannen min kommer fra - har man både forlovelsesring og giftering på venstre. Jeg synes det ser rart ut å ha en ring på venstre og en på höyre. Men det er fordi jeg er vant til noe helt annet, såklart
Elle_liten Skrevet 1. oktober 2006 #7 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg fikk en frierring da han gikk ned på kne. Han hadde ikke tenkt å ha ring før vi gifter oss, men jeg ville gjerne at han skulle det. Vi kjøper nye ringer når vi gifter oss. Usikker på om jeg skal ha begge ringene på samme finger eller om jeg flytter frierringen over på venstre. Vi har begge to ringene på høyre hånd nå, og kommer til å ha gifteringene der også.
Arkana Skrevet 1. oktober 2006 #8 Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Vi har dem på høyre hånd, siden dette er vanligst i Norge. Noe av poenget med en forlovelses-/giftering er jo at andre skal se at man er forlovet/gift, og da blir det i mine øyne litt rart å bare bruke en helt annen hånd/finger enn det som er vanlig, men det får være opp til hver enkelt. Vi skal bruke forlovelsesringene som gifteringer, så de trenger ikke flyttes til noen annen hånd. Endret 1. oktober 2006 av Arkana
Amanlis Skrevet 1. oktober 2006 #9 Skrevet 1. oktober 2006 Litt på siden, men jeg spør allikevel: Jeg har hørt at man i Norge har ringen på høyre hånd og flytter den over på venstre når mannen/kona dør. Stemmer det?
Gjest Neffi Skrevet 1. oktober 2006 #10 Skrevet 1. oktober 2006 Litt på siden, men jeg spør allikevel: Jeg har hørt at man i Norge har ringen på høyre hånd og flytter den over på venstre når mannen/kona dør. Stemmer det? ← Ja, det stemmer.
Apple- Skrevet 1. oktober 2006 #11 Skrevet 1. oktober 2006 Litt på siden, men jeg spør allikevel: Jeg har hørt at man i Norge har ringen på høyre hånd og flytter den over på venstre når mannen/kona dør. Stemmer det? ← Ja, det stemmer. ← Og da kalles det (fra gammelt av) en enkering.
Amanlis Skrevet 1. oktober 2006 #12 Skrevet 1. oktober 2006 Og da kalles det (fra gammelt av) en enkering. ← Akkurat, da lærte jeg noe nytt, takker.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #13 Skrevet 2. oktober 2006 Forlovet med amerikaner - jeg har diamantring i platinum på venstre hånd, han har ingenting. Forlovelse i USA er mye mer høytidelig i USA enn i Norge. Vi bor i Norge og regner med at vi kommer til å ha gifteringer på høyrehånd. Mulig jeg vil ha to gifteringer, også en som går på venstrehånd sammen med forlovelsesringen min. Så blir det riktig alle steder. Gjør som dere selv vil - men skal du følge tradisjonen i Norge er det vel høyre som gjelder.
Gjest squeeky Skrevet 2. oktober 2006 #14 Skrevet 2. oktober 2006 Når min samboer frir så vil han finne en flott ring han vil jeg skal bruke som forlovelsesring...gifteringer skal vi finne sammen......
Gjest minibuss Skrevet 3. oktober 2006 #15 Skrevet 3. oktober 2006 En klassisk debatt dette og vi har vært i gjennom den også. Akkurat kommet hjem fra bryllupsreise etter DRØMMEBRYLLUPET!!! Jeg kjøpte to ringer som jeg hadde med når jeg fridde, vi har brukt de på venstre hånd i noen år, og har flyttet over til høyre nå som vi er gift. Nå har hun morgengaveringen på sin venstre hånd og etter vel to uker så er vi stadig overlykkelig gift Kommer gjerne oppdateringer angående bryllupet, men nå er visst klokken blitt natt.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #16 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg har en flott diamantring som forlovelsesring, han har ingen. Kommer begge til å ha enkle glatte ringer som gifteringer på h-hånd. Flytter da over forlovelsesringen til venstre, men kommer ikke til å bruke den hele tiden når vi blir gift. For diamantring går jo ikke til alle andre ringer og smykker.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #17 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg spurte endel gullsmeder i fjor om hva som var vanligest, forlovelse høyre eller venstre. og de sa det egentlig ble hipp som happ, men jeg har en følelse av at høyre er vanligere enn venstre. Gifteringen skal alltid (i følge norsk tradisjon) være på høyre. Dersom dere skal ha ring med sten, så er det ikke alltid så lettvint å ta de inn/ut, og forlovelsesringen kan da med fordel være på samme finger hele veien om du har ulik størrelse på fingrene. Jeg bruker forlovelsesring som giftering, og valgte derfor å ha på samme finger hele veien, dvs høyre.
Furstina Skrevet 5. oktober 2006 #18 Skrevet 5. oktober 2006 I Norge är det tradition med ringen på höger hand - i Sverige på vänsterhand. Jag har vänner från sydamerika och rumänien som är gifta - de har ringen/ringarna på höger hand. I Holland har jag för mig att katolikerna har ringarna på höger och protestanterna på vänster hand. (eller var det tvärt om). Vi har följt svensk tradition eftersom jag är svenska och vi bor i Sverige. För min man spelade det inte så stor roll. Vi har båda förlovningsringar, mannens är hans vigselring också men jag fick enligt svensk tradition en extra vigselring så jag har två ringar. Det viktiga är väl att fundera på ERA traditioner och samhällets traditioner - och att ni gör vad som känns rätt för er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå