Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

leier en enebolig, har bodd her i et halvt år, og jeg her først nå fått husleiekontrakten. Da jeg flytta inn hørte jeg ikke noe om at jeg skulle betale kommunale avgifter, men bare husleie...så nå når kontraken kom i posten, står det at leier betaler husleie og kommunale avgifter.. burde jeg ikke få vite dette før jeg flytta inn...ikke at jeg trenger å protestere...men hva er normalt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der vi har leid har kommunale avgifter vært en del av leiesummen. Mamma og pappa leier ut både hus og leiligheter og de betaler selv de kommunale avgiftene med penger de får inn på leia.

Skrevet

...og i og med at jeg her bodd her siden slutten av februar og ikke enda betalt noe...så var d litt overaskende å få husleiekontrakten i posten nå i september hvor de plutsrelig krever kommunale avgifter....hm..men som sagt ....jeg er blank når det gjelder slikt...

Skrevet

Det er vel ganske normalt at leier ikke betler kommunale avgifter, at det er inkludert i husleia, altså at utleier betaler dette av innteketne.

Men, så er det slett ikke normalt å aksepter eå bo i et hus uten å ha sett kontrakta heller da, så om de "endrer på en i ettertid", har du litt lite å stille opp med når du aldri har signert kontrakta i utgangspunktet...

Men, det met vanlige er ikke at leier betaler kommunale avgifter nei.

Skrevet

Det vanlige er nok som andre har skrevet her at utleier betaler de kommunale avgifter, og at de eventuelt er tatt høyde for i husleien.

Gjest prestekrage
Skrevet

Sitat fra forbrukerportalen:

Leien skal fastsettes til ett beløp

Kommunale avgifter, trappevask, kabel-TV, vaktmestertjeneste, forsikringer osv. skal være innbakt i husleien. Utleier kan ikke kreve gebyr for utleiers bruk av boligformidlingsfirma, utlevering av nøkler, skriving av kontrakt og lignende. Slike gebyr er ”skjult husleie”. Har leietakeren betalt ”skjult husleie”, kan dette i utgangspunktet kreves tilbakebetalt av utleier. Utleier kan ikke si opp husleieavtalen når leietaker krever slik tilbakebetaling. I stedet for å kreve tilbakebetaling, kan leietakeren trekke fra innbetalt ”skjult husleie” i den ordinære husleien

Mere om dine rettigheter som leietager finner du her- Forbrukerportalen

Skrevet

Dette er hentet fra husleieloven: Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6.

Det som står i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6 som er nevnt over er at leien skal settes til et bestemt beløp, i tillegg kan det kreves at du betaler brensel og elektrisitet, et garantibeløp og depositum. Dvs at de ikke kan kreve at du betaler kommunale avgifter når dette ikke er innbakt i leieprisen.

Skrevet

Det stemmer som de andre to siste her sier at huseier ikke har lov til å ta ekstra for kommunale avgifter. Det eneste som kan kreves betalt for utenom den faste husleia er strøm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...