Gjest Gjest_Ninni_* Skrevet 30. september 2006 #1 Del Skrevet 30. september 2006 Jeg er den lykkelige eier av et spisebord med 6 stoler som jeg har arvet. Dette er laget i mørkt tre og mest sannsynlig malt med brun litt blank maling (noen som skjønner hva jeg mener??). Tidsmessig stammer nok dette fra 1930 - 1940 sånn ca. Nå har jeg lyst til å freshe opp møblene og male dem i hvitt pluss trekke om stolene. Hvordan skal jeg gå fram for å få dette fint? Hvordan bør jeg behandle det før jeg maler og hva slags maling bør jeg bruke? Når det gjelder å trekke om stolene så skal det gå fint, for det har jeg gjort før med stort hell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flopp Skrevet 30. september 2006 #2 Del Skrevet 30. september 2006 Er ingen ekspert på dette, men jeg vill ha slipt ned møblene med et fint sandpapir slik at alle porer åpner seg før jeg tok 1-2 strøk med grunning. Etter det ville jeg malt med den fargen jeg ville hatt på møblene så mange strøk som trengs for at det gamle ikke skal skinne gjennom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 30. september 2006 #3 Del Skrevet 30. september 2006 Vask først alt grundig med salmiakk eller grovrent. deretter pusser du det lett ned slik at porene åpner seg. Grunn et strøk og deretter 2 strøk (evt flere dersom det trengs) jeg ville også ha vudert å lakke det over. Tåler mer da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 30. september 2006 #4 Del Skrevet 30. september 2006 Jeg ville ha brukt oljemaling (lady) i enten 40 glans, eller dersom du vil ha det matt brukt 15 glans Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger Skrevet 30. september 2006 #5 Del Skrevet 30. september 2006 Først må du være sikker på at møblene er malt/lakket og ikke oljet eller at det er et "fett" treslag som teak. Da vil ikke malingen feste seg. Slip godt, grunning og to strøk maling. Oljemaling gulner mer enn vantynnbar, men vanntynnbar er vanskeligere å få til å flyte ut skikkelig da den tørker fortere. Bruk pensel på stolene, men rull og fordriver på bordplaten. Slip lett mellom hvert strøk for å fjerne støv som har festet seg i den våte malingen, tørk godt av, men ikke bruk såpe -det legger igjen et fettlag som malingen ikke vil feste seg i. Hold møbler og området rundt så støvfritt som mulig. Ikke ha gjennomtrekk før malingen er støvtørr -tid står på boksen. Vanntynnbar tørker fortere enn olje. Bbekleger rotete svar -jeg har det litt travelt :rosasmil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ninni_* Skrevet 30. september 2006 #6 Del Skrevet 30. september 2006 Tusen takk for svar!! Dette høres ikke så vanskelig ut. Og dere har jo alle gitt mer eller mindre samme framgangsmåte. Møblene er garantert ikke oljet, men malt. Gleder meg til å sette i gang! Takk igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå