Gå til innhold

Tips og ideer til konfirmasjon


Væren

Anbefalte innlegg

Vår eldste sønn skal konfirmeres i slutten av april, og jeg er derfor i full sving med å planlegge og tenke gjennom alt som skal kjøpes, bestilles, huskes etc...

Så tenkte jeg kanskje at det kunne være greit å starte en tråd der vi konfirmantforeldre kunne hjelpe hverandre med gode tips og ideer.

Noen av dere har kanskje hatt konfirmasjon før, mens andre skal ha konfirmant for første gang.

Vi skal ha konfirmasjonsfesten hjemme, blir ca 20 til middag og noen flere til kaffe. Jeg har allerede bestilt ferdig middag fra cateringfirma, har lånt duker fra en kollega, min svigerinne skal lage blomsterdekorasjoner, jeg har planer om å skrive en sang (og tvinge min kjære til å si noen bevingede ord i tillegg :ler: ), kjøpt nytt kaffeservise og mer bestikk. Trenger også flere dessertskåler... Kaker og dessert lager jeg selv / får hjelp av andre + har tenkt å bestille en spesiell fin kake og kransekake.

Dress til konfirmanten har jeg også tenkt å få i hus i god tid, så snart det averteres i avisen at konfirmasjonsdressene er ankommet, skal jeg være der! Poden også, selvfølgelig!!! :ler:

Gode venner av oss har tilbudt seg å være med og hjelpe til med servering denne dagen, det er vi nesten avhengig av når vi skal ha varm mat. Og veldig takknemlig for!

Som bordkort har jeg tenkt å kjøpe billige men OK stetteglass, og skrive gjestenes navn samt dato for konfirmasjonen med fin gullskrift på skrå over glasset.

Dette mine løse ideer og planer...

Har du noen tanker om hva som er viktig å huske på i forbindelse med konfirmasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et lite tips - avtal med noen om å ta bilder, video ol.

Så slipper du å huske på det selv. velg gjerne fler enn en fotograf, så er du sikker på at du har gode, håndfaste minner etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke tenkt på! Takk for tipset!

Vi pleier å ta mye bilder selv, men det er jo fint å ha bilder fra middagen etc. der også vi foreldre er med på bildet sammen med konfirmanten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ikke konfirmant ennå, men kanskje dere kan låne inn litt stoler og bord (hvis dere ikke har fra før) i tilfelle værgudene skulle slå til med masse sol og varmegrader? Deilig å sitte ute hvis det skulle skje. :)

I april/mai her nede, er jo grillsesongen i full gang... :ler:

Nok kaffekanner bruker også å være et problem (i alle fall der jeg ferdes, selv om jeg ikke drikker kaffe...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heldigvis en del hagemøbler, men noen stoler ekstra var en god ide! Kaffekanner, ja, der sa du det. Må kanskje låne et par.

@lfa, du er jo så gjennomtenkt at du kanskje må konfirmere tassen snart?

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Kanskje låne ekstra kakespader ol. om du har flere kaker enn du normalt har? (Vet ikke hvordan det er der du er, i min familie er det vanlig med 5-10 kaker i en konfimasjon, og så mange kakespader har man gjerne ikke...)

Og sørg for at poden ikke bare har dress, men dressko, de vokser vel gjerne fort fra slike i denne alderen...

En god ide er kanskje å begynne å kjøpe brus allerede, særlig om det drikkes mye brus. (og dere har selvdisiplin da) Det er jo ofte enkelte sorter brus på tilbud fra tid til annen. Hamstre de sortene som er på tilbud til enhver tid, så sparer dere kanskje noe penger der? (Jeg vet at mamma alltid gjør det slik nemlig, hun hevder at alle sorter brus er på tilbud noen ganger hvert år (på obs og maxi og sånne butikker i alle fall) og at hun på den måten kan hamstre inn alle sorter på tilbud, bare hun begynner tidelig nok)

Det virker som om du har tenkt på det meste, så dette blir nok vellykket :)

(sørg selvsagt for at konfirmanten har en god måte å holde oversikt over gavene, gjerne "dobbeltbokføring", slik at det ikke blir rot i systemet. Greit å vite hva som kom fra hvem når man skal takke?)

Lykke til, dette blir nok bra :)

(kanskje likebra at det er lenge til jeg skal konfimere noen, først må de vel døpes? Og da må jeg gjerne få dem først, ikke sant? :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill!

Hehe, det kan i hvert fall være en stor fordel å ha noen å konfirmere, ja! *skrive opp kakespader*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...