Gjest lillelinn Skrevet 11. september 2008 #81 Skrevet 11. september 2008 drittfluer har ikke saft, ikke vin, ikke eddik . må i butikken.. blir gal... grrrrr
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #82 Skrevet 11. september 2008 Testet saft+zalo, rødvinseddik+zalo og hvitvinseddik+zalo. Fluene flokket seg rundt glasset med hvitvinseddik+zalo. To hoppet oppi og druknet umiddelbart
Gjest lillelinn Skrevet 11. september 2008 #83 Skrevet 11. september 2008 har tatt ketchup og zalo, siden jeg ikke har annet men skjer ikke noe
Gjest Gjest_rsa_* Skrevet 11. september 2008 #84 Skrevet 11. september 2008 Testet saft+zalo, rødvinseddik+zalo og hvitvinseddik+zalo. Fluene flokket seg rundt glasset med hvitvinseddik+zalo. To hoppet oppi og druknet umiddelbart Prøvde det nå, og jeg rakk ikke sette tilbake flaska med hvitvinseddik før det svermet rundt glasset. Én druknet umiddelbart. Makabert men HIPP HURRA! Supert tips! Holdt på å gå fra vettet. Kastet ut to blomsterbuketter i dag, og det kom MANGE bananfluer opp av vasene. *grøss*
BillyBoy Skrevet 11. september 2008 #85 Skrevet 11. september 2008 (endret) Det dukket opp en god del av de små svina for noen uker siden. Jeg mistenker at de trives godt i den store hvite metallbøtta m/lokk som vi lagrer flasker og blikkbokser i som skal leveres. Hvis vi ikke får fjernet restene godt nok fra dem er den bøtta det perfekte ynglestedet. Jeg fant ut at en batteristøvsuger er tingen. Ser jeg en flue, så er det full fart bort til veggen der den henger og bort og snappe opp flua. Fungerer kjempefint! Tror jeg samlet opp 10-12 veps i den for et par uker siden også Nå har jeg satt ut en skål med solbærsirup og zalo, og venter spent Endret 11. september 2008 av BillyBoy
Gjest meg igjen Skrevet 11. september 2008 #86 Skrevet 11. september 2008 Testet saft+zalo, rødvinseddik+zalo og hvitvinseddik+zalo. Fluene flokket seg rundt glasset med hvitvinseddik+zalo. To hoppet oppi og druknet umiddelbart Ville bare gi ny rapport. Nå er sikker 30+ bananfluer døde. Alle falt for hvitvinseddiken. Stemmer nok det noen skrev om at de tiltrekkes av gjæret lukt og ikke sukker. Saften hadde ingen effekt her. Det kan også stemme med at øl fungerer. Veldig glad for at jeg tilfeldigvis kom over denne tråden altså.
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 11. september 2008 #87 Skrevet 11. september 2008 Plutselig har vi en horde med bittesmå bananfluer i huset, spesielt på kjøkkenet. Jeg tok affære i dag og luftet og støvsugde og gikk berserk med salmiakk og klorin overalt. Men de er ikke borte Er det planten i vinduet som titrekker dem? Vi har all mat i tette kjøkkenskap... Hjelp! Da har jeg nå i kveld fulgt diverse råd herfra og håper jeg nå våkner opp til bananfluefritt hus i morgen. Jeg har først vasket og kastet all søppel ut. Så har jeg kutta over en brusflaske og snudd toppen nedi og helt rødvin oppi. så har jeg satt ut en liten skål med rødvin, to skåler med salmiakk og blank eddik, en med plastfolie m/ hull, og diverse skåler med ren blank eddik. Mine 10 vakre røde roser fra kjæresten er også satt ut:-(... men akk hva gjør man ikke for å bli kvitt disse små rødlige krypene. Ps Etter å ha lest her skjønner jeg nå hvorfor min veninne fikk en flue i sitt rødvinsglass i helga:-)!
Gjest lillelinn Skrevet 11. september 2008 #88 Skrevet 11. september 2008 eple eddik og zalo :D masse døde fluer. tok bare 30 min så hadde mange daua:D
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 11. september 2008 #89 Skrevet 11. september 2008 Ville bare gi ny rapport. Nå er sikker 30+ bananfluer døde. Alle falt for hvitvinseddiken. Stemmer nok det noen skrev om at de tiltrekkes av gjæret lukt og ikke sukker. Saften hadde ingen effekt her. Det kan også stemme med at øl fungerer. Veldig glad for at jeg tilfeldigvis kom over denne tråden altså. Jeg hadde desverre ikke noe hvitvinseddik, men om ikke rødvin eller eddik/zalo virker så er det rett ut å kjøpe det i morgen. Er det noen som tror eplejuice kan funke? Det er ihvertfall noe jeg har i huset i kveld. Jeg er også superglad jeg fant denne tråden. Spesielt da jeg skjønte hvor fort de formerer seg! WOW!
Gjest lillelinn Skrevet 11. september 2008 #90 Skrevet 11. september 2008 vet ikke. men det var masse fluer i glasset til dattra mi med eple nektar!! tilog meg i funlight flaska dør de
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 11. september 2008 #92 Skrevet 11. september 2008 Et lite tillegspørsmål... Hvilken funksjon har Zaloen? er det fordi den er seig og de ikke kommer opp igjen? eller har den en annen egenskap? bare nyskjerrig, poenget er jo at det funker :gjeiper:
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 11. september 2008 #93 Skrevet 11. september 2008 vet ikke. men det var masse fluer i glasset til dattra mi med eple nektar!! tilog meg i funlight flaska dør de Da prøver jeg både eplejuice og funn light.. siden jeg har begge deler. Takk for svar:-)
Brunhilde Skrevet 12. september 2008 #94 Skrevet 12. september 2008 Et lite tillegspørsmål... Hvilken funksjon har Zaloen? er det fordi den er seig og de ikke kommer opp igjen? eller har den en annen egenskap? bare nyskjerrig, poenget er jo at det funker :gjeiper: Zaloen bryer overflatespenningen i væsken slik at fluene går gjennom og drukner.
Hinata Skrevet 24. september 2008 #95 Skrevet 24. september 2008 Drar opp igjen denne.. Bor på hybel sammen med noen som ikke er de mest renslige etter seg, og vi har hatt et problem med bananfluer en del uker nå.. Har prøvd med saft+zalo og øl+zalo. Det var det jeg hadde i huset, er det vanlig eddik som skal brukes eller hvitvinseddik? Og det virker som om fluene blir tiltrukket av ølen og safta, men de står jo bare på kanten av glasset og drukner ikke... Andre tips enn eddik her da?
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2008 #96 Skrevet 27. september 2008 Plutselig har vi en horde med bittesmå bananfluer i huset, spesielt på kjøkkenet. Jeg tok affære i dag og luftet og støvsugde og gikk berserk med salmiakk og klorin overalt. Men de er ikke borte Er det planten i vinduet som titrekker dem? Vi har all mat i tette kjøkkenskap... Hjelp! Hei, her er et lite tips: Fruktfluer, småfluer og bananfluer Tipset går ut på at man skal bruke salmiakk i vannet når man vanner plantene. Bland en teskje med salmiakk med en liter vann. Vann planter og blomster med denne blandingen og du vil bli kvitt problemet med bannanfluer, sier innsenderen. La også jorda bli helt tørr mellom hver gang du vanner. Dette vil gi fluene mindre sjanse til å få nok fuktighet til at det blir et yndet sted å legge egg.
Hinata Skrevet 27. september 2008 #97 Skrevet 27. september 2008 Hei, her er et lite tips: Fruktfluer, småfluer og bananfluer Tipset går ut på at man skal bruke salmiakk i vannet når man vanner plantene. Bland en teskje med salmiakk med en liter vann. Vann planter og blomster med denne blandingen og du vil bli kvitt problemet med bannanfluer, sier innsenderen. La også jorda bli helt tørr mellom hver gang du vanner. Dette vil gi fluene mindre sjanse til å få nok fuktighet til at det blir et yndet sted å legge egg. Hva med oss som ikke har planter som de kan legge egg i da? HJELP...
Gjest Gjest_GJEST_* Skrevet 27. september 2008 #98 Skrevet 27. september 2008 Vask og ta ut alt boss, sett plantene ut i noen dager hvis de tåler det. Kjøp gjennomsiktig fluepapir som du kan feste på vinduene, slå av lysene inne på dagtid og gi de små fluene noen timer. Alle sammen kommer til å søke seg mot det sterkeste lyset, og bli sittende fast i fluepapiret. En kjekk og grei løsning! (funker også på speil, de liker seg også der). Fluepapiret fåes på Felleskjøpet eller tilsvarende. Lykke til!
Gjest Gaia Skrevet 28. september 2008 #99 Skrevet 28. september 2008 Drar opp igjen denne.. Bor på hybel sammen med noen som ikke er de mest renslige etter seg, og vi har hatt et problem med bananfluer en del uker nå.. Har prøvd med saft+zalo og øl+zalo. Det var det jeg hadde i huset, er det vanlig eddik som skal brukes eller hvitvinseddik? Og det virker som om fluene blir tiltrukket av ølen og safta, men de står jo bare på kanten av glasset og drukner ikke... Andre tips enn eddik her da? EPLECIDEREDDIK!!
iss Skrevet 12. oktober 2008 #100 Skrevet 12. oktober 2008 Da var det bare å sette frem zalo og eddik igjen! Ekle fluer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå