Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått to år ved en høgskole i dette landet, og nå har jeg begynt på en ny høgskole. Lånekassen ar fått opplysninger om studiepoeng fra første undervisningsår. Men høgskolen nekter å opplyse Lånekassen om studiepoengene fra andre undervisningsår, slik at jeg har nå fått avlsag på søknaden om studielån.

Jeg har skrevet til Lånekassen om problemet, og gjort rede for at jeg har dokumentasjon på studiepoengene jeg har tjent opp. Jeg venter på svar fra dem om hva de krever av opplysninger.

I følge høgskolen kan jeg se på "mine sider" hos Lånekassen hvilke studiepoeng som er lagt til grunn for avgjørelsen, men jeg finner ikke disse opplysningene. De har også gjort det klart at de har ikke til hensikt å rydde opp i rotet som er forårsaket av dem da ikke har oversendt opplysnigner om opptjente studiepoeng, og at de ikke vil oversende mer informasjon til Lånekassen.

Jeg trodde at studiepoeng jeg hadde tjent opp, hadde jeg rett til å ta videre med meg under utdanning.

Er det noen her som har noen idéer til hvordan jeg skal løse problemet?

Skrevet

Kan du ikke bare sende inn karakterutskrift til Lånekassen da? Det gjorde jeg en gang etter at det ble noe kluss med rapporteringen fra skolen. Lånekassen registrerte da poengene mine, og jeg fikk lånet mitt.

Skrevet

Det er riktig at du kan ta med studiepoeng videre i utdanning din på andre høgskoler og universiteter.

Slik jeg har forstått lånekassen kan du også spare opp studiepoeng. Det vil si at om du tar mer enn 30 studiepoeng på et semester, kan du få disse godskrevet hvis du tar færre enn 30 studiepoeng et annet semester.

Så send inn karakterutskrift til lånekassen så blir det nok ordnet opp i. :)

Skrevet

Jeg jobber i en høgskole, og må si dette høres veldig rart ut. Skolene rapporterer nå automatisk til lånekassen etterhvert som studentene består eksamen/tar studiepoeng. Det hender selvfølgelig en sjelden gang at det oppstår noe slik at det blir feil i rapporteringen, men det skjer jo nesten aldri da!

Men du sier at du ikke finner opplysninger inne på lånekassen sine sider, mener du at du ikke finner din egen side der, eller at du ikke finner opplysningene om studiepoengene dine inne på din side?

Uansett, hadde det vært meg du hadde kontaktet hadde jeg ringt lånekassen og fått klart opp i dette med en gang, men det høres ikke ut som skolen din er videre interessert.

Du får ringe lånekassen og forklare dem saken, spørre om det holder at du sender inn en stemplet og underskrevet karakterutskrift.

Skrevet

Jeg forstår ikke hva du oppgir at skolen har sagt?

Dersom de sier at du kan se på Lånekassens "Mine sider" hvilke studiepoeng som er lagt til grunn, så må jo det bety at skolen har sendt dem inn. Hvis ikke så kan de jo ikke si at du kan se dem der???? (At du ikke kan se slike opplysninger der er jo en helt annen sak. Det er ikke lagt ut eksamenresultater men kun en oversikt over hvor mye stipend som kan bli omgjort per semester, og hvor mye av dette som allerede er omgjort. Det er jo ennå ikke foretatt noen omgjøring for vårsemesteret slik at det kan du ikke se på Dine sider ennå, uansett om skolen har sendt karakterene inn eller ikke.)

Men dersom du har mottatt lån i kun to år, og Lånekassen har fått bekreftelse på at du har bestått det første: Hvorfor har du da fått avslag nå??? Du har jo rett til å være et år forsinket. Så da skulle jo ikke disse resultatene være avgjørende for søknaden din?

Det er en del som skurrer i beskrivelsen din.

Men dersom du har skrevet til Lånekassen og klagd på avslaget, så får du jo en tilbakemelding.

Skrevet (endret)
Jeg jobber i en høgskole, og må si dette høres veldig rart ut. Skolene rapporterer nå automatisk til lånekassen etterhvert som studentene består eksamen/tar studiepoeng. Det hender selvfølgelig en sjelden gang at det oppstår noe slik at det blir feil i rapporteringen, men det skjer jo nesten aldri da!

Men du sier at du ikke finner opplysninger inne på lånekassen sine sider, mener du at du ikke finner din egen side der, eller at du ikke finner opplysningene om studiepoengene dine inne på din side?

Uansett, hadde det vært meg du hadde kontaktet hadde jeg ringt lånekassen og fått klart opp i dette med en gang, men det høres ikke ut som skolen din er videre interessert.

Du får ringe lånekassen og forklare dem saken, spørre om det holder at du sender inn en stemplet og underskrevet karakterutskrift.

Høgskolen jeg har studert ved har rapportert inn 7,5 studiepoeng av 46,5 poeng. Jeg er litt over et år forsinket grunnet en bilulykke jeg hadde for litt over ett år siden. Jeg fikk sykemelding, og når jeg ble friskmeldt fortsatte jeg ved skolen og meldte meg opp til eksamen og slikt. Men når eksamenstidspunktet kom, fikk jeg beskjed om at sykefraværet var for stort, slik at jeg måtte vente et halvt til neste eksamen. Det neste året la skolen om fagåplanen, og jeg fikk beskjed at grunnet endrigner måtte jeg gå hele året om igjen fremfor å ta eksamen og fortsette i min "egen" klasse. Når jeg tok kontakt med høgskolen hevdet de å ha rapportert inn 15 studiepoeng, og det er også feil da jeg har flere poeng. Og de gjentok bare at de har ikke til hensikt å gjøre mer enn dette. Videre sa de også at Lånekassen bare oppdaterer seg hvert halvår, som en unskyldning for feil antall studiepoeng. Men de 15 poengene er snart ett år gamle.

Jeg har sendt skriftlig beskjed til lånekassen for å forhøre meg om hva jeg skal gjøre videre. Jeg hadde et lignende problem i fjor, da det også ble feil i rapporteringen, og jeg tror ikke Lånekassen har lagret permanent opplysningene jeg sendte da.

Jeg har funnet "min side" på Lånekassens nettsider, og logget meg inn der. Og jeg har funnet alt om hvordan studielån er utbetalt og hva som er omgjort til stipend. Men jeg finner ikke oversikt over hvor mange studiepoeng som er rapportert inn, og hvor de kommer fra.

Grunnen til at jeg har avsluttet mine studier ved denne høgskolen er rot, og det er ikke bare jeg som har opplevd rot der. Så det er heldigvis ikke slik at de er ute etter "ta meg".

Endret av Bobeline
Skrevet
Jeg forstår ikke hva du oppgir at skolen har sagt?

Dersom de sier at du kan se på Lånekassens "Mine sider" hvilke studiepoeng som er lagt til grunn, så må jo det bety at skolen har sendt dem inn. Hvis ikke så kan de jo ikke si at du kan se dem der???? (At du ikke kan se slike opplysninger der er jo en helt annen sak. Det er ikke lagt ut eksamenresultater men kun en oversikt over hvor mye stipend som kan bli omgjort per semester, og hvor mye av dette som allerede er omgjort. Det er jo ennå ikke foretatt noen omgjøring for vårsemesteret slik at det kan du ikke se på Dine sider ennå, uansett om skolen har sendt karakterene inn eller ikke.)

Men dersom du har mottatt lån i kun to år, og Lånekassen har fått bekreftelse på at du har bestått det første: Hvorfor har du da fått avslag nå??? Du har jo rett til å være et år forsinket. Så da skulle jo ikke disse resultatene være avgjørende for søknaden din?

Det er en del som skurrer i beskrivelsen din.

Men dersom du har skrevet til Lånekassen og klagd på avslaget, så får du jo en tilbakemelding.

Når jeg ringte høgskolen, fortalte jeg at jeg bare har blitt godskrevet 7,5 studiepoeng av i alt 46,5. Dette mente de var galt siden de ikke gir 7,5 poeng ved mitt studie. Høgskolen mener de har oversendt opplysninger om at jeg har tatt 15 studiepoeng (og det er også feil poengsum), men at Lånekassen bare oppdaterer seg hvert halvår (disse poengene fra tidligere eksamen er neste ett år gamle). Siden høgskolen mener de har handlet rett, ser de ingen grunn til å rydde opp i rotet. Jeg ligger omtrent 35 studiepoeng etter forventet studieprogresjon grunnet en bilulykke jeg hadde for litt over ett år siden. Etter å ha blitt friskmeldt fortsatte jeg på skolen, og betalte for eksamen og registrering. Men når eksamenstidspunktet kom, fikk jeg beskjed om at fraværet etter ulykken var for stort, og at jeg måtte vente et halvt år før jeg fikk gå opp til ny eksamen. Høgskolen gjorde også om fagplanen slik at jeg ble nødt til å ta hele året om igjen.

Jeg kommer inn på "mine sider" og finner alle opplysningene som du nevner i innlegget ditt. Som renter, utbetalinger og omgjøringer og andre personlige opplysninger. Jeg finner ingen oversikt over studiepoeng som er rapportert inn, og hvor de kommer fra slik høgskolen mener jeg skal finne der.

Svaret fra Lånekassen sier bare at jeg har for få studiepoeng. Så avslaget vet jeg ikke mer om, men jeg vil gjerne rydde opp i det slik at jeg ikke får problemer neste år.

Skrevet

Takk til alle som har svart. Jeg håper det holder å sende inn dokumentasjon jeg har for å vise opptjente studiepoeng. Venter spent på svar fra Lånekassen.

Skrevet

Har du sendt inn sykemeldingen din til Lånekassen? Hvis ikke bør du også gjøre det, da deler av lånet vil bli gjort om til sykestipend.

Skrevet
Har du sendt inn sykemeldingen din til Lånekassen? Hvis ikke bør du også gjøre det, da deler av lånet vil bli gjort om til sykestipend.

Takk for tipset. Det har jeg ikke gjort, men jeg har heldigvis spart på den. Sender med kopi av den sammen med det andre (regner med at de vil ha en skriftlig henvendelse på problemet mitt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...