Gå til innhold

kostnader-valp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva man må betale for en liten blandingsvalp?

Hvor mye må man regne med i veterinærutgifter de første 5 årene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvor mye må man regne med i veterinærutgifter de første 5 årene?

Det kommer an på hva "som skjer".

Når min hund var 5 år, hadde jeg brukt godt over 30.000... :tristbla:

Gjest Deception
Skrevet

Jeg har funnet ut, at hunden er dyrere i drift enn vi hadde trodd, mest pga. tingene han presterer å ødelegge. Som for eksempel madrassen sin....400 kroner der osvosv.

Han er nå 11 måneder gammel, og har vært til to kontroller hos veterinær (vaksiner, id-merking og helsesjekk). Det har vel kostet oss ca 1500, men prisen kan bli høy hvis noe går galt. Forsikring er en veldig lur ting å ha.

Skrevet

Prisen på en blandingsvalp kan variere veldig. Alt fra null kroner til mange tusen. (som regel 500- 4000,-?)

Jeg tror ikke du får forsikret blandingshunder, ikke på de samme premissene som en renraset hund hvertfall. Derfor kan man ikke være sikret en viss sum. Synd om man foreksempel får en hund med sterk allergi(som trenger mange tester og diverse medisiner).

Alt utstyret man trenger til hunden bør man også tenke over; de fleste bruker mer enn ett halsbånd og èn lenke... Der har det hvertfall kommet en del "uforutsette"utgifter til hundene mine(i tillegg til allergien).

Skrevet
Jeg har funnet ut, at hunden er dyrere i drift enn vi hadde trodd, mest pga. tingene han presterer å ødelegge. Som for eksempel madrassen sin....400 kroner der osvosv.

Han er nå 11 måneder gammel, og har vært til to kontroller hos veterinær (vaksiner, id-merking og helsesjekk). Det har vel kostet oss ca 1500, men prisen kan bli høy hvis noe går galt. Forsikring er en veldig lur ting å ha.

Det glemte jeg også å tenke på; diverse sko, sokker, undertøy, persienner, sofaputer osv. som kan bli ødelagt...

Hunden trenger minst en årlig vaksine/ helsesjekk.

Gjest Deception
Skrevet

Jeg tittet så vidt inne på Agria sine sider, og kunne ikke se noe om at man ikke får forsikret blandingshunder?

Gjest Deception
Skrevet

Jeg tror prisen varierer litt, men vi betalte 900 for vaksiner (minus rabiesvaksine, den skal han få neste gang), ID-chip og en resept på en antibiotika-salve.

Gjest snikkelora
Skrevet
Jeg tror prisen varierer litt, men vi betalte 900 for vaksiner (minus rabiesvaksine, den skal han få neste gang), ID-chip og en resept på en antibiotika-salve.

Oj, det var dyrt! Her oppe betaler vi 400 kr for vaksine (ved 12 uker) og id-chip.

Ellers så må du regne med:

forsikring (avhengi av rase, vi betaler 1.200 kr i året)

Fôr

Mark-kur

Børster, klotang, tannkost/tankrem for hunder, Hundeshampoo, halsbånd x 2 (en når han er valp og en når han er ferdig med å vokse) bæsjeposer, tyggeleker (så spiser han ikke opp allt inne)

Bur til bilen eller belte (blir påbudt snart)

Hvor mye du må ut med til vetriær er umulig å si. Holder han seg frisk så er det vaksine (hvor de også "går over hunden" 1 gang i året) og mark-kur 2 ganger i året..

Lønner seg å sjekke litt rundt ang vetrinærer da det er stor prisforskjell.

Skrevet

Ja, alle hunder og katter kan forsikres....har ikke med rase å gjøre, men hvis noe skjer, så er det veterinærkostnader forsikring dekker. Ikke utseende...(kan sikkert gjøre det :ler: )

Skrevet

Dekker forsikringen sykdom og skader hos hunden når det er blandingshund? Slik at man slipper unna med en egenandel dersom det skulle være noe?

Skrevet (endret)

Ja, det er sånn det fungerer...akkurat som med en fastlege....du betaler en egenandel ved operasjoner. La oss si at det koster 10.000,- med en operasjon. Da kan forsikringen dekke opp til 40-50% tror jeg...vi har innekatter, men vurderer allikevel å forsikre dem i tilfelle....

DYREFORSIKRING

AGRIA er et forsikringsselskap som kun driver forsikring av dyr. Agria Maksimal gir deg inntil 30 000 kroner i erstatning ved sykdom og ulykker.

IF sin husdyrforsikring består av en grunnpakke og en tilleggsforsikring. Den første gir kompensasjon dersom hunden dør eller forsvinner, om veterinæren bestemmer at den må avlives, eller om den får nedsatt sin bruksverdi (for eksempel en jakthund som mister luktesansen).

GJENSIDIGE har forsikring for hund, katt og andre kjæledyr. Forsikringene er hovedsakelig delt inn tre områder: Død - tap av dyret, veterinærutgifter og reseptbelagte medisiner.

VESTA forutsetter at du har andre forsikringer i samme selskap for at du skal kunne tegne dyreforsikring. De skiller mellom forsikring for behandling av sykdom, og om dyret dør. Du kan tegne forsikring for hunder, rasekatter og papegøyer.

Det er store variasjoner i hva som dekkes av forsikringene og hvilke vilkår som gjelder. For å få mer informasjon om priser og vilkår, bør du ta direkte kontakt med forsikringsselskapene.

Kilde: Aftenposten

Innlegget er redigert i henhold til Kvinneguidens regler om kopirett. Resten av teksten kan leses i artikkelen fra Aftenposten.

Veslejenta - moderator

Endret av Veslejenta
Skrevet

Det er ett av forsikringsselskapene som har innsyn i dyrlegenes journaler, kan være greit å holde seg unna dette selskapet.

Grunnen til det er om dyret ditt skulle lide av noe kronisk, og den trenger ny behandling før det er gått 6 mnd; da dekker ikke forsikringen det!

Grunnen til at jeg advarer deg mot det er at jeg kjenner noen som har tapt tusenvis av kroner på dette selskapet. Spør dyrlegen hvilket selskap det er.

Skrevet

Ikke glem utgifter til kurs!!

Jeg har gått fem kurs siden vi fikk den siste hunden for et år siden, og har betalt til sammen 13.500 for det.

Du trenger selvsagt ikke gå en haug med kurs, men et valpekurs er absolutt minimum med tanke på finfin sosialisering!

Grunnkurs kan også være greit når hunden har blitt unghund...

Gjest snikkelora
Skrevet

Vi har gjensidige til vår hund. Betaler 20% av vetrinærutgiftene (minimum 1.000 kr) mot Agria som opperer med 20% i tillegg til fast egenandel på 900/1200 kr... Men det lønner seg vel å ha det der man har de andre forsikringene.

Man trenger ikke gå dyre dresurkurs. Meld deg inn i den lokale hundeklubben. Her hos oss koster det 350 kr i året og da er det muligehet til å trene sammen med andre både Agillety, Lydighet og vanlig ut på tur :) Flott måte å sosialisere både hund og eier ;)

Skrevet

hund han veldig ofte bli veldig mye dyrere en man regner med..

Jeg oppererte min forige hund for 55.000.- på 3 mnd.

og ja! jeg hadde forsikkring, de fleste forsikkringene dekker kun inntill 10.000.- per år, de dekker heller ikke medesiner og utstyr.

om du skaffer deg en hannhund, kan jeg nesten garantere deg flere veterinær utgifter en om du skaffer deg en tispe.

Hannhunder er mye mere uforsiktige og brå en tisper.

de har flere "uhell"....

om du har trang økonomi, så vent litt.

Alle faste veterinær utgifter som vaksiner,ormkur osv. vokser med størrelsen på hunden.

Dette pga att vaksiner og medesiner betales for i forhold til dosen som blir gitt.

Det er ikke bare foret som koster mer når man har stor hund.

nå hører det med att jeg har en hund på 76 kg. da... den forige veide "bare" 49....

Gjest Deception
Skrevet
hund han veldig ofte bli veldig mye dyrere en man regner med..

Jeg oppererte min forige hund for 55.000.- på 3 mnd.

og ja! jeg hadde forsikkring, de fleste forsikkringene dekker kun inntill 10.000.- per år, de dekker heller ikke medesiner og utstyr.

Agria Optimal dekker inntil 45000 pr. år, og dekker også medisiner inntil 2000, tror jeg. Derfor valgte vi denne forsikringen, til tross for egenandelen noen sutrer over. Hva hjelper vel lav egenandel, hvis ikke forsikringen dekker det den må dekke? Mange operasjoner koster uansett over 10000 kroner. Så håper vi å aldri få bruk for forsikringen.

Jeg synes ikke fôr er dyrt! Kanskje dyrt i innkjøp, men for oss varer en sekk på 15 kilo i 2-3 måneder (husker ikke eksakt), og da blir kostnaden pr. dag ganske lav, selv om vi kjøper Purina Pro Plan til 579 kroner pr. sekk.

Skrevet

ja. jeg vet att aigra dekker det meste, det var derfor jeg skrev de fleste.

jeg bruker også proplan, en sekk varer litt under 1 mnd..

jeg ønsket å gjøre oppmerksom på att kostnadene vokser med størrelsen på hunden, og ikke bare i for utgifter.. :)

Skrevet

ja. jeg vet att aigra dekker det meste, det var derfor jeg skrev de fleste.

jeg bruker også proplan, en sekk varer litt under 1 mnd..

jeg ønsket å gjøre oppmerksom på att kostnadene vokser med størrelsen på hunden, og ikke bare i for utgifter.. :)

og nei, en kommer ikke langt med 10.000 i vet utgifter om hunden trenger en opperasjon.

hunden min brakk et ben, "ikke noe mere en det"alikevell kostet det oss 55.000.-

jeg oppfordrer alle til å lese forsikkringspapirene nøye!

Vi hadde gjennsidige, og trodde vi hadde en bra forsikkring.

Jeg har brukt gjennsidige hundeforsikkring i 15 år.

leste forsikkringsavtalen nøye de første åra, så slutta jeg å lese dem.

Derfor kan jeg ikke skylde på andre en meg selv, men oppfordrer alle til å lese igjennom avtalen nøye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...