Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har blitt kjæreste med verdens søteste.

men jeg har et problem. problemet er at han er en flink person som eier leilighet på et av byens beste strøk, har en høyt utdannet jobb og har bra med økonomi.

selv leier jeg i et "slumstrøk" og har ikke betalt husleien på 2 mnd fordi jeg ikke har penger.

økonomien min er på bånn. jeg låner en del av foreldrerne mine for tiden. sånn holder jeg det oppe.

har dette noe å si for kjæresten min?

behøver jeg å si noe? er ikke dette privat?

hvis vi t.x flytter sammen og deler på husleie og sånn så har han vel egentlig ikke noe med det hvis jeg overholder avtalen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det er tidlig i forholdet er ikke dette noe du trenger å fortelle, det bude ikke ha betydning for hva han synes om deg. Etterhvert som dere har vært sammen en stund, skjønner jeg ikke helt poenget med å holde det hemmelig heller. Men så lenge dere ikke har felles økonomi, vil jeg ikke si at han "har rett til å vite det".

Skrevet

Han vet at du studerer og at studenter ikka har så god økonomi. Han vet mest sannsynlig og at du leier og hvor du leier. Så lenge det er tidlig i foholdet, har han ingen ting med din økonomi å gjøre. Han merker nok innimellom uansett om du har god eller dårlig råd.

Skal dere bo sammen så er det naturlig at man snakker om økonomien. Også forde man planlegger fremover (ferier ol.). Om du ikke er så flink med penger, så vil nok han finne det fort ut etterhvert.

Mannen min har null økonomisk sans, og et tok ikke lang tid før jeg forstod. Så hos oss så har jeg, siden vi flyttet sammen, hatt styring med økonomien, og det trives vi begge med. Etterhvert har han lært mye, og nå tror jeg han greit kunne overtatt styringen, men jeg liker å ha oversikten da :)

Ceca ;)

Skrevet
Han vet at du studerer og at studenter ikka har så god økonomi. Han vet mest sannsynlig og at du leier og hvor du leier.  Så lenge det er tidlig i foholdet, har han ingen ting med din økonomi å gjøre. Han merker nok innimellom uansett om du har god eller dårlig råd.

Skal dere bo sammen så er det naturlig at man snakker om økonomien. Også forde man planlegger fremover (ferier ol.). Om du ikke er så flink med penger, så vil nok han finne det fort ut etterhvert.

Mannen min har null økonomisk sans, og et tok ikke lang tid før jeg forstod. Så hos oss så har jeg, siden vi flyttet sammen, hatt styring med økonomien, og det trives vi begge med. Etterhvert har han lært mye, og nå tror jeg han greit kunne overtatt styringen, men jeg liker å ha oversikten da  :)

Ceca  ;)

jeg studerer ikke. jeg er arbeidsledig.

vi bor ikke sammen enda men jeg er mye hos han. føler at han betalter alt siden jeg bare skylder folk penger og aldri har til meg selv.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Siden du bare skylder penger og aldri har penger til deg selv så vet han vel allerede om din dårlig økonomi? Likevel er det ikke noe du må si med mindre dere bor sammen og har felles økonomi. Du skriver at du vil betale ditt om dere flytter sammen, hvordan vet du at du vil klare det da når du ikke klarer det nå?

Skrevet

Jeg ville fortalt det jeg - man starter ikke et fremtidsrettet forhold med å skjule viktige ting - som dette..

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe å gjøre ett stort nummer utav å fortelle ihvertfall. Dersom forholdet utvikler seg normalt så vil han jo etterhvert forstå hvordan din økonomi er, utfra hva du har mulighet til å bruke penger på og ikke, når du er sammen med han. Dersom det blir snakk om å flytte sammen må man jo evt ta en diskusjon på slike ting som felles utgifter, osv da.

Skrevet

Jeg har vært i lignende situasjon som ts, og jeg valgte å være åpen om det fra første stund. Jeg skyldte ikke penger, men jeg var ferdig med studiene og måtte på sosialen siden jeg var arb.ledig og ikke hadde tjent opp rett til dagpenger. Jeg valgte å si det til han for min egen del. For å slippe å lyve om hvorfor jeg aldri hadde muligheten til å være med ut, kjøpe en flaske vin, etc. Og da hadde han muligheten til å ta valget om å be med meg ut og spandere noen øl eller middag på meg.

Skrevet
Siden du bare skylder penger og aldri har penger til deg selv så vet han vel allerede om din dårlig økonomi? Likevel er det ikke noe du må si med mindre dere bor sammen og har felles økonomi. Du skriver at du vil betale ditt om dere flytter sammen, hvordan vet du at du vil klare det da når du ikke klarer det nå?

jeg har alltid i det siste akkurat lånt så jeg har mens vi er sammen.

slik at det ikke ser ut som om jeg har dårlig råd også er jeg litt sleip og lar han spandere ute på byen. :rodme:

jeg vil klare det siden husleien der er mindre tror jeg. også betaler sikkert han mer enn meg også får jeg igjen depositumet fra leiligheten jeg leier.

Skrevet
Jeg ville fortalt det jeg - man starter ikke et fremtidsrettet forhold med å skjule viktige ting - som dette..

så min økonomi er det viktigste for han? :roll:

Gjest gjesten
Skrevet

Gjør du noe for å komme deg ut av det økonomiske uføret da?

Eller lever du på lånte penger og baserer deg på "snille husverter"?

Jeg er klar over at alle kan komme opp i vanskelige situasjoner, men det er da vår plikt å gjøre det vi kan for å løse problemene.

Hvis det går så langt som til at dere tenker på å flytte sammen så synes jeg at kjæresten burde få vite om din økonomiske situasjon. Dette fordi at du skal vel også bidra med fellesutgifter, og kan ikke forvente at andre forsørger deg.

Gjest gjesten
Skrevet
så min økonomi er det viktigste for han? :roll:

Om du vil skjønne det eller ikke, så har faktisk økonomi ganske mye å si i et forhld.

Skrevet

Det er privat...foreløpig, men den dagen det blir snakk om samboerskap, og din dårlige økonomi kan gå utover han, så bør det jo absolutt nevnes.

Og det kan kanskje være en god idè å nevne det før det blir snakk om å flytte sammen, siden du skriver du er arbeidsledig og har så lite penger at du ikke får betalt husleie...Da kan det fort gå utover han senere.

Skrevet
jeg har blitt kjæreste med verdens søteste.

men jeg har et problem. problemet er at han er en flink person som eier leilighet på et av byens beste strøk, har en høyt utdannet jobb og har bra med økonomi.

selv leier jeg i et "slumstrøk" og har ikke betalt husleien på 2 mnd fordi jeg ikke har penger.

økonomien min er på bånn. jeg låner en del av foreldrerne mine for tiden. sånn holder jeg det oppe.

har dette noe å si for kjæresten min?

behøver jeg å si noe? er ikke dette privat?

hvis vi t.x flytter sammen og deler på husleie og sånn så har han vel egentlig ikke noe med det hvis jeg overholder avtalen?

slik at det ikke ser ut som om jeg har dårlig råd også er jeg litt sleip og lar han spandere ute på byen. :rodme:

jeg vil klare det siden husleien der er mindre tror jeg. også betaler sikkert han mer enn meg også får jeg igjen depositumet fra leiligheten jeg leier.

Ok, så du har ikke betalt husleie på 2 mnd, men låner deg penger sånn at det ikke skal se ut som om du har dårlig råd når dere er sammen?

Hvis han liker deg så liker han deg uansett om du er i økonomiske vansker eller ikke. Han vil garantert finne ut av uføret ditt hvis det blir noe varig mellom dere, og da vil han vel kanskje stusse på at du har latt som om du hadde penger du i virkeligheten ikke har og kanskje han vil stusse på at du har prioritert å bruke lånte penger ute sammen med ham for å holde på fasaden, istedenfor å betale husleia?

Alle kan havne i økonomiske vanskeligheter, alle kan ha uflaks. Men for mange vil måten du håndterer det på ha litt betydning. Mitt råd er å fortelle ham om uføret du er oppe i. Hvis han ikke takler at du har dårlig råd, er han vel ikke stort å samle på uansett? :klem:

Skrevet

Jeg ville fortalt det. Nei, han har ingen rett til å vite noe som helst - du har ikke plikt til å fortelle noe som helst - men det var noen her oppe som sa at man ikke starter et forhold ved å ikke være åpen og ærlig. Og det er jeg helt enig i.

Du sier du bor i et "slumstrøk" mens han eier egen leilighet i et "bra" strøk, har bil og høy utdanning, jobb og hele pakka - men han har valgt å være kjæresten din, har han ikke? Det sier meg at han ikke ser på din økonomi som et problem, at han er glad i deg som person. Akkurat nå er det jo en viss forskjell på dere. Det betyr ikke at det ikke kan jevne seg ut når du får deg jobb og får kommet deg på beina.

Jeg ville som sagt fortalt det. Det å låne penger for å unngå å fortelle ham sannheten gjør jo at du skylder stadig mer, og det er ikke helt bra, er det vel?

Skrevet

Det må da være mye bedre å fortelle sannheten enn å leve sånn du gjør nå? På en løgn og med stadig stigende gjeld... Og ja - de fleste gjeldsofre starter sånn - de lever over evne bare for å kunne holde på fasaden. Nei, vær ærlig overfor deg selv og han du er sammen med. Det vil alle parter tjene på i lengden.

PS: Hva gjør du den dagen om ikke altfor lenge når du blir kastet ut for manglende betalt husleie..? Hvordan forklarer du kjæresten det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...