Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ble litt usikker nå... trodde jeg var 5+4 på vei.. siden jeg hadde første dag i siste mens onsdag 11. des. ergo 5 uker og 4 dager... men har forstått det sånn at det regnes anndeledes... så her kommer spørsmålet; Hvordan regner man(hvis man ikke vet nøyaktig når EL var)?

Takk for svar!

Koz.. :vinke:

Skrevet

Du regner helt rett, Lucky. Man begynner å telle uker fra første dag i siste mens. For din del altså fra 11. desember. Dette innebærer faktisk at svangerskapet begynner ca to uker FØR den lille blir unnfanget.

Har du forresten sett graviditetskalenderen her på KG? Der kan du fylle inn riktig dato og få et oppsett på hvor langt du er på vei, når antatt befruktningsdato er osv. Kalenderen ligger her:

http://www.kvinneguiden.no/gravid/kalender/

Klem,

Gjest Anonymous
Skrevet

Som jeg har skrevet i dagboken til Lucky så, mener jeg det forutsetter at det er 14 dager fra mens til el. Slik er det hverfall i henhold til terminkalkulatoren i www.barnimagen.com.

Når jeg bruker kalkulatoren som du pekte til foreslår den at jeg ble befruktet 23.12 (første mensdag var 9.) til tross for at jeg har oppgitt at jeg har 16 dager fra første mensdag til el og det stemmer jo ikke. Jeg vet at jeg hadde el 25.12 - 16 dager etter første mensdag.

Så vidt jeg har skjønt er det helt korrekte å legge 14 dager til dagen man hadde el (dersom man vet når man hadde el selvsagt), og regne fra det.

Det er jo ganske logisk også egentlig. Noen kan jo ha en syklus på 3 mnd og det betyr jo ikke at man er 3 mnd på vei når man oppdager graviditeten.

Nooria :blunke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...