Gå til innhold

Når hente valp?

Anbefalte innlegg

Gjest gjestinne
Skrevet

Heia!

Jeg håper det blir valp på meg i nær fremtid (valpene er født nylig) og jeg lurer på hva som er vanlig hentepraksis. Jeg har fått ordnet med 1mnd ferie fra jobben, men det betyr at jeg ikke har mulighet for å hente valpen før den er ca 11 uker. Hva tror dere oppdretter sier til dette? Tror dere det er mye besvær for en oppdretter å ha valpen 3 uker lenger?? Kanskje hun da vil velge seg en annen kjøper som kan hente valpen ved 8 uker??

Håper på mange svar, gjerne fra oppdrettere

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan vel egentlig bra oppdretteren svare på da, her får du nok bare "synse-svar".

Jeg kan tenke meg at oppdretteren gjerne vil få solgt unna valpene sine i åtte ukers alder. Men, forhåpentligvis, så vil h*n også at den rette personen skal få kjøpe valpene. Er du den den rette personen, så kanskje? Jeg ville i hvertfall tilbydd å betale på forhånd.

Lykke til med den lille hunden :)

Skrevet

Vi var i samme situasjon når vi skulle hente valpen vår, måtte reise langt for å hente og av forskjellige, uforutsette grunner ble det vanskelig for oss å få hentet ved 8 uker. Oppdretteren syntes det var helt greit å eventuelt beholde valpen noen uker ekstra (nå ordnet det seg sånn at vi fikk hentet når den var 8 uker likevel da), hun hadde jo lovet oss valpen, visste hvor mye jeg gledet meg og hvor mye jeg hadde knyttet meg til ham bare gjennom info og bilder, så hun hadde vel ikke hjerte til å selge ham til noen andre. ;) Tror jeg hadde blitt knust om det hadde skjedd! Skal sies at jeg fikk veldig god kontakt med oppdretteren, ventet over 6 mnd på løpetid, fulgte dem gjennom hele svangerskapet og i det hele tatt, så hun syntes vel det var for ille at vi skulle bli snytt for valp bare på grunn av noe sånt som at vi ikke fikk hentet den i rett tid.

Men jeg vil nok tro at det finnes oppdretttere som vil kvitte seg med valpene så fort som mulig (man blir vel lei av disse skjønne, små krapylene også :ler: ), og jeg tror nok at jeg var heldig med min som var såpass forståelsesfull. Du får nesten høre med oppdretteren, for det blir jo vanskelig for oss å vite hvordan han eller hun tenker.

Skrevet

Heia!

Trådstarter her :)

Vendie, jeg er i samme situasjon som deg, jeg har også følgt med tispen 1 års tid, ble først kjent med oppdretter for 1 år siden og nå er vi veldig godt kjent :) så kjent at jeg har passet tispene hennes, vært med på paring, passet tispen (overnatting over flere dager) når hun hadde løpetid de få dagene før paringen fant sted og har også passet tispen da hun var drektig :) Såå jeg håper jeg ikke mister sjansen på en valp bare fordi jeg ikke kan hente den ved 8 uker. Men nå er jo saken den at jeg er ikke "sikret" valp da det ble bare født 3 tisper....og 6 gutter......og jeg er bare interessert i tispe. Jeg vet det er mange som ønsker valp av oppdretter og jeg aner ikke hvor jeg står i køen.....Jeg prøvde så spørre oppdretter igår, men hun kunne ikke gi meg noe konkret svar....sa at hun skulle prøve å ordne en tispe til meg......hva nå enn det måtte bety.......

Gjest Trinn 1 Instruktør
Skrevet

Hei der...

Valpen har bare godt av å være litt ekstra med mammaen sin. Mye bedre det en å hente den for tidlig..... Håper det ordner seg :)

Skrevet

Litt OT, men på venterommet hos dyrlegen leste jeg et tysk hundeblad som anbefalte at også valper ble hos mor til de var 12 uker gamle, slik som kattunger. Er det egentlig noen god grunn til å hente en valp ved 8 ukersalderen fremfor å vente til de er 12 uker?

Gjest Deception
Skrevet

Den eneste grunnen jeg kan tenke meg, er at oppdretter blir grundig lei...

Det er jo fram til ca 12 ukers alder valpene blir sosialisert av tispa, og dette er verdifull informasjon de får bruk for i sin omgang med andre hunder.

Skrevet
Den eneste grunnen jeg kan tenke meg, er at oppdretter blir grundig lei...

Det var den eneste grunnen jeg kunne komme på også! :ler:

Men jeg er fortsatt interessert i en god forklaring altså. ;)

Skrevet

Tror valpene har godt av å være hos mamma til de er 10 - 12 uker gamle ja. Men de kan leveres 8 uker gamle, noen oppdrettere vil gjerne ha dem til 9 - 10 uker, men mange kjøpere vil jo ha de "så fort som mulig". Og noen oppdrettere ser frem til å få levert de "snarest" (=8 uker gamle). :(

En venninne av meg kjøpte valp nå, hun hadde avtalt med oppdretter fra "dag en" at hun ikke kunne hente den før den var vel 3 mnd. Gikk helt greitt der.

Du må nok høre med oppdretter.

Skrevet

Det vanlige har vært å levere valper ved 8 ukers alder, fordi det er da de er avvent fra moren. Dvs, de spiser fast føde. Men mange har mer gått over til å vente til de er 12 uker, fordi valpen i denne perioden lærer viktige sosiale "lekser" fra foreldrene. Spesielt hvis oppdretter har mulighet for å la valpefaren være tilstede, så vil han ta seg av en del av oppdragelsen i denne perioden.

Så i tillegg til å være skikkelig avvent, så vil den også ha lært mer om sosial hundeoppførsel. Det er slik jeg ser det derfor bare en fordel at du ikke får hentet valpen før den er 11 uker. :) Her er oppdrettere forskjellige, selvsagt, så hva din oppdretter mener om dette er en annen ting.

Skrevet

Vel, hvis det faktisk er slik at man burde vente med å hente valpen til den er 11-12 uker, så er jeg overrasket over at det sjelden blir nevnt! Mange skriver jo på kg om at de henter valp, men jeg har ennå tilgode å se at de blir rådet til å vente. Skal man derimot hente en kattunge får man jo hauger med advarsler om å vente til kattungen er 12 uker.

:sjenert:

Skrevet

Er nok ikke bare oppdretteren som blir lei, men mamma'n til valpene også..

Skrevet

Jeg synes egentlig at det for tidlig å levere valpene når de er 8 uker. Valpene har bare godt av å være sammen med mor og søsken et par uker til. De får mer og bedre oppdragelse, både i det å være hund og "folkeskikk". Jeg vil også tro hunden blir mer selvsikker og at det da vil bli mindre sjans for at hunden skal få trøbbel som separasjonsangst o.l. Jeg synes valpene bør være minimun 10, aller helst 12 uker før de leveres.

Skrevet
Vel, hvis det faktisk er slik at man burde vente med å hente valpen til den er 11-12 uker, så er jeg overrasket over at det sjelden blir nevnt! Mange skriver jo på kg om at de henter valp, men jeg har ennå tilgode å se at de blir rådet til å vente. Skal man derimot hente en kattunge får man jo hauger med advarsler om å vente til kattungen er 12 uker.

:sjenert:

Fordi hundemiljøet er fordømt konservativt, det tar tid å endre holdninger. Selv om man kan vise til forskning er holdningen gjerne "slik har vi gjort i alle år". Kattemiljøet er også konservativt, men etter mange år har man fått endret holdningen hos mange om å la kattungen være 12 uker før den forlater mor.

Hvis jeg noen gang får meg hund, vil jeg ikke ha den fra en annen oppdretter enn en som lar valpen være sammen med mora i minst 12 uker.

Skrevet

En valp burde aldri hentes før den har vært sammen med mora i minimum 9 uker. De fleste seriøse oppdrettere gjør heller ikke dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...