Elle Melle Skrevet 29. september 2006 #1 Skrevet 29. september 2006 Hva blir best i brownies egentlig, smør eller vanlig margarin? Ble litt usikker her når jeg skulle skrive handleliste.
Arkana Skrevet 29. september 2006 #2 Skrevet 29. september 2006 Jeg bruker som oftest bare Soft Flora margarin, fordi det er det vi som regel har i huset. Det smaker jo annerledes med smør, men jeg synes den smaken blir for fremtredende.
pulverheksa Skrevet 29. september 2006 #3 Skrevet 29. september 2006 Til bakst liker jeg faktisk best usaltet smør eller melange.
Lula Skrevet 29. september 2006 #5 Skrevet 29. september 2006 Jeg foretrekker meierismør. ← Jepp! Ingen over, ingen ved siden. Smør er GODT, i motsetning til margarin i diverse varianter.
pulverheksa Skrevet 29. september 2006 #6 Skrevet 29. september 2006 Smør er GODT, ← Det kan jo diskuteres, kjenner mange som ikke liker smaken av smør. At jeg syns de er merkelige og sære får stå sin prøve
Gjest piaf Skrevet 29. september 2006 #7 Skrevet 29. september 2006 Jepp! Ingen over, ingen ved siden. Smør er GODT, i motsetning til margarin i diverse varianter. ← Helt enig! Dessuten er smør et naturlig produkt, i motsetning til margariner som inneholder div. tilsetningsstoffer (for at de skal se ut og smake mest mulig som smør, og for at de skal ha lengre holdbarhet).
Arkana Skrevet 29. september 2006 #8 Skrevet 29. september 2006 Det er da ingenting unaturlig med margarin, de er laget av planteoljer (det kan vel finnes unntak da). Smør er derimot animalsk fett, noe man ikke bør spise for mye av.
Gjest piaf Skrevet 29. september 2006 #9 Skrevet 29. september 2006 Det er da ingenting unaturlig med margarin, de er laget av planteoljer (det kan vel finnes unntak da). Smør er derimot animalsk fett, noe man ikke bør spise for mye av. ← Det er ikke riktig at det ikke er noe unaturlig med margarin - dvs. det kommer muligens an på hvordan man definerer "unaturlig". Margarin inneholder 80 % fett - resten er div. tilsetningsstoffer. Lettmargarin har enda høyere innslag av tilsetningsstoffer. Se feks denne lenken. Her går det også fram at selve framstillingsprosessen ved produksjon av margarin må tas med i betraktning når man vurderer margarinen som næringsmiddel. Fordelen med margarin i forhold til smør, er at margarin inneholder umettet fett. Hva som totalt sett er mest usunt, er et diskusjonsspørsmål, og jeg vet ikke nok om dette til å være skråsikker. Jeg velger imidlertid å bruke mest mulig vegetabilsk olje (gjerne enumettet), og smør i stedet for margarin. Men det valget har også med smak å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #10 Skrevet 29. september 2006 Jeg bruker nesten aldri meierismør i kaker pga den fremtredende smaken. Lagde en sjokoladelangpannekake en gang, med meierismør og fy for en smak Kaka smakte bare meierismør.. æsj.. I vafler derimot kan jeg bruke meierismør uten problem.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #12 Skrevet 29. september 2006 jeg lagde brownies(fra toro) med flytende bremyk, og det er vel a la smør. fælt ble det i alle fall. med flytende melange eller vita(sunn variant), da blir det nammenam!
Gjest lillelou Skrevet 30. september 2006 #13 Skrevet 30. september 2006 Smør,uten tvil. Bruker utelukkende smør i bakst i stedet for margarin-liker den litt saltaktige,karamell-lignende smaken det gir. Mulligens er margarin sunnere,men jeg baker ikke kaker for at det skal være sunt.Da får jeg heller spise det litt sjeldnere i stedet.
brumma* Skrevet 30. september 2006 #14 Skrevet 30. september 2006 Jeg synes meierismør smaker grusomt, ikke minst i kaker.
Gjest Tweek Skrevet 30. september 2006 #15 Skrevet 30. september 2006 Jeg bruker bare vanlig smør, fordi i oppskriften jeg bruker skal de i 400 g, og en smørboks er 400 g Veldig enkelt, hehe! Smaker ikke noe egentlig forskjell.
Drua Skrevet 30. september 2006 #16 Skrevet 30. september 2006 Jeg bruker også vanlig meierismør til baking, det blir best resultat synes jeg.
Elle Melle Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter #17 Skrevet 2. oktober 2006 Valgte margarin for å få sjokoladesmak og ikke smørsmak på kaken, og det ble i alle fall godt! Arkanas oppskrift er nammenam! (men neste gang hiver jeg nok i et par skjeer med kakao for å få enda kraftigere smak.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå