Gå til innhold

Vokse opp i Groruddalen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å flytte til Groruddalen. En bekymring er innvandringsandelen på skolen og generelt miljø i området. Er det noen som har erfaring (gode/dårlige) om å ha barn i skolealder der? Hvordan kan man få "objektiv" informasjon om de ulike områdene? Jeg blir frustrert av alle fordommene folk serverer uten egentlig å ha førstehånds erfaring.

Skrevet

Har bodd i groruddalen i mange år jeg, på forskjellige steder. Synes ikke det er så ille som alle skal ha det til. Jeg har nylig flyttet til en annen del av groruddalen og var veldig spent på hvordan det kom til å bli på skolen. Tror invandrerandelen er under 50% på datteren min sin skole.

Hvilken skole er det du kommer til å ha barn på??

Skrevet

Grorudalen er stort da, veldig stort, så det kommer an på hvilken del av den du tenker på.

Skrevet

Jeg har vokst opp i Groruddalen (Grorud) for 20-30 år siden, og det var uproblematisk. Men mye har forandret seg siden da, tenker ikke bare på innvandrerandelen, men mer på at svake grupper har blitt skjøvet ut fra andre deler av byen og blitt konsentrert i større grad i Groruddalen. Uansett - det er riktig som andre sier - dalen er stor og med veldig forskjellige områder. Noen steder er det nesten utelukkende ressurssterke og velstående folk som bor (villaområder diverse steder), andre steder er det nesten ghetto. Andre steder er "midt i mellom" og kanskje likere det miljøet jeg vokste opp i med en blanding av alle slags folk.

Personlig kommer jeg ikke til å flytte tilbake til stedet jeg vokste opp, føler heller ingen tilknytning til stedet som det er i dag.

Skrevet

Jeg vokste også opp der. Har fortsatt noe kontakt med området, men mer sporadisk. Det har forandret seg mye der siden jeg bodde der, og jeg føler ikke så mye tilknytning til stedet lenger. Men jeg vil si, som nevnt over, at det varierer mye med hvor i Groruddalen det er snakk om. Villaområder er helt annerledes enn blokkområder. Litt vanskelig å svare mer konkret når jeg ikke vet hvor det er snakk om.

Skrevet

Det er klart at det er forskjell å bo i en enebolig på Stovner og høyblokkene på Ammerud. Samtidig vil man jo treffe alle type folk på skolen, så det var det jeg tenkte på. Områdene vi ser på er fra Veitvedt til Stovner. Har i utgangspunktet utelukket Ammerud, Rommen og Romsås, men som sagt, det er vanskelig å vite hvordan det EGENTLIG er.

Gjest BiteMe (vil ikke ha barn i groru
Skrevet

jeg ville aldri latt mine barn vokse opp der.

tenk hvis de blir sendt av gårde til romsås barne og ungdomsskole.

jeg har jobbet der og 80% av ungene der er utlandske.

JEG er ikke rasist menn¨ kunne aldri funnet på å flytte til et sted som generelt og objektivt sett har en overflød av folk med en annen bakgrunn.

jeg vil faktisk at barna mine skal omgåes nordmenn også. slik at de ikke blir forvandlet til "gangstere" i ghettobydelene.

for bydelen(e) i groruddalen er sterkt preget av smågangstere og annet som en mor ikke vil utsette barnet sitt for.

unntaket måtte HA VÆRT HVIS DET VAR AFRO AMERIKANERE DER. da tror jeg det kuynne ha fungert siden så mange av dem er like oss i vår kultr.

Skrevet

Årvoll/ Tonsenhagen ligger i Groruddalen. Der bodde jeg i tre år og syntes det var fint der. Årvoll skole er jo en av de bedre skolene i Oslo, så der hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å bo med og la barna mine vokse opp. Marka er tett på og det er et veldig familievennlig område.

Skrevet
Årvoll/ Tonsenhagen ligger i Groruddalen.

Dette er ikke groruddalen etter min definisjon. Årvoll ligger ikke i salsøkket som grorud faktisk er. Men ellers enig i at det er veldig fint på Årvoll! :)

Og grorud er veldig stort og mange mennesker. Bor jo flere mennesker der enn i hele vestfold.

Ulempen er at det er ganske dårlig luftkvalitet der, dårligst i byen pga dalsøkket og utfartsveiene. Selv ville jeg heller sett meg rundt på andre områder på østkanten: områdene rundt østensjø, skullerud, tveita, haugerud osv. Fine områder uten å være altfor dyre.

Ellers kan jo kanskje områder utenfor byen også være aktuelle? Lillestrøm er bare 10-15 min med tog fra Oslo sentrum, kortere tid enn man bruker til drabanten med Oslo sporveier.

Desverre er det litt enten eller når det gjelder innvandrere her i byen. På østkanten finner man de i nærmest ghettoer, mens det nesten ikke finnes en eneste på vestkanten. Selv gikk jeg på skole på vestkanten, og det var påfallende at man så og si aldri så en mørkhudet der. Har også gått på skole på østkanten, og synes man går glipp av noe ved ikke å ha en eneste innvandrer i klassen. Men å gå med bare innvandrere i klassen hadde nok også jeg også blitt litt skeptisk til.

Skrevet

Vi bor på Ammerud og stortrives. Ja, andelen fremmedspråklige på skolen er høy, over 50% men min sønn som går i 2. klasse ligger akkurat der han skal utviklingsmessig og kunnskapsmessig. Jeg er også lærer ved en annen av Groruddalens skoler. Og ja, vi har store utfordringer når det gjelder andelen fremmedspråklige, men vi har veldig mange ressurssterke familier også.

Jeg kan på det varmeste anbefale Groruddalen.

Gjest gjest fra 13.45
Skrevet
Det er klart at det er forskjell å bo i en enebolig på Stovner og høyblokkene på Ammerud. Samtidig vil man jo treffe alle type folk på skolen, så det var det jeg tenkte på. Områdene vi ser på er fra Veitvedt til Stovner. Har i utgangspunktet utelukket Ammerud, Rommen og Romsås, men som sagt, det er vanskelig å vite hvordan det EGENTLIG er.

Du vil ikke nødvendigvis treffe alle type folk (i hvert fall ikke godt representert) ved alle skolene. Siden det er såpass forskjellige og store områder tør jeg påstå at miljø og "antall problemer" varierer veldig fra skole til skole, særlig på barneskolene som er rimelig lokale. Hvordan du selv bor har nok mindre å si enn hvem 80-90% av foreldrene til barnets medelever er. Samtidig er jeg veldig enig i det Nigo-San sier (det er jeg ofte). Det som betyr mest er hvem og hvordan man selv er. Det er garantert ikke sånn at man blir kriminell av å vokse opp ett sted framfor et annet. Barna blir mye mer påvirket av familien enn av f eks skolemiljøet, samtidig KAN det være demotiverende selv for normale flinke barn å gå i en over tid ikkefungerende klasse.

Angående lufta så stemmer dessverre det for endel områder. Særlig lavtliggende områder og de som ligger nært en av de store veiene. Som utflytter merker jeg det veldig godt når jeg besøker foreldrene mine - trist, men sant.

Skrevet

Et virkelig flott strøk med kjempestore villaer til mange, mange millioner ligger på Ammerud... ;)

Jeg er født og oppvokst på Rødtvet, her var det hvertfall rolig og fint å vokse opp for 10 år siden :) Passe stor skole, matbutikk rett ved, fin blanding av blokker, rekkehus og villaer. Og kjempekort vei til skogen! Nå bor jeg på grorud og syns det er helt ok. Og ikke usentralt heller... Tar ca 20-25 minutter med t-bane til sentrum.

Hadde ikke hatt noen problemer med å la barn vokse opp i groruddalen. Gode og dårlige lærere og gode og dårlige miljøer finnes overalt i byen. Er enig med Nigo-San - det er som oftest den ballasten barna har med hjemmefra som er det som teller, ikke hvor i byen de kommer fra.

Skrevet

Mamma er født og oppvokst på Kalbakken. Jeg har selv bodd flere år på både Romsås og Kalbakken, men det var før skolealder. Selv gikk jeg på Vålerenga skole (ungdomskolen er nå Jordal) og kunne aldri tenke meg å la barna mine vokse opp der. På Jordal skole er majoriteten flerkulturell noe som er en belastning for et allerede tynget skolevesen.

Likevel så møter man jo på utfordringer uansett hvor man velger å bo, enten det er det ene eller andre. Jeg mener at det barna har med seg "hjemmefra" er det biktigste, og der stiller nok du ganske sterkt ;). Skal nok se at tulla di blir ei steike tøff jente med bein i nesa og beina godt plantet på jorden :)

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du mener jeg.

JEG er ikke rasist menn¨ kunne aldri funnet på å flytte til et sted som generelt og objektivt sett har en overflød av folk med en annen bakgrunn.

jeg vil faktisk at barna mine skal omgåes nordmenn også. slik at de ikke blir forvandlet til "gangstere" i ghettobydelene.

for bydelen(e) i groruddalen er sterkt preget av smågangstere og annet som en mor ikke vil utsette barnet sitt for.

unntaket måtte HA VÆRT HVIS DET VAR AFRO AMERIKANERE DER. da tror jeg det kuynne ha fungert siden så mange av dem er like oss i vår kultr.

Spesielt det med:

or bydelen(e) i groruddalen er sterkt preget av smågangstere og annet som en mor ikke vil utsette barnet sitt for.

Du må nesten utdype dette nærmere...

Skrevet

Det er ikke stedet alene som former et menneske, det er også dens foreldre, familie, venner, skolemiljøet og interesser. En som vokser opp i Groruddalen kan være flinkere/like flink som en hvem som helst annen.

Men hvis man ser på stereotypien av en fra østkanten, kan man faktisk se på trekkene at de er derfra! De har oppstoppernese, og er mer ufine, både i språk, dannelse og klær. De er rett og slett mindre grasiøse.

Bortsett fra det er det ikke noe mer galt med Groruddalen enn det er med Frogner. Hver sin smak, det ene er ikke nødvendigvis så mye bedre enn det andre.

Annonse
Skrevet
jeg ville aldri latt mine barn vokse opp der.

tenk hvis de blir sendt av gårde til romsås barne og ungdomsskole.

jeg har jobbet der og 80% av ungene der er utlandske.

For det første er det ingen skole som heter Romsås barne- og ungdomsskole. Det er en 1-7-skole som heter Tiurleiken, en 1-4-skole som heter Svarttjern og en ungdomsskole som heter Bjøråsen. Disse har i underkant av 50% med barn med minioritetsspråklig bakgrunn. Uvitenhet... :riste:

Resten av innlegget orker jeg ikke engang å kommentere....

Gjest gjest fra 13.45
Skrevet

Men hvis man ser på stereotypien av en fra østkanten, kan man faktisk se på trekkene at de er derfra! De har oppstoppernese, og er mer ufine, både i språk, dannelse og klær. De er rett og slett mindre grasiøse.

*fnis* Kjenner ikke mange med oppstoppernese fra Groruddalen, jeg. Men selvsagt preges man jo mer eller mindre av miljøet også, og ikke minst - som nevnt over her er det et faktum at visse grupper mennesker (tildels stereotypiske grupper?) er overrepresentert. I Groruddalen er det nok et økende antall svakerestilte fordi boligprisene er lavere enn resten av byen, og fordi det er et stort antall små leiligheter som "passer" for folk med lite penger. men om disse gruppene representerer noe flertall vet jeg ikke - og i hvert fall ikke overalt.

Oppstoppernese er vel heller ikke spesielt problematisk (og etter min mening mer utbredt på Sunnmøre enn i Groruddalen).

(Ellers tror jeg BiteMe er et småtroll. H*n har i hvert fall ikke jobbet som norsklærer)

Skrevet
Det er ikke stedet alene som former et menneske, det er også dens foreldre, familie, venner, skolemiljøet og interesser. En som vokser opp i Groruddalen kan være flinkere/like flink som en hvem som helst annen.

Bortsett fra det er det ikke noe mer galt med Groruddalen enn det er med Frogner. Hver sin smak, det ene er ikke nødvendigvis så mye bedre enn det andre.

Så enig i avsnitt nr. 1 og 3, men avsnitt nr.2 ?????? :overrasket: Er du ironisk, eller? Min samboer er oppvokst i Groruddalen, og han har ikke oppstopper. Imidlertid er han både dannet og utdannet.

Skrevet

:hoho:

Gjest Hvit mann fra groruddalen
Skrevet

Jeg er godt fornøyd med å ha vokst opp i Groruddalen.

Jeg vokste opp der, flyttet ut, og vendte "hjem igjen" og kjøpte leilighet etter noen år.

Det er veldig store forskjeller rundt omkring, så det er vanskelig å si noe generelt om hvorvidt det er bra eller dårlig å vokse opp der...

Når det kommer til innvandring, ja, det er mange fremmedspråklige her, men jeg føler at de aller fleste er skikkelige folk.

(En drittsekk er en drittsekk uansett farge, lærte vi på barneskolen...)

Og jeg har mange etnisk norske venner som fortsatt bor i traktene, og trives godt.

Forurensing og trafikk er et problem, særlig som nevnt i nedreliggende deler.

Og vi har fortsatt et stykke igjen før kollektiv-satsingen står i forhold til innbyggertallet.

Men svært mange steder har kort vei til skogen og marka, og det setter jeg stor pris på.

Jeg vil si at jeg har blitt prega av å vokse opp på "verste østkant" på samme måte som de som vokser opp på beste vestkant, jeg er / var skeptisk til de på "andre siden" som bruker rosa pannebånd og kjører rundt i fars bmw, men synes egentlig jeg ser akkurat samme type klyser her jeg bor nå. (Ammerud).

Jeg tror at jeg ble flinkere til å tolerere at mennesker rundt meg kan være annerledes uten å være dårlige, og prøve å forstå andre mennesker med en helt annen bakgrunn.

Og jada, i fjortis-tiden min prøvde jeg nok å være "gangsta", uten at jeg skal skylde på et flerkulturelt miljø, det var nok endel tull da jeg vokste opp, men det kan ikke sammenlignes med det som skjedde på Grorud / Romsås på 60-70-tallet, da det virkelig var brutalt, noe som dessverre fortsatt henger igjen som fordommer blant veldig mange.

Mine barndomsminner er sykkelturer, bading på Stemmern, sport og mange gode venner, så jeg vil ikke nøle med å anbefale groruddalen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...