Gå til innhold

Når melder man skifte av navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal skifte til min kommende manns etternavn. Noen som vet når, hvordan og hvem som skal ha denne informasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde man fylte dette ut på skjema fra prestekontoret, og så ordna de resten???

Gjest Anonymous
Skrevet

Du trenger ikke å fylle ut noe som helst for at det "offisiselle" skal være i boks..

men så er det jo opp til deg å flakse rundt å få nytt førerkort, minibankkort, pass osv..

filmen sweet home med Reese Witherspoon skulle vel poengtere en gang for alle hvor mye trøbbe du lager ved det derre navnebytte-idotiet

Unødvendig å kalle folk sånt selv om man er uenig. Deler av innlegget slettet.

Tusenfryd - moderator

Gjest Stjernesol
Skrevet

Hei, jeg skal også skifte til min kommende manns etternavn, og kontaktet kirkekontoret der jeg bor for å finne ut hvordan og når dette gjøres. Svaret jeg fikk var at prestekontoret ikke lenger tar seg av dette, og at dersom man ønsker å skifte navn i forbindelse med bryllupet, så må man ordne dette selv ved å sende inn navneendringsskjema/søknad til folkeregisteret i den kommune man er folkeregistrert. Dersom man ønsker det nye navnet på vigselsattesten, må navneendringen være registrert hos folkeregisteret før man gifter seg. Jeg tror behandlingstiden hos folkeregisteret er opp til tre uker.

Håper dette var til hjelp...

Gjest Anonymous
Skrevet

ypperlig!

det gleder meg stort å høre at prestekontorene ikke lenger legger opp til at man skal bytte navn ved giftemål..

håper bare landets knehøner også tar hintet

Skrevet

Gjest skrev:

filmen sweet home med Reese Witherspoon skulle vel poengtere en gang for alle hvor mye trøbbe du lager ved det derre navnebytte-idotiet

Moroklumpen! :ler:

Ser du har et innlegg til, også, regner iallfall med at det er deg det også? Har du ikke et nick?

Å gjenta teite kommentarer er vel ikke nødvendig. Blir litt sånn "when the shit hits the fan"...

Tusenfryd - moderator

Skrevet

Kjære Gjest som kritiserer oss kommende bruder med nye etternavn,

Du kunne vel ihvertfall vært såpass voksen at du kunne stått frem med et nick... Å kritisere andre når man selv er anonym, er feigt!!

Jeg skal ta min forlovedes etternavn, og bære det med stolthet!!

Å gjenta teite kommentarer er vel ikke nødvendig. Blir litt sånn "when the shit hits the fan"...

Tusenfryd - moderator

Gjest Anonymous
Skrevet

Min kommentar er slett ikke teit.. meget berettiget faktisk..

så jeg setter stor pris på at den gjentas

samma for meg..

jeg foretrekker å være stolt av det jeg oppnår.. ikke av tapte slag på kjønnsbalanse-arenaen...

Kommentarer som dette vil bli slettet, Gjest.

Tusenfryd - moderator

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei. Jeg har fått litt annen informasjon angående navnebytte, kanskje det varier fra fylke til fylke? Virker litt rart det også, men vet ikke jeg.

Jeg fikk nemlig beskjed fra Folkeregisteret om at det var bare å fylle på vigselsattesten hva man ønsket å hete og så ble resten ordnet automatisk.

Veldig enkelt og greit egentlig.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg fikk nemlig beskjed fra Folkeregisteret om at det var bare å fylle på vigselsattesten hva man ønsket å hete og så ble resten ordnet automatisk.

Veldig enkelt og greit egentlig.

Veldig tragisk.. at det skal være "enkelt å greit" å bytte navn ved ekteskapsinngåelse..

Det blir da lagt opp til en tradisjon som er kvinnefornedrende og ekkel... usj!

Gjest Stjernesol
Skrevet

Enig i at det høres litt merkelig ut om det skal være forskjell mellom fylkene på dette punktet...

Etter det jeg ble fortalt, ble reglene endret fra 1. januar i år, så det kan kanskje hende at ikke alle kontorer er oppdatert enda... Men det høres jo merkelig ut det også..

Når det gjelder Tønsberg, har jeg fått bekreftet fra Tbg folkeregister at prosedyren er endret (dvs at jeg må selv sørge for å sende inn søknad om navneendring), så for Tbg er det i allefall disse nye reglene som gjelder...

Skrevet

Jeg giftet meg for fem mnd siden, og da skrev jeg på vigselsattesten (giftet oss hos sorenskriver) mitt nye etternavn, og mannen min signerte. Så sa er det offentlige informert, både trygdekontor, ligningskontor, legekontor,biltilsyn og politi hadde mitt nye navn på data'n sin i oktober... Uten at jeg har gjort noe for å informere dem!

Om reglene er endret, det vet jeg ikke, men synes prosedyren slik den var er helt ok! Da slipper man alt det ekstra arbeidet, det er nok arbeid å bytte sertifikat, minibankkort, pass og andre ting!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Jeg snakket nettopp med kontoret på Markus kirke i Oslo. De ordner navnebytte ved vigsel på samme måte som før. Vi skal bare fylle inn skjemaene og levere det til menighetskontoret.

Får nesten sjekke med folkeregisteret..... :-)

Tiffany

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...