Gå til innhold

Salat

Gjest Gjest_Wenche_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Wenche_*
Skrevet

Hva inneholder din favorittsalat? :)

Tar gjerne i mot rene "vegetarsalater" og salater som kan inneholde kjøtt/fisk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gresk salat, enkelt og veldig godt. Tomater, agurk og rød løk i biter, fetaost i terninger og svarte oliven, dersom du liker det. Krydre med feks basilikum, oregano og timian, litt salt, eddik og sitronsaft dersom du har. Hell en god olivenolje over, som dressing. Veldig godt med brød med smør til, eller som tilbehør til annen mat.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Er veldig glad i en klassiske enkel salat med ruccola, klasetomater og ristede pinjekjerner. Balsamicodressing til er et must.

Gjest Deception
Skrevet

Blandet salat med olje/balsamico-dressing, stekte biter av kyllingfilet, grønne linser, skiver av ristet squash og aubergine, cherrytomater i båter, kalamataoliven, skavet parmesan og ristede pinjekjerner. :)

Skrevet

Kyllingsalat

Ruccola

Grillet kylling i biter

Vannmelon

Fetaost

Tomater

Agurk

Vårløk

Pinjekjerner

Paprika

Skrevet

Jeg er ikke så veldig glad i salater som hovedsaklig består av "grønne blader", mine favorittsalater kommer gjerne fra Midt-Østen eller deromkring. :)

Noen eksempler:

Tabbouleh - min versjon

Bulgur eller couscous, tilberedes etter anvisning på pakken

Finhakket agurk, tomat og vårløk/rødløk

Masse hakket bladpersille (i ekte tabbouleh skal det egentlig være mer persille enn gryn, men det synes jeg blir voldsomt)

Hakket mynte

Litt olje, sitronsaft og salt og pepper

Vannmelonsalat

Vannmelon i litt store terninger

Ristede pinjekjerner (gjerne litt pistasjekjerner også)

Smuldret fetaost

Sitronsaft dryppes over til slutt

Granateple- og agurksalat

3-4 granatepler

1 agurk

1 rødløk eller vanlig løk

saft av en sitron

en liten bunt mynte

salt og pepper

Ta frøene ut av granateplene, del agurken i fire på langs og deretter i tynne skiver. Del og skjær opp løken på samme måte som agurken. Bland alt, ha i hakket mynte, sitronsaft og salt og pepper.

Gjest Deception
Skrevet

Det er også godt med en lun salat av byggryn og kikerter. Jeg lager den enkelt av kokte byggryn, olje/eddik-dressing (eller sennepsvinaigrette), oregano og kvernet pepper, kikerter, soltørkede tomater, svarte oliven, fetaost og gjerne litt tunfisk.

Skrevet

Makaronisalat er Yummi!!!

Spesielt til grillmat !

Her er min versjon :

1/2 pakke (vanlig størrelse) makaroni

2 kokte egg

1/2 agurk i små terninger

2 tomater i små terninger

1/4 til 1/2 rødløk finhakket

majones

event. litt rømme

Blandes sammen til en litt seig smørje, makaronien skal klebe seg fast .

Skrevet

En enkel kylling salat, med kylling salat, agurk, rødløk, pasta.

Mais tar jeg på rett før servering og det samme med noen salte peanøtter.

Skal det være noe dressing så spiser jeg litt rømme til og sambo får ta på egen dressing.

Liker ikke disse salatene som det er blandet dressing i på forhånd. Er litt kresen

Skrevet
Det er også godt med en lun salat av byggryn og kikerter. Jeg lager den enkelt av kokte byggryn, olje/eddik-dressing (eller sennepsvinaigrette), oregano og kvernet pepper, kikerter, soltørkede tomater, svarte oliven, fetaost og gjerne litt tunfisk.

jeg har fått det for meg at byggryn er slimete og ekkelt (jfr betasuppe), kan noen avkrefte dette? De andre ingrediensene virker jo veldig gode.

Mange gode salater her. Grønn salat med avocado er veldig godt... Liker godt hjertesalat.

Gjest Deception
Skrevet
jeg har fått det for meg at byggryn er slimete og ekkelt (jfr betasuppe), kan noen avkrefte dette? De andre ingrediensene virker jo veldig gode.

Jeg er ikke enig! Cluet er å ikke koke den lenger enn nødvendig (det kjenner du ved å prøvesmake). Kok grynene i lettsaltet vann, og skyll dem deretter med kaldt vann, og la dem renne godt av i et dørslag før du blander inn de andre tingene. Finnes ikke slimete og ekkelt, og faktisk mye sunnere enn ris, couscous osv. :)

• 9 måneder senere...
Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Trenger noe inspirerende tips til forskjellige salater nå som det er sol og sommer, så jeg dytter denne tråden opp i håp om flere gode oppskrifter :)

..og legger i samme slengen til 2 enkle salater jeg liker veldig godt:

Gresk salat

- Tomater

- Agurk

- Rødløk

- Fetaost

- Svarte oliven

- Olivenolje

- Salt

- Evt. balsamico

Enkel salat

- Rapidsalat (eller annen type salat)

- Grønne epler

- Ananas

- Paprika

- Agurk

Skrevet

Denne har jeg lagt ut før, men den kan vel gjentas siden den er så god :)

Lun pastasalat

Pastarør

pesto

olje

hakket hvitløk

salt og pepper

cherrytomater

pinjekjerner

sukkererter

rødløk

Veldig raskt og enkelt:

Del alle cherrytomatene i fire båter, og bland de sammen med noen spiseskjeer pesto, litt hvitløk, en dæsj olje, + salt og pepper

Rist pinjekjernene i stekepanne og legg til side. Fres rødløk og sukkererter i litt olje.Bland kokt pasta med tomatblandingen, pinjekjernene, rødløken og sukkerertene i kasserollen så alt blir varmt. Dryss gjerne parmesan over.

Ting som er godt å legge på toppen:

-spekeskinke eller annen god skinke

-stekt bacon

-grillet kylling

-krepsehaler

Gjest Huldali
Skrevet (endret)

Min favoritt salat:

Diverse salater (issalat, lollo, ruccola osv)

Purre/vårløk

Litt rødløk

Cherrytomater

Noen krutonger

Noen biter fetaost

Gjerne med ristede pinnekjærner over eller andre nøtter. God basilikum til og deilig brød.

God skaldyrsalat:

Diverse salater etter ønske

Rødløk

Tomater/cherrytomater

Diverse skjømat: blekksprut, reker, blåskjell.

God balsamiko over.

Eller en ren tunfisk salat, som består av alt ovenfor bare at skalldyrene er byttet ut med tunfisk.

(blekksprut er kanskje ikke skalldyr? menmen, godt er det!).

En dressing som er veldig god til fiskesalater eller annen fiskemat er en dressing laget av kesam og sylteagurk. Hakk sylteagurkene i biter, bland med kesamen og bruk litt av saften som agurkene ligger i blandingen så den blir litt søt. Salt og pepper etter smak. Kjempe god!

Den salaten jeg pleier å lage til hverdags:

Blandet salat (issalat, roccola, lollo osv).

Litt purre

stekt champinjong

cherrytomater

minimais i biter

Balsamiko over.

Endret av Huldali
Gjest Blanca
Skrevet

Jeg er mest begeistret for lune salater. Favoritten er for tiden denne:

Squash og aubergine stekes sammen med hvitløk, pepper, olje og en søt sojasaus.

Tilsett kikerter på slutten av steketiden.

Cherrytomater, agurk og vestfoldsalat tilsttes tilslutt.

Fersk parmesan i skiver på toppen :)

----------

Salaten er både vegetarisk og ganske mettende. Står seg godt alene, men er også godt tilbehør til grillmat.

Skrevet

Tja, min favorittsalat må inneholde stekt kyllingbiter som er godt krydret, ulike bønner (favoritter en Garbanzo?), grovt revet salat(all slags; kinakål, isberg, lollo...) og gjerne noe friskere frukt som ananas.

...Men egentlig elsker jeg alt som er typisk "salat-mat". Mange gode tips jeg fant her inne. *notere*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...