Caramba Skrevet 3. oktober 2006 #61 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg har nå aldri opplevd at folk har blitt sure for å få et sete. Tvert imot. Det er kanskje måten man spør dem på, ikke vet jeg. Folk bør generellt heve blikket litt og bli mer oppmerksom på sine medmennesker. Kanskje det er deg som en dag kunne trenge et sete, men må stå fordi alle later som de ikke ser deg. Jeg reiser meg hvertfal for alle som ser trengende ut.
Gjest gjest1 Skrevet 3. oktober 2006 #62 Skrevet 3. oktober 2006 Enkelte her skriver at de har sluttet å reise seg for andre på buss osv fordi de har fått kjeft flere ganger. For meg virker det som en latterlig dårlig unnskyldning /bortforklaring for å slippe å utvise høflighet overfor andre. For det første har jeg aldri fått kjeft eller hørt noen som har fått kjeft ved å spørre om noen vil ha et sete. Hvis de ikke vil ha det, takker de alltid blidt "Nei takk, det går fint", og slenger på en hyggelig kommentar om at det er veldig koselig å bli spurt for det. Jeg reiser MYE med kollektiv, og har altså aldri vært vitne til en situasjon der den som blir spurt skjeller ut den som spør. For det andre, hva om man skulle ha blitt kjeftet på en eller annen gang for lenge siden? Hva har det å gjøre med den stakkars, gamle damen på denne turen som holder på å falle og slå seg for hver gang bussen tar en krapp sving? HUN har da ikke kjeftet på noen! Helt latterlig å komme med sånne bortforklaringer for sin egen uhøflighet!! ← Det å sette sine egne mangende erfaringer på et område som mal på andres atferd blir for dumt. Andres opplevelser er like legitime som dine og man er da ikke mer uhøflig av at man i en viss situasjon velger annerledes på bakgrunn av tidligere opplevelser. Litt drøyt å stemple andre for uhøflige på denne måten.
Charmina Skrevet 3. oktober 2006 #63 Skrevet 3. oktober 2006 Ja jeg reiser meg Jeg reiser meg for eldre på bussen og også gravide. Jeg hjelper forl med barnevigner og jeg hjelper også eldre som ser ut til å trenge det. Har aldri blitt avist og har alltid fått takk. Synes det er en selvfølge jeg. Husker selv når jeg var gravid og sliten hvor vidunderlig det var at noen tilbydde seg setet sitt på bussen når det var fullt. Og særlig menn var omsorgsfulle. Og jeg er jo selv kjempetakknemmelig når jeg har med meg barnevogn på bussen og får hjelp. (men velger helst bil om jeg kan da) Glemmer aldri en gang jeg tok bussen som var litt under halvfull. En dame skulle av med barnevogn og ingen gjorde mine til å hjelpe henne å komme av bussen. Tilslutt var det jeg, høygravid og diger som gikk fram og hjalp henne. Da kom det plutselig folk fra alle kanter og ville hjelpe og den ene så mere flau enn den andre Det ble nesten litt komisk!
Gjest Madam Felle Skrevet 3. oktober 2006 #64 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg har nå aldri opplevd at folk har blitt sure for å få et sete. Tvert imot. Det er kanskje måten man spør dem på, ikke vet jeg. Folk bør generellt heve blikket litt og bli mer oppmerksom på sine medmennesker. Kanskje det er deg som en dag kunne trenge et sete, men må stå fordi alle later som de ikke ser deg. Jeg reiser meg hvertfal for alle som ser trengende ut. ← Så det er min egen feil, at jeg har blitt slått og blitt hudflettet fordi jeg ikke spurte slik jeg burde? Og hvordan bør man spørre? Holder det å smile, reise seg og si at denne plassen er ledig om du vil ha den? Eller må man gjøre det på en annen måte, for da vil jeg gjerne vite det siden jeg tydeligvis ikke har peiling. Unnskyld meg, kanskje man av og til bør tenke seg om før man skriver noe. For det har faktisk ikke noe med måten man spør på, men om menneskene som rett og slett ikke ønsker å sitte der og da. De vil ikke føle seg gammel, syk ol og derfor går det ut over uskyldige folk, som er såpass vennlig og vil gi fra seg plassen sin. Men for all del, del med deg av dine erfaring, så kan kanskje vi som har blitt slått, blitt hudflettet lære noe av deg
Caramba Skrevet 4. oktober 2006 #65 Skrevet 4. oktober 2006 (endret) Så det er min egen feil, at jeg har blitt slått og blitt hudflettet fordi jeg ikke spurte slik jeg burde? Og hvordan bør man spørre? Holder det å smile, reise seg og si at denne plassen er ledig om du vil ha den? Eller må man gjøre det på en annen måte, for da vil jeg gjerne vite det siden jeg tydeligvis ikke har peiling. Unnskyld meg, kanskje man av og til bør tenke seg om før man skriver noe. For det har faktisk ikke noe med måten man spør på, men om menneskene som rett og slett ikke ønsker å sitte der og da. De vil ikke føle seg gammel, syk ol og derfor går det ut over uskyldige folk, som er såpass vennlig og vil gi fra seg plassen sin. Men for all del, del med deg av dine erfaring, så kan kanskje vi som har blitt slått, blitt hudflettet lære noe av deg ← Jeg respekterer fullt og helt din erfaring og skjønner at du ikke vil tillby gamle et sete mer fordi du har opplevd vold og hudfletting fra gamle damer som ikke vil innse at de ser gamle ut. Jeg har nok bare vært heldig som har møtt takknemlige og snille gamle og syke. Kanskje jeg også hadde tenkt meg om to ganger hvis ei gammel dame fikk inn en fulltreffer med spaserstokken en gang.... Endret 4. oktober 2006 av Caramba
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #66 Skrevet 4. oktober 2006 så hva gjør du dersom du kommer inn i en overfylt buss Venter på neste eller ber noen om å gi fra seg sitteplassen fordi du trenger den mest? ← Jeg kjenner en som må vente på neste buss om det ikke er ledige seter. Heldigvis går bussen ofte.
Gjest Bellatrix Skrevet 4. oktober 2006 #67 Skrevet 4. oktober 2006 De som har behov for å sitte på bussen kan jo da også faktisk spørre om å få sitte. I et hyggelig tonefall. Verre er det ikke. ← Nei, men når jeg kommer på krykker mener jeg folk bør se at det er vanskelig for meg å stå i en buss i 15-20 minutter. Jeg har opplevd å komme med krykker på en fullsatt buss der det tok veldig lang tur før noen reiste seg. Jeg reiser meg hvis jeg ser at noen trenger plassen mer enn meg, men av og til er det viktig for meg å sitte så da blir jeg sittende.
Eve Luna Skrevet 5. oktober 2006 #68 Skrevet 5. oktober 2006 Hcis du klarer ikke å stå i 15- 20 min i en buss, hvorfor tar du bussen? Ta taxi. For det vil si at du klarer egentlig ikke å stå særlig mye i løpet av en dag, Da bør du holde deg hjemme.
Gjest femme Skrevet 5. oktober 2006 #69 Skrevet 5. oktober 2006 Hcis du klarer ikke å stå i 15- 20 min i en buss, hvorfor tar du bussen? Ta taxi. For det vil si at du klarer egentlig ikke å stå særlig mye i løpet av en dag, Da bør du holde deg hjemme. ← Har du vært rådgiver for en viss regjering i det siste eller? Jeg reiser meg stort sett på bussen for andre som trenger det. Det være seg eldre, syke, gravide etc. Jeg reiser meg ikke når jeg egentlig trenger plassen selv, da synes jeg noen andre kan reise seg. Og jeg må si jeg har noen ganger latt være, siden jeg ikke vet når man kan klassifisere noen som gammel. Jeg har reist meg noen ganger og den tiltenkte personer har blitt fornærmet? Arbeider som rådgiver, og er ganske sikker på jeg ikke er ufin i måten jeg opptredde på. Svar som: "Synes du det ser ut som jeg trenger plassen?" og "Ser jeg så gammal ut?" med tydelig fornærmet kroppsholdning, gjør at man tenker seg om når man skal reise seg for eldre ja. Negative erfaringer og opplevelser gjør at mannensker vegrer seg for å nærme seg en lignende situasjon igjen. Psykologi på enkelt nivå det der. Når i tillegg har en intensjonen som er god, forventer at andre skal bli glad, lett, takknemlig og man blir møtt med angrep, gjør jo at man vegrer seg enda mer neste gang man går inn i en lignende situasjon. Største problemet jeg opplever er ikke at folk lar være å reise seg for folk som ser ut til å trenge plassen. Jeg har en opplevelse at folk mange ganger reiser seg for andre og hjelper folk med barnevogn av. Det er desto verre med folk som presser seg inn før folk får gå av, og det spesielt i rushen! Og folk som står og henger i midtgangen og lager kork. Ofte lages korken langt fremme, og ekstra irriterende er det når det egentlig er ledige sitteplasser!
Gjest gjesta Skrevet 5. oktober 2006 #70 Skrevet 5. oktober 2006 (endret) .. Endret 5. oktober 2006 av jack
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #71 Skrevet 5. oktober 2006 .. ← så enig! Jeg har i alle mine 37 år aldri opplevd å bli skjelt ut eller slått på de gangene jeg har tilbydd sete til noen. Og jeg har til gode å se detet skje også detet til tross at jeg aldri har hatt bil og kjører kollektivt flere ganger i uka. Og til dere som bruker detet som en unnskyldning for ikke å reise seg så har jrg kun forståelse for dette om det er samme gamle hurpe som nekta å ta imot setet tidligere
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #72 Skrevet 6. oktober 2006 Hcis du klarer ikke å stå i 15- 20 min i en buss, hvorfor tar du bussen? Ta taxi. For det vil si at du klarer egentlig ikke å stå særlig mye i løpet av en dag, Da bør du holde deg hjemme. ← Hvis man jobber på kontor så går vel det helt fint selv om man er litt ufør, på krykker eller er gravid. Poenget er at det kan være vondt og slitsomt å stå å dingle på en stappfull buss til og fra jobb hver eneste dag. Mener du at arbeidstagere skal ta TAXI til jobb hver dag? Da blir man temmelig fattig etterhvert. Her er det snakk om å være litt høflig mot dem som kanskje trenger det, ikke den sterkestes rett til enhver tid. Mener du at det er bedre at folk som har et lite handicap, eller som sliter litt med å stå heller bør heve sykepenger enn å jobbe? Ikke alle som har egen bil heller, vettu... Jeg er gravid, jobber 100% og reiser med trikken hver dag. Til dags dato har ingen reist seg for meg. Jeg klarer meg selv om jeg har litt vondt i bekkenet, jeg bare håper eldre og handicappede får litt mer velvilje fra folk rundt seg.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #73 Skrevet 6. oktober 2006 Egentlig så burde det ikke vært lov å stå på busser. De burde satt inn flere busser i stedet. Jeg er selv helt frisk, men synes det er slitsomt å holde fast i 15-20 minutter på bussen. Flere ganger jeg har holdt på å dette over folk på bussen når den har stoppet eller tatt en sving.
Gjest bente85 Skrevet 6. oktober 2006 #74 Skrevet 6. oktober 2006 Om det skulle være noen som trengte en plass, så klart ville jeg ha reist meg opp og gitt vedkommende plassen. Skulle bare mangle.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #75 Skrevet 6. oktober 2006 Det går jo an å være litt frampå også, da, og ikke stå der som en martyr fordi man ikke får sitte. Skal man bare stå og lide og forbanne dårlig oppdratte folk i sitt stille sinn? Det går da vel an å si høyt på bussen "Jeg trenger et sete! Jeg er gravid/har prolaps/nyresvikt/brekt ben+++". Hvis dere er så opptatt av å måtte sitte, så si i fra, da vel. Klarer dere ikke det, trenger dere ikke setet og kan like godt stå.
Gjest Bellatrix Skrevet 7. oktober 2006 #76 Skrevet 7. oktober 2006 Hcis du klarer ikke å stå i 15- 20 min i en buss, hvorfor tar du bussen? Ta taxi. For det vil si at du klarer egentlig ikke å stå særlig mye i løpet av en dag, Da bør du holde deg hjemme. ← Taxi koster veldig mye mer enn buss. Så du mener at om jeg må gå på krykker i 3-4 måneder skal jeg bare sitte hjemme og se på tv? Litt av et liv.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #77 Skrevet 7. oktober 2006 Det handler ikke bare om hva nordmenn gjør/ikke gjør (reise seg for en eldre/gravid på bussen/trikken osv.). Det er helt essensielt å se på tradisjon, oppdragelse, mental tilstand og intelligensnivå på nordmenn - helt tilbake i jeger- og sankesamfunnet, til bonde- og fiskesamfunnet til dalstrøk og krampaktig bykjerner (dvs. "bønder i byen": alle i Norger er bønder hvis man ser tilbake på generasjonene og familiene som inntok "byene"). Den norske mentaliteten - generalisert sett - er noe uhøvlet og ufin, er min oppfatning. Eksempel: På norske arbeidsplasser er det ofte slik at hvis man banker på døren før man går inn, eller kommer med høflighetsfraser som er ment å være der for konversasjonens skyld, kan det ofte hende at en typisk uhøvlet nordmann blir fornærmet og lurer på "hvorfor i all verden er du så forsiktig?!" Det nordmannen ikke forstår er at noen ganger stilles spørsmål ikke for innholdets skyld, men får settingens skyld, for å konversere. Den typiske nordmannen feiltolker også normal verdenshøflighet med "forsiktighet og manglende evne til å hevde seg". Etter min oppfatning blir det ofte kulturkrasj og kommunikasjonssvikt når den typiske nordmannen møter høflige og siviliserte sofistikerte mennesker.
Daria Skrevet 7. oktober 2006 #78 Skrevet 7. oktober 2006 Det nordmannen ikke forstår er at noen ganger stilles spørsmål ikke for innholdets skyld, men får settingens skyld, for å konversere. Den typiske nordmannen feiltolker også normal verdenshøflighet med "forsiktighet og manglende evne til å hevde seg". Etter min oppfatning blir det ofte kulturkrasj og kommunikasjonssvikt når den typiske nordmannen møter høflige og siviliserte sofistikerte mennesker. ← Hva som regnes som høflig og god oppførsel er kulturelt betinget og varierer fra sted til sted, derfor synes jeg det blir feil å snakke om en "normal verdenshøflighet" som nordmenn flest ikke lever opp til. Vi har en f. eks andre vaner enn britene når det gjelder bruk av småord som takk og unskyld, men det betyr ikke at vi som folkeslag er mindre høflige, vi har bare andre normer for hva som er "vanlig høflighet". Dermed vil en brite oppfatte meg som uhøflig og jeg vil oppfatte ham som overdrevent høflig, selv om vi begge oppfører oss normalt etter egne standarder.
Gjest Kane Skrevet 7. oktober 2006 #79 Skrevet 7. oktober 2006 Vaner eller ikke - det er en kjennsgjerning at vi er noe kjøligere mot "fremmede" i norge enn ellers - jeg har møtt flere nasjonaliteter gjennom arbeidet mitt og alle sier det samme - vi er vanskelige å komme innpå. Vi hilser ikke når noen hilser tilbake, vi ser ikke på mennesker vi passerer osv sov - som en ire sa; hadde jeg kommet inn på en pub hjemme og satt meg ned ved et bort med bare menn og sagt hei ville det ikke vært et problem, her i Norge er jeg soper - og setter man seg på et bord med damer er jeg en gammel pervers gris i Norge mens hjemme er jeg en åpen og hyggelig fyr... Altså er vi noe sære her i forhold til andre land, og det ville ikke ta livet av oss å hilse tilbake om noen hsa hei på gata akkurat....... Men om du sier hei på gata her hjemme er du en skrulling uten sidestykke.... Så - jo det er et poeng - vi er ikke noen prototype på høflighet akkurat..
Tartar Skrevet 10. oktober 2006 #80 Skrevet 10. oktober 2006 Tja! Jo folk mangler generellt sett folkeskikk. Men snakk om folkeskikk,he he! De verste eksemplene på dårlig service har jeg opplevet i Kirkenes! He he! Der virker det som om "regelen" blandt de ansatte i butikker er "den som ikke har gjemt seg nå må ekspedere". Det er helt fantastisk hvor surmulende furtent nebbete og lite villig til å yte service man kan bli! De er hyggelig mot de de kjenner,men jeg trodde poenget var å utvide kundekretsen?Få flere kunder og større salg. Vel kan hende jeg har missforstått. He he! Men jeg elsker Kirkenes,og mye pga den holdingen folk har der.Det er en opplevelse utav en annen verden! Er selv derfra og ser frem til årlige besøk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå