Gjest gjesta Skrevet 28. september 2006 #1 Skrevet 28. september 2006 Jeg skal nå kjøpe to kaninunger, og lurer på hvilket utebur som egner seg. I denne linken har jeg funnet et bur jeg synes er ålreit, men holder dette om vinteren også?? Har også sett på dette . Skal så klart ha ett bur til hver kanin og venne de til å være sammen ved at burene står tett inntil hverandre samt at de skal få interagere med hverandre inne. Må de ha noen vaksiner forresten?? Ellers sleng i vei alt dere har av tips om kaniner!!! :-D
Drua Skrevet 28. september 2006 #2 Skrevet 28. september 2006 (endret) Bur nr 1 så kjempefint ut, men er luftegården medberegnet i størrelsen? Edit: jeg tror det er det jeg, etter å ha sett litt nøyere på det, og da blir det litt lite for to kaniner, hvis ikke du klarer å ordne det sånn at de står et sted det ikke er snø. Men du: er kaninungene søsken og er vant med hverandre, så behøver du ikke å kjøpe to bur. Da jeg kjøpte mitt dyr nr to tok det faktisk bare en dag før de var vant med hverandre og kunne bo sammen. Endret 28. september 2006 av Drua
Gjest Madam Felle Skrevet 28. september 2006 #3 Skrevet 28. september 2006 (endret) Jeg skal nå kjøpe to kaninunger, og lurer på hvilket utebur som egner seg. I denne linken har jeg funnet et bur jeg synes er ålreit, men holder dette om vinteren også?? Har også sett på dette . Skal så klart ha ett bur til hver kanin og venne de til å være sammen ved at burene står tett inntil hverandre samt at de skal få interagere med hverandre inne. Må de ha noen vaksiner forresten?? Ellers sleng i vei alt dere har av tips om kaniner!!! :-D ← Jeg ville valgt denne linken men tettet igjen ved siden av døren. Da vil det bli lunere til vinteren Endret 28. september 2006 av Madam Felle
Gjest gjesta Skrevet 28. september 2006 #4 Skrevet 28. september 2006 Bur nr 1 så kjempefint ut, men er luftegården medberegnet i størrelsen? Men du: er kaninungene søsken og er vant med hverandre, så behøver du ikke å kjøpe to bur. Da jeg kjøpte mitt dyr nr to tok det faktisk bare en dag før de var vant med hverandre og kunne bo sammen. ← De er søsken ja... oi... kanskje det holder med ett, det hadde vært økonomisk deilig!!! Nei, tror ikke gården er med i str. Så det buret holder også når snøen kommer. Har nemlig tenkt til at de skal være ute året rundt.
Gjest gjesta Skrevet 28. september 2006 #5 Skrevet 28. september 2006 Jeg ville valgt denne linken men tettet igjen ved siden av døren. Da vil det bli lunere til vinteren ← Var det jeg også tenkte på. Tåler de greit å veksle på å være ute og inne??? Vil jo aktivisere de inne om vinteren.
Gjest Madam Felle Skrevet 28. september 2006 #6 Skrevet 28. september 2006 Det står nå at luftegården er med, så da regner jeg med at du får med alt du ser på bildet. Og det var derfor jeg kom med det tipset mitt, for de har behov for et lunt sted.
Gjest gjesta Skrevet 28. september 2006 #7 Skrevet 28. september 2006 Det står nå at luftegården er med, så da regner jeg med at du får med alt du ser på bildet. Og det var derfor jeg kom med det tipset mitt, for de har behov for et lunt sted. ← Men om den er medberegnet i størrelsen som er oppgitt for da er buret egentlig ganske lite... Men tror ikke den er det. Er vel str på selve buret som er oppgitt, ikke medberegnet gården.
Gjest Madam Felle Skrevet 28. september 2006 #8 Skrevet 28. september 2006 Var det jeg også tenkte på. Tåler de greit å veksle på å være ute og inne??? Vil jo aktivisere de inne om vinteren. ← Kaniner som er vant med å bo ute, vil være like mye ute som inne på vinteren. De styrer rett og slett den delen selv. Når jeg nå snakker om inne, så er det inne i buret deres. Du kan ikke ha en kanin ute, for så å ta den inn i varmen (i huset/leiligheten) for da kan den bli syk.
Gjest gjesta Skrevet 28. september 2006 #9 Skrevet 28. september 2006 Og en ting til, hva anbefaler dere?? Kjøpe en hunn og hann, og kastrere hannen når han er gammel nok?? Eller to hunner sammen???
Gjest Madam Felle Skrevet 28. september 2006 #10 Skrevet 28. september 2006 Men om den er medberegnet i størrelsen som er oppgitt for da er buret egentlig ganske lite... Men tror ikke den er det. Er vel str på selve buret som er oppgitt, ikke medberegnet gården. ← Selve buret må jo ikke være så stort, for det må jo bare være stort nok til at de kan trekke seg inn dit om været blir for hardt. De vil være ute i hagen på vinteren, så lenge det ikke blåser for mye.
Gjest gjesta Skrevet 28. september 2006 #11 Skrevet 28. september 2006 Kaniner som er vant med å bo ute, vil være like mye ute som inne på vinteren. De styrer rett og slett den delen selv. Når jeg nå snakker om inne, så er det inne i buret deres. Du kan ikke ha en kanin ute, for så å ta den inn i varmen (i huset/leiligheten) for da kan den bli syk. ← Så de vil benytte gården om vinteren og ja... så bra!!!! Jeg har lest mye om kaniner, men ikke noe om akkurat hvordan de takler vinteren. Bare at de kan være ute i bur da.
Drua Skrevet 28. september 2006 #12 Skrevet 28. september 2006 Vanskelig med kjønn ja. Noen ganger fungerer det godt med begge av samme kjønn, noen ganger ikke. Får du en av hver må du regne med at det blir graviditeter før du får sukk for deg, tror kaniner blir tidlig kjønnsmodne, og tviler på at de bryr seg om slektsforhold
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2006 #13 Skrevet 28. september 2006 Mange mener at det som fungerer best sammen (eller som OFTEST funker) er en kastrert han og en hun som også evt kan kastreres for å slippe brunst (som kan gjøre henne mer territoriell og tildels aggresiv). Det kan også fungere med to hunner, men du risikerer at de begynner å sloss en dag, eller at det blir stor rangforskjell, dvs at den ene undertrykkes, ikke får lov å spise osv. Om du skal ha dem sammen er det viktig at de har GOD plass. jeg har sett flere hunkaniner stå sammen med mulighet for å trekke seg tilbake i hvert sitt bur, det har fungert greit, men det har også forekommet slåssing blant disse. To hankaniner bør i hvert fall IKKE holdes sammen selv om de er kastrert. Jeg synes buret ser fint ut. Mulig det kan bli i minste laget for to, men det kommer an på størrelse på kaninene også (dessuten synes jeg det er vanskelig å avgjøre bare utfra bilder). Pass på at det har sterk nok netting og lukkemekanisme til at rev o.l ikke kan bryte det opp. Ellers er det riktig det andre her sier. Til slutt vil jeg anbefale å kjøpe kanin gjennom en oppdretter, ikke nødvendigvis noen som griver kjempestort, men i hvert fall noen som har kjennskap til stamtavlen og evt arvelige feil. Særlig endel dvergveddere (og -krysninger) man får i dyrebutikk kan være utsatt for alvorlige tannfeil.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2006 #14 Skrevet 28. september 2006 Ja, de blir tidlig kjønnsmodne... Og innavl er faktisk ganske vanlig i kaninavl, ike nødvendigvis kjempeskadelig, men likevel ikke å anbefale - særlig når man ikke ønsker seg kaninunger. Hvis du velger en av hvert kjønn så hold dem fra hverandre til hannen er kastrert.
Gjest gjesta Skrevet 28. september 2006 #15 Skrevet 28. september 2006 Hvor mye er det egentlig vanlig å betale?? De jeg skal å se på er to dvergveddere som koster 150 kr pr stk. Er ikke dette litt vel billig, blir nesten skeptisk jeg av sånt. Men hun har i hvert fall oversikt over hvem moren og faren er så jeg skal spørre henne grundig om sykdommer og lignende.
Gjest gjesta Skrevet 28. september 2006 #16 Skrevet 28. september 2006 Har et perfekt rom som kan brukes kun til kaniner i den nye boligen. ... kanskje vi skal ha innekanin i stedet?? :klø: Vanskelig detta her.... Skal vi ha de inne skal i hvert fall gulvet og litt av veggen tildekkes i hvert fall så ikke alt blir urinbefengt. *tenke tenk tenke*
Drua Skrevet 28. september 2006 #17 Skrevet 28. september 2006 Kaniner er visstnok ganske enkle å få stuerene. Kaninen til noen i familien min går fritt inne (og forsåvidt ute også), men har underdelen på et vanlig bur i gangen der den får mat og har doen sin. Så hopper den dit når den vil. Den verken bæsjer eller tisser noe annet sted enn i buret sitt.
Gjest gjesta Skrevet 28. september 2006 #18 Skrevet 28. september 2006 Kaniner er visstnok ganske enkle å få stuerene. Kaninen til noen i familien min går fritt inne (og forsåvidt ute også), men har underdelen på et vanlig bur i gangen der den får mat og har doen sin. Så hopper den dit når den vil. Den verken bæsjer eller tisser noe annet sted enn i buret sitt. ← *imponert*
Drua Skrevet 28. september 2006 #19 Skrevet 28. september 2006 Kaniner kan uten altfor stor innsats trenes til å bli husreine. Først må du begrense bevegelsesområdet til kaninen litt, enten ved hjelp av et bur eller ved å begrense en del av et rom. Sett avføringskassen i et hjørne, prøv å finne ut hvilket hjørne kaninen allerede har gjort fra seg i og plasser kassen der. Pass på at kantene på kassen er lave nok til at kaninen kan komme seg oppi og ut av kassen problemfritt. Det kan være lurt å legge litt avføring i kassen. Du kan belønne kaninen med godsaker når den har brukt kassen. Ikke straff kaninen noen gang dersom den er i kassen. Ikke uroe deg om kaninen velger å sitte lange perioder i kassen. Dette gjør ikke noe så lenge den ikke skitner seg til. http://www.dyrlegenett.no/kaninens%20helse.htm
Gjest gjesta Skrevet 28. september 2006 #20 Skrevet 28. september 2006 http://www.dyrlegenett.no/kaninens%20helse.htm ← Hva skulle jeg gjort uten ei drue som deg Kan du svare på det jeg spurte om i forbindelse med pris litt over???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå