Gjest Lille_mi Skrevet 19. januar 2003 #1 Skrevet 19. januar 2003 Hjelp!! Jeg er en 15 år gammel jente, og tror jeg er gravid! Sist gang jeg hadde mensen var fra den 13- 18 desember. Jeg hadde sex 2 juledag(26 des). Er jeg i faresonen? -bekymret-
Dance Skrevet 19. januar 2003 #2 Skrevet 19. januar 2003 Om du er i faresonen? Det er man som sakt alltid når man ikke bruker beskyttelse! Uansett hvor i syklusen man er. Gå til legen din og ta en test, eller kjøp en på apoteket i morgen, ikke nøl! Husk beskyttelse neste gang, jente! Si det til gutten din også.
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2003 #3 Skrevet 19. januar 2003 Hun sa ikke noe om at hun ikke brukte beskyttelse. Ikke vær så rask til å dømme da! :-)
Gjest Ingvild -ikke innlogget Skrevet 19. januar 2003 #4 Skrevet 19. januar 2003 Hei! Du skrievr at du hadde mensen den 13- 18 desember og sex den 26/12. Dette betyr at du var på dag 14. Det er da (om du har en vanlig 28 dagers syklus med eggløsning 14 dager før mens) man normalt har eggløsning og det er altså når man har eggløsning man kan bli gravid. Når det er sagt så er svært vanlig at jenter på din alder har uregelmessig mens. det du må gjøre er å ta en graviditetstest. Disse finnes på apoteket og i noen dagligvare butikker. De vanligste heter Clearblue og RFSU graviditetstest. Les bruksanvisningen nøye og følg den til punkt og prikke! Om du så finner ut at du er gravid er det veldig viktig at du finner en i din omgangskrets som du stoler og kan betro deg til. Aller helst snakk med foreldrene dine. Om du ikke føler du kan det så ta kontakt med Helsesøster på skolen -hun har taushetsplikt. Etter det må du vurdere om du vil beholde barnet eller ikke. Abortgrensen i Norge er 12 uker. du må søke om abort før det. Uansett om du er gravid og skal beholde barnet eller om du skal ta abort er det viktig at du snakker med legen din. Lykke til:)
Gjest Zalomine Skrevet 19. januar 2003 #5 Skrevet 19. januar 2003 Hun sa ikke noe om at hun ikke brukte beskyttelse. Ikke vær så rask til å dømme da! :-) Vel, når hun spørr om hun kan være gravid, så må vi vel forutsette at hun ikke brukte beskyttelse da vel? Hun vet da vel at dersom hun brukte beskyttelse, riktig, så er hun neppe gravid? Graviditettest er og blir eneste løsninga. Ingvild sitt svar er godt, jeg støtter det!
Dance Skrevet 19. januar 2003 #6 Skrevet 19. januar 2003 Var IKKE meningen å dømme,det var ikke det jeg gjorde heller, men mangen på den alderen vet lite om prevasjon(ikke nødvendigvis deres egne feil :-? ) og tror at: "gravid? Det blir jeg aldri. Ikke jeg." Tenkte sånn jeg også, men har lært! Ja, det kan godt hende at hun brukte prevasjon! Men hun nevnte ikke noe om at kondomet sprakk, glemt en pille dagen før o.l... Håper hun skriver hvordan det går/gikk.
Gjest Lille_mi Skrevet 20. januar 2003 #7 Skrevet 20. januar 2003 I dag tok jeg graviditetstest, og fant ut at den var positiv.... Så jeg har ringt og avtalt møte med helsesøstra for å finne ut av det, men jeg tror jeg tar abort. Fortalte min beste venninne det, hun skal være med. Nei, jeg brukte ikke beskyttelse, noe som jeg gjorde _svært_ feil i. Jeg var da altså i uedru tilstand samtidig. Men jeg har pratet med gutten min og ordnet alt, han støtter meg i det valget jeg tar, så jeg tror d blir en "happy ending".. -Lille_mi-
magnhild Skrevet 20. januar 2003 #8 Skrevet 20. januar 2003 Høres fornuftig ut det du gjør nå også, med å snakke med gutten din og med helsesøster. Men det jeg mener er at du bør tenke deg veldig om før du gjør noen ting videre. Det er ikke lett dette her! Uansett; Lykke til med alt du bestemmer deg for!! Klem Magnhidl
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå