Gå til innhold

Lungebetennelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva symptomer på lungebetennelse er.

Det går en smittsom type på jobben nå og jeg er litt småforkjøla, og har nok ikke fått det, men vil bare være litt på vakt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt individuelt.

Jeg hadde litt feber, hostet no grusomt, hostet opp mye "morsomt" som ikke var blankt og friskt. Jeg fikk også skikkelig vondt i ryggen når jeg pusta inn.

Og ikke minst elendig allmentilstand som vedvarte i over en uke!!

Og iflg. legen var dette helt vanlige symptomer, men det kunne variere litt.

Skrevet

Hoste, feber og tung pust er typiske symptomer. Man får ofte vondt i brystet når man hoster.

Jeg kunne ikke anstrenge meg i det hele tatt før jeg begynte å hoste, gjerne til jeg kastet opp.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg er usikker på hva som er forskjellen på lungebetennelse og bronkitt, og husker heller ikke hva jeg hadde da jeg var syk en gang. Tror legen sa det var en blanding (?).

Mine symptomer var hvertfall smerter i brystet, feber, hoste, slapp.

Skrevet

Holder på å komme meg fra lungebetennelse nå. Symptomene var høy feber til tider, svetter om jeg prøvde å gjøre noe, generelt utrolig dårlig allmenntilstand, dyp og slimete hoste, hadde blodsmak i munnen, vondt ved innpust og hoste som vedvarte lenge ad gangen.

Skrevet

Jeg fikk ikke opp slimet jeg, det ble liksom bare liggende, kom opp bittelitt innimellom, bortsett fra når jeg dusjet, da løsnet det endel. Hadde feber i halvannen uke, press i brystet, fikk ikke puste ordentlig om natten, måtte sove halvsittende, ble sliten av ingenting, hostet ofte og lenge, og tung i pusten.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

Ut i fra svarene dere vil det tydeligvis ikke være noen tvil dersom jeg skulle få lungebetennelse.

Skrevet

Ut i fra svarene dere vil det tydeligvis ikke være noen tvil dersom jeg skulle få lungebetennelse.

Å nei så enkelt er det ikke.

Min datter på 19 hadde alle de symptomene og gikk til legevakten men det var IKKE lungebetennelse.

Er ikke god ennå etter 3 uker.

Skrevet

Dessverre er det ikke så enkelt nei. Jeg hadde det i vår, hadde vært syk lenge, hostet masse, fikk vondt i ryggen, brystet og sidene, feber, og begynte å hoste opp grønt slim. Så gikk jeg til legen, som lyttet på meg og trodde jeg bare hadde en kraftig forkjølelse, han syntes ikke at symptomene mine tydet på lungebetennelse. Tre dager senere måtte jeg på legevakta om natta, og ble innlagt på sykehuset.

Det kan visst være vanskelig å stille diagnosen hvis man ikke har helt typiske symptomer (men legen min fikk veldig dårlig samvittighet for at han ikke hadde tatt noen prøver da).

Skrevet

Nei, så enkelt var det ikke nei :)

Jeg får satse på å holde meg frisk og være obs dersom forkjølelsen skulle bli verre da kanskje?

Skrevet
Nei, så enkelt var det ikke nei :)

Jeg får satse på å holde meg frisk og være obs dersom forkjølelsen skulle bli verre da kanskje?

Jepp, og så bør man vel gå til lege dersom man har høy feber i mer enn 3-4 dager, og hvis man hoster fælt.

Skrevet

For meg kjentes det ut som en kraftig forkjølelse i begynnelsen. Etterhvert ble allmenntilstanden fryktelig dårlig, jeg orket ikke noe annet enn å ligge i senga å sove, når jeg reiste meg opp kjentes det ut som om hodet og brystet skulle til å sprenge, kjertlene i halsen hovnet opp og det var så vidt jeg greide å svelge. I tilegg susa det noe fryktelig i hodet og i øra. Nei, lungebetennelse var ikke noe morsomme greier for meg. Håper jeg aldri, ALDRI får det igjen. :frustrert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...