Gjest Hedda Gabler Skrevet 28. september 2006 #1 Skrevet 28. september 2006 Inspirert av tråden om å få det til å gå rundt med 60 og 80 % jobb: Om en av dere jobber redusert, hvem er det, og hvordan har diskusjonen rundt det vært? Jeg ser jo at det som oftest er mødre som jobber mindre, mens pappaene "må" jobbe fullt. Det kan jo komme av mye - eget ønske, bedre økonomi fordi pappaen som regel tjener mer. Vi mødre har ofte et ønske om å jobbe mindre mens barna er små. Er det sånn at fedre også ønsker det, men at vi "kupper" den reduserte arbeidstida, eller er fedrene mindre interessert? Eller tar jeg feil - er det mange fedre som jobber mindre mens barna er små? Jeg er klar over at mange foreldre jobber fullt, det er ikke det denne diskusjonen gjelder.
Gjest moja Skrevet 29. september 2006 #2 Skrevet 29. september 2006 Jeg, mor, jobbet redusert etter eget ønske. Far har ikke hatt ønske om å jobbe redusert men har hatt lengre permisjonsperioder istedet. Jeg tjente litt mer enn han men valgte allikevel å jobbe mindre. Jeg var den av oss som hadde hovedansvaret for alt som hadde med ungene å gjøre og den som følte stresset mest på kroppen.
Gjest Kane Skrevet 29. september 2006 #3 Skrevet 29. september 2006 Jeg jobber 80% med redusert tid hver dag fordi jeg ønsker mindre stress rundt hente/bringe situasjonen morgen og ettermiddag, men så jobber min mann offshore og har en 4/4 turnus som gjør at han er mye hjemme - ikke for det at han da tar så mye av hente/bringe etc - men det er en annen diskusjon... Det e etter eget ønske jeg ahr redusert min stilling og det fungerer fint for meg og er ikke til spesielle hinder slik jeg ser det.
Emma3 Skrevet 29. september 2006 #4 Skrevet 29. september 2006 Før eg gjekk ut i permisjon jobba eg 100%, men når eg kjem tlbake og har to små under 2 år, går eg ned til 80%. Synast det var travelt nok å jobbe 100% med ein liten, om eg ikkje skal gjere det med to små. Pappaen fekk og valdgt om å gå ned i stilling, men sia eg begynner i ny jobb, var det lettast at eg gjekk ned.
Gjest Mayamor Skrevet 29. september 2006 #5 Skrevet 29. september 2006 Her jobber vi begge redusert. Han jobber ut av huset 4 dager i uken, jeg jobber hjemmenfra. Vi jobber begge med eget firma på kveldstid. Noen ganger hjelper de store barna til. Gleder oss til neste uke når minstemann begynner på 50% i barnehage. Kommer til å satse på mindre jobbing på kveldstid etter barna er lagt. Vi ville begge ha bedre tid til barna når de kommer fra skolen, hjelp til lekser og kjøring/oppfølging på fritidsaktiviteter. Mayamor
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #6 Skrevet 29. september 2006 jeg har ikke barn selv,men har hørt at i småbarnsfasen er det veldig vanlig at mor jobber deltid mens far jobber overtid.ja,ja forstå det den som kan
flopp Skrevet 29. september 2006 #7 Skrevet 29. september 2006 Jeg jobber 50 % og og litt ekstra innimellom. Mannen har eget firma og er (nesten alltid ) hjemme til middag. Jeg jobber turnus og har masse tid hjemme og kunne ikke tenkt meg noe annet . Setter stor pris på å kunne hente barna litt tidligere nå enn det jeg gjorde med 8-16-jobb sånn at vi får litt mer ut av ettermiddagen / kvelden. Deilig å slippe å vekke de så veldig tidlig også - selv om det kan være tøft nok å rekke skolen til halv ni hver dag.... En annen fordel med å jobbe redusert er at jeg får vasket klær og hus i løpet av uken og så har vi helgen sammen som vi kan være sammen uten at vi voksne må rydde / vaske / ordne. Dette fungerer glimrende for oss. Mange av mine venninner mener det må bli kjedelig, men jeg har jammen nok å gjøre. Ofte må jeg ta lunsjen på veien og det er ikke snakk om å sitte i sofaen å se på Operah eller hva det er som går midt på dagen.
Gjest Halvhjemme Skrevet 29. september 2006 #8 Skrevet 29. september 2006 Jeg jobber litt over 50%. Jeg hadde 2 års permisjon etter at sistemann ble født, og etter det har jeg jobbet meg gradvis opp til en stilling litt over 50%. Nå er begge ungene ganske store, godt opp i barneskolen, men det er veldig deilig å ikke jobbe mer for det. Hverdagen blir så mye roligere når jeg kommer litt tidligere hjem, kan ordne mat og gjøre lekser med dem. Når ettermiddagen kommer og de skal på diverse ting så er vi ferdige med leksene. Jeg har noen korte dager, noen dager helt fri og jobber annenhver lørdag. Utrolig praktisk, kan vaske hus og klær på hverdagen så vi kan gjøre andre ting i helgene. Noen ganger blir jeg selvfølgelig lei, og ville ha jobbet fullt og bare lagt vekk dovask og klesvask, men barndomstiden til ungene går fort og full jobb kan jeg gjøre siden. Grunnen til at det er jeg som er hjemme er (selvfølgelig) at mannen min har en mye bedre betalt jobb enn meg. Hadde vi kunnet overlevd på min "kvinneyrkelønn" hadde det like gjerne vært mannen min som hadde vært hjemme. (Moderne likestillingsmann han der! Flink med hus, barn og kone ). Dette passer veldig bra for oss iallefall. Vi har økonomi til det, men jeg ser selvfølgelig også fram til å trå ordentlig til i arbeidslivet igjen. Men det er absolutt ikke noe offer fra min side, ville gjort akkurat det samme om igjen!
Gjest gjesten Skrevet 29. september 2006 #9 Skrevet 29. september 2006 Jeg jobber redusert og min mann fullt. En avgjørelse vi tok sammen. Jeg ønsket å være mest mulig tilgjengelig for barna. Han hadde jobbet redusert i sitt første ekteskap da sønnen hans var liten og trengte å ta igjen litt pensjonspoeng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå