Gå til innhold

Enkle, små broderier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lyst på noe småtteri å pusle med utover høsten, og har sett litt på små broderier. Men hva bruker man de til når de er ferdige? Henge dem opp som bilder er rimelig uaktuellt. Har tenkt på å lage noen broderi-lapper til et lappeteppe. Men da må jeg jo sy, og finne lappestoffer som passer... og da ble det plutselig litt mer enn litt å pusle med.

Ja og hvor finner jeg mønstre, som ikke er høner og bamser og sånn? Er det sånt jeg finner på nett eller må jeg i en butikk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å brodere monogram e.l. på håndkler og gi bort i julegave?

Eller brodere en remse med bamser og lage sengetøy til et barn/en baby?

Hilsen Lille meg

Skrevet

Du kan jo brodere julekort, eller andre kort. Jeg vet ikke hvor du kan få tak i det, men eva rosenstand (?) har generelt mange fine broderier. Mange av dem er nok ganske store, men tror det er endel små der også. De er mye finere i fargene enn mange andre broderier. Ellers så kan du jo gå og titte i en butikk.

Skrevet

Du kan bruke de på putetrekk, eller hva med å brodere rett på klær/ vesker?

Skrevet

Jeg har lagd mange små broderier, det følger ofte med små sett med stoff, nål og tråd i de utenlandske broderibladene. De fleste motivene er barnemotiver, og jeg har tenkt å lage et teppe av det, sånn som du er inne på. Men da må de sys fast til noe tøy på en eller annen måte, og jeg vet ikke hvordan det skal skje...

Ellers kan du lage kort, som noen sier, eller hva med bokmerker?

Jeg har kjøpt mye fra denne nettsiden: Stitcher. De leverer kjapt.

Skrevet

Søk på Redwork på bildesøket til Google, forstørr til passe størrelse, print ut og tegn over på stoff med slik pen som forsvinner. Så broderer du langs strekene, enten med bare en farge eller med forskjellige farger, og så kan de enten "rammes inn" med stoffremser, eller brukes til et enkelt teppe eller puter eller noe senere.

Poenget med redwork er at man har slik tynn platevatt bak når man broderer, så det får litt "bobleeffekt" om man kan kalle det det. Jeg kjøper tynn platevatt i sybutikk, og "limer" fast bakpå bomulsstoff med aplikeringslim på sprayflaske.

Kan sende deg pm med bilder av noe jeg har laget på denne måten.

Skrevet
Hva med å brodere monogram e.l. på håndkler og gi bort i julegave?

Eller brodere en remse med bamser og lage sengetøy til et barn/en baby?

Hmm, det kan jo være noe... meneh hvordan gjør jeg det? Bare vært borti brodering på sånt rutestoff jeg.

Du kan jo brodere julekort, eller andre kort. Jeg vet ikke hvor du kan få tak i det, men eva rosenstand (?) har generelt mange fine broderier. Mange av dem er nok ganske store, men tror det er endel små der også. De er mye finere i fargene enn mange andre broderier. Ellers så kan du jo gå og titte i en butikk.

Skal sjekke ut Eva Rosenstand, men julekort er nok ikke noe for meg :)

Du kan bruke de på putetrekk, eller hva med å brodere rett på klær/ vesker?

Der var det ideer ja :) Men aner fortsatt ikke hvordan jeg kommer igang med noe sånt, rett på klær høres vanskelig ut.

Jeg har lagd mange små broderier, det følger ofte med små sett med stoff, nål og tråd i de utenlandske broderibladene. De fleste motivene er barnemotiver, og jeg har tenkt å lage et teppe av det, sånn som du er inne på. Men da må de sys fast til noe tøy på en eller annen måte, og jeg vet ikke hvordan det skal skje...

Ellers kan du lage kort, som noen sier, eller hva med bokmerker?

Jeg har kjøpt mye fra denne nettsiden: Stitcher. De leverer kjapt.

Sånne broderier har jeg prøvd også, av typen med rutestoff og telle-mønster ikkesant? Teppet jeg ser for meg har kvadratiske ruter, noen i småmønstrete stoff, noen ensfargede og noen broderte, som moteres sammen og på vatt også helt ensfarget bakstoff... hehe, aldri ysdd noe sånt, mend et kan da ikke være SÅ vanskelig vel?

Søk på  Redwork på bildesøket til Google, forstørr til passe størrelse, print ut og tegn over på stoff med slik pen som forsvinner. Så broderer du langs strekene, enten med bare en farge eller med forskjellige farger, og så kan de enten "rammes inn" med stoffremser, eller brukes til et enkelt teppe eller puter eller noe senere.

Poenget med redwork er at man har slik tynn platevatt bak når man broderer, så det får litt "bobleeffekt" om man kan kalle det det. Jeg kjøper tynn platevatt i sybutikk, og "limer" fast bakpå bomulsstoff med aplikeringslim på sprayflaske.

Kan sende deg pm med bilder av noe jeg har laget på denne måten.

Skal søke nå :) Tar gjerne i mot bilder jeg, spennende å se hva andre lager :)

Skrevet

Det er kjempelett å sy i slike tepper, jeg kan bistå etter hvert jeg hvis det trengs :)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

For noen år siden sydde jeg noen vesker som hadde små perlebroderier. Til den ene veska fant jeg et korsstingsbroderi av en enkel sommerfugl i et gammelt ukeblad.

Så vidt jeg husker, klipte jeg til en passende rute av broderistoffet og la dette bak veskestoffet, slik at det ble lettere å følge mønsteret. Broderistoffet blir uansett liggende mellom ytterstoffet og fôret, og blir altså ikke synlig. Strøk også på vlieslin over hele veska, men husker ikke om det var før eller etter broderiet.

Dette er hvertfall én mulighet, som jeg syns kan bli ganske smakfull. Jeg er heller ingen tilhenger av broderier på veggene...

Jeg har forresten også en bok hvor de tok et større broderi og brukte hele som forside på en veske. Denne vesken fikk et gammeldags preg, noe jeg syns kan være fint. Broderiet bestod av noen store blomster, og fargene gikk i burgunder og grønt. Baksiden av vesken ble lagt av burgubder velur, og fôret var i burgunder sateng. Til slutt ble det satt på bambusstenger hvis jeg husker riktig.

Skrevet

Jeg tror vi mener samme type teppe, Lisee (?). Som et vanlig, vattert lappeteppe. Eneste forskjellen fra et vanlig lappeteppe er at noen av rutene har små broderier i seg.

Hvis du vil brodere på håndklær, finnes det spesielle håndklær til å brodere på. Skal du ha monogrammer eller annet småtteri på andre ting, kan du ta et stykke aidastoff og tråkle det fast til det du vil brodere på. Så broderer du som vanlig (husk å sy gjennom begge lagene). Når motivet er ferdig, fjerner du aidastoffet ved å trekke ut trådene med en pinsett. Vær nøye med å ta en og en tråd, og dra vannrett. Slik kan man brodere på hva som helst.

Jeg har brodert små motiver på noen av bodyene og gensrene til jenta mi, slike ting som alle har likt av. Da ser hun hva som er hennes.

Skrevet
Her er broderiene mine.

Himmel og hav, Grooo, så utrolig fint! Hvorfor har jeg aldri lært dette? Hva slags sting bruker du? Jeg vil også kunne...

Skrevet

Hver gang jeg ser denne tråden, leser jeg "EKLE, små broderier"! :ler:

*tusler ut igjen, hater broderier... ;) *

Skrevet
Himmel og hav, Grooo, så utrolig fint! Hvorfor har jeg aldri lært dette? Hva slags sting bruker du? Jeg vil også kunne...

Det er jo kjempeenkelt!

Aner ikke hva slags sting jeg bruker, syr bare opp og ned så det blir en "tett strek" liksom.. hehe... Har ikke lært slike ting noe sted, bare finner på selv. Mønster finner man jo overalt, barnas malebøker feks.. Man kan kjøpe masse slike mønstre som er ferdige, http://www.jordbarstedet.no feks selger. Men jeg har altså vært litt frekk og søkt fram bilder på nettet, skalert til passe størrelse og printet, og så tenget over selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...