Gjest Deception Skrevet 28. september 2006 #1 Skrevet 28. september 2006 Er det noen her som liker whisky? Hva slags whisky er i så fall favoritten? Jeg er glad i single malts, men drikker det naturligvis ikke så altfor ofte. Favoritten er Dalwhinnie, helt klart. Flere?
Gjest Dalwhinnie Skrevet 28. september 2006 #2 Skrevet 28. september 2006 Jeg er glad i single malts, men drikker det naturligvis ikke så altfor ofte. Favoritten er Dalwhinnie, helt klart. ← Dalwhinnie til tjeneste! Som nicket antyder, så liker jeg single malts. Har ingen klar favoritt, men liker dem smaksrike og ikke alt for røyktunge. Har veldig sansen for såkalte double woods (altså whisky som er lagret på to forskjellige typer fat. Dermed får smaken to forskjellige preg "oppå hverandre"). Gode venner her er Dalwhinnie (of course), Macallan, Glendronach og BenRiach. Samtidig må jeg prøve de rå Islay whiskyene som f.eks. Laphroaig iblant bare fordi at disse er så annerledes enn de jeg vanligvis drikker. De blir et referansepunkt. Islay whiskyer er også veldig spennende når en kommer over vellagrede utgaver, destiller's editions, double woods etc - utgaver hvor en får fine smakstoner som konkurrerer med råskapen. For single malt fans som befinner seg i London, anbefales Milroys of Soho i 3 Greek street på det aller aller varmeste. Det er en fantastisk, liten whiskybutikk med betjening som både kan og elsker sin whisky, og som ikke er redd for å mene noe. De har et fantastisk utvalg og du får smake på forskjellige årganger og utgaver opp mot hverandre. Ellers anbefales Michael Jacksons (nei, ikke han) Maltwhisky håndbok for den som vil vite mer om hva en drikker. Hmmmm.... det blir alt for lite whisky når en ammer.
Gjest Deception Skrevet 28. september 2006 #3 Skrevet 28. september 2006 Isle of Jura er også faktisk veldig god, hvis man ikke vil ha overdose røyksmak. Ellers har jeg blant annet smakt Oban, Lagavulin, Laphroaig, og the Glenlivet, men mye av det blir for røykpreget for meg. Jeg tabbet meg ut på en Talisker på 47%, og etter den røyk-overdosen smakte jeg ikke whisky på et og et halvt år. Men skjønner at du holder deg unna pga. vesla.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 29. september 2006 #5 Skrevet 29. september 2006 Ooh, whiskey er tingen! Selvsagt single malt. Kan til nød gå for en blended, men det er single malt som gjelder. Har drukket mange gode whiskeyer, og synes det er vanskelig å peke ut den beste, men Islay-whiskeyer er virkelig noe for seg selv.
Gjest prestekrage Skrevet 29. september 2006 #6 Skrevet 29. september 2006 Jeg liker Whiskey- men har overhode ikke peiling på hva merke eller smak angår. Bare koser meg de gangene jeg får det servert. Men kanskje notere ned litt av de merkene dere kommer med så kanskje jeg får kjøpt inn noe til å ha hjemme oså...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå