Litt Lost Skrevet 1. oktober 2006 #21 Skrevet 1. oktober 2006 Synes dette med fadderbarn er en utrolig flott ting å gjøre, men jeg har da et spørsmål. Vet man at alle pengene kommer frem til barnet, eller går halvparten til en diktator som trenger litt ekstra smør på brødskiva? Har veldig lyst til selv å bidra, men er så skeptisk til om barnet får det den trenger. ← Gjennom Plan går ikke pengene direkte til barnet. Pengene går til samfunnet, barnet blir det samfunnet sitt ansikt for min del. Så gjennom de årene jeg har vært fadder har jeg kunnet få bilder fra landsbyen til barnet mitt, de har nå fått brønn (dvs borehull) og har tilgang på drikkeklart vann både i regntid og tørketid, de har fått skole - nå utdanner de lærere. Neste satsning er helsefasiliteter på stedet. Er utrolig kjekt å se den utviklingen! Noen kroner går så klart til administrasjonen, noe annet ville være rart. Men det er ikke slik at pengene går i lommen til hverken den ene eller den andre (dog noen liker å påstå dette).
Cata Skrevet 1. oktober 2006 #22 Skrevet 1. oktober 2006 Ja, det koster ikke mye å kjøpe seg fri fra dårlig samvittighet med penger. Er mye vanskeligere å få folk til å sette av litt tid til frivillig arbeid i nærmiljøet. ← Jeg har da ikke fadderbarn på grunn av dårlig samvittighet for noe som helst. Minst av alt på grunn av det jeg ikke gjør i nærmiljøet. Jeg har fadderbarn fordi jeg ikke har barn selv og synes det er hyggelig å kunne hjelpe et barn som allerede er satt til verden, -uten å engasjere meg så mye direkte. Men du har sikkert rett i at det er vanskelig å få folk til å delta i frivillig arbeid. Synes dette med fadderbarn er en utrolig flott ting å gjøre, men jeg har da et spørsmål. Vet man at alle pengene kommer frem til barnet, eller går halvparten til en diktator som trenger litt ekstra smør på brødskiva? Har veldig lyst til selv å bidra, men er så skeptisk til om barnet får det den trenger. ← Nei, jeg vet det selvsagt ikke. Dvs. på sett og vis vet jeg at de ikke gjør det. Jeg har fadderbarn gjennom SOS og mener det er slik at pengene går til barnebyen som sådan, ikke direkte til det aktuelle barnet. Dermed sier det seg jo selv at en god del av pengene går til administrasjon. "Mødrene" i barnebyen må jo få sin lønn ett eller annet sted fra, f. eks. Jeg har imidlertid anledning til å gi gaver direkte til "mitt" barn (til jul og fødselsdag osv.) og disse pengene blir satt inn på en konto som barnet får råderett over når det skal etablere seg. Dette synes jeg er en helt grei ordning.
nallemaja Skrevet 1. oktober 2006 #23 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg lurer på om det er noen av oranisasjonene dere nevner som godtar at vi sender feks bursdags, jul og liknende. Har hørt at man ikke får lov til dette. Jeg har tenkt å bli fadder(eller heter det få fadderbarn?) men har lett for å engasjere meg i folk, og har lyst å kunne få sende gaver på samme måte som jeg gjør til dåps-fadderbarna jeg har her i norge...
Gjest gjesta Skrevet 1. oktober 2006 #24 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg lurer på om det er noen av oranisasjonene dere nevner som godtar at vi sender feks bursdags, jul og liknende. Har hørt at man ikke får lov til dette. Jeg har tenkt å bli fadder(eller heter det få fadderbarn?) men har lett for å engasjere meg i folk, og har lyst å kunne få sende gaver på samme måte som jeg gjør til dåps-fadderbarna jeg har her i norge... ← Jeg vet ikke hvordan det er med de andre som er nevnt, men Norsk Bangladesh Fadderforening gir deg i alle fall direkteadressen til barnet, så du kan sende brev og gaver akkurat som du vil.
Litt Lost Skrevet 2. oktober 2006 #25 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg lurer på om det er noen av oranisasjonene dere nevner som godtar at vi sender feks bursdags, jul og liknende. Har hørt at man ikke får lov til dette. Jeg har tenkt å bli fadder(eller heter det få fadderbarn?) men har lett for å engasjere meg i folk, og har lyst å kunne få sende gaver på samme måte som jeg gjør til dåps-fadderbarna jeg har her i norge... ← Det er mulig. Gjennom Plan er grensen på 150 gram av hva man sender. Dette fordi det ikke skal koste for mye for Plan ettersom de sender gaven ut i verden og frem til barnet for fadderne, jeg som fadder sender gaven til Plan i Norge og betaler da bare norsk porto. Eneste måten fordi vi som fadder ikke får barnets adresse.
Gjest Gjesta Skrevet 2. oktober 2006 #26 Skrevet 2. oktober 2006 Vi har et fadderbarn i Hviterussland, og Anna er på samme alder som eldstemann. Det er hyggelig å kunne hjelpe de som ikke har samme muligheter som oss, og så er det fint å kunne vise våre barn at vi hjelper noen konkret. Barna skriver og tegner brev til Anna, og de er også med på å plukke ut bursdag og julegave.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #27 Skrevet 2. oktober 2006 Det står på SOS barnebyer sin side at 90% av pengene kommer fram, mens 10% går til administrator. Det synes jeg ikke er så rart.. Selv har vi en gutt på 14 år fra guatemala, og moren min har en gjennom PLAN. Synes SOS barnebyer virker mer seriøse enn PLAN
Elle Melle Skrevet 2. oktober 2006 #28 Skrevet 2. oktober 2006 Vi har akkurat "søkt om" fadderbarn fra SOS. Vi valgte denne organisasjonen, siden disse barna på en måte er nederst på stigen når det gjelder muligheter her i livet, fordi de er foreldreløse. (Etter jeg fikk barn har jeg blitt litt opptatt av hvor grusomt det er når et barn mister begge foreldrene og hvor sårbare de blir da.) Ellers synes jeg det er en grei tanke å støtte noe lokalt og noe internasjonalt. Vår lokale ting er Kirkens bymisjon, siden de driver med så utrolig mye forskjellig og bra arbeid for alle slags folk.
Gjest gjesta Skrevet 2. oktober 2006 #29 Skrevet 2. oktober 2006 Bare en liten digresjon: Jeg vet om noen som for en stund siden heller enn personlige gaver ville ha støtte til fadderforeningen de var engasjert i. Etter å ha gått ut med dette, fikk de en bekymret telefon fra en bekjent som sa: "Men de er da muslimer i Bangladesh!" Men jammen er det koselig å se at det er mange som har fadderbarn her! :-D
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #30 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg er ikke glad i SOS barnebyer, det blir så enormt stor forskjell på de som er "innenfor" og de som ikke fikk plass. Er fadder i plan og er ikke spesielt imponert over jobben de gjør. Fadderbarnet mitt har blant annet ikke gått på skolen og dette i et land hvor over 95 prosent av barna har tilgang til skole. Plan later som om det er normalt at barna ikke går på skolen i det området, men jeg vet for mye om dette til å ta dem seriøst. Neste gang blir det redd barna for min del.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #31 Skrevet 2. oktober 2006 Synes dette med fadderbarn er en utrolig flott ting å gjøre, men jeg har da et spørsmål. Vet man at alle pengene kommer frem til barnet, eller går halvparten til en diktator som trenger litt ekstra smør på brødskiva? Har veldig lyst til selv å bidra, men er så skeptisk til om barnet får det den trenger. ← Dette lurer jeg også på. Har nemlig fått høre at bare en liten brøkdel av pengene går til barna og da frister det veldig lite å hjelpe til.
Gjest regine Skrevet 2. oktober 2006 #32 Skrevet 2. oktober 2006 jeg har snart 2 fadderbarn gjennom sos-barnebyer, begge i Afrika (størst behov generelt) og iallfall en jente, og har bedt om at nr. 2 blir jente og. Vi har ikke direkte kontakt, men får en oppdatering og et bilde en gang i året. Har inimellom sendt bilde/kort brev tilbake, men ser ikke på det som nødvendig for å ha fadderbarn. Det er som regel sånn at en unge har flere faddere, og jeg syns ikke jeg skal pålegge ungen å være "takknemlig" mot alle og enhver... Ut fra det jeg vet, så anser jeg PLAN som lite seriøs. Der er det, iallfall for en del land i Afrika sin del, mange penger som IKKE kommer fram. Sos-barnebyer har et konsept som jeg mener er bra. Noen her trakk fram at det bare hjalp noen - men dette stemmer ikke, bla. fordi barnehage/skole etc som ligger i barnebyen også er tilgjengelig for de omkringliggende områder. om man gjør det for å døyve samvittigheten eller av mer idealistiske grunner spiller vel mindre rolle - så lenge man faktisk bidrar til at noen får det bedre.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #33 Skrevet 2. oktober 2006 Fint med engasjement, men jeg synes det blir feil å gi noe til en enkelt (selv om det i en del tilfeller er snakk om "samfunnets ansikt utad"). Jeg vil varmt anbefale Redd Barna, de hjelper alle barn, ikke bare de heldige som får bo i en barneby eller være med i et fadderprogram. Dessuten har Redd Barna lokale ildsjeler og bruker mange effektive, men billige tiltak. Dermed blir pengene du gir til noe bra for veldig mange barn. Les mer på www.reddbarna.no
Litt Lost Skrevet 3. oktober 2006 #34 Skrevet 3. oktober 2006 Skjønner ikke hvorfor dette blir uttalelser om hvilke org som er den beste/verste. Det er en vurdering en og hver tar om hvilke som passer en selv best ut i fra sine preferanser. Det viktigste er vel at man hjelper der man kan og at den hjelpen kommer frem til noen.
Gjest Turi Skrevet 3. oktober 2006 #35 Skrevet 3. oktober 2006 For oss passet Plan best, fordi vi ville hjelpe et barn som bor hjemme. Pengene går til samfunnet hun bor i, ikke direkte til henne. Vi har sendt to gaver - en personlig som var en leke brukt her, og en fra Planshop. Jeg sjekket en del rundt og fant ut at Plan var den beste for oss ihht. visjon og kapitalfordeling, men det er en individuell vurdering alle må ta. Fadderskapet har ingen negativ betydning på andre engasjement. Vi er også med i Luftambulansen, Redningsselskapet og gir penger til Frelsesarmeen og lokale foreninger for ungdom med problemer. Kan ikke forstå at disse må settes opp mot hverandre. Skulle gjerne jobbet mer frivillig, men med full jobb og to barn, har vi liten tid, så det får vente til barna er større. Vi jobber for barnehagen og med fotballtrening for egne og andres barn, det er nok foreløpig. Så lenge man bidrar til samfunnet rundt seg og ser utover sin egen inngangsdør, syns jeg man får prioritere tid/penger som det passer best.
Charmina Skrevet 3. oktober 2006 #36 Skrevet 3. oktober 2006 Vi har et nydelig fadderbarn fra Haiiti gjennom Plan Norge. Hun er akkurat like gammel som gutten vår som er 8 år og vi har hatt henne siden hun var bitteliten. det er så utrolig gøy å få oppdaterte bilder av henne sammen med moren hennes og høre hvordan det går med henne. Gutten min synes også det er utrolig spennende å høre om og se henne. vi sender innimellom brev og pakke ned til henne, og drømmen er å kunne reise dit og besøke henne. Det er jo en god del faddere som gjør akkurat det.
Lipstick Skrevet 4. oktober 2006 #37 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg er fadder for en jente på 9 år fra Uganda. Merker ikke engang at 220 kroner renner ut en gang i måneden. Likevel er det godt å vite at pengene mine gjør litt forskjell for den landsbyen der hun bor. Burde vært flinkere til å skrive brev da. Glemmer det hele tiden.. Hvor ofte skriver dere andre?
Karamba Skrevet 4. oktober 2006 #38 Skrevet 4. oktober 2006 Har også lyst å få meg fadderbarn, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken organisasjon jeg skal gå gjennom. Hører så mye forskjellig. Lurer litt på SOS Barnebyer. Vurderer også Leger Uten Grenser, synes de gjør mye bra...
Lipstick Skrevet 4. oktober 2006 #39 Skrevet 4. oktober 2006 Ut fra det jeg vet, så anser jeg PLAN som lite seriøs. Der er det, iallfall for en del land i Afrika sin del, mange penger som IKKE kommer fram. ← Hvordan har du fått vite dette? Hvilke kilder har du? Jeg velger å tro at pengene kommer frem. Vi får årlig brev fra Plan om hvordan organisasjonen har brukt pengene de har mottatt fra fadderene, utviklingen av landsbyen osv. I tillegg får vi blader noen ganger i året om arbeidet på verdensbasis.
Gjest regine Skrevet 4. oktober 2006 #40 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg vet dette jeg sier om plan i Afrika pga jobben min. Det er en stund siden jeg var borti det nå, men husker jeg ikke feil var Uganda ett av "problemlandene". Det kan jo ha endret seg. Konseptet til Plan syns jeg absolutt er bra, men jeg tror altså ikke de greier å gjennomføre det på en god nok måte. I tillegg syns jeg at de kjører litt for mye kampanjer-kampanjer-kampanjer, på en måte som jeg ikke syns virker troverdig. Dette siste er selvsagt subjektivt, men styrker altså ikke helhetsinntrykket. Men for all del - det betyr ikke at de IKKE gjør bra ting, eller at du kan ha ok erfaringer med "ditt" fadderskap gjennom dem
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå