Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

For 6 år siden fikk vi oss et fadderbarn i Bangladesh gjennom SOS Barnebyer. Han heter Jahangir, og er nå 10 år.

For noen uker siden bestemte jeg meg for å få et fadderbarn til. Vi har det så godt her i Norge, at jeg kan faktisk avse 5500 kr. i ÅRET for å gi 2 barn som har det vanskelig et godt liv. I går fikk vi info om vårt nye fadderbarn i posten. Det er en jente på 10 år som heter Natalia og bor i Polen. Hun er kjempesøt! :)

Jeg snakker også mye med guttene mine om fadderbarna våre. Det er viktig at de lærer seg at ikke alle her i verden har det like godt som dem selv, og at vi må bidra der vi kan for å hjelpe.

Så nå er jeg på en måte 4 barnsmor! :ler:

Til de av dere som ikke har fadderbarn, tenk på hvor lite det koster oss pr. måned å gi et barn et nytt liv!!

Bli fadder!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv hatt faddebarn i 6 år. Startet med det da vi knapt hadde penger, var så vidt det gikk rundt hver mnd, likvel ble jeg fadder. Tenkte som så at de trenger de 200 kr mer enn meg.

Har selv vurdert å få ett til fadderbarn. Men nå ser jeg litt mer an vår egen økonomi først, nå når jeg har to små her. I tillegg har jeg dårlig samvittighet pga neglekt i forhold til fadderbarnet... Tror ikke jeg har sendt han et brev siden 2002... Har hatt det på agendaen at jeg skal skrive et brev til familien en stund nå. Skal jeg ha et fadderbarn, vil jeg også ta meg tid til å skrive et brev i ny og ne, det må jeg i første omgang klare med det barnet jeg allerede har.

Skrevet

Vi har vært faddere hjemme(hos mamma) i en del år,men i år bestemte jeg meg for å bli fadder selv også! Fikk "tildelt" ei nydelig lita tulle på 1,5 år,fra Guatemala! Dette er igjenom SOS barnebyer! Jeg synes alle burde bli faddere,det er ikke mange hundrelappene i mnd,og de har jo ingenting,vi har ALT!

Lilletrollet

Skrevet
Vi har vært faddere hjemme(hos mamma) i en del år,men i år bestemte jeg meg for å bli fadder selv også! Fikk "tildelt" ei nydelig lita tulle på 1,5 år,fra Guatemala! Dette er igjenom SOS barnebyer! Jeg synes alle burde bli faddere,det er ikke mange hundrelappene i mnd,og de har jo ingenting,vi har ALT!

Lilletrollet

Dette var meg,trodde jeg var innlogget jeg... :sjenert:

Skrevet (endret)

Har en gutt i El Salvador og vurderer ett fadderbarn til. Kunne tenkt meg en jente også. I mange av de landene som er aktuelle å ha fadderbarn i så har vel fremdeles jentene noe mindre sjanser til å få utdanning. Tror dermed det ville gitt meg litt ekstra glede å støtte en jente.

Edit: skrivefeil og upresis formulering.

Endret av Cata
Skrevet
Har en gutt i El Salvador og vurderer en til. Kunne tenkt meg en jente også. I mange av de landene som er aktuelle å ha fadderbarn i så har vel fremdeles jentene noe mindre sjanser til å få utdanning. Tror dermed det ville gitt meg litt ekstra glede å støtte en jente.

Jeg syntes også det var kjekt å få en jente som fadderbarn nummer to. Både fordi de ofte har mindre muligheter enn guttene i utgangspunktet, men også fordi jeg hadde en gutt fra før (i tillegg til to gutter hjemme... :ler: )! :)

Skrevet

Vi fikk tiltelt fadderbarn gjennom sos-barnebyer i forrige uke. Hun er 6 år og bor i colombia. Hun er skikkelig søt! Det blir spennende å følge henne fremover. Vi har ønsket oss fadderbarn lenge, og endelig har vi fått det til!

Skrevet

Mamma og pappa har et fadderbarn og hun har blitt 16 år nå :) Jeg er 20, så det har vært gøy å "vokse" opp med ei nesten på sin egen alder i en annen verdensdel. Hun er fra Indonesia, og de har henne gjennom PLAN Norge. Når jeg slutter å være student skal jeg og sambo skaffe oss fadderbarn og, akkurat nå er økonomien veeeldig ustabil og jeg orker ikke tanken på enda flere faste utgifter, selv om de er til et godt formål.. Jeg får heller støtte litt av og til når vi har penger til overs..

Skrevet

Vi har nettopp meldt oss som faddere for SOS Barnebyer. Har fått en generell informasjonsmappe om Barnebyene, venter å få informasjon om fadderbarnet nå til uka. Gleder meg kjempemasse til å bli kjent med et nytt barn! :)

Skrevet

Ja, det koster ikke mye å kjøpe seg fri fra dårlig samvittighet med penger. Er mye vanskeligere å få folk til å sette av litt tid til frivillig arbeid i nærmiljøet.

Og ja, man må hjelpe til på den måten man kan med sitt. Selv hjelper jeg til som frivillig, hjelper de som ikke får mye oppmerksomhet i dette landet. :tristbla:

Skrevet
Ja, det koster ikke mye å kjøpe seg fri fra dårlig samvittighet med penger. Er mye vanskeligere å få folk til å sette av litt tid til frivillig arbeid i nærmiljøet.

Og ja, man må hjelpe til på den måten man kan med sitt. Selv hjelper jeg til som frivillig, hjelper de som ikke får mye oppmerksomhet i dette landet. :tristbla:

Nå er ikke jeg fadder for å kjøpe meg fri fra dårlig samvittighet, men fordi jeg har råd til det (og det har faktisk de fleste av oss....), og fordi jeg vil hjelpe!

Men om så noen er faddere fordi de vil kjøpe seg fri fra dårlig samvittighet, så får barna det gjelder uansett hjelp, så da er det jo greit da!!!!! ;) Eller hva??

Skrevet

Ja, det var jo en riktig god reklame for dem som driver frivilling arbeid her i landet! :roll:

Jeg hadde fadderbarn inntil for noen år siden. Gikk over til å støtte på annen måte, men vurderer å få et fadderbarn i tillegg til det.

Skrevet

Fint for de som vil det, men for meg er det faktisk helt feil å ta på meg det ansvaret. Jeg er i stedet aktiv i RK's leksehjelp her i byen, i tillegg til at jeg støtter RK og Kirkens Nødhjelp økonomisk. Det er det som passer best for meg.

Skrevet

Vi har ei jente i Kina, og gir fast penger til et barnehjemsprosjekt i Afrika, til driften der. Nå skal jeg prøve å finne et sted vi kan få et fadderbarn på samme alder som lille M, så skal hun få sin egen lille "tvilling" ett annet sted i verden.

Skrevet
Fint for de som vil det, men for meg er det faktisk helt feil å ta på meg det ansvaret. Jeg er i stedet aktiv i RK's leksehjelp her i byen, i tillegg til at jeg støtter RK og Kirkens Nødhjelp økonomisk. Det er det som passer best for meg.

Det viktigste er jo at man på en eller annen måte bidrar til å hjelpe de som trenger det mest! :)

Det kan være en lokal organisasjon, et fadderbarn, leksehjelp, hva som helst. :) Poenget er at man klarer å se lenger en nesetippen, som Nigo-San sier, og hjelpe noen som trenger det!

You go girls! :smilyblomst:

Skrevet

Jeg har ei lita jente på 5 år fra guatemala som fadderbarn, dette er gjennom Plan :) Er student nå, men bruker heller 220 i mnd på jenta "mi", en på en kveld på byen. Fikk forresten post i går, et ark med et lite håndavtrykk på. Ble rørt til tårer :klem1:

Gjest Gjest_Marit_*
Skrevet

Synes dette med fadderbarn er en utrolig flott ting å gjøre, men jeg har da et spørsmål. Vet man at alle pengene kommer frem til barnet, eller går halvparten til en diktator som trenger litt ekstra smør på brødskiva? Har veldig lyst til selv å bidra, men er så skeptisk til om barnet får det den trenger.

Skrevet

Jeg vil anbefale Norsk Bangladesh Fadderforening på det aller varmeste! Jeg kjenner organisasjonen fra innsiden, og de gir cirka 90% av inntektene rett til ditt barn, siden alt er drevet på frivillig basis. Det koster 135 kroner i måneden, så man "får" (eller gir!) altså mer for pengene gjennom denne vesle, idealistiske organisasjonen.

Jeg ville valgt Norsk Bangladesh Fadderfornering når som helst over SOS og Plan, og det har jeg for så vidt også allerede gjort. ;)

Skrevet
Synes dette med fadderbarn er en utrolig flott ting å gjøre, men jeg har da et spørsmål. Vet man at alle pengene kommer frem til barnet, eller går halvparten til en diktator som trenger litt ekstra smør på brødskiva? Har veldig lyst til selv å bidra, men er så skeptisk til om barnet får det den trenger.

Det er kanskje heller administrasjonen som får til smør på skiva...

Sjekk for øvrig det forrige innlegget mitt. Norsk Bangladesh Fadderforening er en liten og idealistisk organisasjon som garantert gir minst 90% av fadderinntektene til fadderbarna. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...