Gå til innhold

Brodere julekalender

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nybegynner og lurte på om noen har link til en enkel julekalender jeg kan brodere? ;)

Skrevet (endret)

Kan en uerfaren klare disse tro? ....

Redigert i h.t. Kvinneguidens regler om kopirett. Trille (mod)

Endret av Trille
Skrevet

Hvis du skal sy noen av de som ligger i lenken bør du være litt dreven for å få det pent. Prøvde en gang selv å sy en nisse med sekk. Det var utrolig vanskelig med mange tråder i nesten like farger. Kjøpte mønsteret på Husfliden.

Hvis du absolutt må velge de med tynn tråd, få noen du kjenner til å gjøre det. Bare det å feste trådene pent bakom er skikkelig vanskelig. Jeg er ikke håndarbeidsfreak, men har både strikket, heklet, sydd og montert endel opp gjennom årene. Broderi synes jeg var vanskelig å få pent rett og slett.

Men når det blir ferdig er det helt nydelig. Fineste førjulsdekorasjon vi har er de broderte kalenderene til småttingene.

hm, nå begynner jeg å glede meg til jul. Er det lenge igjen tro ?

Skrevet

vet noen om det fins julekalendre med engler på?

Skrevet

Om du bare er tolmodig nok, så klarer du selvsagt det selv uten erfaring.

anbefaler, dersom du aldri har brodert noe særlig, om mulig å få noen til å vise deg litt (det handler om dette med å få en pen bakside)

Men i all hovedsak så handler det vel bare om tid. Om å være nøyaktig, holde orden på hvilken tråd som er hvilket symbol, gjerne streke ut på mønsteret slik at du ser hva du har bordert, og da skal det ikke være så problematisk at fargene ligner på hverandre. Korssting er ikke sååå vanskelig, tross alt. (bare husk å få alle stingene samme veien...)

Skrevet (endret)

Først en liten digresjon:

Hele greia med så store broderier er telle, telle og atter telle.

Jeg har brodert mye opp igjennom, bl.a. har alle barn i vår familie fått brodert fødselsminne i gave når de er blitt født, og adventskalendere til første jul (de er så små uansett, så da spiller det ingen rolle om en gave kommer i november...). Så fant jeg ut at jeg ville brodere juleduk. Ikke så stor, egentlig, men en løper til å ha på spisebordet når vi ikke hadde full oppdekking med juleduk og greier. Dette gikk så superfint, helt til på slutten. Én tellefeil. Én liten tellefeil i begynnelsen av broderiet et sted. Jeg orket ikke å ta det opp igjen, og som den perfeksjonisten jeg er, gadd jeg ikke å prøve å få det til å se OK ut (jeg visste jo at det var feil!), så jeg kastet hele greia. Halvt års arbeide i søpla, gitt... :ler:

Til ts: Dersom du ikke er så flink til å få baksiden til å se pen ut, gjør ikke det så mye. For man kan jo sy på bakstykke, f.eks. i hvit lin, og dersom du damper broderiet før du syr på bakstykket, vil du få presset ned evt. styggedom på baksiden, og ingen vil se det.

Endret av niomi
Skrevet

Mm, man trenger ikke få det perfekt på baksiden, men dersom man vet sånn litt hvordan det er greit å tenke så sparer man en del tråd, og slipper å presse flat "styggedom på baksiden". Men jeg lager ikke perfekte baksider. Min mor, som har brodert MASSEVIS har alltid fortalt meg om viktigheten av pene baksider (og på duker som ikke skal ha bakstykke etc, så er det jo en fordel, men det teller ikke så mye på en kelender da, såm uansett skal ha bakstykke) men perfekt trenger det jo ikke være :)

Telle, ja, å telle er viktig. Det er innmari frustrerende når det kommer galt ut pga en tellefeil. Noen ting, på bilder etc kan man "korrigere" ved tellefeil uten at det merkes, men typsik på duker å risikerer du da at mønsteret "ikke passer sammen", og da sliter man. Pga en irriterende tellefeil.

Skrevet

Min mor fortalte at hun hadde en håndarbeidslærerinne som var ekstremt opptatt av baksiden på broderiene de lagde. Det skulle faktisk se helt speilvendt ut fra framsiden (!) Var det ikke det, underkjente hun arbeidet, og de måtte gjøre det helt på nytt. Da tror jeg at jeg hadde blitt litt :frustrert: .

Men tilbake til tråden: Ja, ts, jeg tror helt fint du kan klare å brodere de adventskalenderene du har funnet fram. Husk å ha masse tålmodighet, godt lys og telle, telle, telle! :)Men jeg syns kanskje du har litt dårlig tid hvis du nesten ikke har brodert før og denne skal være ferdig om to mnd...

Skrevet

Jeg tar alltid kopi av mønstret og stryker ut mønstret med merketusj etterhvert som jeg broderer. Og begynner alltid på midten, syns broderiet blir mindre "dratt" da.

Skrevet
Jeg tar alltid kopi av mønstret og stryker ut mønstret med merketusj etterhvert som jeg broderer. Og begynner alltid på midten, syns broderiet blir mindre "dratt" da.

Glemte å logge inn :)

Skrevet

Begynne på midten er jeg også oppdradd til. Vet ikke hvorfor, meget mulig det er det med å bli dradd ja, jeg vet bare at jeg alltid skal begynne med å finne midten.

• 11 måneder senere...
Annonse
Skrevet (endret)

Får alltid så mye hjelp her så da prøver jeg på denne "nøtta" også. Min datter og hennes mann elsker alt som har med Disney å gjøre og de har fått verdens herligste sønn som jeg selvsagt vil brodere en julekalender til som jeg har gjort til alle andre barna i familien. Jeg har lett overalt, men klarer ikke å finne en julekalender med Disney motiv. Noen som har noen forslag? Helst med Minni og Mikke som babyer :)

Endret av Heritære
Skrevet

Nå er vel de fleste adventskalendere i korssting, men hvis du er nybegynner vil jeg i hvertfall anbefale korssting fremfor plattsøm (?)

Skrevet

Nå fikk jeg skikkelig lyst til begynne å brodere julekalender.. Bare synd jeg begynte å strikke genser til tantebarnet mitt forrige uke, og den kan jo fort ta litt tid. Og har vel egentlig lært meg at jeg bare skal gjøre en ting av gangen, ellers blir jeg aldri ferdig..

Skrevet

Jeg kjøpte denne

i fjor, da hadde jeg ikke brodert siden barneskolen. Tålmodighet og telling er det som skal til.. Jeg er superfornøyd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...