Gå til innhold

Eier vi ikke normal folkeskikk i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden så mange sier de ikke "tør" reise seg av frykt for å "få skjenn" - hva med å spørre? vil du ha setet mitt så kan jeg reise meg altså?? :sjarmor:

Og Nallemaja - du kunne jo bare fortalt henne hvordan du følte det da så kunne dere konkurert i hvem som var sykest....

:ler:

Det er ikke verre enn dere gjør det til - høflighet og folkeskikk koster fint lite hvis du virkelig har det.. men det er klart - enkelte mangler fullstendig evnen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelte her skriver at de har sluttet å reise seg for andre på buss osv fordi de har fått kjeft flere ganger. For meg virker det som en latterlig dårlig unnskyldning /bortforklaring for å slippe å utvise høflighet overfor andre.

For det første har jeg aldri fått kjeft eller hørt noen som har fått kjeft ved å spørre om noen vil ha et sete. Hvis de ikke vil ha det, takker de alltid blidt "Nei takk, det går fint", og slenger på en hyggelig kommentar om at det er veldig koselig å bli spurt for det. Jeg reiser MYE med kollektiv, og har altså aldri vært vitne til en situasjon der den som blir spurt skjeller ut den som spør.

For det andre, hva om man skulle ha blitt kjeftet på en eller annen gang for lenge siden? Hva har det å gjøre med den stakkars, gamle damen på denne turen som holder på å falle og slå seg for hver gang bussen tar en krapp sving? HUN har da ikke kjeftet på noen!

Helt latterlig å komme med sånne bortforklaringer for sin egen uhøflighet!!

Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet

Stått opp med feil munnvik i dag?

Bare fordi du aldri har opplevd noe slikt betyr det ikke at det ikke skjer.

Men som sagt så reiser jeg meg hver gang noen trenger det, bare at jeg har forståelse for dem som ikke gjør det av den grunn heller, jeg har observert mange bitre sinnatagger ja.

Skrevet

Jeg har heller aldri opplevd å få kommentarer når jeg reiser meg for noen (eldre, gravide eller generelt dårlig til beins) men jeg har fått kommentarer på at jeg ikke "gidder" å hjelpe noen inn/ut med barnevogn.

Skrevet
Jeg har heller aldri opplevd å få kommentarer når jeg reiser meg for noen (eldre, gravide eller generelt dårlig til beins) men jeg har fått kommentarer på at jeg ikke "gidder" å hjelpe noen inn/ut med barnevogn.

Har et hjertesukk å komme med til alle med barnevogn. Nå har jeg barn selv og er vant til å ferdes med barnevogn men jeg undrer meg stadig nå i ettertid hvordan mange andre med barnevogn oppfører seg. Jeg hjelper alltid til når jeg ser noen med vogn som skal på bussen men det jeg syns er rart at det er jeg som hjelper som bestandig har den mest "utakknemmelige" jobben med å få vogna på bussen. Da jeg var avhengig av hjelp snudde jeg alltid vogna slik at den som hjalp meg fikk holde i styret mens jeg som mor må ta under vogna og derfor skitner ut mine egne hender/klær istedet for den som er så høflig å gi meg en hjelpende hånd.

Skrevet
sak

Jeg må si meg enig, vi er alt for lite flinke til å tenke på andre enn oss selv i dagens sammfunn - vi eier ikke lengre empati i den grad vi ikke kan tjene på det selv - en skikkelig brannfakkel - men hvor ofte reiser du deg egentlig for gamle damer, eldre herremenn som skjelver i knea eller gravide som knapt klarer holde på fostervannet de siste metrene til holdeplassen??

Nei - det er bare å innse - nordmenn er og blir store egoister...

En ting er de som du ser som trenger det,men hvem er det. Jo gale osv,men det er mange som ike reiser seg pga de trenger å sitte selv. jeg er ung,men må sitte på bussen.

Skrevet
En ting er de som du ser som trenger det,men hvem er det. Jo gale osv,men det er mange som ike reiser seg pga de trenger å sitte selv. jeg er ung,men må sitte på bussen.

så hva gjør du dersom du kommer inn i en overfylt buss ;)

Venter på neste eller ber noen om å gi fra seg sitteplassen fordi du trenger den mest?

Skrevet

ja de fleste nordmenn er uhøflige, uoppdragene, egoistiske og idioter generelt sett! Hvem kan lastes for det? Jo deres foreldre som igjen er alt det tidligere beskrevet som igjen skyldes deres foreldre,osv osv ad nauseam (på godt norsk:til å spy av) Men at det ikke finnes nok sitteplasser på offentlige transportmiddler til blodpris bør politikerne ta på sin kappe! Vi trenger gamle,gravide og krøplinger som kan klage sin nød slik at de som bestemmer og vi andre som er kondisjonert til å kunn passe på nummer1 blir oppmerksomme på problemet!

Skrevet

De som har behov for å sitte på bussen kan jo da også faktisk spørre om å få sitte. I et hyggelig tonefall. Verre er det ikke. Jeg har faktisk fått kjeft for å spørre om noen vil ha setet mitt også, det er jo like mye indikasjon på at noen ser gamle og skrøpelige ut det som å bare reise seg.

Men så har jeg faktisk aldri opplevd at eldre må stå på bussen fordi andre ikke vil reise seg. Det er alltid noen som reiser seg frivillig, inkludert meg. Jeg har derimot sett eldre stå fordi de "Ikke er SÅ gamle, faktisk! *fnys* . Så et så utrolig stort problem ser det ikke ut til å være på de bussene jeg tar ihvertfall.

Barnevogner ja.. Der synes jeg faktisk det er mest høflig som tidligere nevnt her, at vognens eier tar den mest ubehagelige delen av vognen. Det verste er de som insisterer på å holde i håndtaket, og samtidig gå sist inn på bussen, slik at man selv må holde i den laveste delen, og krøke seg sammen fordi vognens eier står nede på gateplan med håndtaket mens man selv må rygge opp trappen.

Skrevet

Eg reise meg ;)

Men eg prøva å få litt blikk kontakt eller spørre visst dei virka litt avvisande er det nok heller at dei vil stå, på en måte. Vanskelig å forklare ditta :)

Skrevet

Jeg gjør det ikke.

Pleier å sitte helt bak i bussen, og der pleier aldri de gamle å sitte.

Og når jeg satt på stappfulle busser, var det skolebussen, og da gidder jeg ikke, hehe.

Men jeg liker ikke alle de som krever at andre sakl reise seg for dem, fordi de ser unge o g friske ut.

Nå er jeg faktisk ung og frisk, men gamle damer kan være ganske frekke.

Husker en gang etter gym vi skulle tilbake til skolen.

Når vi satt på bussen kommer ei gammel dame inn, og presser seg med mellom setene våre før vi hadde registrert at hun var på bussen, og kjeftet på oss fordi vi ikke reise oss, og at dagens ungdom er så frekke og eier ikke folkeskikk.

Tar hun det opp på den måten kan hun bare stå der, makan til frekke dame!

Skrevet

Jeg reiser meg opp kun til eldre mennesker hvor det er tydelig at de har vanskeligheter med å stå.

Ellers så syns jeg dere overdramatiserer graviditet og folk med barnevogner. Jeg er ikke tvunget noen til å bli gravid. Og hvis de gravide har så vanskeligheter med å stå i en kvarter på t-banen så bør de vurdere å ta taxi eller sykemelde seg.

Og når det gjelder barnebvogner, så syns jeg mødre kan være ganske frekke. De forlenger at det skal gjøres plass for dem og ledig sete. Igjen, barnevogner er ganske store. Ikke bare at de får reise gratis på t-bane og busser, men i tillegg skal jeg straffes fordi noen andre velger å ha barn. Hvis t-banen er full, så er t-banen full. Det går ikke an å skvise seg noen mer innover. TA NESTE T-BANE. :frustrert:

Nå høres det ut som om jeg hater alle gravide og barn. Men jeg elsker faktisk barn. Bare ikke oppførsel til enkelte mødre.

Ellers så syns jeg ikke det er noe krav at man skal gi fra seg sin sete. Mange plager er skjulte. Selv om jeg er ung og sprek har jeg hatt perioder med plager som ikke sees på kroppen, og det er en sete på t-banen fantastisk å ha. Og jeg er sikkert ikke den eneste. Syns ikke folk kan bare kreve at andre skal gi fra seg sin sete. Det er mange gode grunner til at folk ikke gir sin sete fra seg.

Men vi bør alle ha tålmodighet i trafikken, spesielt i rushen. Man må bare regne med at ting tar litt lengre tid. Da blir man ikke så lett irritert heller.

Jeg har lang reiseveilmed t-banen til jobben. Og jeg må faktisk stå hele veien fordi t-banen er stappfult før den kommer til min stasjon. Jeg tror at dette er noe Oslo Sporveier må ta på seg og sette inn flere avganger. Helst en avgang hver 7 min. Da blir det mindre krangling om sitteplassene også.

Skrevet

Jeg spør de som kan se ut som de trenger å sitte. Men jeg er litt mer varsom med å spørre nå enn før. Fikk nemmelig gjennomgå skikkelig en gang jeg spurte en dame på rundt 80år om hun ville sitte.

En annen gang fikk jeg gjennomgå fordi jeg ikke spurte. Da hadde jeg selv sterke ryggsmerter og orket ikke stå.

Jeg syns det er en selvfølge at man skal gjøre plass til barnevogner o.l. De har like stor rett på å bruke kollektivtrafikken som oss andre.

Skrevet

På bussene har man jo plass til barnevogner bak i bussen eller midt i på lavbussene, og på lavbusene er det også nedfellbare seter som mødrene kan sitte på mens de holder i vognen.

Jeg har ikke i mot mødre og deres barnevogner, man så utrolig mange ganger tror de at de eier verden, med å ta hele veien i bredden å gå drit sakte så man ikke kommer fordi (ok, litt off-topic)

Skrevet
Jeg reiser meg opp kun til eldre mennesker hvor det er tydelig at de har vanskeligheter med å stå.

Ellers så syns jeg dere overdramatiserer graviditet og folk med barnevogner. Jeg er ikke tvunget noen til å bli gravid. Og hvis de gravide har så vanskeligheter med å stå i en kvarter på t-banen så bør de vurdere å ta taxi eller sykemelde seg.

Og når det gjelder barnebvogner, så syns jeg mødre kan være ganske frekke. De forlenger at det skal gjøres plass for dem og ledig sete. Igjen, barnevogner er ganske store. Ikke bare at de får reise gratis på t-bane og busser, men i tillegg skal jeg straffes fordi noen andre velger å ha barn. Hvis t-banen er full, så er t-banen full. Det går ikke an å skvise seg noen mer innover. TA NESTE T-BANE.  :frustrert:

Nå høres det ut som om jeg hater alle gravide og barn. Men jeg elsker faktisk barn. Bare ikke oppførsel til enkelte mødre.

Enig med deg ang. oppførselen til enkelte. Ble faktisk så utskjelt av en dame med barenvogn at sjåføren måtte be henne roe seg ned.

Hun mente koffertene mine (som jeg faktisk hadde betalt for) tok all plassen så det ikke var plass til vogna.

Det var god plass og på neste stopp var det plass til enda en vogn, så helt fullt var det ikke.

Etter denne episoden gidder jeg ikke engang vurdere å hjelpe noen med barnevogn.

Vet de mest sannsynlig er uskyldige og greie folk, men tanken på den utskjellingen har nesten gjort meg redd folk med barnevogn.

Skrevet

Hehe, de er ikke no å være redd for.

Men en del av dem burde endre holdningen deres.

For de er ikke verdens midtpunkt, selv om mange ser ut til å tro det.

Skrevet

Og når det gjelder barnebvogner, så syns jeg mødre kan være ganske frekke. De forlenger at det skal gjøres plass for dem og ledig sete. Igjen, barnevogner er ganske store. Ikke bare at de får reise gratis på t-bane og busser, men i tillegg skal jeg straffes fordi noen andre velger å ha barn. Hvis t-banen er full, så er t-banen full. Det går ikke an å skvise seg noen mer innover. TA NESTE T-BANE.  :frustrert:

Prøvd å være gravid selv? Synes du det er optimalt at alle gravide skal sykemelde seg?

Hvis alle skal være like egiostiske som deg så er det ingen som gidder å gå gjennom det å være gravid å få barn. Det er faktisk ingen dans på roser på slutten. Man er stor og tung og kan ha vondt i bena. Hvis ingen gadd å få barn så hadde Norge til å stoppet opp ganske raskt. Hvem skal stelle deg når du blir gammel, eller betale skatt så du kan få pensjonen og helsestellet du behøver hvis alle skal tenke som deg? Det er altså ingen straff for deg at andre velger å få barn, men faktisk noe som kommer akkurat deg tilgode. :)

Ellers kan man jo også tenke litt på hvor lett det er å skyve en stor barnevogn foran seg uten å skumpe borti ett eneste menneske når gater og T-baner er fulle. Det er et kunsstykke. Ingen forlanger plass, men ønsker sikkert også være med bussen/banen akkurat som deg uten å måtte vente i evigheter.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Enkelte her skriver at de har sluttet å reise seg for andre på buss osv fordi de har fått kjeft flere ganger. For meg virker det som en latterlig dårlig unnskyldning /bortforklaring for å slippe å utvise høflighet overfor andre.

For det første har jeg aldri fått kjeft eller hørt noen som har fått kjeft ved å spørre om noen vil ha et sete. Hvis de ikke vil ha det, takker de alltid blidt "Nei takk, det går fint", og slenger på en hyggelig kommentar om at det er veldig koselig å bli spurt for det. Jeg reiser MYE med kollektiv, og har altså aldri vært vitne til en situasjon der den som blir spurt skjeller ut den som spør.

For det andre, hva om man skulle ha blitt kjeftet på en eller annen gang for lenge siden? Hva har det å gjøre med den stakkars, gamle damen på denne turen som holder på å falle og slå seg for hver gang bussen tar en krapp sving? HUN har da ikke kjeftet på noen!

Helt latterlig å komme med sånne bortforklaringer for sin egen uhøflighet!!

Og det er enkelt å si at det er bortforklaring for å være høflig, når man selv aldri har opplevd å få kjeft og faktisk blitt slått også. Så beklager at jeg ikke gidder prøve å være høflig på bussen, for siste gangen ble jeg slått skikkelig hardt av en dame, og tro meg det var ikke noe særlig. Og det var ikke eneste gangen jeg opplevde å bli slått, så tro meg, jeg vil gjerne møte på de høflige som det du tydeligvis gjør.

Skrevet

Jeg reiser meg hvis jeg sitter sånn til at det er praktisk mulig (sitter jeg innerst på et t-banesete i rushen, satser jeg på at noen lenger ut reiser seg...), og jeg legger merke til at det er noen som ser ut som de trenger det. Men som andre har vært inne på, sitter jeg ofte med musikk i ørenene og fullstendig vekk i egne tanker, så det er ikke alltid jeg ser det.

Angående barnevogner (og sykler!), så har de selvfølgelig også rett til å ta kollektiv, men det er litt håpløst når de skal presse seg inn på en allerede overfylt t-banevogn. Er det fullt, så er det faktisk fullt...

Gjest Madam Felle
Skrevet
Prøvd å være gravid selv? Synes du det er optimalt at alle gravide skal sykemelde seg?

Hvis alle skal være like egiostiske som deg så er det ingen som gidder å gå gjennom det å være gravid å få barn. Det er faktisk ingen dans på roser på slutten. Man er stor og tung og kan ha vondt i bena. Hvis ingen gadd å få barn så hadde Norge til å stoppet opp ganske raskt. Hvem skal stelle deg når du blir gammel, eller betale skatt så du kan få pensjonen og helsestellet du behøver hvis alle skal tenke som deg? Det er altså ingen straff for deg at andre velger å få barn, men faktisk noe som kommer akkurat deg tilgode. :)

Ellers kan man jo også tenke litt på hvor lett det er å skyve en stor barnevogn foran seg uten å skumpe borti ett eneste menneske når gater og T-baner er fulle. Det er et kunsstykke. Ingen forlanger plass, men ønsker sikkert også være med bussen/banen akkurat som deg uten å måtte vente i evigheter.

Jeg mener også at gravide kan stå en stund, og ahr de så store problemer med å stå og gå bør de kanskje ta taxi i stedet. Og ja jeg har vært gravid, hele tre ganger til og med. ;) Med sistemann sto jeg på bussen og hadde rier, og samtidig hadde jeg mellomste i vogn så alt går bare man vil.

I dag er det for enkelt å klage, men bare tenk tilbake hvordan de hadde det før i tiden da de måtte jobbe på gårder ol selv om de var høygravide. Så vi har det kanskje for godt i dag ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...