Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #1 Skrevet 30. september 2006 Hei! Jeg drømmer om å renovere et gammelt hus, gjerne bygge litt på siden gamle hus ofte er små i forhold til dagens standard. Jeg ønsker meg et moderne funksjonelt hus på alle måter, men vil beholde en litt gammel stil som glir inn i et landlig miljø i et bygdetun Er det noen som har gjort noe liknende, som vet hva det koster? Regner med å få et gammelt "drømmehus" til den nette sum av 250 000- 300 000 kroner, altså før arbeidet starter...
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #2 Skrevet 30. september 2006 lurer også på det, har et hus til 500 000.- i sikte, som trenger en del renovering... men har handyman i familien som kan hjelpe til.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #3 Skrevet 30. september 2006 Regn med en million eller to. Vi har ikke bygd på eller til, bare renovert det eksisterende huset, og det kom på nesten en mill...
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #4 Skrevet 30. september 2006 Det kommer vel også litt an på hvordan det eksisterende huset er bygd, om det er tømmer eller ei, og hvor mye renovering som trengs. Om man kan beholde store deler av det og bygge på "bare litt", eller om man i praksis bygger på nytt eller "rundt" det gamle. Eller? Kunne godt tenke meg å gjøre noe liknende selv. Eller aller helst kunne jeg tenkt meg å kjøpe tømmerhuset vi bor i og skifte ut det stygge karnappet med noe som kler huset bedre, gjerne en overbygd veranda av noe slag...
Gjest 500 000.- hus Skrevet 1. oktober 2006 #5 Skrevet 1. oktober 2006 planen min er (nå kupper jeg vel tråden her...) å kjøpe et hus til 500 000, som må renoveres innvendig. og da mener jeg alle rommene, og bygge på bad og vaskerom. men alt skal tas etterhvert, ingenting _må_ tas før vi flytter inn. materialer kan jeg få billig (50%), og mye av jobben kan vi få hjelp til og veiledning av min far som både har bygd, pusset opp og renovert hus. det er nytt sikringsskap, og samboer har kurs i elektriker (ikke godkjent i norge pga norges rare regler, men kan gjøre jobben og få godkjent av elekrtiker) og han jobber som blikkenslager, det er lagt inn en del nye vannrør, kloakken er ok. vinduer må skiftes (og da bytter man samtidig ut "fasaden" og pusser opp rommet innenfor) , kjøkkenet må totalrenoveres, bad må bygges nytt påbygg og vil da samtidig bygge vaskerom i stedet for å bruke kjelleren (kan ikke ha bad i kjelleren pga lav takhøyde), legge panel og nytt gulv i stort sett alle rom. taket må sannsynlig tas av og legges på pånytt (manglende ... (husker ikke navnet) under taket) pga fare for lekkasjer. må mest sannsynlig grave ny drenering og legge på fuktsperre på muren. har vært i kjelleren, og mener det lover godt at det ikke lukter fuktig murkjeller, men det må nok gjøres uansett. skal flikke litt og male etc før vi flytter inn, men selve oppussingen skal skje etterhvert, bruke vinteren til å planlegge og bli kjent med huset. er flotte løsninger i huset, man kan bygge på som man vil, nydelig hage og diger eiendom (kan ha småbruk hvis jeg vil).
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #6 Skrevet 1. oktober 2006 Til gjesten over: hvor mye har du regnet med at renoveringen skal koste?
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #7 Skrevet 1. oktober 2006 har ikke sjekket priser ennå, men fordelt over mange år skal det gå greit, har mye gratis erfaren arbeidskraft og mye billige materialer. kjøkkenet er fullt brukbart i mange år til, men med tiden må det byttes ut. skal ikke ha kjempeflott dyrt og digert bad eller vaskerom, enkelt og praktisk. har venner som har gjort mye av det samme, de har brukt litt over 250 000.-, og de har bygd bad og vaskerom som er dobbelt så stort som det jeg er ute etter, og skiftet flere vinduer, byttet tak og fasade. selve huslånet trenger jeg ikke låne 100%, har en del selv og får førstehjemslån i banken.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #8 Skrevet 2. oktober 2006 Vi holder på å renovere et hus fra ca 1850 på ca 260 kvm. Hittil har vi brukt over 2 år og ca 800.000 på jobben, men det gjenstår fortsatt mye - blant annet badet. Vi har kun brukt fagfolk til å bytte sikringsskap og legge nytt tak (ca 300.000 til sammen), resten har vi gjort selv. Vi har ikke gått for billigste løsninger overalt, men heller valgt gulv, benkeplater etc som koster litt mer, men som til gjengjeld varer i årevis. Vi har gode rabatter på materialer og har ellers greid å finne mye på salg/tilbud, likevel tømmes kontoen utrolig fort når det handler om gamle hus. Blant annet bør man bruke en del av budsjettet på godt verktøy, ellers er det tidkrevende og vanskelig å få et godt resultat. Vi regner med at det vil koste minst 450.000 å fullføre husprosjektet vårt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå