*Terje* Skrevet 30. september 2006 #1 Skrevet 30. september 2006 Hei! Jeg og min kjære fikk i dag noen på døren som hadde funnet en kattunge. De hadde vært rundt i hele området og ringt på haugesvis av dører, men ingen kjente til den. Vi syns synd på den, og tok den inn. Den luktet urin, så jeg ga den et bad. Vasket med vanlig såpe. H*n strittet litt i mot, men det gikk greit. Men, noen spørsmål til folk som forhåpentligvis har mer peiling enn oss: Rompehullet er nesten vrengt utover. En stor rosa klump der liksom. Er dette noe alvorlig? Hva kan det komme av? Vi har hund. Katten har allerede vært borti og spist maten hans og drukket av vannet. Det kan ikke være farlig dette? Jeg har ellers gitt katten servelat, tunfisk, og melk. Hvordan går de på do? Vi har ikke kattesand o.l, må vi bare regne med at h*n gjør sitt ved behov der og da? Tok h*n med ut i hagen, men tror ikke det skjedde noe den veien. Hvordan sover de? Bare finne et sted på en seng eller sofa? Hvor lenge sover de normalt? Gnager de på ledninger? Og til slutt - hvordan ser jeg hvilket kjønn det er? De som fant den trodde den var ca to mnd, er det lett å se så tidlig? Beklager alle spørsmålene. Kvelden ble liksom litt annerledes enn forventet. H*n har allerede fått et navn da - Nokia Takk for alle svar!!!
My Skrevet 30. september 2006 #2 Skrevet 30. september 2006 Hei! Her ser du et bilde med forklaring hvordan du kan kjønnsbestemme en kattunge. Hvis du ikke har kattemat så tror jeg hundemat, leverpostei eller tunfisk gjør susen som nødmat Men du bør ikke gi dem melk. De fleste katter tåler ikke kumelk selv om de ELSKER det. Vann er best. Jeg ville få lagt inn et "katt funnet bilde" hos dyrebeskyttelse så fort som mulig. Dyrebeskyttelsen klikk på lokalavdelinger, finn din avd og klikk på katt funnet. Hvis det er en hjemløs katt kan det bl.a sees på potene. En katt som har vært mye ute har ru og harde poter. Vet ikke hva det kan være med rompa hans/hennes ... Lykke til
Runningwolf Skrevet 30. september 2006 #3 Skrevet 30. september 2006 (endret) Så bra dere tok til dere katten:) Katten vil nok gå på do der det passer, med mindre den holder seg da (den ene villkatten jeg har tatt til meg holdt seg i 4 dager føre den gikk på do....i kassa faktisk) det er veldig individuelt hvordan ville katter oppfører seg -kattunger\voksne, så anbefaler at dere får litt kontakt med den, gi den mat, kos med den, og se til at den har det bra. Hadde jeg vært dere, hadde jeg tatt den med til dyrlege på mandag for en sjekk (evnt scanne for microchip), og vaksiner og markkur. Mark kan gjøre veldig stor skade innvending om de ikke får sjekket opp. Dyrlegen vil og kunne sjekke den for andre feil, sykdommer og katteaids. Kjøp kattemat til den i morgen, og gi den vann. Melk er stritt for kattemager. Lykke til:) Endret 30. september 2006 av Runningwolf
My Skrevet 30. september 2006 #4 Skrevet 30. september 2006 Jeg glemte visst: Toalett: du kan også legge avispapir i en eske. Men det er ikke sikkert han skjønner det med en gang hvis han ikke har brukt do før... Sove: En katt velger selv hvor den vil sove Gjerne et litt bortgjemt mykt sted. Ledninger: Katter pleier ikke å gnage på ledninger, men de kan jo finne på å leke med ting som henger og dingler.
Vendie Skrevet 30. september 2006 #5 Skrevet 30. september 2006 Hvis dere har gitt den melk, og den har spist både hundemat, servelat og tunfisk er det ganske sannsynlig at den får diarè i natt, bare så dere er forberedt.
*Terje* Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter #7 Skrevet 1. oktober 2006 Takker for svar Det har gått greit hittil, h*n har funnet et pledd å tisse på. Det kan jo vaskes enkelt i hvert fall "Utveksten" på rompa ser ut til å bli større. H*n blør litt derfra og. Vi har time hos dyrlegen med hunden vår i morgen, så tenkte å forhøre oss da. I natt som h*n i dobbeltseng sammen med meg, men brukte vel mesteparten av tiden på å vandre rundt i dyna mi. Null søvn på meg med andre ord Og så piper h*n ganske mye. Eller mjauer heter det kanskje? Er det et dårlig tegn? Prøver å kose så mye som mulig, men h*n virker ganske redd.
monikabrx Skrevet 1. oktober 2006 #8 Skrevet 1. oktober 2006 om den ikke vil sove og går rundt og piper, kan det jo tyde på att den har vondt. kansje den gjør det for å få oppmerksomhet.. uff det er frustrerende, skulle ønske dyr kunne snakke å sånne tillfeller.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 1. oktober 2006 #9 Skrevet 1. oktober 2006 Ta med katten når dere skal til dyrlegen med hunden i morgen - hvis den blør og virker redd er det nok best med en sjekk. Uansett kan dyrlegen gi deg mange gode tips ut fra å titte på den selv!
*Terje* Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 2. oktober 2006 Det som stakk ut fra rompa viste seg å være forvridde tarmer. Ingen av dyrlegene hadde sett det på katter før, kun kyr of fugler. En av dem hadde hørt om det, da alltid på kattunger, og det gikk aldri bort. En operasjon ville derfor være meningsløst. Vi måtte da ta det grusomme valget å avlive han. (Det viste seg at det var en gutt). Uff, skjønner ikke at det går ann å bli så glad i en liten tass på under to dager jeg. Har ikke sovet mange timene i løpet av tiden, men allerede nå føler jeg at det var en del av sjarmen. Satt på jobb i dag og bare gledet meg til å se han igjen. Han sjarmerte alle hos legen, og han sovnet i i armene mine på venterommet før vi skulle inn. Føler at jeg har gjort det rette, men kan ikke hjelpe for at jeg angrer noe sinnsykt her og nå. Savner han allerede jeg.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #11 Skrevet 2. oktober 2006 Det som stakk ut fra rompa viste seg å være forvridde tarmer. Ingen av dyrlegene hadde sett det på katter før, kun kyr of fugler. En av dem hadde hørt om det, da alltid på kattunger, og det gikk aldri bort. En operasjon ville derfor være meningsløst. Vi måtte da ta det grusomme valget å avlive han. (Det viste seg at det var en gutt). Uff, skjønner ikke at det går ann å bli så glad i en liten tass på under to dager jeg. Har ikke sovet mange timene i løpet av tiden, men allerede nå føler jeg at det var en del av sjarmen. Satt på jobb i dag og bare gledet meg til å se han igjen. Han sjarmerte alle hos legen, og han sovnet i i armene mine på venterommet før vi skulle inn. Føler at jeg har gjort det rette, men kan ikke hjelpe for at jeg angrer noe sinnsykt her og nå. Savner han allerede jeg. ← Uff, trist å lese.
monikabrx Skrevet 2. oktober 2006 #12 Skrevet 2. oktober 2006 uff så trist.. Trøst deg med att han fikk noen gode dager.. Og att du reddet han fra en smertefull og langsom død.
loffen Skrevet 2. oktober 2006 #13 Skrevet 2. oktober 2006 uff så trist.. Trøst deg med att han fikk noen gode dager.. Og att du reddet han fra en smertefull og langsom død. ←
My Skrevet 2. oktober 2006 #14 Skrevet 2. oktober 2006 Det var trist å høre men det var et godt valg du tok Skulle vært flere som terje
Gjest gjest1 Skrevet 3. oktober 2006 #15 Skrevet 3. oktober 2006 Nommen.. Ble rørt jeg! Du hadde egna deg som kattepappa! Kanskje dere skal vurdere å få en liten pus? Selv om du har hund, kan det gå helt fint med katt og hund sammen. Venninna mi fikk katt og hadde en hund som har vært alene om reviret i over åtte år, men de ble fort venner. Hunden var mer redd for katten enn omvendt. Burde vært flere som deg!
greta99 Skrevet 3. oktober 2006 #16 Skrevet 3. oktober 2006 Uff, sånt er grusomt! Har katter selv, og de er jo så nydelige. Men jeg er helt sikker på at dere gjorde det rette. Selvom det er fælt så ga dere det stakkars dyret en sjanse og tilslutt en human død. Men det er så en får lyst til å grine!
*Terje* Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter #17 Skrevet 5. oktober 2006 Takk for fine svar alle sammen! Tror nok det kommer til å ende med at vi får en liten kattunge. Virker nesten som jeg er klar for å få barn. Bare det å ta vare på han. Bade han. Ikke bry seg med at han holdt meg våken hele natten. Ikke bry seg med at huset STINKET når han hadde diare. At jeg hadde bæsj over hele meg uten å bry meg. Savner han mer og mer jeg
Mossa Skrevet 5. oktober 2006 #18 Skrevet 5. oktober 2006 Det er så flott å lese at noen er så blauthjerta som du tydeligvis er. Jeg ble faktisk ganske imponert!! Det var trist at han måtte avlives, men heldigvis hadde han det trygt og godt de siste dagene i sitt liv...det er det desverre ikke alle dyr som opplever!!
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #19 Skrevet 5. oktober 2006 Skulle ønske at flere var som deg. Siden du sier at du er klar for å få barn, kan ikke du og din kjære heller diskutere det, enn å få en kattunge?
*Terje* Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter #20 Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Siden du sier at du er klar for å få barn, kan ikke du og din kjære heller diskutere det, enn å få en kattunge? ← Jo, selvfølgelig er det noe å tenke på. Men nå er det sånn at hun fortsatt er student, med minst to år igjen, samtidig som jeg er nyutdannet i et yrke som kun lever på provisjon, og derfor trenger litt tid å komme inn i en god stim. Dessverre må man tenke på økonomi når man tar en sånn avgjørelse. Men om det hadde passet seg riktig økonomisk sett skal man ikke se bort i fra at det hadde blitt en Terje Jr nei EDIT: Men går vel ann med begge? Vil ha en liten katt jeg. Endret 5. oktober 2006 av *Terje*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå