Gjest Gjest_Wenche_* Skrevet 28. september 2006 #1 Skrevet 28. september 2006 Hva inneholder din favorittsalat? Tar gjerne i mot rene "vegetarsalater" og salater som kan inneholde kjøtt/fisk
Gjest Eir Skrevet 28. september 2006 #2 Skrevet 28. september 2006 Gresk salat, enkelt og veldig godt. Tomater, agurk og rød løk i biter, fetaost i terninger og svarte oliven, dersom du liker det. Krydre med feks basilikum, oregano og timian, litt salt, eddik og sitronsaft dersom du har. Hell en god olivenolje over, som dressing. Veldig godt med brød med smør til, eller som tilbehør til annen mat.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 28. september 2006 #3 Skrevet 28. september 2006 Er veldig glad i en klassiske enkel salat med ruccola, klasetomater og ristede pinjekjerner. Balsamicodressing til er et must.
Gjest Deception Skrevet 28. september 2006 #4 Skrevet 28. september 2006 Blandet salat med olje/balsamico-dressing, stekte biter av kyllingfilet, grønne linser, skiver av ristet squash og aubergine, cherrytomater i båter, kalamataoliven, skavet parmesan og ristede pinjekjerner.
Ciara Skrevet 28. september 2006 #5 Skrevet 28. september 2006 Kyllingsalat Ruccola Grillet kylling i biter Vannmelon Fetaost Tomater Agurk Vårløk Pinjekjerner Paprika
Nilma Skrevet 28. september 2006 #6 Skrevet 28. september 2006 Jeg er ikke så veldig glad i salater som hovedsaklig består av "grønne blader", mine favorittsalater kommer gjerne fra Midt-Østen eller deromkring. Noen eksempler: Tabbouleh - min versjon Bulgur eller couscous, tilberedes etter anvisning på pakken Finhakket agurk, tomat og vårløk/rødløk Masse hakket bladpersille (i ekte tabbouleh skal det egentlig være mer persille enn gryn, men det synes jeg blir voldsomt) Hakket mynte Litt olje, sitronsaft og salt og pepper Vannmelonsalat Vannmelon i litt store terninger Ristede pinjekjerner (gjerne litt pistasjekjerner også) Smuldret fetaost Sitronsaft dryppes over til slutt Granateple- og agurksalat 3-4 granatepler 1 agurk 1 rødløk eller vanlig løk saft av en sitron en liten bunt mynte salt og pepper Ta frøene ut av granateplene, del agurken i fire på langs og deretter i tynne skiver. Del og skjær opp løken på samme måte som agurken. Bland alt, ha i hakket mynte, sitronsaft og salt og pepper.
Gjest Deception Skrevet 28. september 2006 #7 Skrevet 28. september 2006 Det er også godt med en lun salat av byggryn og kikerter. Jeg lager den enkelt av kokte byggryn, olje/eddik-dressing (eller sennepsvinaigrette), oregano og kvernet pepper, kikerter, soltørkede tomater, svarte oliven, fetaost og gjerne litt tunfisk.
Mookie Skrevet 29. september 2006 #8 Skrevet 29. september 2006 Makaronisalat er Yummi!!! Spesielt til grillmat ! Her er min versjon : 1/2 pakke (vanlig størrelse) makaroni 2 kokte egg 1/2 agurk i små terninger 2 tomater i små terninger 1/4 til 1/2 rødløk finhakket majones event. litt rømme Blandes sammen til en litt seig smørje, makaronien skal klebe seg fast .
Krista83 Skrevet 29. september 2006 #9 Skrevet 29. september 2006 En enkel kylling salat, med kylling salat, agurk, rødløk, pasta. Mais tar jeg på rett før servering og det samme med noen salte peanøtter. Skal det være noe dressing så spiser jeg litt rømme til og sambo får ta på egen dressing. Liker ikke disse salatene som det er blandet dressing i på forhånd. Er litt kresen
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #10 Skrevet 29. september 2006 Det er også godt med en lun salat av byggryn og kikerter. Jeg lager den enkelt av kokte byggryn, olje/eddik-dressing (eller sennepsvinaigrette), oregano og kvernet pepper, kikerter, soltørkede tomater, svarte oliven, fetaost og gjerne litt tunfisk. ← jeg har fått det for meg at byggryn er slimete og ekkelt (jfr betasuppe), kan noen avkrefte dette? De andre ingrediensene virker jo veldig gode. Mange gode salater her. Grønn salat med avocado er veldig godt... Liker godt hjertesalat.
Gjest Deception Skrevet 29. september 2006 #11 Skrevet 29. september 2006 jeg har fått det for meg at byggryn er slimete og ekkelt (jfr betasuppe), kan noen avkrefte dette? De andre ingrediensene virker jo veldig gode. ← Jeg er ikke enig! Cluet er å ikke koke den lenger enn nødvendig (det kjenner du ved å prøvesmake). Kok grynene i lettsaltet vann, og skyll dem deretter med kaldt vann, og la dem renne godt av i et dørslag før du blander inn de andre tingene. Finnes ikke slimete og ekkelt, og faktisk mye sunnere enn ris, couscous osv.
Gjest Frk. Grønn Skrevet 3. juli 2007 #12 Skrevet 3. juli 2007 Trenger noe inspirerende tips til forskjellige salater nå som det er sol og sommer, så jeg dytter denne tråden opp i håp om flere gode oppskrifter ..og legger i samme slengen til 2 enkle salater jeg liker veldig godt: Gresk salat - Tomater - Agurk - Rødløk - Fetaost - Svarte oliven - Olivenolje - Salt - Evt. balsamico Enkel salat - Rapidsalat (eller annen type salat) - Grønne epler - Ananas - Paprika - Agurk
Drua Skrevet 3. juli 2007 #13 Skrevet 3. juli 2007 Denne har jeg lagt ut før, men den kan vel gjentas siden den er så god Lun pastasalat Pastarør pesto olje hakket hvitløk salt og pepper cherrytomater pinjekjerner sukkererter rødløk Veldig raskt og enkelt: Del alle cherrytomatene i fire båter, og bland de sammen med noen spiseskjeer pesto, litt hvitløk, en dæsj olje, + salt og pepper Rist pinjekjernene i stekepanne og legg til side. Fres rødløk og sukkererter i litt olje.Bland kokt pasta med tomatblandingen, pinjekjernene, rødløken og sukkerertene i kasserollen så alt blir varmt. Dryss gjerne parmesan over. Ting som er godt å legge på toppen: -spekeskinke eller annen god skinke -stekt bacon -grillet kylling -krepsehaler
Gjest Huldali Skrevet 3. juli 2007 #14 Skrevet 3. juli 2007 (endret) Min favoritt salat: Diverse salater (issalat, lollo, ruccola osv) Purre/vårløk Litt rødløk Cherrytomater Noen krutonger Noen biter fetaost Gjerne med ristede pinnekjærner over eller andre nøtter. God basilikum til og deilig brød. God skaldyrsalat: Diverse salater etter ønske Rødløk Tomater/cherrytomater Diverse skjømat: blekksprut, reker, blåskjell. God balsamiko over. Eller en ren tunfisk salat, som består av alt ovenfor bare at skalldyrene er byttet ut med tunfisk. (blekksprut er kanskje ikke skalldyr? menmen, godt er det!). En dressing som er veldig god til fiskesalater eller annen fiskemat er en dressing laget av kesam og sylteagurk. Hakk sylteagurkene i biter, bland med kesamen og bruk litt av saften som agurkene ligger i blandingen så den blir litt søt. Salt og pepper etter smak. Kjempe god! Den salaten jeg pleier å lage til hverdags: Blandet salat (issalat, roccola, lollo osv). Litt purre stekt champinjong cherrytomater minimais i biter Balsamiko over. Endret 3. juli 2007 av Huldali
Gjest Blanca Skrevet 3. juli 2007 #15 Skrevet 3. juli 2007 Jeg er mest begeistret for lune salater. Favoritten er for tiden denne: Squash og aubergine stekes sammen med hvitløk, pepper, olje og en søt sojasaus. Tilsett kikerter på slutten av steketiden. Cherrytomater, agurk og vestfoldsalat tilsttes tilslutt. Fersk parmesan i skiver på toppen ---------- Salaten er både vegetarisk og ganske mettende. Står seg godt alene, men er også godt tilbehør til grillmat.
Gjest Alou Skrevet 3. juli 2007 #16 Skrevet 3. juli 2007 Tja, min favorittsalat må inneholde stekt kyllingbiter som er godt krydret, ulike bønner (favoritter en Garbanzo?), grovt revet salat(all slags; kinakål, isberg, lollo...) og gjerne noe friskere frukt som ananas. ...Men egentlig elsker jeg alt som er typisk "salat-mat". Mange gode tips jeg fant her inne. *notere*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå