Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2003 #1 Del Skrevet 19. januar 2003 Er det noen som vet om/hvordan man kan få amaryllisen til å blomstre til neste jul også (og neste der igjen, og neste der igjen). Lisa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 19. januar 2003 #2 Del Skrevet 19. januar 2003 Ja, det vet jeg, for jeg har en slik selv, og fikk med "brukerveiledning" fra mamma. Egentlig skal de blomstre om sommeren, og visne om høsten, så det kan kanskje være litt vanskelig å fåden til å blomstre til neste jul ved å følge denne behandlingen, og det kan være litt vanskelgi å følge den helt nøyaktig også, nå som din har vissnet NÅ!. Min visnet rett etter jul (det er en avlegger, den hadde ikke blomst i år, men er en avlegger fra en som blomstert til jul i fjor) Her følger i alle fall veiledning: Stell av Amaryllis Om sommeren. Klarer seg med lite lys. Jevn tilgang på vatn. Trenger mye gjødsel. Over 20 grader. Om vinteren. Klarer seg i halvskygge Jevn tilgang på vatn. Omtrent ikke gjødsel En avlegger av Amaryllisen plantes fast i en litt stor potte, så halve løken er over potten. Vi vanner forsiktig og setter løken varmt, men den kan stå mørkt til blomsterstilken er 5 - 6 cm., men da skal den i hvert fall frem i lyset og vannes rikelig. Etter avblomstringen kommer den viktigste perioden for å få blomster på nytt. Nå skal blomsten stå lyst og luftig og den skal stelles så godt som mulig med vann og rikelig med gjødsel. Det er nå neste års blomsterknopper dannes. Etter 2 - 3 måneders godt stell, reduseres vanningen gradvis til planten har visnet helt ned. Potten med løken i , settes bort, gjerne mørkt og på 12 - 15 grader. Slik skal den stå til vi ser ny blomsterstengel komme. Da skal potten tas frem, og vi starter vanningen på nytt. Dette er det min mor har skrevet til meg, avskrift fra en bok om blomster. Håper du lykkes! Min har nå begynt å komme med nye blader, og jeg går våren i møte med spenning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2003 #3 Del Skrevet 19. januar 2003 Takk! Det spiller ingen rolle for meg når den blomstrer igjen, bare den blomstrer. Jeg tror ikke jeg forstod helt hva du mente. Skal jeg følge den blå bruksanvisningen (godt stell & mye gjødsel), eller skal jeg følge oppskriften for "vinter" (lite gjødsel mv)? Er det lurt å skjære av blomsterstengelen nå, slik at den ikke stjeler energi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 19. januar 2003 #4 Del Skrevet 19. januar 2003 Normalt sett skulle du vel snart vært FERSDIG med "vinterbehandlingen" uansett. Følg den blå delen, det som har med "etter blomstring" og la den visne helt ned. Det er ikke sikkert at du fåt det helt til første året, siden den er litt "ute av balanse" sesongmessig, men det ordner seg nok. Så følg den blå nå, og se litt hva som skjer. Dersom den ikke visner ned før det begynner å komme nye blader (det er en mulighet siden det nå går mot vår) så hopper du rett over på sommer. Dersom det etter et par måender ikke viser tegn til nye blader, så kan du la den vissne helt ned, og sette den mørkt, og ta den frem når nye blader kommer, som det står. På den måten vil du kanskje få den til å blomstre neste jul. Men, jeg anser det som mest sannsynlig at det vil komme nye blader i løpet av de neste måendene når du gir den lys og vann og gjldsel, så da får du kanskje blonst til sommeren. Om du ikke gjør det, gi ikke opp. La den eventuelt få et år til å "få døgnrytmen" ("årsrymten"?) så kommer den sikkert til å glede deg i lang tid fremover. Angåedne å klippe av blomsterstengelen; det vet jeg faktsik ikke, min har jo aldri blomstret, jeg fikk den jo som avlegger i sommer.... JEg vet jo at med andre løkblomster (hageblomster) så får mamma meg til å ta av blomsterhodene på alle blomstrene i blomsterbeddet når de ar avblomstret, av den grunn du sier, men helt ærlig så vet jeg ikke engang hvordan blomsterstengelen til denne blomsten ser ut.. Kanskje klippe den av rett under der blomsten var? Den er jo vissen uansett? Eventuelt kanskje den dør henn av seg selv? Det vet jeg faktsik ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2003 #5 Del Skrevet 19. januar 2003 Den har allerede ganske lange blader. Det blir spennende å se om den lever opp til mine høye ambisjoner. Igjen takk. Lisa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirius Skrevet 28. januar 2003 #6 Del Skrevet 28. januar 2003 Blomsterstengelen skal ikke klippes av før bolmsten og stengelen har visnet, da har næringen gått tilbake til løken noe som er viktig for senere vekst og blomstring. I mange plantebøker står det at en skal trappe ned vanningen etter blomstring for så å vanne svært sparsomt i hvileperioden. Vil bare fortelle at min mamma har fullt av amaryllus løker i kjøkkenvinduene og hun har aldri hatt noe form for hvileperiode for løkene, lik vanning hele året - og de kommer igjen med blomster hver vinter, i januar/februar. Løkene hennes står i litt kalde vinduskarmer (gammelt hus) og har masse lys om sommeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 28. januar 2003 #7 Del Skrevet 28. januar 2003 Jeg har mine i vinduskarmen nå, som ja er litt beskjeden varme i, men det bedrer seg utover våren (dessuten varmer vi jo opp inne da, men har ikke på panelovnen rett under vinduet, slikt trur jeg ikke de har godt av) Ved siden av har jeg en mønjeklivia, og jeg titter spent på dem hver eneste dag. Det er første året jeg har dem, har fått dem som avleggere fra min mor, og det kommer stadig nye blad. Men kommer det blomster tru? Det er jo spennende med planter på denne måten. Grønne fingre har jeg slett ikke, som lita pleide jeg ha en blomst på rommet mitt, og når den hadde nesten dødd, da byttet jeg den ut med en ny fra stua. Mamma fikk alltid liv i dem igjen. Funket fint. Nå funker det ikke sånn lengre, så nå prøver jeg å holde liv i dem så godt jeg kan. Spennende å se om det kommer blomster i alle fall, eller om jeg må bli flinkere til neste år. BLADER kommer det i alle fall! (og, jeg er tilhenger av blomster som leveres med "brukanvisning", selv om man med erfaring helt sikkert kan behandle dem annerledes, så synes jeg det er greit å vite hvordan vi som ikke kan noe om dette kan gjøre det, følge bøker Ja, spennende vår bli det i alle fall :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå