Lula Skrevet 22. januar 2003 #21 Skrevet 22. januar 2003 Sånne taler fra en som prøver å være mor, Gud og alle de stakkars arbeidsgiverne gidder jeg ikke en gang forsvare meg mot... Skjerp deg selv Jeg prøver ikke å være verken Gud eller mor for noen. Dette er min mening og det står jeg for 100%. Takler man ikke å høre at andre ikke støtter utnyttelse av arbeidgiver og systemet forøvrig, så har man etter min mening enten et problem, eller dårlig samvittighet. Det siste innlegget til Jennifer taler i grunn for seg selv. Har du ingen gode argumenter, så skjønner jeg godt at du ikke vil "forsvare deg".
Arnie Skrevet 22. januar 2003 #22 Skrevet 22. januar 2003 Skjønner ikke Jennifer & co at "å ta en tredagers" er tyveri fra arbeidsgiveren? Forsøk dette: Ta timelønna deres, gang den med 7.5 (timer per dag) og deretter med 3 (dager egenmelding). Størrelsesorden 3000 kroner (kanskje mer?), ikke sant? Ville dere hatt samme gode (?) samvittighet dersom dere tok med dere hjem en printer... en PC-skjerm... en skrivebords-stol eller noe annet? I stedet for å ta en tredagers, liksom? "Iår har jeg bare tatt èn tredagers, så jeg tor jammen jeg vil bytte ut PC-skjermen hjemme..." Jeg blir skremt...
Gjest Lea Skrevet 22. januar 2003 #23 Skrevet 22. januar 2003 Bra sagt, Arnie! Og hvis man i tillegg tar med tapte inntekter/kunder som bytter leverandør, overtidsbetaling til andre ansatte, utgifter til vikar og tiden som brukes til å organisere dagen for at ting skal fungere UTEN den som skulker. En flittig skulker kan koste arbeidsgiveren sin en hel månedslønn i året. Jeg synes at dette er trist og urovekkende! Når det gjelder å bytte tjenester.. det blir litt annerledes vel? Svart arbeid er ikke moralsk, og her er ikke jeg ren på hendene heller. Men når naboen setter opp grunnmuren, så må man mest sannsynlig betale en fagmann ganske bra for å stå som ansvarshavende på muren. Der samme gjelder snekker, rørlegger- og elektrikerarbeid. Ellers kan man vel tjene opptil 1000 kroner hos en annen arbeidsgiver uten å føre det opp?' Å hjelpe hverandre er vel ganske moralsk likevel...
Kristian (71) Skrevet 22. januar 2003 #24 Skrevet 22. januar 2003 Skjønner ikke Jennifer & co at "å ta en tredagers" er tyveri fra arbeidsgiveren? Nettopp, og når man påstår at andre er gud osv. fordi man mener at dette er galt, ja da har man selv et problem. Løsningen på det problemet er selvsagt å rakke ned på andre, for å bedre egen samvittighet. Jeg er glad jeg ikke har arbeidskollegaer som tenker slik.
Malou Skrevet 22. januar 2003 #25 Skrevet 22. januar 2003 Jeg prøver ikke å være verken Gud eller mor for noen. Dette er min mening og det står jeg for 100%. Takler man ikke å høre at andre ikke støtter utnyttelse av arbeidgiver og systemet forøvrig, så har man etter min mening enten et problem, eller dårlig samvittighet. Det siste innlegget til Jennifer taler i grunn for seg selv. Har du ingen gode argumenter, så skjønner jeg godt at du ikke vil "forsvare deg". Jeg ler meg i hjel av deg Lula... Og vet du hvorfor??? Det er fordi det er fast praksis her på KG at hvis man ikke gidder å forsvare seg mot sånne "skjerp deg" eller "du er et dårlig menneske!!!" så får man straks vite at man ikke kan forsvare seg... Selv om jeg ikke gidder å hisse meg opp over at noen bedrevitere skal kjefte på meg på et forum på internett, så betyr ikke dette nødvendigvis at jeg har gått tom for argumenter... Men siden du ber så "pent" da... For det første synes jeg at det hadde vært en fordel om du leste det jeg hadde skrevet i tidligere innlegg i denne debatten før du tar DEN tonen. Det går ann å fremme sine meninger her inne og for en hver pris skulle ta den der "skjerp deg" tonen. Som jeg har skrevet tidligere er det svært sjelden, eller så og si aldri i nåværende jobb at jeg har gjort/gjør dette. Forøvrig så er det faktisk mange som kaller stress den nye folkesykdommen. Etter lengre perioder med stress, er det faktisk en del mennekser i min bransje som ender med å bli totalt utbrente og blir sykmeldt i flere måneder. Det har også vært tilfeller der fysisk friske mennsker i midten i 30-årene har falt om med hjertestopp på jobb. Ok, så kunne man sikkert ta et par dager avspasering istedet for å ta en 3 dagers, men mener du da at dette koster arbeidsgiver mindre enn om man tar seg en 3 dagers??? Såvidt jeg vet så fungerer det sånn (i allefall her i Danmark) at arbeidsgiver skal betale min uansett hvilken av metodene jeg velger. Du er velkommen til å slakte hva jeg har skrevet nå (det regner jeg også nesten med sånn som denne tråden har utviklet seg), men nå kan du i allefall ikke si at jeg ikke kan forsvare meg. Årsaken til at jeg ikke nødvendigvis svarer langt og utfyllende på evt svar på dette innlegget kan faktisk være at jeg har en jobb som skal gjøres. (Selv om jeg i følge noen her inne er totalt blottet for moral...) Ærbødigst, Jennifer
Malou Skrevet 22. januar 2003 #26 Skrevet 22. januar 2003 Nettopp, og når man påstår at andre er gud osv. fordi man mener at dette er galt, ja da har man selv et problem. Løsningen på det problemet er selvsagt å rakke ned på andre, for å bedre egen samvittighet. Jeg er glad jeg ikke har arbeidskollegaer som tenker slik. Beklager så mye Kristian hvis jeg har vært så uheldig å satt sinnene totalt i kok ved å svare med samme mynt til en person som ser seg berettiget til å be meg skjerpe meg og jeg svarer tilbake med samme mynt. Og dere behøver ikke skrive det samme alle sammen her inne... Jeg har endelig fortstått at hvis du har en annen mening en stambrukerne her inne som har vært her lenge, så skal du slaktes ned som bare det. Begynner å forstå nå hvorfor noen her inne nettopp starter slike innlegg om moral og gjengmentalitet. Jennifer Og angående arbeidskollegaene dine... Nå kjenner jeg de ikke, men på de arbeidsplassene jeg har vært på har det ikke vært vanlig praksis og fortelle gud og hver mann at man ikke var syk men tok en 3-dagers allikevel... Men det kan jo selvfølgelig hende at din arbeidsplass skiller seg ut...
Kristian (71) Skrevet 22. januar 2003 #27 Skrevet 22. januar 2003 Og dere behøver ikke skrive det samme alle sammen her inne... Jeg har endelig fortstått at hvis du har en annen mening en stambrukerne her inne som har vært her lenge, så skal du slaktes ned som bare det. Begynner å forstå nå hvorfor noen her inne nettopp starter slike innlegg om moral og gjengmentalitet. Dette er for dumt Jennifer. Vi er voksne mennesker som sitter her å diskuterer en sak om hvorvidt det er greit å lure sin arbeidsgiver eller ikke. Argumentet ditt da om at vi som er faste bruker eller enn "gjeng" som du sier, sitter å svarer utifra hva andre faste brukere har svart er rett og slett tull. Det er ikke vi som mener at det er galt å utnytte arbeidsgiver på denne måten som gjør noe galt her, og da kan man ikke forvente at andre skal klappe en på hodet og si "flink jente/gutt". Og dersom firmaet virkelig har godt av at arbeidstakerne tar seg en fridag eller 3 i ny og ne, hvor kan du ikke bare ta det opp med sjefen din da? Han må vel være interessert i det han også da om det er så flott for firmaet?
Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2003 #28 Skrevet 22. januar 2003 Hei dere moralske og umoralske mennesker. Hvorfor sitter dere her og diskuterer, når dere er på jobb? Vet sjefen deres om det? Hva synes han/hun om det? ... jeg er sykemeldt. Hva er din unnskyldning?...
Malou Skrevet 22. januar 2003 #29 Skrevet 22. januar 2003 Dette er for dumt Jennifer. Vi er voksne mennesker som sitter her å diskuterer en sak om hvorvidt det er greit å lure sin arbeidsgiver eller ikke. Argumentet ditt da om at vi som er faste bruker eller enn "gjeng" som du sier, sitter å svarer utifra hva andre faste brukere har svart er rett og slett tull.. F***, var akkurat på vei inn for å slette deler av innlegget fordi jeg visste hvordan det ville bli mottatt. Jeg ordla meg litt feil... Det jeg ville frem til var at jeg ved et lite usakelig utbrudd mot en som jeg synes selv var litt overstadigskarp i tonen, og som samtidig har hengt rundt her i forumet en god stund, ville få blodtrykket til å øke hos noen "gamle" faste brukere. Det med gjengmentalitet hører nok forsåvidt ikke i denne tråden i det hele tatt, jeg er klar over det... Men for all del, dere må gjerne være enige, jeg synes bare jeg begynner å bli litt lei av "hvis man svarer litt usakelig" eller rett og slett ikke gidder å svare i det hele tatt er man gått tom for argumenter. Hvis dette er riktig vil jeg så våge å hevde at hvis man ikke noen ganger kan se at et usakelig svar/et svar som fortsetter i samme tonen som innlegget før kan være på sin plass, kanskje selv ikke finner de mest slagkraftige argumenter og faller for fristelsen til å si "det innlegget sier mest om deg selv"/"har du gått tom for argumenter nå da?" Been there, done that for å si det sånn
Tusenfryd Skrevet 22. januar 2003 #30 Skrevet 22. januar 2003 Jeg lurer på et par ting... hvis jeg er sliten og trøtt - pga været, mørketiden, mensen, krangling med kjæresten, samme det - sliten og trøtt og orker ikke se et menneske - sånn egentlig,... men må jo på jobb. Hva taper arbeidsgiveren minst/mest på; om jeg da trekker dyna over hodet og blir hjemme en dag og kommer frisk og uthvilt neste dag og får gjort unna det jeg skal og vel så det? Eller om jeg sleper meg på jobb og sitter med lukket kontordør, gjør kun det jeg MÅ, orker ikke ta noe som helst del i hva som skjer annet enn det som haster mest, sitter og surfer på KG og andre nettsteder og så drar meg hjem like trøtt og utslitt om ettermiddagen. Og neste dag og kanskje enda en dag er det det samme, for jeg får liksom ikke hentet meg inn. Blås i prinsippet - hva tjener arbeidsgiveren mest/minst i disse tilfellene? (og jeg snakker ikke om de som tar en tredagers bare "for å få brukt dem opp") Jeg tror nemlig ikke det dere kaller skulking er det. Jeg tror man av og til trenger en dag for den mentale helsen også, ikke bare for forkjølelse og benbrudd. Jeg tror nemlig at ikke alt er svart/hvitt. Og jeg tror at man skal være litt forsiktig med å sette seg på sin høye hest.
Malou Skrevet 22. januar 2003 #31 Skrevet 22. januar 2003 Hei dere moralske og umoralske mennesker. Hvorfor sitter dere her og diskuterer, når dere er på jobb? Vet sjefen deres om det? Hva synes han/hun om det? ... jeg er sykemeldt. Hva er din unnskyldning?... Jeg er umoralsk, det er min unnskylding... Jennifer Og jeg synes du har et poeng...
Gjest Lea Skrevet 22. januar 2003 #32 Skrevet 22. januar 2003 Og angående arbeidskollegaene dine... Nå kjenner jeg de ikke, men på de arbeidsplassene jeg har vært på har det ikke vært vanlig praksis og fortelle gud og hver mann at man ikke var syk men tok en 3-dagers allikevel... Men det kan jo selvfølgelig hende at din arbeidsplass skiller seg ut... Det er ikke så fryktelig vanskelig å legge sammen 1+1 da. Folk snakker for mye. Enten sier de rett ut at de tar en 3-dagers eller så snakker de om hytteturen eller noe annet de gjorde forrige uke. Mulig at de tror at jeg er dum.. Dessuten har det hendt at jeg har møtt kollegaer ute på byen samme dag som de har vært borte fra jobb. Jeg tar meg faktisk den friheten å sladre til sjefen jeg! Helt sant.. jeg angir kollegaene mine og de vet det også. Det får jo ikke noen følger, ettersom sjefen ikke kan bevise noe som helst, men da er han i alle fall klar over det. Skjønner heller ikke dette med "gjenger" o.l. som du snakker om. Jeg har mine egne meninger og føler ikke behov for å rotte meg sammen med noen som helst. Slenger meg da ikke på andres meninger heller. Tror ikke noen av de som har svart her gjør det. Når det gjelder dette med å ta seg fri på "lovlig" måte: Jeg får ikke betalt på fridagene mine. Dette er nok forskjellig fra sted til sted. Noen har fast lønn og avspasering, jeg jobber for timelønn. Likevel vil bedriften tape mer om du "plutselig" er borte en dag, enn om du gir beskjed på forhånd. Stress er en folkesykdom ja. Men er det ikke bedre å si ifra til arbeidsgiveren at det går for langt da? Det blir jo ikke noe mindre stress om man tar noen fridager. Er selv i en jobb med stort arbeidspress i perioder. De som har lest dagboka mi vet at jeg ikke er bare fornøyd med ting og tang på jobben. Mentalt er jeg på jobb 24 timer i døgnet i perioder. Det er ikke bra. Men om man diskuterer det internt, så finnes det stort sett en løsning. Og til siste Gjest: Ja, jeg får lov, så lenge jeg følger med på det jeg skal gjøre og er ferdig med det jeg skal innen dagen er over.
Lula Skrevet 22. januar 2003 #34 Skrevet 22. januar 2003 Jeg ler meg i hjel av deg Lula... Hyggelig å kunne lyse opp dagen din ;-) Det er fordi det er fast praksis her på KG at hvis man ikke gidder å forsvare seg mot sånne "skjerp deg" eller "du er et dårlig menneske!!!" så får man straks vite at man ikke kan forsvare seg... Jeg har faktisk også av og til reagert på at mange får dette svaret i all verdens usaklige diskusjoner. Dette er første gangen jeg selv sier noe tilsvarende, og det er fordi det umulig kan finnes noen GODE argumenter for å ta ut sykedager uten å være syk. Er di ikke syk, skal du heller ikke ta ut sykedager. Jeg vet også en del om stress og utbrenthet. Jeg jobber i IT bransjen som er preget av lange tøffe arbeidsdager og veldig høye forventniger og krav til oss som jobber der. I tillegg er bransjen nå utsatt for mye konkurser og oppsigelser, så her er det tøft nok. Jeg har mange kolleger som "har gått på veggen", og de har min fulle respekt for at de blir syke av stress. Det er ikke det vi snakker om her. Jeg tror nemlig ikke at disse menneskene hadde holdt seg friske dersom de hadde tatt seg en 3-dagers innimellom. Det er nok den generelle arbeidssituasjonen som avgjør om du blir syk eller ikke. Hver enkelt person har ansvar for sin egen sityasjo. Skulle man føle at man er under for tøft press på jobb, så bør en ta dette opp med arbeidsgiver. Ikke "løse" det med å ta seg "frynsegoder" som ekstra fridager under dekke at man er syk. Jeg står 100% for det jeg har skrevet. Jeg har en kontrakt med min arbeidsgiver. Den sier noe om mine forpliktelser og arbeidsgivers forpliktelser overfor meg. Den forholder jeg meg til. Forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker bygger på gjensidig tillit. Jeg lyver derfor ikke for arbeidsgiver om at jeg er syk, når jeg ikke er det. Det er forøvrig synd at Jennifer føler at jeg er ute etter å ta henne spesielt i denne saken. Det er ikke tilfelle. Mine svar er generelle, men jeg nevnte vel ditt navn som et eks fordi du hevdet en mening som går på tcers av min. Jeg beklager at dette har blitt en Jennifer/Lula debatt. Det var ikke meningen. Heretter håper jeg at vi alle kan forholde oss til denne debatten på generelt grunnlag.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 22. januar 2003 #35 Skrevet 22. januar 2003 Jeg lever vel det mange vil kalle ett moralsk/kjedelig liv. Ikke skulker jeg unna på jobben, klarer jeg ikke å holde en frist på ett prosjekt sørger jeg alltid for at kunden får beskjed i god tid, jeg betaler regningene når de kommer inn, går til messe 2 ganger pr. mnd, er ikke utro/flørtete og bruker ikke egenmeldigner hvis jeg ikke må (mensen er ikke en sykdom). Hva er egentlig galt med å leve slik? Jeg er ikke perfekt men jeg forsøker alltid å leve opp til ulike forventninger. Jeg leverer varene- og det har bragt meg langt her i livet men man kommer ikke dit uten å ha arbeidsmoral. Jeg er stolt jeg, og blåser i om noen synes jeg er moralsk/kjedelig. Milla
Malou Skrevet 22. januar 2003 #36 Skrevet 22. januar 2003 Godt innlegg Tusenfryd :D Synes selv at det er noe lignende jeg har forsøkt å styre denne tråden inn på, uten den store suksess... Det er i allefall deilig at det finnes noen der ute som er like "umoralske" som meg... Jennifer (som tar ut en feriedag i februar for å shoppe for bonusen min, ikke en 3-dagers... Hver til sitt bruk :blunke: )
Malou Skrevet 22. januar 2003 #37 Skrevet 22. januar 2003 Det er ikke så fryktelig vanskelig å legge sammen 1+1 da. Folk snakker for mye. Enten sier de rett ut at de tar en 3-dagers eller så snakker de om hytteturen eller noe annet de gjorde forrige uke. Mulig at de tror at jeg er dum.. Dessuten har det hendt at jeg har møtt kollegaer ute på byen samme dag som de har vært borte fra jobb. Så det gjelder å både være umoralsk og smart nok til å ikke si ting som røper at en ikke har vært syk :blunke: Nei da, har ikke de store problemene med dette jeg, da jeg ikke bruker 3-dagers hverken for å dra på hyttetur eller å vase rundt i byen (selv om det faktisk har hendt at jeg har vært oppe å kjøpt f.eks et brød når jeg har vært syk), men jeg skjønner hva du mener. Det jeg har forsøkt å fremheve her flere ganger er at jeg kan forsvare at 3-dagers brukes når man er utbrent etc... Jeg forsvarer ikke at jeg i mine yngre dager tok en 3-dagers for å besøke typen i Danmark, men det gjør jeg heller ikke lenger... Hey!!! Det må bety at jeg har høyrere moral enn før det Jennifer
Gjest gurimalla Skrevet 22. januar 2003 #38 Skrevet 22. januar 2003 Jeg lurer på et par ting... hvis jeg er sliten og trøtt - pga været, mørketiden, mensen, krangling med kjæresten, samme det - sliten og trøtt og orker ikke se et menneske - sånn egentlig,... men må jo på jobb. Dette gir deg ikke rett til å få sykepenger! Vilkårene for å få rett til sykepenger fra arbeidsgiver er at man er "arbeidsufør på grunn av sykdom", ikke at man er lei seg eller ikke har lyst til å møte andre mennesker. Da må man ta seg en fridag! Med jevne mellomrom kommer debatten om å gjøre sykelønnsordningen dårligere. Dette fordi det koster det norske samfunnet veldig mye penger. Hvis sykefraværet stiger enda mer er det nok et tidsspørsmål før noe vil skje; eks innføring av karensdager, redusert utbetaling eller lignende. En av årsakene til at dette kommer til å skje er at folk tar sykedager uten å være syke. En reduksjon i utbetalingen vil antageligvis føre til at de som har dårlig råd vil gå på jobb når de er syke, det er det ingen som tjener på. En annen ting jeg finner litt merkelig, er at folk blir beskyldt for å være prektige eller å sette seg på sin høye hest når de fordømmer ulovligheter. For det er faktisk straffbart å motta sykepenger uten å være syk.
*Lillian* Skrevet 22. januar 2003 #39 Skrevet 22. januar 2003 Jeg hadde ikke egentlig tenkt å blande meg inn i denne tråden, men jeg må nesten likevel... La meg ta et eksempel: Mandag var jeg på jobb, men greide ikke yte så veldig mye fordi jeg var sjuk. Mine kolleger sa jeg burde gå hjem, men jeg ble på jobb. Tirsdag. Sjuk. Lå rett ut i senga omtrent hele dagen, og var altså ikke på jobb. Første dag av en tredagers som dere kaller det. (Her går dagene forresten enkeltvis, så vi har ikke brukt 3 om vi er borte 1.) Onsdag (i dag). Jeg er ikke helt i form, men mye bedre. Men jeg er hjemme i dag også. Jeg tar dagen i dag hjemme også fordi jeg føler meg ikke helt pigg igjen. Så har jeg heller mer å yte i morgen når jeg kommer tilbake. Men jeg kunne sikkert gått på jobb. Om jeg hadde orket og gjøre jobben min på en skikkelig måte er en annen sak. Er jeg umoralsk? Kan jo opplyse om en annen ting også. Hadde jeg kommet på jobb i dag hadde jeg blitt sendt hjem av sjefen min. Jeg fikk nemlig ikke lov å komme på jobb i dag. Jeg spydde mandag, og hos oss er regelen at du skal være hjemme 48 timer etter du sist spydde. Selv om du føler deg i superform 5 timer etter du spydde. Det hjelper ikke. Du skal holde deg hjemme. Hvorfor? På grunn av smittefaren, såklart! Er sjefen min umoralsk, som heller vil ha folk borte fra jobb en dag lenger når de er borte? Var bare det jeg hadde å si. Nei, forresten, har en ting til... Kjempeapplaus til Tusenfryd for flott innlegg!! Støtter Tusenfryd sitt innlegg 100%!! :D Og dere...Ikke et eneste menneske er 100% moralsk, vi er bare umoralske på forskjellige områder. Husk, da... Å pleie dere selv og deres nærmeste. Det finnes viktigere ting enn jobb og penger her i livet. Lillian - moralsk, men med litt menneskelige feil og mangler Og forresten...Jeg kunne aldri søke på jobb hos Lea. Jeg brukte alle egenmeldingene mine for 2002 jeg, pluss at jeg var sjukmeldt i flere perioder. Null sjanse for jobb da? Men jeg var jo faktisk sjuk alle gangene, jeg skulka ikke. Hvordan skal jeg ha mulighet til å bevise det, da??? På toppen av alt kan jeg garantere på forhånd at jeg ikke vil være så mye sjuk i 2003. Men jeg kan jo ikke ha noe bevis for det før året er omme....
Gjest Lea Skrevet 22. januar 2003 #40 Skrevet 22. januar 2003 Kanskje du har moral likevel da Jennifer ! Jeg mener ikke at du er et forferdelig og umoralsk menneske som tar fridager i ny og ne, men det er dette prinsippet da... Har noen prinsipper jeg ikke viker fra skjlnner du :oops: Som vanlig kan jeg bare snakke for meg selv, for min arbeidsplass og for mine egne meninger. Når det gjelder Tusenfryds innlegg, så skjønner jeg poenget. Men jeg ville nok heller ringt sjefen og sagt at jeg hadde det tøft. Mest sannsynlig hadde jeg fått en fridag eller en halv arbeidsdag. Riktignok uten lønn den tiden jeg var hjemme. Men jeg hadde hatt stoltheten min. De som har anledning til å jobbe hjemmefra har jo også DEN muligheten. Mange arbeidsplasser må faktisk ha en person som erstatter den som er borte. Jeg har som oppgave å finne en vikar eller fordele oppgavene til den som er borte. Dette er ikke gjort på 5 minutter. Ofte forsvinner halve dagen pga rot og kaos omkring dette. Jeg har også jobbet på steder der man må stenge døren om folk er borte fra jobb og ingen kan stille opp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå