Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på hvordan folk forholder seg til når man får svar på mail. Forventer man at man får svar "med en gang", spekulerer man mye i hvorfor man evt ikke får svar innen noen timer, eller hva er normalt? Det kommer selvsagt an på hvem mailen er til/fra, vil jeg tro, men noen meninger har vel folk..? Jeg har opplevd at en person i vennekretsen har blitt forbanna på meg fordi jeg ikke har svart fort på mail - det er da snakk om noen dager. På den ene side synes jeg jo man skal svare ganske fort, særlig om det er en "pågående samtale", samtidig hender det jo (i hvert fall i min verden) at man ikke får svart med en gang, og da skjer det fort at det kan ta litt tid, uten at det er vondt ment. Eller? Er det jeg som er altfor egoistisk?

Det skal sies at personen det er snakk om og jeg har hatt en konflikt tidligere, så da blir man vel ekstra obs. Men jeg har også "fått høre det" om jeg ikke har vært kjapp nok til å svare tidligere (altså før noen konflikt, mens forholdet etter min oppfatning har vært bra). Synes det er slitsomt å ha sånne forventninger på meg, jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes jo det kommer litt an på innholdet. Jobbmailer prøver jeg å svare på umiddelbart, men "brev-mail" bruker jeg ofte litt mer tid på... Og alt ettersom hva man har tid til...

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Ja, jobbmailer pleier jeg å svare på så fort jeg kan, altså. Personlige ting vil variere litt, ofte svarer jeg med en gang, andre ganger kan det drøye. Det kan enten være fordi jeg ikke har tid eller overskudd, eller ikke så mye å skrive om, også plutselig kan det gå noen dager. Verre enn det er det ikke fra min side, så jeg blir litt forvirra når denne personen legger så mye i det....

Skrevet

Er du sikker på at det er akkurat slik du tror det for å være nå da? Liker du personen, så syns jeg du skal vente med å ta noe standpunkt til du er sikker iallefall. Kansje det overhodet ikke er slik du tror det er. Dvs at det er noen forventning til at du skal svare med en gang. Er det, så syns jeg det blir litt teit. Liker man noen godt, så er det ok om personen ikke svarer med en gang. Jeg syns det iallefall. Lykke til :)

Skrevet

Hvis jeg ikke har tid, pleier jeg å svare nettopp det ! En kort beskjed om at nå er det travelt men at jeg skriver tilbake så snart jeg kan. Skriver gjerne dagen det skal skje slik at jeg har litt press på meg til å gjøre det når dagen kommer.

Skrevet
Er du sikker på at det er akkurat slik du tror det for å være nå da? Liker du personen, så syns jeg du skal vente med å ta noe standpunkt til du er sikker iallefall. Kansje det overhodet ikke er slik du tror det er. Dvs at det er noen forventning til at du skal svare med en gang. Er det, så syns jeg det blir litt teit. Liker man noen godt, så er det ok om personen ikke svarer med en gang. Jeg syns det iallefall. Lykke til :)

Hehe, jeg har fått ganske sterke indikasjoner på at det ikke er greit. I klartekst. På dette tidspunktet i relasjonen forstår jeg det, så det er ok (et ikke så nært vennskap lengre av ulike grunner). Men det har vært sånn før også. Jeg pleier i grunn ikke å problematisere det så veldig om noen ikke svarer innen kort tid, så jeg har reagert litt - man pleier vel å tro bedre om de man har kontakt med enn at de har "onde hensikter" og egentlig ikke gidder å svare... Men folk er forskjellige...

Jeg er ellers enig i at det ikke er så dumt å skrive en kort "svarer seinere"-mail. det har bare aldri blitt en vane, men skal prøve å legge meg til det.

Skrevet

Jeg er “litt” paranoid når det gjelder slikt, og kan fort tro det er noe galt om jeg ikke får svar i løpet av 0,5 sekunder. Slitsom? Hvem? Jeg? Jepp :ler:

Så det jeg har bedt de jeg omgås sosialt om er at skriv to ord så jeg vet at mailen har kommet gjennom, du ikke er sur på meg, eller har blitt overkjørt av toget (noe som jo er svært sannsynlig i en by uten tog :ler: ) Så får jeg “hei! Kjekt å høre fra deg, svarer lengre når jeg har tid J” i løpet av “rimelig tid” (varierer alt etter mottakers nettvaner, samboeren som jeg vet sjekker mail 2-3 ganer i løpet av dagen bør gi lyd i løpet av kortere tid enn venner som har mer ustabilt nett osv) så er jeg såre blid og alt vel. Mer verken vil eller føler jeg at jeg kan forlange, men såpass har jeg bedt pent om.

Aner ikke om denne personen er skrudd sammen på samme måte, men det med å sende en hyggelig kjapp melding med en gang du leser den vil vel neppe skade? :)

Skrevet

“hei! Kjekt å høre fra deg, svarer lengre når jeg har tid J” = “hei! Kjekt å høre fra deg, svarer lengre når jeg har tid :)

Gjest snikkelora
Skrevet

Folk kan vel ikke forlange at du sitter på nettet hele dagen? Hadde noen kommentert at jeg var treg på å svare på mail så hadde jeg bare svart at jeg ikke hadde hatt tid eller at jeg ikke hadde vært på nett..

Skrevet
Jeg er “litt” paranoid når det gjelder slikt, og kan fort tro det er noe galt om jeg ikke får svar i løpet av 0,5 sekunder. Slitsom? Hvem? Jeg? Jepp :ler:

Så det jeg har bedt de jeg omgås sosialt om er at skriv to ord så jeg vet at mailen har kommet gjennom,  du ikke er sur på meg, eller har blitt overkjørt av toget (noe som jo er svært sannsynlig i en by uten tog :ler: ) Så får jeg “hei! Kjekt å høre fra deg, svarer lengre når jeg har tid J” i løpet av “rimelig tid” (varierer alt etter mottakers nettvaner, samboeren som jeg vet sjekker mail 2-3 ganer i løpet av dagen bør gi lyd i løpet av kortere tid enn venner som har mer ustabilt nett osv) så er jeg såre blid og alt vel. Mer verken vil eller føler jeg at jeg kan forlange, men såpass har jeg bedt pent om.

Aner ikke om denne personen er skrudd sammen på samme måte, men det med å sende en hyggelig kjapp melding med en gang du leser den vil vel neppe skade? :)

Jeg tror nok kanskje vedkommende er skrudd sammen på en liknende måte... Så det kunne kanskje fungert bedre om jeg hadde sendt en kort "svarer senere"-mail, hvis det hadde vært nok, da. I "mitt" tilfelle var det nok på ganske mange områder hvor personen fort kunne føle eg for lite prioritert av meg, så jeg vet faktisk ikke. I andre tilfelle er det jo ikke for mye forlangt å be om et kort "mottatt" - samtidig hender det jo faktisk, fysisk, at jeg ikke ser på mobilen eller mailen i løpet av kort "nok" tid.

Jeg synes heller ikke man kan forlange av folk at de sitter på nettet hele dagen, eller at den andre ønsker å svare utfyllende innen en viss "tidsfrist". Når man befinner seg såpass langt fra hverandre at man stort sett kommuniserer pr mail må man nesten innse at man ikke vet alt om hva som foregår i livet til den andre, og dermed blir det vel litt umulig å forvente det ene eller det andre... Jaja, bare et hjertesukk, sånt vil vel variere fra person til person uansett, hva man synes er rett. Jeg er nokså oppgitt over denne personen, og jeg har ikke hatt liknende episoder eller problemer med andre jeg kjenner, så det er vel bare å innse at vi ikke klarer å kommunisere. Ikke noe stort tap:-)

Gjest Gjest_berta_*
Skrevet

man svarer når man vil selv og det passer. Både på mail og på sms. Den andre vet jo ikke hva vi driver med hele tiden? vi sitter da ikke å våker over mailen og tlf og ikke har noe annet å drive med. Den som krever slike kjappe svar har ett problem spør du meg. Men jeg er jo av det slaget som syns det innimellom er innmari deilig å koble ut-om de som mailer/sms-er meg vet det eller ikke. Det får være deres problem om de sitter der og grubler og lurer. Ærlig talt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...