Gå til innhold

overtagelse etter leilighetskjøp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid må jeg beregne at det tar fra vi får kjøpt en leilighet i Oslo til overtagelsen finner sted?

Skjønner at det ikke er noe fasitsvar her, men hva er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig med alt fra en uke til flere måneder. Som regel får du svar på dette fra megler. Om de som selger leiligheten har kjøpt noe nytt som de ikke kan overta før om 3 måneder, så vil heller ikke overtagelsen bli før den tid (som regel da). Men jeg vil tro at det aller vanligste er ca 1 måned eller noe mindre.

Skrevet

På budskjema pleier det å være en rubrikk der man kan fylle ut dato for ønsket overtagelse. Mest vanlig for leiligheter er 1-3 mnd.

Skrevet

jeg har hørt at det er fra fire til tolv uker.

Skrevet

Vi tok over etter to uker. Selger hadde allerede flyttet ut, så da var det bare å få papirene og oppgjøret i orden før vi tok over.

Skrevet

Oki....Takk for svar!

Vi må være på plass innen utgangen av mai neste år, og helst ikke så altfor mye før det, så vi prøver å finne ut når vi bør kjøpe. Klar over at det er lenge til altså, men det er så spennende :ler: , og litt mye å sette seg inn i.

Skrevet

Da ville jeg begynt å kikke allerede i januar/fabruar tror jeg.

Leiligheter som selges en stund før selger kan flytte ut går gjerne litt rimeligere ettersom man ikke kan flytte inn med det samme.

Likevel er det vel mest sannsynlig at det dukker opp noe i mars/april. Det er gjerne forkjøpsrett påleiligheter i borettslag også. Hvis det er aktulet med borettslagsleilighet, så kan det være lurt å melde seg inn i f.eks OBOS allerede nå.

Skrevet
Da ville jeg begynt å kikke allerede i januar/fabruar tror jeg.

Leiligheter som selges en stund før selger kan flytte ut går gjerne litt rimeligere ettersom man ikke kan flytte inn med det samme.

Likevel er det vel mest sannsynlig at det dukker opp noe i mars/april. Det er gjerne forkjøpsrett påleiligheter i borettslag også. Hvis det er aktulet med borettslagsleilighet, så kan det være lurt å melde seg inn i f.eks OBOS allerede nå.

Det er det vi har tenkt også. Det er ikke krise på noe vis om vi må flytte før, selv om vi helst vil slippe. OBOS-medlemsskap er allerede anskaffet.

Skrevet

Vi kjøpte en leilighet for noen år siden, og da var det superkort overtakelse. Selger hadde vært gjennom en runde uten å få solgt, og var ganske desperat etter å selge. Da måtte vi ta over litt for fort for vår del, men vi fikk også en ganske bra pris når vi kjøpte. Så lenge banken er hyggelig med deg er det jo heller ikke noe stort problem å ta over en måned før dere er ute av forrige leilighet. Får du f.eks. 50.000 i avslag på leiligheten, er jo ikke det noe i forhold til rentene på en måneds lån.

Mars virker som rett tidspunkt for å kikke hvis dere skal inn i slutten av mai.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...