Catus Skrevet 19. januar 2003 #1 Del Skrevet 19. januar 2003 Heisann! :D Jeg lurer bare på om noen kan gi meg tips på sunne snacks? Sambo har lagt på seg litt i det siste, og nå sier han at det er nok. Han vil slanke seg... De ekstra kiloene har sammenheng med lite trening og usunt kosthold. Vi har alltid pleid å ha noe søtt på lager, da vi er veldig glade i det begge to. Sambo er ganske "jentete" på det området, he he... Sjokolade er nemlig "det store", og han blir skuffa hver gang vi ikke har noe i skapet. Da går han og finner nugattien i stedet... :o Så derfor lurer jeg på om noen har noen tips til hva vi kan bytte ut sjokoladen med på kveldene. Noe må vi jo ha... :oops: Klemmer fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 19. januar 2003 #2 Del Skrevet 19. januar 2003 Hva med å skjære opp en del frukt(eple, pære, appelsin, drue, banan) og legge i en skål, helle litt ananasjuice og appelsinjuice over; din egen fruktdessert. Evt koste på seg en liten skvett vaniljesaus. Men frukt er ikke kalorifritt det heller, så en bør ikke spise ubegrenset. men en skål av dette er garantert bedre enn sjokolade (eller nugatti!). Eller skjøre epler og appelsiner i båter og legge på fat som en kan forsyne seg av mens en ser på TV. Eller smøre på noen Kornmo kjeks med ost. Det finnes jo både lett gulost og brunost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 19. januar 2003 #3 Del Skrevet 19. januar 2003 Jeg synes det er godt med rå gulrøtter eller litt frukt. Grønnsaker og dip, er veldig godt og sundt. Lag dipen av yoghurt naturell og tilsett diverse krydder du liker (unngå salt). Yoghurt naturell er uten tilsatt sukker og har lite fett. Er man vant til å spise sjokolade og mye sukker jevnlig, så blir man ofte "avhengig". De første dagene uten kan være ganske så tøff, men det går bedre etter hvert, siden man ikke lenger får de store svingningene i blodsukkeret. Lindberg sin diett går jo ut på å kutte ut sukker og karbohydrater og dermed stabilisere blodsukkeret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snuppa, ikke innlogget Skrevet 20. januar 2003 #4 Del Skrevet 20. januar 2003 Jeg har begynt å kjøpe inn fersk ananas som jeg skjærer opp i skiver når vi har gjester. Det slår aldri feil; ananasen forsvinner og potetgullet blir stående igjen....... Kiwi er også sunt og søtt. En annen god erstatning for godteri er tørkede aprikoser - nydelig! I min verste søthunger tar jeg ofte en fruktyoghurt, da blir en passende mett (sånn at en ikke orker å stappe i seg mer!) + at søthungeren blir tilfredsstilt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pulverheksa Skrevet 20. januar 2003 #5 Del Skrevet 20. januar 2003 Pleier å ta en yoghurt som mellommåltid når det er litt lenge til middag. Gjør at man slipper å kjøpe den sjokoladen på veien hjem. Ellers er gulrot og selleristaver med tatziki dip en slager hos oss. Forsvinner ofte før potetgullet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ada=) Skrevet 24. januar 2003 #6 Del Skrevet 24. januar 2003 Jeg synes baade forslaget med fruktsalat og det med torkede aprikoser er godt! Ellers liker jeg ogsaa eggedosis (ikke med for mye sukker, da), notter (er i hvert fall sunnere/mer umettet fett enn i sjokolade, selv om det er en del kalorier i det). Popcorn (spesiellt det som er laget i micro'n) er forresten MYE sunnere enn potetgull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mira79 Skrevet 24. januar 2003 #7 Del Skrevet 24. januar 2003 Tørket banan er kjempegodt!!! Og ikke direkte usunt tror jeg. Bedre enn sjokolade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 26. januar 2003 #8 Del Skrevet 26. januar 2003 Har du prøvd Rispinos fra Onkel Ben's? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catus Skrevet 28. januar 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 28. januar 2003 Rispinos? Nei, de har jeg ikke prøvd. Hva er det, forresten...? Jeg har kjøpt en del druer i det siste. Sånne stooore, uten stein. Og det ble suksess. De går jo ned på høykant! Men det er kanskje ikke så bra for magen å spise for mye..? Ellers har jeg prøvd meg med kiwi også, og det var godkjent! :D Orakel, hva slags krydder bruker du i yoghurt-dipen din? Jeg vet ikke helt hva som smaker bra sammen... Sambo er litt skeptisk også, så det er fint om du har et forslag! Han smaker ikke på "hva som helst", skjønner du...grrr! :evil: Det fungerte for eksempel ikke med tørket aprikos. Han holdt på å brekke seg da han motvillig smakte. Egentlig synes ikke jeg heller at det var så godt... :oops: Ellers var det bra forslag her. Flere mottas med takk! :D Klemmer fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 30. januar 2003 #10 Del Skrevet 30. januar 2003 Dette med å spise frukt er kjempesmart, men man skal ikke spise for mye av det heller faktisk. (Men bedre enn sjokolade er det selvsagt.) Jeg har selv vært en godtegris, men går nå på Grete Roede-kurs. Jeg spiser nå variert kost og i forbindelse med det forsvinner faktisk store deler av dette søtbehovet som jeg har hatt før. Jeg har ikke lenger lyst på så mye sjokolade og godteri som jeg hadde før. Så kanskje dere rett og slett bør legge om kostholdet litt og spise mer variert mat? Spiser man variert (og mer sunt) til alle måltider, minsker nok dette søtbehovet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pulverheksa Skrevet 30. januar 2003 #11 Del Skrevet 30. januar 2003 Ada=) skrev Popcorn (spesiellt det som er laget i micro'n) er forresten MYE sunnere enn potetgull. Sant nok, at det er sunnere enn chips, med det er fortsatt fryktelig mye fett i slikt popcorn. Da er det bedre å poppe selv i kjele og ha kontroll med mengden fett. Et annet triks ,som en medarbeider sa: Det er som å spise riskrem, er cottagecheese blandet med litt syltetøy og yoghurt eller surmelk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 30. januar 2003 #12 Del Skrevet 30. januar 2003 når man bare MÅ ha sjokolade: hva med sjokomelk? ikke HELT på sunnhetstoppen, men men. du slipper tross alt temmelig mye fett, pluss at melka tross alt gir deg både vitaminer, mineraler og fullverdige proteiner... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 1. februar 2003 #13 Del Skrevet 1. februar 2003 sjokomelk har trøstet meg gjennom tider der behovet er sterkt ja (pms?) Ellers er jeg glad i rosiner! Mitt lille hode innbiller seg at dette er mye bedre for kroppen enn karameller og sjokolade i alle fall. (dessverre har jeg utvilket en smak for rosiner kombinert med potetgull da... ypperlig i disse pms tider..) Ellers er gulrot bra ja, og sambo ynder å blande rå gulrot og kålrot på et fat i små biter (hans favoritt da vi levde totalt snopefritt (til Brann vant en kamp igjen, og som dere kanskje kan skjønne, dette varte en stund....)) Ellers oppdager jeg også at å drikke mye kaldt vann (ei flaske ved pc'n gjør underverker) reduserer mye av mitt behov for "noe" å knaske på. Kjeks (ja, ikke disse med vaniljefyll eller sjokoladetrekk, men "rene" kjeks) kan også være noe å knaske på (ost og kjeks er jo deilig kveldskos, men med osten kommer gjerne litt av hvert av kalorier?) Kommer ikke på stort mer. Men, legg til litt mosjon, så hjelper det straks. Gå tur er ypperlig. (vel, vi går ikke så mye selv, men vi går i det minste til butikken, det er et kvarter hver vei sånn ca. Det skal vi gjøre nå, handle inn for neste uke... Det kommer alltid en liten pose med snop med i handlekorga, så det lønner seg å handle FÅ ganger (og aldri sende sambo alene på butikken...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 1. februar 2003 #14 Del Skrevet 1. februar 2003 Rispinos er små riskaker med enten sjokoladesmak, karamell, paprika osv. som ikke inneholder altfor mye kalorier. Smaken er ikke så veldig spennende, men er en greit nok erstatning.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosejente Skrevet 1. februar 2003 #15 Del Skrevet 1. februar 2003 * Popcorn - selvsagt i begrenset mengde.....spiste det hver fred og lørd gjennom hele GR-kurset jeg * Grønnsaker med dip (bruker selv rømmekolle..mye mindre fett og kalorier enn rømme, blandet med Holiday-dip-pulver) * Quaker har kommet med en ny versjon av rispinosene som er mye bedre og sprøere (med karamell, oste og saltsmak) en god erstatning * Corny-sjokolader...består av litt sjokolade og ellers div. havregryn/korn etc....et godt alternativ.....for et par år tilbake kjøpte jeg Lo-go-sjokolader...men de er ikke til å finne lenger ...veldig gode... * Dietorelle har div. drops, karameller ol. som er ganske gode (lite kalorier og ikke sukker) * Og selvsagt frukt (men dog heller ikke i enorme mengder) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2003 #16 Del Skrevet 1. februar 2003 Tørket banan er kjempegodt!!! Og ikke direkte usunt tror jeg. Bedre enn sjokolade. Tørket banan=høvelspon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2003 #17 Del Skrevet 1. februar 2003 Har du prøvd Rispinos fra Onkel Ben's? Å Guuud!!!!!! Mere høvelspon!!!! :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå