Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan svarer man på kommentarer som oppfattes som spydige eller spisse ? Av og til kan jeg tenke at en person i en tidligere samtale egentlig var ganske freidig, spydig eller litt provoserende.

Føler meg litt treig i oppfattelsen når folk sier sånn, vet ikke helt hva jeg skal si. Det ender ofte opp i at jeg bare jatter med eller ikke sier noe.

Svare et spørsmål med et nytt er jo selvsagt en måte. Orker ikke å starte konflikter for bagateller, men hvordan svarer man for seg i slike situasjoner ?

Skrevet

I noen tilfeller velger jeg å bare overse det, det sparer meg for ubehaglige diskusjoner. Den som er spydig føler også at den blir oversett og at spydighetene ikke hadde noen virkning.

Men man skal ikke være nikkedukke alltid heller. Vis at du har grenser og at alt ikke tolereres. Et skeptisk blikk ol. kan få senderen til å forstå at den sa noe teit,

Enkelte ganger er det eneste som nytter på noen å svare igjen på samme måte

Skrevet

Takker og bukker og føler endelig jeg har funnet et emne jeg har svart riktig hehe :)

Gjest Rilokiley
Skrevet

Jeg er også enig :ler:

Reaksjonen min henger sammen med hvem som sier det. Kommer kjæresten med en unødvendig kommentar, så får han høre det:)

Skrevet

Om du ikke oppfatter det sånn før etterpå, har du på en måte "klart deg" - da oppnår jo ikke den spydige noen usikker reaksjon fra deg der og da. Det er sikkert en bra måte å reagere på. Om du ser det i situasjonn går det an å si fra at du ikke liker den måten å snakke på (eller noe sånt). Jeg kan selv være ganske sarkastisk og kanskje oppfattes spydig selv i situasjoner hvor jeg ikke mener noe med det - og synes det er bra om folk sier fra. Det er greit å avklare det om man kanskje sårer noen eller gjør dem usikre.

Skrevet
I noen tilfeller velger jeg å bare overse det, det sparer meg for ubehaglige diskusjoner. Den som er spydig føler også at den blir oversett og at spydighetene ikke hadde noen virkning.

Men man skal ikke være nikkedukke alltid heller. Vis at du har grenser og at alt ikke tolereres. Et skeptisk blikk ol. kan få senderen til å forstå at den sa noe teit,

Enkelte ganger er det eneste som nytter på noen å svare igjen på samme måte

Veldig enig i det som står her! Har en kollega som må takles slik, noen ganger klarer jeg å overse (for det er egentlig ikke noe å bruke energi på), men noen ganger må h*n få i klartekst (h*n skjønner ikke et skeptisk blikk) at "sånn skal du ikke snakke til meg"! Dette mennesket er forresten ram på å være spydig med nyansatte så jeg har flere ganger sagt i fra. Lykke til! :klem:

Skrevet

Besvar spydighet med vennlighet, så forsvinner den av seg selv :)

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Hvis noen kommer med spydigheter, pleier jeg aldri å slenge tilbake. Det holder stort sett alltid med et blikk. Hvis spydigheten har vært virkelig ille, kan du heve øyenbrynene litt så du får et nedlatende blikk. Da føler den som slengte meldigen seg bare utrolig teit

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Det kommer jo veldig an på hvem som sier det, men stort sett hører jeg bare spydigheter fra folk jeg kjenner godt, og da er jeg heller ikke redd for å si fra.

Skrevet

Jeg velger å overse spydige kommentarer. Liker ikke henge meg opp i det. Kjekkere å være positiv og konsentrere seg om kjekke ting. Tenker at det er den som kommer med kommentaren sitt problem, ikke mitt :)

Skrevet

Spydige kommentarer er det kun min kjære svigerinne som gir meg :ler:

Enten så:

- overser jeg henne, overhører kommentaren og later som hun er luft.

-sier jeg i en likegyldig tone ".....sier du det...." og gir henne null blikk kontakt resten av besøket.

Før kom hun ofte på besøk, men nå ser jeg ikke snurten av henne. Hun har visst forstått at jeg ikke liker henne og det er helt greit. Jeg liker ikke spydige, ufordragelige mennesker :frustrert: I motsetning til henne så gidder jeg ikke å være falsk når jeg ikke liker noen. Hadde vært bedre om hun sa til meg at hun hadde meg opp i halsen, istedet for å komme med slike sårende, vonde og nedlatende kommentarer.

Kvinnfolk!

Skrevet
Besvar spydighet med vennlighet, så forsvinner den av seg selv :)

Det var veldig enkelt og godt svart !

Skrevet
Hva slags uttalelser er det snakk om?

Fint at du spør. Det er uttalelser som setter ting på spissen på en negativ måte. Det kan være kritikk av hvordan man lever, hvor mye en jobber, at man gir barna mange ting og opplevelser, hva man pusser opp.

En jeg kjenner har ingen utdannelse etter vgs. Jeg har mange års utdanning og må alltid høre hvor teite og lite praktiske disse med høy utdannelse er. Det er man selvsagt inni mellom :ler: Men jeg sier aldri sånn om de som har jobba seg frem her i livet eller har en faglig rettet utdanning. Synes de har noe å lære meg. Det sier jeg også, men det nytter liksom ikke. Kjenner mange nevenyttige akademikere faktisk.

Den mellomste datteren vår hadde en bestevenninne. Venninne forholdet tok slutt, vår ble "dumpa" på en ikke så spesielt pen måte og på skolen. Kontakten med foreldrene dabba litt av. Når jeg spør etter denne jenta, sier faren: Nei, XXX hun er bare så rampete og frekk hun. Mao det er det vi tenker om deres datter. Det gjør vi ikke, men vi velger vår datter fremfor hans. Og tenker at hvis vi tar tida til hjelp så vel dette ordne seg.

Selvsagt er det en balansegang her, vil ikke være hårsår og ta alt opp i verste mening.

Skrevet
Spydige kommentarer er det kun min kjære svigerinne som gir meg :ler:

Enten så:

- overser jeg henne, overhører kommentaren og later som hun er luft.

-sier jeg i en likegyldig tone ".....sier du det...." og gir henne null blikk kontakt resten av besøket.

Før kom hun ofte på besøk, men nå ser jeg ikke snurten av henne. Hun har visst forstått at jeg ikke liker henne og det er helt greit. Jeg liker ikke spydige, ufordragelige mennesker :frustrert:  I motsetning til henne så gidder jeg ikke å være falsk når jeg ikke liker noen. Hadde vært bedre om hun sa til meg at hun hadde meg opp i halsen, istedet for å komme med slike sårende, vonde og nedlatende kommentarer.

Kvinnfolk!

merkelig, har vi samme svigerinne :overrasket: Min svigerinne er en voksen, snill og klok dame. Men hun er så spydig av og til at jeg blir helt matt! Av og til er hun en bedrevitende, arrogant og tildels opportunistisk "kjærring". Det virker nesten som om hun må hevde seg selv ved å dukke andre. Neste gang skal jeg prøve det du sier her. Den derre jasså, sier du det tror jeg faktisk kan virke. Takk.

Skrevet
Om du ikke oppfatter det sånn før etterpå, har du på en måte "klart deg" - da oppnår jo ikke den spydige noen usikker reaksjon fra deg der og da. Det er sikkert en bra måte å reagere på. Om du ser det i situasjonn går det an å si fra at du ikke liker den måten å snakke på (eller noe sånt). Jeg kan selv være ganske sarkastisk og kanskje oppfattes spydig selv i situasjoner hvor jeg ikke mener noe med det - og synes det er bra om folk sier fra. Det er greit å avklare det om man kanskje sårer noen eller gjør dem usikre.

Det med avklaring er selvsagt viktig. Misforståelser er roten til mye rart. Skal prøve å spørre hva personen jeg snakker med egentlig mener når jeg får en følelse av at det som blir sagt er spydig.

Skrevet
Det med avklaring er selvsagt viktig. Misforståelser er roten til mye rart. Skal prøve å spørre hva personen jeg snakker med egentlig mener når jeg får en følelse av at det som blir sagt er spydig.

Jeg tror det kan funke noen ganger... Ut fra de situasjonene du beskriver kan det jo hende personene mener det de sier, altså - men de sier det på en litt indirekte og småfeig måte, kanskje? Om du konfronterer dem direkte "må" de tenke seg om litt - det de sier virker ganske ugjennomtenkt....

Skrevet

Man kan også prøve med å si "Hva mener du?" og så kikke på vedkommende. Da må en enkelt frekk slengbemerkning utdypes nærmere og vedkommende må faktisk argumentere for det de har sagt. Ikke alltid så lett... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...