Gjest Embla s Skrevet 19. januar 2003 #1 Skrevet 19. januar 2003 Jeg kjenner så utrolig mange mennesker som benevner seg selv som moralske mennesker. Allikevel er de helt skruppelløse når det kommer til sykemelding/arbeidsliv. For eksempel: Ta "sykt barn-dag" for å pusse opp hjemme, sykemelde seg pga rygg (klasisk..) for å sette opp hytte på fjellet, uføretrygde seg for så å være dagmamma 5 dager i uken. osv osv. I mine øyne er dette umoralsk. Jeg syns det virker som mange ikke regner å stjele fra felles-kassa som å stjele. Et paradoks er det også at folk klager og syter og vil betale mindre skatt (snyte på skatten er også helt akseptabelt..) mens de samtidig klager over dårlige skoler, dårlige veger og for dyr alkohol... Hva mener dere?
Gjest Lottemor Skrevet 19. januar 2003 #2 Skrevet 19. januar 2003 Er helt enig og jeg lager listen din større : Mødre som skriver seg som enslige for å få morstryg,men er sammboer. de som vet at de kommer til å miste jobben sin og sykemeller seg slik at de forsetter å være annsatt der en stund til. de som sier opp jobben sin og dagen etter er de sykemeldt resten av oppsigelses tiden. de som ikke gidder gjøre en innsats på skole og skyller slurv ol. på at de har dyslesi. Innvandrere som kommer til norge som syter over at Normen er rasister ,men egentlig er de mer rasist enn hver og en rasistik Norman. De som ser ned på andre for at de har gjort en feil,men om de selv gjør en er det bare menneskelig..... De som snakker best med den di snakker sist med. De som utleverer partneren sin og private saker bare for at de er sinna... Jepp Umoralske mennesker ,med liten respekt for andre rundt seg og seg selv....
chimp Skrevet 19. januar 2003 #3 Skrevet 19. januar 2003 Mennesker som omtaler seg selv som moralske, syns jeg virker meget suspekte i utgangspunktet!
Gjest Lea Skrevet 19. januar 2003 #4 Skrevet 19. januar 2003 Er enig! Det er mye dårlig arbeidsmoral ute og går. Det skal liksom ikke mye til før folk tar ut en 3-dagers (egenmelding) for å gjøre andre ting eller fordi de har lyst på noen fridager. Slike folk har lite moral synes jeg. Å utnytte systemet er en uting!
Malou Skrevet 19. januar 2003 #5 Skrevet 19. januar 2003 Er enig! Det er mye dårlig arbeidsmoral ute og går. Det skal liksom ikke mye til før folk tar ut en 3-dagers (egenmelding) for å gjøre andre ting eller fordi de har lyst på noen fridager. Slike folk har lite moral synes jeg. Å utnytte systemet er en uting! Er i både uenig og litt enig med deg her Lea. Ikke fordi jeg ikke ser det umoralske med å "fake" sykdom for å få et par dager fri fra jobben, men... Nesten ALLE gjør det en gang i blant. Har selv gjort dette en del i gamle dager, pga at jeg faktisk hadde en jobb der jeg KUN var fordi jeg måtte ha penger! Det er jo faktisk i hovedsak derfor jeg går på jobb... I min nåværende jobb er det veldig veldig sjelden jeg gjør dette. Mest fordi det i hovedsak kun går utorver meg selv (jeg får så mye å gjøre når jeg kommer tilbake på jobben). MEN allikevel mener jeg at man ikke nødvendigvis behøver å ha dårlig moral selv om man en gang i blant tar seg en 3 dagers fordi man trenger å lade batteriene og gjøre noen andre ting. Vi skal jobbe hele livet, og har et begrenset antall ferie dager. Noen ganger er man så sliten og lei at man faktisk nesten kan betegnes som syk. Skal man så bare la dette slingre og gå inntil det kanskje ender med at man faktisk blir syk? Noen ganger tror jeg faktisk både arbeidsplassen og den som tar en 3-dagers tjener på dette. I de fleste tilfeller vil man komme tilbake på jobb med større overskud, og dette tjener jo begge parter på. Nå vet jeg ikke helt om jeg vil omtale meg som et moralsk menneske (smaker likssom ikke helt godt på tunga), men selv om jeg i ny og ne kan finne på å ta meg en (u)berettiget 3-dagers, vil jeg fortsatt mene at det finnes moral i meg også. Når det gjelder de som genrelt ikke vil jobbe så irriterer det meg også grenseløst at noen bare kan sitte på sin brede bak og ikke gjøre noen ting mens vi andre betaler. Jennifer
Crazee Skrevet 19. januar 2003 #6 Skrevet 19. januar 2003 Vel vel. Moral er bra, dobbeltmoral er dobbelt så bra.
Gjest Lea Skrevet 19. januar 2003 #7 Skrevet 19. januar 2003 Kan se at ting er avhengig av arbeidsted, type arbeid og oppgaver. Jeg kan også skjønne at folk trenger fri en gang i blant. Når jeg føler meg skikkelig utslitt ber jeg om en dag fri i forbindelse med helgen. Lar arbeidsgiveren min få noen få dager til å organisere ting, skaffe en stedfortreder eller gjøre om på timeplanen. Mener selv at jeg har en høy arbeidsmoral, mange rundt meg mener at arbeidsmoralen min er litt for høy.. og det er ikke umulig .
Malou Skrevet 19. januar 2003 #8 Skrevet 19. januar 2003 Kan se at ting er avhengig av arbeidsted, type arbeid og oppgaver. Jeg kan også skjønne at folk trenger fri en gang i blant. Når jeg føler meg skikkelig utslitt ber jeg om en dag fri i forbindelse med helgen. Lar arbeidsgiveren min få noen få dager til å organisere ting, skaffe en stedfortreder eller gjøre om på timeplanen. Vel, jeg er enig med deg her Lea... Burde vel strengt tatt tatt en ferie dag i ny og ne istedet for å bruke en 3 dagers når jeg er sliten, men det skal også sies at jeg tror jeg har gjort dette 2 ganger på 2 ½ år hos nåværende arbeidsgiver, så helt ille står det nok heller ikke til med arbeidsmoralen. :blunke: Jeg kaller det oppsparte frynsegoder jeg 8) Jennifer
Fru.com Skrevet 19. januar 2003 #9 Skrevet 19. januar 2003 Jeg kaller det oppsparte frynsegoder jeg 8) Jeg kaller det å STJELE fra arbeidsgiver jeg
Malou Skrevet 20. januar 2003 #10 Skrevet 20. januar 2003 Jeg kaller det oppsparte frynsegoder jeg 8) Jeg kaller det å STJELE fra arbeidsgiver jeg Kall det hva du vil Fru.com... Men når min arbeidsplass med den reneste samvittighet kan kreve ekstra av meg, krever jeg også litt ekstra av dem en gang i blant... Skulle jeg krevd ekstra hver gang de krever noe ekstra derimot, skulle jeg hatt fri et par dager i måneden. Jennifer
Em@lie Skrevet 21. januar 2003 #11 Skrevet 21. januar 2003 Kom kun til Emblas innlegg. Orker ikke å lese noe så surmaget som denne og andre gulper opp. Vet ikke hva du jobber med Embla, men du må ha lite å gjøre siden du er så oppdatert på andre folk. tTror du folk får uføretrygd bare for de er lat? Ja og hvorfor skal en ikke passe barn om en er uføretrygdet? er jo fint å holde seg i aktivitet. Ingen som nekter en uføretrygdet det! Vet du, det er deg i nesyte omgang som vil benytte deg av en slik dagmamma. Tråden din er ikke verd å svare på, for noe så surmaget skal en lete lenge etter.
Gjest Sivi Skrevet 22. januar 2003 #13 Skrevet 22. januar 2003 Må si meg en del enig med Jennifer. Det hender at også jeg "snylter" på fellesgodene, men tror allikevel at det er mye moral i meg forde. Å ta en sykedag fordi en er sliten er i prinsippet galt, men jeg tror at det faktisk kan forebygge en virkelig sykemelding og da blir det jo ikke så galt allikevel. Når denne "ekstra" sykedagen nærmest blir en regel og ikke noe som gjøres en sjelden gang, da mener jeg at en går over grensen til det umoralske. Selv er jeg min egen arbeidsgiver og har derfor ingen ting å hente ved å ta en ekstra sykedag. Jeg taper bare penger på det. Jeg tror at jo flere som "snylter" på fellesgodene som f.eks. dette med ekstra sykedager, medfører at det etterhvert kommer karensdager, dvs. ingen lønn de 2-3 første sykedagene. Og da har vi jo ødelagt litt for oss selv. Det sammen kan kanskje skje i forhold til uføretrygd o.l. Jo fler som snylter jo dårligere blir disse ordningene. Jeg mener også at det går ann å mene noe politisk som bl.a. at en er imot ulike avgifter, skatt etc. og samtidig ikke være fornøyd med dagens skole. Det går jo ann å finansiere skoler privat. Men at mange klager uten egentlig å ha tenkt grundig over saken er kanskje tilfelle. Jeg tror mange "utnytter" systemet når en kan, men så lenge dette utgjør "småpenger" for enten arbeidslivet eller samfunnet så betyr det ikke så mye. Men når disse beløpene blir store (når alt for mange utnytter alt for mye) ender det opp med at de som faktisk trenger hjelp fra fellesskapet ikke får det.
Lula Skrevet 22. januar 2003 #14 Skrevet 22. januar 2003 Jennifer og dere andre som mener at å ta en "tre-dagers" i ny og ne er et frynsegode, og helt OK fordi arbeidsgiver krever noe ekstra av deg: Det er IKKE OK "stjele" fra arbeidsgiver på denne måten. 3-dagersordninger er beregnet på SYKDOM ikke at du er litt sliten og trenger å lade batteriene, eller ret tog slett ikke gidder å gå på jobb. Vi har helger og ferier til å slappe av og lade batteriene. For de aller fleste mennesker er dette normalt sett nok. Trenger du mer fri, kan du gjøre som Lea. Gjør om på vakter (for de som har mulighet for det). Be om en ekstra fridag med bakgrunn i at du i en periode feks har jobbet mer enn normalt. Dette er en langt mer ryddig måte å gjøre dette på. Du får betalt for å gå på jobb og gjøre jobben din. Blir du borte så medfører dette en merkostnad for arbeidsgiver. For mindre bedrifter kan dette være et stort problem faktisk. Mange steder er dette så utbredt at det ikke bare utgjør "småpenger" som noen skriver her. Og dette vet jeg faktisk en hel del om. Dessuten vil en slik oppførsel kun føre til at man får svekket tillit til deg som arbeidstaker dersom det blir oppdaget at du tar ut sykedager uten å være syk. I tillegg går dette faktisk ofte ut over dine kolleger som har høyere arbeidsmoral enn deg, og følgelig må jobbe mer forsi du ikke er der. Selv har jeg ikke hatt en fraværsdag fra jobb siden jeg gikk ut av gymnaset i 98 (dette gjelder både i deltidsjobber og nå full jobb). Heldigvis har jeg ikke vært så syk at jeg har vært nødt til å bli hjemme og det er jeg veldig glad for. Men det har aldri falt meg inn å ta ut 3-dagers av andre grunner. Hvorfor skal jeg det? Er jeg nogenlunde frisk så går jeg på jobb. Basta!! Jeg har ikke formell avspaseringsordning på jobben, men når jeg jobber mye (og det gjør jeg stor sett alltid), så ber jeg om en fridag dersom jeg trenger det. Det fungerer veldig greit. Nei ærlig talt: Er du virkelig syk så skal du selvsagt være hjemme. Utover det så bør dere slutte å snylte på systemet, og heller være ærlige og reale nok til å ta det opp med bedriften dersom dere føler for å få justert betingelsene deres. Uælighet og utnyttelse av systemet har jeg INGENTING til overs for. Skjerp dere!
Arnie Skrevet 22. januar 2003 #15 Skrevet 22. januar 2003 Helt enig med deg, Lula - jeg begriper ikke at voksne mennesker ikke har mer "ryggrad" enn at de driver å lurer seg selv til å mene at det er "OK" å skulke jobben innimellom.
Gjest Pompel Skrevet 22. januar 2003 #16 Skrevet 22. januar 2003 Det er bare en tanke som slår meg når jeg leser dette: Er virkelig alle dere absolutt HELT moralske mennesker? Gjør dere ALDRI noe som kan oppfattes som umoralsk? Synes det er litt merkelig jeg, for jeg kjenner ikke ET menneske som aldri gjør noe umoralsk. (Listen over umoralske ting er faktisk uendelig lang, det kommer an på øyet som ser!) Veldig lett å sitte å dømme andre, helt til man sitter i samme situasjon selv! Å kaste den første sten....... :-?
Gjest Lea Skrevet 22. januar 2003 #17 Skrevet 22. januar 2003 Jeg er sikkert ikke 100% moralsk. Kommer an på øyet som ser. Men når det gjelder jobb/fravær, skatt osv. kan jeg med hånden på hjertet si: "Jeg har aldri snyltet!" Dere som sier at det er greit å "skulke" en dag her og der.. vet dere hvor mye dette koster arbeidsgiveren deres? Hvis ikke: Spør, så tror jeg at dere kan få et aldri så lite sjokk. Hvis du så ganger dette beløpet med antall personer på arbeidsplassen, så vil du få et ganske betydelig beløp. Selvfølgelig er dette en fin ordning dersom man er syk, men det mister litt poenget hvis dere bruker egenmeldingene deres til å skulke.
Malou Skrevet 22. januar 2003 #18 Skrevet 22. januar 2003 Uælighet og utnyttelse av systemet har jeg INGENTING til overs for. Skjerp dere! Sånne taler fra en som prøver å være mor, Gud og alle de stakkars arbeidsgiverne gidder jeg ikke en gang forsvare meg mot... Skjerp deg selv Jennifer
Gjest Sivi Skrevet 22. januar 2003 #19 Skrevet 22. januar 2003 Hva er egentlig moralskt? Hvis du følger regelverket, er du da 100% moralsk? Er det å aktivt søke etter mulige skattehull helt OK hvis du holder deg innenfor regelverket? De fleste vil vel prøve å minimere skatten, men de færreste gjør det ulovelig (tror jeg). Burde vi ikke bidra til det beste for felleskapet og ikke "utnytte" alle muligheter hvis vi ikke må? Hvis venner eller familie trenger barnepass en periode og ber deg om å være dagmamma en stund og du har tid til det. Er det da umoralskt å ta imot penger svart for dette eller er det en vennetjeneste? Det er jo bare for en periode. Hvis du er håndverker og "hjelper" naboen med noe rørleggerarbeid og naboen på sin side "hjelper" deg med å sette opp en grunnmur. Snylter dere ikke da på fellesskapet. Staten burde da ha fått noe skatt innbetalt for dette.......
Gjest Lea Skrevet 22. januar 2003 #20 Skrevet 22. januar 2003 Hva når dere må ut og søke jobb neste gang da. Hvis to personer står nogenlunde likt mht utdanning og praksis/erfaring, men den ene har en attest det det står: "Det har ikke vært fravær." Eller om arbeidsgiveren oppgis som referanse og blir oppringt. Ofte spørres det om fravær. Den ene har ikke hatt fravær, eller har bare 3 dager de siste 5 årene, mens den andre har brukt alle egenmeldingene sine. Jeg hadde ikke vært i tvil om hvem jeg skulle velge av disse to. Og etterhvert som det blir trangere på arbeidsmarkedet og bedriftene får dårligere økonomi, så vil disse tingene bli mer og mer viktig. Jeg synes at det er dårlige holdninger ute og går jeg. I alle bransjer jeg kjenner til. Folk som skulker jobb er en belastning. Har selv kollegaer som gjør dette jevnlig. Det går ut over kundene, sjefen, meg og alle andre som har noe med bedriften å gjøre. Kundene må vente lenger på å få hjelp, sjefen må tåle lavere inntekter og mer utgifter, jeg og de andre får flere oppgaver og ender opp med å jobbe overtid. Frynsegoder er noe man FÅR, ikke noe man TAR. Og det spiller kanskje ingen rolle om en person skulker en dag, men når alle ansatte skal skulke flere dager i året.. det blir dyrt!! Og hvem vet? Kanskje det er skulkerene selv som må betale ved neste permitteringsrunde?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå