Gå til innhold

Svart kjole

Gjest Ylva Virvla

Anbefalte innlegg

Gjest Ylva Virvla
Skrevet (endret)

Jeg har en svart kjole som jeg godt kan tenke meg å bruke i bryllupet jeg snart skal i. Den er i silke, og har store rosetter som løfter deler av stoffet opp slik at det henger i buer rundt leggene. Den ser absolutt ikke ut som en sørgekjole, men en fest- eller aftenkjole.

Bryllupet er i oktober, altså er det et høstbryllup.

Jeg kommer til å ha svarte, høyhælte sandaler og en svart, liten veske til. Men jeg tenkte jeg kunne finne et sjal i en annen farge og bruke det i kirken. Kåpen min er kremgul med svarte bånd rundt livet, den nederste kanten og ermene.

Endret av Ylva Virvla
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I oktober (høst og vinter) ville jeg ikke reagert negativt, selvom jeg ville foretrukket om gjestene rundt meg hadde littegranne farge på. Jeg ville foretrukket at du hadde på litt farge ganske enkelt forde jeg synes sort er litt kjedelig (om en kledelig), men mest forde jeg liker tradisjonen om at en ikke har sort i bryllup. Men reagere, nei, ikke nå lenger så lenge det ikke er sommer/vår.

Skrevet

Såklart kan du ha svart kjole i bryllup!

Skrevet

Jeg syns man skal unngå helsvart kjole i bryllup.

Skrevet

Jeg syns svart kjole er helt greit. Men siden det er/var en regel om at man helst ikke skal/skulle ha det ville jeg valgt annen farge på tilbehøret. Ikke svarte sko og svart veske til.

Hva med sølv eller gull? Kjempe fint med både smykker, veske og sko i sølv feks...også blir inntrykket stilig, elegant og ikke så helsvart...

Skrevet
Jeg syns man skal unngå helsvart kjole i bryllup.

Enig.

Skrevet

Kommer nok litt an på bryllupet og de som gifter seg. Jeg var i et bryllup i sommer hvor ei venninne hadde en lett, sort linkjole, og det var kjempefint - ikke noe sørgepreg, selvsagt. Men hun nevnte at hun trolig ikke ville bruke kjolen i et annet bryllup hun var invitert i hvor brudeparet var veldig opptatt av tradisjon.

Jeg personlig ville ikke reagert så lenge man er festkledd, men det kan jo hende andre gjør det.

Skrevet

Jeg er litt goth i stilen, og går -kun- med sorte klær. Jeg går i sort i brylluper, basta. Hvis folk ikke vil at jeg skal gå i sort i bryllupet deres får de heller la være å invitere meg. Jeg synes ikke noe om at folk skal diktere hva jeg skal ha på meg. Jeg skjønner ikke problemet, sorte kjoler trenger da overhodet ikke ha sørgepreg.

Skrevet

Jeg syns godt du kan gå med sort kjole men ville nok ha spritet opp tilbehøret. Sort kjole, sorte sko òg sort veske blir litt i meste laget kanskje.

Skrevet (endret)

Til ts: Spør brudeparet (dvs bruden), du.

Hadde jeg vært bruden, hadde jeg sagt "helst ikke", da jeg ikke finner fargen svart noe som helst feststemt. Svart er kjedelig, og ukledelig. Men jeg hadde ikke nektet deg å gå i den, bare oppfordret deg til å velge noe annet.

Og skal du gå i svart, bør du i hvertfall velge andre farger på sko og veske. Og siden det ikke er sommerbryllup bør du unngå sandaler.

Endret av niomi
Skrevet

Jeg ville ikke gått i svart, men hadde ikke brydd meg om andre gjorde det i mitt bryllup

Skrevet

Jeg bryr meg absolutt ikke om noen kommer i sort i bryllupet mitt :) Det viktigste er at de selv føler seg vel! For meg er dette bare gamle og utgåtte tradisjoner... :)

Skrevet
Jeg er litt goth i stilen, og går -kun- med sorte klær. Jeg går i sort i brylluper, basta. Hvis folk ikke vil at jeg skal gå i sort i bryllupet deres får de heller la være å invitere meg. Jeg synes ikke noe om at folk skal diktere hva jeg skal ha på meg. Jeg skjønner ikke problemet, sorte kjoler trenger da overhodet ikke ha sørgepreg.

Da synes jeg heller du burde takke nei hvis det er kleskode i bryllupet du er invitert i... D er merkelig hvordan vi følger "regler" hvis vi er invitert i ett 70 tallsparty eller noe sånt - men så snart vi er invitert i bryllup har man alle pigger ute. Synes dere er veldig merkelig som ikke viser vanlig respekt for hva andre ønsker. Mora mi har kjøpt seg svart kjole til vårt bryllup, men kan ikke si at jeg liker det noe særlig. Hun gar ett fargerikt sjal til, men likevel. Ikke nytter det å si noe heller... hun vil ha den - så dermed basta!

Skrevet (endret)
Da synes jeg heller du burde takke nei hvis det er kleskode i bryllupet du er invitert i... D er merkelig hvordan vi følger "regler" hvis vi er invitert i ett 70 tallsparty eller noe sånt - men så snart vi er invitert i bryllup har man alle pigger ute. Synes dere er veldig merkelig som ikke viser vanlig respekt for hva andre ønsker. Mora mi har kjøpt seg svart kjole til vårt bryllup, men kan ikke si at jeg liker det noe særlig. Hun gar ett fargerikt sjal til, men likevel. Ikke nytter det å si noe heller... hun vil ha den - så dermed basta!

Dette er jeg ikke enig i det hele tatt. Det er da mye bedre at hun kommer i bryllupet med svart kjole, enn at hun ikke kommer i det hele tatt. Jeg skjønner ikke hva problemet er jeg, folk forbinder da ikke svart med sorg i den grad lenger. Og argumentet med at man ikke synes at det er fint er da fryktelig dårlig, skal man klage hvis noen kommer i en stygge kjoler selv om de er gule eller blå også da? Man må da kunne akseptere at folk har annen smak enn seg selv, og ikke drive å overstyre hva folk ønsker å ha på seg bare fordi man skal gifte seg og "synes den fargen er kjedelig!".

Edit: skriveleif

Endret av ayrabeth
Skrevet (endret)

Svart kjole er helt greit i bryllup!!!!

( men jeg ville kanskje å brukt sko, veske, sjal o.l med litt farger. )

Endret av Cashew
Skrevet

Syntes det hørtes pent ut, jeg. Men gå for litt farge til tilbehøret. :)

Skrevet

Så lenge man ikke er forlover så synes jeg ikke det gjør noe.

Skrevet

Her var det mange uvitende mennesker ;)

Grunnen til at man ikke skulle bruke svart kjole før, var at det var BRUDEN som gikk i svart... Det med å være hvit brud er en ganske så ny oppfinnelse :)

Så, hvis noen assossierer det med at det har med sorg å gjøre, ja så er det vel bare et eksempel på en gammel tradisjon som har fått et nytt innhold.

Skrevet

Ja det var kanskje slik det startet - men i de senere årene er det fordi man forbinner sort med sorg. Syns ikke det er noen vits å kalle folk uvitende fordet...fordi det er det som er grunnen nå.

Det er vel sågodt som ingen bruder i dag som går i sort så at regelen startet slik før ørti år siden er jo egentlig HELT uvesentlig...

Skrevet

Før var sånt sikkert viktig. I dag bruker vi så mye sort at det er helt greit, både som vanlig gjest og som forlover. Sort er jo festfarge i disse dager (selv om mormor på 91 blånekter å ha på seg svart bortsett fra i begravelse). Kjør på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...