Gå til innhold

Homofile og adopsjon

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Marit_*
Skrevet

Har diskutert med en venn av meg, og temaet er homofile og adopsjon. Vil dette være skadelig for barn? Å ha to pappaer er ingen naturlig situasjon, hvordan takler barn dette?

Barn med forskjellig bakgrunn blir adoptert bort, har ikke disse barna opplevd nok enn å havne i en slik situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke BARNA er problemet her, det er voksne som ofte blir problemet. Voksnes snakk og fordommer får barna fort med seg

Gjest Gjest_Marit_*
Skrevet

Fordommer har ødelagt mange liv i verden, ingen tvil på dette. Voksne bidrar til mye dårlige holdninger. Men barn kan selv være brutale med hverandre-helt ned i barnehagen. Hva med barn som mobber barn med to fedre? Disse barnene vil møte en tøff hverdan, så lenge samfunnet i dag ikke forandrer holdingene.. noe som kan ta tid..

Skrevet
Har diskutert med en venn av meg, og temaet er homofile og adopsjon. Vil dette være skadelig for barn? Å ha to pappaer er ingen naturlig situasjon, hvordan takler barn dette?

Barn med forskjellig bakgrunn blir adoptert bort, har ikke disse barna opplevd nok enn å havne i en slik situasjon?

Vet ikke helt hva jeg mener om dette jeg.

Men jeg mener definitivt at det burde være lov med stebarnsadopsjon der det ikke er en annen forelder i bilde. Eks Anne Holt saken; der er de jo foreldre på lik linje, men den ene er uten rettigheter i tilfelle skilsmisse eller dødsfall. Det syns jeg er hårreisende. jeg syns alle barn bør ha "rett" på to foreldre juridisk sett.

Om homofile par skal kunne adoptere sammen er jeg mer usikker på hva jeg tenker om, men jeg er i allefall ikke sterkt imot det, og regner med at dette blir lov etterhvert.

Gjest lilletroll
Skrevet
Tror ikke BARNA er problemet her, det er voksne som ofte blir problemet. Voksnes snakk og fordommer får barna fort med seg

Signerer!!

Barn kommer aldri opp meg fordommer helt av seg selv. Det er vårt voksne ansvar og sørge for at barna får med seg ballast hjemmefra slik at de er tolerante og er klar over at ingen er like.

Min datter ville aldri reagert negativt for å si det sånn..

Skrevet

Ja det går fint!! Det er jo flere barn i Norge som har vokst opp med to pappaer eller to mammaer (da en biologisk) og jammen har det ikke blitt folk av de også.

Naboen her er homofil og hadde et lengre forhold med en som hadde barn. De var jo selvsagt bekymret for at hun skulle bli mobbet. En gang satt de seg ned med henne for å spørre om de andre barna plaget henne for at pappa bodde sammen med en annen mann. Da svarte hun "Neei, men de hender at de erter meg fordi jeg har rødt hår." Jenta har klart seg veldig bra så langt hvertfall. Og kjenner også til voksne som har homofile foreldre og de er veldig velreflekterte og ålreite folk på alle måter. De bærer ikke preg av problemfylt oppvekst i det hele tatt, tvert imot. Det er hvertfall min personlige erfaring og jeg mener at det ikke burde være noe i veien for at homofile får adoptere.

Skrevet
Fordommer har ødelagt mange liv i verden, ingen tvil på dette. Voksne bidrar til mye dårlige holdninger. Men barn kan selv være brutale med hverandre-helt ned i barnehagen. Hva med barn som mobber barn med to fedre? Disse barnene vil møte en tøff hverdan, så lenge samfunnet i dag ikke forandrer holdingene.. noe som kan ta tid..

Grunnen til at barn eventuelt mobber barn med to fedre må jo være pga foreldrenes holdninger da. Barn ser jo ikke noe unormalt i å ha to fedre med mindre noen forteller dem at det er feil.

Er jo ikke mange årene siden man ble mobbet om man hadde skilte foreldre heller, men nå er det helt vanlig og akseptert og ingen reagerer på det lengre.

Gjest Gjesten
Skrevet

Eg trur at barn primært treng ubegrensa kjærleik for å ha det bra eg, og det kan nok homofile gje like mykje av som andre. Og så er det som tidlegare sagt her mange ulike familieformer i Noreg, og ungar i dag er vande til mykje rart. Eit anna argument er at barn som blir adopterte hit i ein del tilfeller ikkje ville overlevd uten å bli adopterte, dvs eg trur dei fleste heller vil leve med homofile foreldre som elskar dei, enn å døy på ein barneheim...

Skrevet
Å ha to pappaer er ingen naturlig situasjon, hvordan takler barn dette?

Da lurer jeg veldig på hva du mener med "naturlig situasjon"? Det er jo like "unaturlig" at heterofile adopterer, for de kan ikke (eller vil ikke) få barn på den naturlige måten.

Og som flere andre her sier - dette er opp til de voksne. De er de som skaper fordommer og formidler meninger om at noe er naturlig og noe ikke.

Skrevet

Det er voksne som lager fordommer, ikke barna.

Jeg er for at homofile skal få adoptere.

Skrevet

Nemlig.

For meg burde det være en selvfølgelighet at homofile skal få adoptere.

Skrevet

Jeg signerer denne.

(Jeg trodde forresten det var lov jeg :sjenert: Vet noen hvilke land det er lovlig i?)

Skrevet
Da lurer jeg veldig på hva du mener med "naturlig situasjon"? Det er jo like "unaturlig" at heterofile adopterer, for de kan ikke (eller vil ikke) få barn på den naturlige måten.

Og som flere andre her sier - dette er opp til de voksne. De er de som skaper fordommer og formidler meninger om at noe er naturlig og noe ikke.

Det hun mener er nok at to av samme kjønn kan fra naturens side ikke lage barn. Det er vel noe alle vet...og sånn er det bare. Så det er liksom ikke "meningen" at to av samme kjønn skal ha barn sammen. Fra naturens side altså. Når to av motsatte kjønn ikke kan lage barn sammen så er det noe feil (feks. at den ene er steril), for fra naturens side så skal to av motsatt kjønn kunne lage barn sammen, så derfor blir det likevel mer "naturlig" at et heterofilt par får barn sammen selv om de ikke har laget barnet selv.

Men forøvrig så tror jeg ikke at en slik "unaturlig situasjon" er skadelig for barnet. Mennesker idag trenger ikke å følge "naturens lover" så lenge det ikke skader noen, og det tror jeg ikke at homofil adopsjon gjør.

Gjest Kaploink
Skrevet

I desse dagar opnast faktisk ei utstilling om homofile dyr på Naturhistorisk Museum i Oslo! Litt off-topic, men kanskje ein liten kommentar til alle som meiner homofili er så voldsamt unaturleg.

Blandt mange dyreslag er det jo slik at kjønna kun møtast for å pare seg ein sjeldan gong, men deretter går kvart til sitt. Blandt dyr med denne typen adferd som lever i flokk, er homofil praksis relativt vanleg. Blandt ein del fugleartar er det heller ikkje ukjent at homofile hannar fostrar ungar i lag.

For ordens skuld; eg er heilt for adopsjon for homofile. Eg trur ikkje omsorgsevne er avhengig av legning. Eg kan heller ikkje sjå at det skal vera verre å vekse opp med til dømes to fedre enn ei einsleg mor (eller far) som i dag har lov å adoptera.

I tillegg er det jo også slik at ingen har RETT til å adoptera. Men alle bør ha rett til å bli vurdert.

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til at det skulle vært noe problem.

Når de samme forhåndsreglene som når heterofile skal adoptere blir brukt, er det helt flott.

Naturlig eller ikke naturlig har ingen ting å si.

Da kan man jo også spør om ektepar som ikke kan få barn fra "naturens side" skulle fått lov å adoptere, siden det ikke er naturlig liksom....

Eller at psykisk utviklingshemmede eller voksne som ikke klarer å ta vare på seg selv bør få ha barna siden det var meningen "fra naturens side"...

I bunn og grunn er det viktigste her at det er et voksent menneske med ressurser og kjærlighet å gi til et barn.

Et barn trenger omsorg og en ressurssterk voksenperson til å kunne ivareta barnets behov til enhver tid.

Hvilken legning eller rase denne voksenpersonen har spiller ingen som helst rolle.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg ser ingenting i veien med at homofile kan adoptere barn.

Tenk på gatebarna som lever ute i kloakker og sniffer,jeg ville tro at de hadde taklet det hvis de ble mobbet i stede for å alltid være sulten alltid fryse aldri få noe omsorg eller gleder.

Jeg syntes virkelig at det burde bli helt normalt at homofile adopterer,det er så utrolig mange barn som lider i verden i dag.De kan umulig få det verre enn hva de har det.

Skrevet

Homofile bør absolutt få lov å adoptere!! Det er voksne som skaper fordommer,ikkje barna.

Skrevet

Barnehjem med lite kjærlighet og kanskje lite mat, mot å bo sammen med to "pappaer" eller to " mammaer, som gir en masse kjærlighet og en trygg oppvekst, eh hva skal vi velge?

Om alle sluttet å tenke som deg, ville nok ingen hatt noen problemer med det og minst av alt barna som vokser opp i slike hjem. Hvilket kjønn foreldrene har burde virkelig ikke spille noen rolle, for selv homofile kan være kjempe gode foreldre.

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet

Argumentet om at ungane kan bli mobba, derfor bør ikkje homofile få lov til å adoptere - er både teit og utdatert.

Mobbing av barn av dårlege lærarar er utbredt. Bør ikkje lærarar få lov til å adoptere?

Skrevet
Homofile bør absolutt få lov å adoptere!! Det er voksne som skaper fordommer,ikkje barna.

Signerer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...