Susan Sto Helit Skrevet 29. september 2006 #1 Skrevet 29. september 2006 Tenkte å kjøpe Vogn i Sverige. Men så begynner mine foreldre (Som skal betale vogna) å mase om at vi må huske å kjøre innom tollen på grensa og betale noe, så vi ikke risikerer å bli fratatt vogna, og få en kjempebot. Barneutstyr er jo tollfritt, så er det moms dette går på? Eller er det bare at vi må si ifra i tollen at vi har med noe tollfritt? Noen som har erfaring?
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #2 Skrevet 30. september 2006 Er det ikke opp til en viss grense du kan handle i Sverige uten at det blir toll? Mulig jeg roter nå, men TROR det er rundt 6000 om du er ute av landet 24 timer. Vil tro noen på forbruker og økonomi har litt bedre kontroll på dette enn det jeg har
momo Skrevet 30. september 2006 #3 Skrevet 30. september 2006 Tror det er maks 6000 kr du kan handle for i Sverige tollfritt. Men det er en person da, så er dere to, så får dere jo tatt med dobbelt så mye.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #4 Skrevet 30. september 2006 Du kan handle for 3000 kr tollfritt hvis du er i Sverige mindre enn 24 timer. Barneutstyr som barnevogner er tollfritt, men momsen vil Norge ha. Så man skal egentlig gjennom tollen for å få tilbake 25% moms fra Sverige, og så betale 25% moms til Norge. (Jeg mener det er samme momssats i begge landene).
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #5 Skrevet 30. september 2006 Hvor mange gjør dette da?? Betaler momsen på grensen ? Vognen kommer som regel under den grensen det er på å betale moms likevel, så jeg ville kjørt forbi med god samvittighet . Er de med dere på tur, så er dere jo fire i bilen i tillegg, så dette ville jeg overhodet ikke tenkt noe på.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #6 Skrevet 30. september 2006 Hvor mange gjør dette da?? Betaler momsen på grensen ? Vognen kommer som regel under den grensen det er på å betale moms likevel, så jeg ville kjørt forbi med god samvittighet . Er de med dere på tur, så er dere jo fire i bilen i tillegg, så dette ville jeg overhodet ikke tenkt noe på. ← Nei det er nok ikke mange som betaler det. Men hvis hun skal kjøpe vogn så kommer hun garantert over momsgrensen som er på 1000 kr
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #7 Skrevet 30. september 2006 om du handler noe som koster over 6000,- eller trekker fra momsen i sverige må du ikke betale moms! om du får det sendt fra sverige er grensen 1000,- toller har svart...
Susan Sto Helit Skrevet 30. september 2006 Forfatter #8 Skrevet 30. september 2006 om du handler noe som koster over 6000,- eller trekker fra momsen i sverige må du ikke betale moms! om du får det sendt fra sverige er grensen 1000,- toller har svart... ← Vi endte med å stoppe i tollen og spørre. Vi kunne ha med varer for 3000,- pr.pers. (Men en vare kan ikke deles på to!) Dermed ble det å betale norsk moms for vogna, og så fikk vi et skjema som gjør at vi skal få den svenske momsen refundert av butikken. Så denne gjesten som kaller seg toller må nok ha noen faktafeil.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #9 Skrevet 1. oktober 2006 Nå er ikke jeg toller - men min kjære far - spurte han jeg. Fra dk (regnet med det gjaldt det samme for sverige) kan en at inn varer for 6000,- uten å beale moms. Vet at en ikke kan dele en vare i to (gjelder også ikeakjøkken...) Men han sa også at en kun skal betale moms i et skandinavisk land - så nå an dere vel sende bevis på at dere har betalt moms i Norge og få tilbake svensk moms da
Frida Frosk Skrevet 1. oktober 2006 #10 Skrevet 1. oktober 2006 Vi endte med å stoppe i tollen og spørre. Vi kunne ha med varer for 3000,- pr.pers. (Men en vare kan ikke deles på to!) Dermed ble det å betale norsk moms for vogna, og så fikk vi et skjema som gjør at vi skal få den svenske momsen refundert av butikken. Så denne gjesten som kaller seg toller må nok ha noen faktafeil. ← Smart å stoppe og spørre ja. Uansett så skal man jo aldri betale moms i to land, så prisen totalt blir jo det samme for dere. Hadde dere ikke stoppet selv, men blitt tatt i kontroll ville det nok blitt en del dyrere ja. Og den tollergjesten har også feil i den 1000kroners grensen. Får du sendt noe til Norge er grensen 200 kr for momsfritak.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #11 Skrevet 1. oktober 2006 Var det 3000 kr fordi dere var i Sverige under 24 timer? Trodde det var 3000 under 24 timer og 6000 over 24 timer. Stemmer dette? Syns uansett det var fornuftig og ærlig av dere å spørre i tollen, slik at dere slapp problemer
Susan Sto Helit Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter #12 Skrevet 1. oktober 2006 Var det 3000 kr fordi dere var i Sverige under 24 timer? Trodde det var 3000 under 24 timer og 6000 over 24 timer. Stemmer dette? Syns uansett det var fornuftig og ærlig av dere å spørre i tollen, slik at dere slapp problemer ← Akkurat, 3000 for under 24, og 6000 for over 24 timer. (Og grensene er like uansett hvilket land man reiser fra inn i Norge. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå