Gå til innhold

ARRRG, LOPPER!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvor jeg skal skrive dette, men nå er jeg piss lei de jævla loppene, og jeg blir gal!

Jeg vet IKKE hva jeg skal gjøre!

Har bodd i egen leilighet i snart 2 mnd, men har aldri opplevd dette før, selv om vi har hatt reir i buskene våre hjemme da jeg var mindre, og aldri har jeg hatt disse fulgeloppene!

Her jeg bor, er det ikke trær de kan feste seg i, forruten trærne langs gate på andre siden av inngangen.

Jeg har lest litt om de, men alt dette har jeg jo prøvd!

Dessuten står det alle steder at de kommer om våren, og nå er det høst!

Jeg er så utrolig frustrert, og det er bare meg som plages med dette!

Ting plager meg når jeg bor her!

Først var det måkene som skrek og sloss heeele natta, så var det domkirka som alltid ringte (blitt vant til den nå, så hører den ikke)

Så var det myggen som fikk meg til å ha 25 myggstikk på en gang!

Og NÅ er det loppefaen!

Er det mulig, hva skal jeg gjøre?

Jeg har skiftet sengetøy en del ganger, og jeg holder hjemmet mitt rent (ikke de siste 4 dagene ettersom jeg har jobbet hele dagen så har ikke hatt tid) Jeg støvsuger hele leiligheten m/sofa, tenkte jeg skule støvsuge senga også når jeg skal gjøre det senere!

Har dere tips?

Hjelper det å ha vinduet på full lufting, så det blir kaldt på soverommet?

Halve trynet mitt+halsen ser ut som kviseutbrudd, og det ser helt forferdelig ut!

Kan dere hjelpe meg til å få vekk disse?

Eller redusere, et eller annet.

For det klør sinnsykt :(

Endret av Tweek
Videoannonse
Annonse
Skrevet

eneste som funka for oss var å kontakte rentokil som la igjen ei gassbombe i leiligheten. koster noen hundrelapper men da forsvinner de i det minstel...

Skrevet
eneste som funka for oss var å kontakte rentokil som la igjen ei gassbombe i leiligheten. koster noen hundrelapper men da forsvinner de i det minstel...

Bombe? :hår: det hørtes skummelt ut!

Jeg har også hatt lopper om høsten, jeg rensa en fuglekasse. :forvirret:

Loppene ble borte av seg selv etter et par uker... Hehehe, det klødde noe inni-granskauen-jævlig-faen!

Skrevet

Uff :(

Men vil ikke det spre seg til til de andre leilighetene?

(deler gang med en annen leilighet, og det er et til rett utenfor gangen)

Jeg rydda, vaska og støvsugde leiligheten i dag.

Og jeg har latt vinduet stått på fullt i hele dag, og lyset stått på.

Så har jeg Støvsugt under, rundt og i senga, og ristet dyna og puta.

Håper det har hjulpet :(

Skrevet

Hmmm. "Mine" lopper holdt seg bare på meg, (Jeg sov i dobbelseng med samboern) Jeg tror de forsvant da de skjønte et jeg ikke var en fugl.

Skrevet

Å, de går bare på meg å, ikke sambo..

Men jeg kan ikke skjønner hvor det kan være reder o.l

Vi bor i 4 etasje i et leilighetsbygg i sentrum, og balkongen vår er rettet ut mot bakgården til en bank. Kan ikke fatte hva det kommer av, jeg har aldri opplev dette tidligere :(

Men får håpe at dette hjalp, og heller støvsuge hele soverommet jevnlig et stund :)

Skrevet

Du må faktisk bytte støvsugerpose mellom hver gang hvis det skal hjelpe, eventuelt spraye innsektsmiddel i posen, ellers kryper de bare ut igjen og stikker videre.

Trøsten er at de ikke kan formere seg på menneskeblod.

Med tanke på hvor du bor, kan det være reder i takrenna? Eller er det flatt tak på bygget? Begge deler tiltrekker fugler.

Skrevet

Jeg kan stikke opp på taket å se idag.

Men må kjøpe støvsugerposer i morra da :)

Gjør omtrent alt (utenom gassbomber, hehe) for å få dem vekk

Skrevet

Vi hadde også det problemet, og det var bare meg som reagerte på loppebittene. Det viste seg at loppene kom inn vinduet når vi luftet, og lå i dynene.

På taket var det er forlatt reir. Da vi fjernet det, forsvant fugleloppene også....jeg fikk en salve av legen, som hjelp mot kløe...

Skrevet

Fra http://www.sykepleienett.no/allmennt/fuglelopper.htm

"Under taksteinene på huset kan det være et forlatt rede. Derfra kan de komme på oss når vi passerer, eller inn gjennom et åpent vindu. Fuglereder kan også ligge i luftekanaler. Derfra kan loppene komme på oss når vi passerer på utsiden, eller de kan krype inn i huset gjennom kanalen. Loppene kan også ramle ned på sengetøy eller annet tøy som henger til lufting.".

Fra http://www.sykepleienett.no/allmennt/fuglelopper.htm

"Det tomme redet må fjernes. For å unngå å få på deg lopper ved fjerning av redet, kan du bruke regntøy. Det fester ikke loppene seg på. Før du fjerner redet bør det sprøytes med en insektmiddel (maurspray med melation). Gjenta sprøytingen etter at redet er fjernet. Sprøyt også området rundt og under redet. Redet bør tas direkte i en plastpose og kastes langt bort, graves ned eller brennes.

Innendørs foretas en grundig støvsuging der du tror loppene kan oppholde seg. De liker seg på mørke steder. Vær derfor nøye med å støvsuge godt langs gulvlister, i sprekker og lignende. Vær også spesielt nøye med sengetøyet til dem som klør. Sengetøy og husdyrtepper kan legges i fryseren. Da vil loppene bli svimeslått, men ikke dø. Dyner og tepper kan så ristes for eksempel over badekaret, for deretter å skylle loppene ned. Det kan være tilstrekkelig bare å riste sengetøyet.".

Skrevet

Hmm, skal opp på taket nå etterpå.

Men jeg leste å at loppene ble slått i svime av litt kulde, så jeg hadde lyset på (siden de liker mørket) og sprengluftet i hele går, så det var kaldt på rommet.

Så på kvelden støvsuget jeg langs listene, under og i senga, og ristet dyna, og putene.

Tenkte jeg skulle støvsuge annehverdag i 2 uker eller noe, så da dør de sikkert ut!

Men hvis ikke jeg finne reir o.l på taket vet jeg ikke hvor de kommer fra

Skrevet

Nå har jeg (les: samboer, hehe)vært på taket, og ingenting ting der :(

Jeg hadde nesten håpet at det var det for da visste jeg at det var de og hvor de kom fra

Skrevet

jeg har desverre ingen gode råd, men føler virkelig med deg! i vår hadde vi fuglelopper, og det var helt grusomt. og hos fikk jeg masse stikk, og samboer kun et par. han skjønte ikke hva jeg klagde over.. :sinna: har aldri klødd så mye jeg

Skrevet

Er det fuglelopper du har da? Det er ikke veggdyr? De kommer kun frem om natta, og er en sann plage.

Skrevet

Jeg var så gla for at jeg ikke hadde vært plaget med dette i år, da jeg leste denne tråden.

2t etterpå våknet jeg av at jeg klødde og klødde og klødde... Faens søte små pusekatter som drar med seg fuglelopper inn!

Jeg pleier å putte alt av tøy som ligger fremme i en pose, til det blir vasket, slik at de ikke stikker av. (Smører inn kattene med loppespray og sprayer på de stedene de holder til mest.) Så støvsuger jeg overalt og rister evt. dyner og puter. Deretter kler jeg av meg og putter klærne i en pose, og tar en dusj. Da pleier jeg å bli kvitt dem.

Skrevet

Å, jeg har ikke lyst til å gå å legge meg engang. når jeg leser om alle det ekkle dyrene som peller og spiser av meg når jeg sover :hår:

Men høres litt ut som veggdyr også, eller jeg vet jo ikke, har jo ikke sett dem.

Men jeg har trodd å at det har vært fluer.

Det er kommet igjen sånne brune fluer, så surrer litt på badet og soverommet.

Biter sånne fluer?

Skrevet
Men jeg har trodd å at det har vært fluer.

Det er kommet igjen sånne brune fluer, så surrer litt på badet og soverommet.

Biter sånne fluer?

Vet ikke om det er dette du har - fra http://www.toyen.uio.no/zoomus/minste_husdyr/rom/stue.html

"I mange hjem finnes det ørsmå fluer som svermer omkring i stuen og i andre rom. Disse fluene kalles hærmygg, og utvikler seg i jorden i potteplantene. Bortsett fra å være sjenerende gjør de vanligvis ingen skade, men blir det riktig mange av dem kan de også skade plantene."

Eller dette: http://no.wikipedia.org/wiki/Bananfluer eller http://www.gronnhverdag.no/sos.php?faqqa_id=38&faqc_id=10

Har vært diskutert her inne tidligere: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...0entry3797256

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...