Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #1 Skrevet 29. september 2006 Jeg går på p-pillen, og vet at den bare er 99% sikker. Er det da enda sikrere om mannen min ikke kommer inn i meg, men får utløsning utpå meg? JEg tørr ikke ha sex med ham fordi jeg er så redd jeg skal bli gravid, for det passer ikke nå.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #2 Skrevet 29. september 2006 De fleste som blir gravide når de går på p-piller blir det p.g.a. feilbruk. Tror nok du kan ta det med ro dersom du bruker p-pillene rett.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #3 Skrevet 29. september 2006 Beklager, men eneste måten å sikre deg 100% på, er å ikke ha sex. Om vi ser bort fra dette, så vil det ikke gjøre noen stor forskjell om han "kommer" inni deg eller ikke. Det er alltid noen små "rakkere" som sniker seg ut før de har fått klarsignal, og disse er ofte raske svømmere. Er det så ille å ha 1% sjanse for å bli gravid akkurat nå, så vil jeg anbefale dere å bruke kondom i tillegg til p-pillene. Dette er det som vil redusere sjansene mest!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 29. september 2006 #4 Skrevet 29. september 2006 99% er ikke "bare" - p-piller er ansett som den sikreste prevensjonsmåten hvis de brukes riktig. P-piller gjør at du ikke får eggløsning, og uten eggløsning kan du ikke bli gravid, så det er små sjanser for å bli gravid. Det eneste du kan gjøre for å sikre deg mer er å la være å ha sex, evt bruke dobbelt opp med prevensjon (kondom) - men det er ikke nødvendig når du går på p-piller og bruker dem riktig. Bekymringene dine er det ikke noe hold i, og din usikkerhet sitter kun i hodet ditt, for du er sikker når du bruker p-piller.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #5 Skrevet 29. september 2006 Forstår godt hvordan du tenker, pga at jeg tenker slik selv Så her ble min konklusjon for et par år siden når jeg vurderte fram og tilbake ang prevensjon: Du ER sikrere om du bruker dobbelt opp med prevensjon: Med kun p-piller er det mellom en av 100 og en av 33 som blir gravid i løpet av et år, mens p-piller og hopp av i svingen (som er ca 80 % sikkert om det blir gjort rett) blir det mellom en av 500 og en av 165 som blir gravid i løpet av et år. Kondom + p-piller mener jeg er mellom en av 3000 til en av 500. (Grunnen til at det blir ganske ulike tall er at sikkerheten til de ulike prevensjonsformene ikke har noe absolutt satt tall på hvor sikre de er. Slik jeg har forstått det er det merker og hvilken undersøkelse du velger å forholde deg til som gjør at det varierer) Så om p-piller alene er sikkert nok for deg avgjører du. Hva som er nødvendig og rett for DIN del er det kun du som kan avgjøre. Selv valgte jeg bort p-piller, og satset på en blanding av ovusoft, og som regel totalavhold fra samleie i de mest usikre periodene (2-3 dager), og enten pessar/kondom eller pessar/hopp av i svingen i de mer “halvusikre” periodene (7-10 dager). Sistnevnte kun når det egentlig ikke gjorde så mye å bli gravid. Fungerer greit for meg pga at jeg ikke hadde tatt hormonprevensjon i perioden før det, så kroppen min var allerede stabil i syklusene og lett å få oversikt over. Har ingen problemer med å se at andre oppfatter det annerledes, og ikke stoler nok på sin egen bedømmelse av hva som skjer i kroppen. Det kan være mer arbeidskrevende, og er kun sikkert om du er motivert og vet hva du driver på med, men for min del passer det bra, pga at jeg føler jeg har kunnskap og kontroll over min egen kropp og jeg slipper bivirkninger.
~Bridezillah~Killah~ Skrevet 29. september 2006 #6 Skrevet 29. september 2006 Den sikreste prevensjonsmetoden er et glass vann. Ikke i tillegg til, men i stedet for sex. Det er også den mest frustrerende metoden. Om du er usikker på prevensjonen din kan du kombinere piller og kondom, og dessuten unngå at han kommer inni deg. Jo færre svømmere, jo mindre er risikoen. Sjøl om en svømmer kan være nok.
Gjest Ylva Virvla Skrevet 29. september 2006 #7 Skrevet 29. september 2006 Ja, det er enda sikrere om han ikke kommer inni deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå