Malou Skrevet 22. januar 2003 #41 Skrevet 22. januar 2003 Det er forøvrig synd at Jennifer føler at jeg er ute etter å ta henne spesielt i denne saken. Det er ikke tilfelle. Mine svar er generelle, men jeg nevnte vel ditt navn som et eks fordi du hevdet en mening som går på tcers av min. Jeg beklager at dette har blitt en Jennifer/Lula debatt. Det var ikke meningen. Heretter håper jeg at vi alle kan forholde oss til denne debatten på generelt grunnlag. Årsaken til at jeg følte at du var ute etter å blant annet "ta meg", skyldes nok at mitt navn var det enste som ble nevnt. Men nok om det. Støtter 100% at denne Jennifer/Lula debatten ikke utvikler seg og at vi forholder oss til det på et generelt grunnlag. Også står også jeg fortsatt 100% for mine meninger også :blunke: Jennifer
Malou Skrevet 22. januar 2003 #42 Skrevet 22. januar 2003 Nå vet jeg fra det jeg har lest i dagboken din Lea, at du etter min mening har det ganske tøft på jobben. Ut i fra det du skriver kan jeg også forstå i allefall en av årsakene til at du har den holdningen til skulking som du har. Forstår godt at det ikke er ok å få nesten hele dagen sin ødelagt fordi man skal finne en som kan gjøre det den som skulker kunne ha gjort etc. I dag har jeg forøvrig mulighet til å jobbe hjemme, og siden jeg fikk den muligheten har jeg sånn stort sett heller ikke noe behov for å ta meg 3-dagers hvis jeg ikke er skikkelig dårlig, da jeg heller løser dette ved å jobbe hjemme og ta unna det viktigste. Det eneste negative med denne muligheten til å jobbe hjemme er at det nesten ikke finnes legitime unnskyldinger til å være syk lenger. Mange forventer at du svarer på mailer nesten uansett hvor syk du er. I de fleste tilfeller er jo heller ikke dette noe problem, men man kan nesten føle seg forpliktet til å lese/svare på mail når man har fri til og med. Når det gjelder det med gjenmentalitet, så mente jeg vel strengt tatt egentlig (det går litt fort noen ganger) at de svært erfarne brukerene ofte har "rett" her inne, og at man fort kan føle seg litt slaktet hvis man går i mot deres meninger. Men sånn i brunn og grunn tror jeg da også at folk sier det de mener her inne, uavhengig av hva andre måtte mene. Men hvem vet... Hvis jeg fortsetter å skrive like mange innlegg her inne som jeg har gjort i dag, kun i denne tråden så blir jeg snart medlem av "erru-sinnsyk-som-hvor-mange-innlegg-du-har-skrevet-herinne" "klanen" jeg også. Mulig at jeg tar feil her, men sånn føles det noen ganger (uten at jeg håper jeg tråkker alt for mange på tærne av den grunn...) Forøvrig så har jeg ikke respekt for folk som går på jobb når de er syke. Ingen ting er mer irriterende enn som folk som dag etter dag kommer på jobb og uffer seg og klager over at de har det så dårlig, men er så flinke som kommer på jobben allikevel. Når man sitter i åpent kontorlandskap som meg, medfører dette at man kan riskikere å få den samme forkjølelsen 3 ganger fordi den går "rundt og rundt" på kontoret. Har flere ganger fått beskjed av kollegaer om å gå hjem. For det første for å ikke smitte alle de andre (hvis det da ikke allerede er for sent) og deretter for heller å gå hjem å bli frisk istedet for å sitte å være halvsyk i lang tid og dermed heller ikke være istand til å yte den innsatsen man egentlig burde. Jennifer
Gjest Lea Skrevet 22. januar 2003 #43 Skrevet 22. januar 2003 Lillian: Jeg tror kanskje at det er enkelte ting som jeg ikke har fått helt klart frem når det gjelder mine prinsipper. 1. Er man syk, så er man syk og har all grunn til å bruke egenmeldinger. 2. En arbeidsgiver som ber en ansatt holde seg hjemme en ekstra dag, vil nok gjøre dette like mye for sin egen del som for den ansatte sin del. Det har noe med å forberede morgendagen å gjøre. Når man vet hva som skjer, så er det mye lettere å få tak i vikarer o.l. 3. Og at du ikke hadde fått jobb hos meg.. vel..om du og en annen søker sto heeelt likt på alt det faglige og alt annet, men at du hadde mye fravær og den andre lite, ville gjort at jeg hadde valgt den andre. Om du hadde hatt mer praksis, vært mer sympatisk (kjemi)osv, så hadde tingene vært annerledes.
*Lillian* Skrevet 22. januar 2003 #44 Skrevet 22. januar 2003 Lillian: 3. Og at du ikke hadde fått jobb hos meg.. vel..om du og en annen søker sto heeelt likt på alt det faglige og alt annet, men at du hadde mye fravær og den andre lite, ville gjort at jeg hadde valgt den andre. Om du hadde hatt mer praksis, vært mer sympatisk (kjemi)osv, så hadde tingene vært annerledes. Jeg skjønner jo hva du mener, Lea.. Er bare litt vrang i dag. Jeg vet jo at hvis man står helt likt på alle andre områder, så er det den med minst fravær som får jobben. MEN: Man må ta høyde for hvor personer har jobbet før. I løpet av alle mine skoleår (11år) har jeg vært borte tilsammen kanskje et par uker. (Bortsett fra en blindtarmoperasjon) Etter jeg begynte å jobbe i barnehage har jeg ikke vært stort annet enn sjuk, føler iallfall det innimellom. Jeg har vært MYE sjuk og borte fra jobb. Jeg er overbevist at jeg ville vært mye mindre borte fra jobb hvis jeg bytter jobb og begynner på et kontor eller noe. Men jeg kunne jo ikke klart å besvis det for deg? Så da hadde jeg blitt stående uten jobb, da, og begynt å snylte på aetat og sosialen osv.... Så der var vi igang da... Lillian - ikke ta meg for alvorlig i dag, jeg er drittlei og spyr ut mest mulig eder og galle
Gjest Lea Skrevet 22. januar 2003 #45 Skrevet 22. januar 2003 Jeg tror at de fleste har kjennskap til dette med barnehager og sykdom/fravær. I det minste er det mulig å forklare dette for en mulig arbeidsgiver. Likevel ville nok de fleste valgt den uten fravær "for sikkerhet skyld". Dessuten kan man jo bruke tidligere sjefer som referanser da. Sånt kan man si i fra om på intervjuer eller i søknader hvis det er behov for det (dvs. hvis man har ENORMT mye fravær av spesielle grunner). Ellers er det vel ganske dumt å legge ut om sykdomt når man søker jobb. Ble litt sur på meg her nå... *børster vekk eder og galle*
Tusenfryd Skrevet 22. januar 2003 #46 Skrevet 22. januar 2003 Gurimalla, jeg vet utmerket godt at det ikke gir meg rett til å få sykepenger. Jeg spurte om hva arbeidsgiver tjener mest/minst på. Jeg kjenner reglene - jeg spør hva tjener arbeidsgiver mest/minst på.
Gjest gurimalla Skrevet 22. januar 2003 #47 Skrevet 22. januar 2003 Det er i alle fall en ting som er sikkert og det er at samfunnet taper masse penger på at man bruker egenmelding urettmessig. Det er ikke lagt frem noen dokumentasjon på at det vil lønne seg for arbeidsgiverne at man likestiller sykefravær med fravær fordi man har en "dårlig dag". Vi skal bruke ferie/avspasering på dårlige dager, denne kostnaden må vi ta selv.
Gjest Lea Skrevet 22. januar 2003 #48 Skrevet 22. januar 2003 Jeg kjenner reglene - jeg spør hva tjener arbeidsgiver mest/minst på. Det kommer an på hva du jobber med antar jeg. Eksempel: Butikk på Oslo City med 2 heltidsansatte og x antall ekstrahjelper som studerer (dette er helt vanlig). Hvis en slik butikk må stenge deler av dagen fordi en av de ansatte er borte fordi h*n er sliten osv. (sykdom blir noe helt annet) vil arbeidsgiver tape MASSE på fraværet. 1. Sykepenger til deg. 2. Tapt fortjeneste 3. Store bøter fordi h*n ikke holder åpningstidene Dersom du jobber i et stort firma med mange ansatte og muligheter for å skaffe vikarer eller fordeler oppgaver blir det annerledes og arbeidsgiveren vil tjene på at du kommer til hektene igjen. Likevel ville jeg i en slik situasjon (som du beskriver) sagt i fra hvordan ting hang sammen og bedt om en halv eller en hel dag fri. Synes ikke at arbeidsgiver skal betale for at du krangler med kjæresten, har mensen og er sliten pga. været.
Lula Skrevet 22. januar 2003 #49 Skrevet 22. januar 2003 Jeg synes Leas oppsummering litt lenger opp er ganske dekkende for mitt syn også. Og for å presisere et par ting om mitt standpunkt her: -Er man syk så skal man selvsagt være hjemme. Det tror jeg alle kan være enige i. -Noen går på jobb selv om de så syke at de egentlig burde vært hjemme. Dette er jo heller ikke bra. Og er man først hjemme bør man være hjemme til man er frisk -Det jeg reagerer på at noen ser på 3-dagers ordningen som "fridager" man selv bestemmer bruken av. Dette er etter min mening tegn på helt feil innstilling. Det er heller ikke særlig tillitsvekkende at man lyver for sin arbeidsgiver. Det at det ikke blir oppdaget gjør ikke saken bedre i mine øyne. Argumentet om at man trenger å hvile seg eller noe liknende synes jeg ikke er holdbart. Det finnes mange andre måter å løse dette på enn å lyve for arbeidsgiver. Mitt engasjement i denne diskusjonen er bygget på mine egne erfaringer, og opplevelser i yrkeslivet. På godt og vondt. Ordet "moral" i denne sammenhengen har blitt trukket frem mange ganger i denne tråden. Spesielt av de som har et annet syn enn meg. De omtaler seg selv litt spøkefullt og ironisk som "umoralske". I mine øyne er alle menneskelige, og det er da ingen som gjør alt 100% riktig til enhver tid. Hvis man en gang i tiden har tatt ut en sykedag som man strengt tatt ikke var berettiget til, så gjør ikke det alene deg til et dårlig menneske. Det er den grunnleggende gale holdningen til disse tingene jeg har STERKE meninger om. Det er ikke greit å ta seg til rette som det passer en i forhold ordninger som er opprettet og ment å tilgodese og beskytte deg når du er syk, og bruke dem til fridager etter eget forgodtbefinnende. .....og tro meg- Det er mange som utnytter dette systemet systematisk (selv om kanskje ingen her gjør det). Til syvende og sist går dette ut arbeidsgiver, kolleger og ikke minst de som faktisk TRENGER sykedagene fordi de er SYKE. Ha en fortsatt ærlig og god dag :-)
Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2003 #50 Skrevet 22. januar 2003 Alle mennesker er ikke like moralske. Noen er mer moralske enn andre. Personer som tar seg en (eller flere) 3-dagers er definitivt umoralske i sitt forhold til arbeidsgiver. Når de er såpass umoralske på dette området, skulle det ikke forundre meg om de kommer dårlig ut også på andre områder også. Det er muligens straffbart å lure til seg sykepenger fra arbeidsgiver (det blir et slags bedrageri), men dette er ikke noe prioritert oppgave for påtalemyndigeten. Uansett er det heller ikke samsvar mellom juss og moral. Derfor er det viktig at de andre mekanismene for "håndhevelse" fungerer. Dette vil være uformelle "straffereaksjoner" som hevede øyebryn, kjeft, utfrysing, baksnakkelse osv. Derfor må jeg bare si til dere som tar dere ulegitimert fri fra jobb: Dere har seriøse problemer. Dere har ikke styring over egen egoisme, og har problemer med å fungere i samfunn med andre mennesker. Snyltere! Tyver! Skjerp dere! Eva som må jobbe hardt og effektivt hver dag fordi det finnes slike loosers som dere
Malou Skrevet 22. januar 2003 #51 Skrevet 22. januar 2003 Derfor må jeg bare si til dere som tar dere ulegitimert fri fra jobb: Dere har seriøse problemer. Dere har ikke styring over egen egoisme, og har problemer med å fungere i samfunn med andre mennesker. Snyltere! Tyver! Skjerp dere! Eva som må jobbe hardt og effektivt hver dag fordi det finnes slike loosers som dere Kjære Eva, Nå trodde jeg at vi hadde kommet over den delen av denne tråden som gikk på skjellsord og den meget voksne måten å diskutere på der man kaller folk med en annen innstilling for det du gjør ovenfor. Men den gang ei... Jeg gidder ikke å forsvare meg mot innlegget ditt. For det første fordi jeg synes jeg allerede har prøvd å forklare hva jeg mener og deretter som jeg allerede har vært inne på; har bestemt meg for å prøve å ignorere tråder som denne (som jeg ikke helt klarer allikevel, men allikevel ikke gidder å kjøre videre på.) Hvis du savner argumenter i dette innlegget ber jeg deg vennligst lese tidligere skrevede innlegg i samme tråd... Hilsen Jennifer (som klarer seg godt i samfunnet, ikke har særlig mange seriøse problemer og jobber hardt og effektivt omtrent hver eneste dag :blunke: )
Gjest Lea Skrevet 22. januar 2003 #52 Skrevet 22. januar 2003 Er enig i at det er litt drøyt å "utvide" diskusjonen slik. Det er nemlig ganske så vanlig å ha en slapp holdning til disse egenmeldigsdagene. Tror nok at de aller fleste utnytter dette hvert eneste år. Selvsagt er det synd, for de som har samme prinsipp som meg. Synd at dette blir så "normalt" at folk ikke tenker på det som "skulk" lenger. Men jeg tror at jeg har klart å formidle hva jeg mener i denne tråden og var faktisk overrasket over at det var folk som hadde de samme holdningene til dette.
Gjest Embla s Skrevet 25. januar 2003 #53 Skrevet 25. januar 2003 Hey! Dere som skriver at dere tar dere en dag off hvis dere føler at dere er slitne og tomme for fuel: Helt enig! Jeg tror det er bra å ta seg en dag i senga selv om man ikke er absoultt arbeidsufør. Dette kan nemlig forebygge langtidssykemelding. Det jeg syns er forkastelig(!!) er alle de som tar seg en sykedag fordi det er noe annet de føler de bør gjøre, feks noe de ikke gidder bruke fridager på (snakre, male, shoppe, etc). Og når slike mennesker klager over at samfunnet yter så lite for dem (vegene er dårlige, alkoholen er dyr, skolene er dårlige etc etc) så syns jeg det er latterlig: Det er jo vi som er samfunnet, det er vi som finansierer dette! Når såpass mange sluntrer unna og lurer seg vekk, blir det mindre til fellesskapet. Det er jo ren skjær logikk!! Når det gjelder nevnte vennetjenester: Jeg syns det er flott at venner hjelper hverandre med det de kan. Jeg syns ikke det er flott når folk hever trygd og samtidig jobber svart. Da er de per def ikke berettiget til trygd!
OppNed Skrevet 26. januar 2003 #54 Skrevet 26. januar 2003 Hva har ar.giver å tape/tjene på at enkelte velger å bruke tre-dagersgodet på å kule ned etter krangel m elskling, mens og generell grå stemning? Vanskelig å si. Jeg tror ihvertfall ikke noe særlig på at hver og en skal tillegges fri tolkning på dette, for med den variasjonen av personlige terskler vi har på dette, så vil et slikt system skli ut fortere enn svint. En av mine oppgaver er ressursdisponering. Hvis noen blir syke, så er det ikke uten videre enkelt å erstatte dette fraværet. I min bransje, så kan man ikke knipse etter vikarer. Vi må være "on the ball" til enhver tid, og måten å erstatte fravær på er å forespørre en som har velfortjent fri, eventuelt jobbe tre ganger så fort selv (vi jobber allerede bortimot dobbelt tempo i en ekstremt effektivisert gren av næringslivet). Så for min del, så velger jeg å tro at når noen er syke, så er de virkelig syke. Når jeg vet følgene av at en av mine kollegaer er syke, så vil jeg tro at man ikke ringer inn et fravær fordi man trenger avkopling den dagen. En fin måte å gjøre slikt på, er å opparbeide avspasering. Og planlegge litt ahead. Det som derimot er en sak oppi dette er jo at enkelte deler av næringslivet har blitt så effektivisert og krevende for hver enkelt at utbrenthet blir mer og mer vanlig. Det er skremmende. Maiken
Gjest sexysadie Skrevet 26. januar 2003 #55 Skrevet 26. januar 2003 For en vidunderlig tråd dette er; hvor vi bare kan rakke ned på hverandres arbeidsmora l i d vide og d brede.... Tror nok alle har svin på skogen i så måde. Jeg klarer forresten aldrig å ungå og bruke telefonen til privat bruk når jeg jobber. :evil: Hva sier ikke d om min moral? Enda jeg jobber 12 - 16 timer i døgnet tre uker i strekk.
Gjest Starya Skrevet 26. januar 2003 #56 Skrevet 26. januar 2003 Jeg har ikke mange opplevelser knyttet til arbeidslivet, men jeg personlig synes det er litt tvilsomt når studenter bruker sin første dag på skola til å regne ut detaljert hvor mye de kan være borte fra obligatorisk undervisning..og "krangler" med forelesere om hva som burde være obligatorisk eller ikke...
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2003 #57 Skrevet 2. februar 2003 Fikk brev fra barnehagen, dem lurte på hva foreldrene kunne bidra med. Som eksempel var det listet opp om man var håndverker, om man hadde grønne fingre, osv. så stod det "eller om man kan bidra med andre ting, som kopiering, papir, osv". Dette reagerte jeg på. Det er dyrt å kopiere, og her mener barnehagen (som er styggdyr) at de ulike firmane vi foreldre jobber hos skal betale barnehagens kopieringsutgifter?!! (eller bidra med annet materiell, noen har jo tilgang på papir, binders, blyanter mm. på jobben) Er det dumt å henge seg oppi dettte, eller bør jeg si ifra til dem som skrev dette at jeg syns det blir litt på kanten?
Iset Skrevet 2. februar 2003 #58 Skrevet 2. februar 2003 hmmm er ikke barnehagen dyr nok fra før av liksom? jeg hadde nok reagert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå