Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/forbruker/reise/article147444 4.ece

Snart er det slutt på å ta med egne drikkevarer på flyet. I dag er det ventet at EU skal forby flypassasjerer å ta med større mengder væske i håndbagasjen, skriver danske Jyllands-Posten.

Forbudet kommer etter at britiske myndigheter i august avdekket angivelige planer om å sprenge flere fly i luften.

Hva synes dere? Er dette å greit for å forhindre terrorisme eller er det å gå for langt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at dersom man først skal sikkerhetskontrollere, så må det gjøres ordentlig. Det vil si et minimum av håndbagasje i det hele tatt. Helst ingenting.

Det er tullete å ville ha sikkerhet, men ikke gidde å gjøre noe for det.

Skrevet

Når de avverget terrorplanene i England, måtte alle som skulle reise til England ha pass, billetter, lommebok og nødvendige medisiner i en gjennsomsiktig pose. Ikke noe annet. Synes det er helt ok, selv om jeg liker å ha med meg veske med masse rart i, men jeg trenger det jo egentlig ikke.

Skrevet

Det som bør gjøres for å stoppe terrorisme er å avsette alle regimer som støtter den. Iran f.eks.

Skrevet

Hvis man får servert gratis vann på flyet er det greit for meg. Det er -ikke- greit hvis jeg må kjøpe drikke i dyre dommer. Man skal jo drikke mye under flyturer, i tillegg blir man gjerne tørst i den tørre flyluften når man sitter der i timesvis. Folk som må ha med morsmelkerstatning og slikt får gjerne et problem.

Hvis de skal nekte mer håndbagasje, bør flyselskapene bli adskillig flinkere til å sørge for å få bagasjen man sender til rett sted. Jeg putter alltid i håndbagasjen ting jeg absolutt -må- ha, som enkelte medisiner, kontaktliseting og slikt. Mobil og lommebok, nøkler osv.

Skrevet

Kom fra England for en uke siden. Kjempestrengt sikkerhetsopplegg på flyplassen.

Vi fikk ikke ha med noe flytende, ikke kremer,tannkrem,lipsyl e.l.Og ikke lightere.

Det var mange som måtte pakke om foran innsjekkingen og kurven hvor folk måtte kaste ting de ikke fikk pakket om var bra full.

Dersom sikkerhetstiltakene gjør det tryggere å fly, så er det helt greit for meg.

Nå har vi vært vant til at vi kan ta med oss mat og drikke selv om vi vil, men stadig flere flyselskap spesifiserer at det ikke er lov å nyte medbrakt mat og drikke.Sto trykket på "meny'en" vi fikk utlevert på charterflyet i sommer også. Samme som på spisesteder. Vannflasker måtte kjøpes.

Det nye Eu-direktive sier vel at fra nov skal man kunne få ta med inntil 1 dl drikke...,tror jeg det var.

Skrevet (endret)

Jeg synes det går litt over stokk og stein. Jeg skjønner at man vil ha strenge kontroller, det er forsåvidt greit, men jeg skjønner ikke hvorfor det er så farlig å ha med seg drikke. Og hva med tax-freevarer? Kan man ha med dem ombord? I tillegg skjønner jeg ikke helt hvorfor vi ikke kan ha med meg en mp3-spiller eller en bok om bord, det har aldri vært noe problem tidligere når jeg har tatt fly. Er de redde for at vi skal gå amok med bøkene våre? Det kommer til å bli grusomt kjedelig å ta fly ihvertfall!

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Skrevet (endret)
Jeg synes at dersom man først skal sikkerhetskontrollere, så må det gjøres ordentlig. Det vil si et minimum av håndbagasje i det hele tatt. Helst ingenting.

Det er tullete å ville ha sikkerhet, men ikke gidde å gjøre noe for det.

enig. så kan man heller kjøpe kvoten på flyet eller når man lander.

jeg har ikke noe problem med å kjøpe ombord det jeg vil drikke underveis. jeg går jo ikke akkuratt inn på restaurant med vannflaska i armen heller...... :)

Endret av LadyInRed
Skrevet (endret)
Jeg synes det går litt over stokk og stein. Jeg skjønner at man vil ha strenge kontroller, det er forsåvidt greit, men jeg skjønner ikke hvorfor det er så farlig å ha med seg drikke.

fordi flaskene kan inneholde noe annet enn det som står på flaska; flytende sprengstoff på flasker var jo problemet i flyangrepet som ble avverget i england i sommer.

Endret av LadyInRed
Skrevet
Det nye Eu-direktive sier vel at fra nov skal man kunne få ta med inntil 1 dl drikke...,tror jeg det var.

dette blir jo litt latterlig; skal ikke flytende væske inn på fly må jo grensen være null.

Skrevet
men jeg skjønner ikke hvorfor det er så farlig å ha med seg drikke.

Det er forbud på å ta med flytende væske. Om det er drikke eller ikke, har de ikke tid til å sjekke. Derfor blir det forbud mot alt.
Skrevet

Jaha, selv synes jeg man blir litt paranoide. Men men, det er nå min mening. Plutselig finner man ut at det er skikkelig farlig, etter så mange år. Jeg får følelsen av at de er redde for at vi skal drukne hverandre med vann. Hva da med andre kommunikasjonsmidler? Det kan da potensielt sett være like farlig å sitte på et tog i rushtrafikken hvis en terrorist bestemmer seg for å sprenge seg selv i lufta. Hvor går egentlig grensa? Og jeg lurer fremdeles på hvorfor bøker er farlige.

Skrevet (endret)
Hva da med andre kommunikasjonsmidler? Det kan da potensielt sett være like farlig å sitte på et tog i rushtrafikken hvis en terrorist bestemmer seg for å sprenge seg selv i lufta. Hvor går egentlig grensa?

sant nok. men nå har det seg slik at det er fly terrorister er besatt av fordi konsekvensene der garantert vil bli katastrofale. Man kan ikke rømme fra et kapret fly. de vil jo ha mange døde for å skape oppmerksomhet om sin sak

Endret av LadyInRed
Skrevet

Synes at passasjerer uansett om de reiser innenriks eller utenlands at de burde bli stripset med hendene på ryggen. Så er vi virkelig sikker på at alle er trygge. Særlig med tanke på at norge er spesielt utsatt for terror.

Om det ikke fungerer, burde alle vært pålagt til å sove ved bruk av korttidsvirkende anestesimidler.

Skrevet
Og jeg lurer fremdeles på hvorfor bøker er farlige.

Var det ikke noe med at de brukte permene i bøkene til å gjemme etellerannet til bombene? De fleste av forbudene kommer jo etter at de avslørte planene i sommer, og der planla de jo å lage bomber av ulike deler fra håndbagasjen, bl.a. væsker, noe bokgreier og elektronikk.

Skrevet (endret)

Nå viser deg seg at man faktisk kan ha med væske inn på flyet;

Hentet fra Aftenposten;

"Begrenset adgang til å ta med flytende væsker, maksimalt en desiliter per beholder. "

"Passasjerer kan ta med et antall beholdere som får plass i en gjennomsiktig og lukkbar plastpose med et volum på maksimalt en liter. "

Ville vel kanskje tro at 1 desiliter sprengstoff ville være nok til å sprenge et fly, hvis det er sterkt nok. Ihvertfall hvis man deler det opp, slik at det blir til 1 liter. Hvordan skal man egentlig få sjekket dette?

Nei, man kan lage farer for seg selv. Egentlig burde vi alle være nakne. ;) Støtter meg litt til en av kommentarene der inne; "Fra neste år kommer vel hulromsundersøkelse på alle reisende, alt kroppshår må fjernes og håndbagasjen man kan ha med seg skal ikke være større enn en hånd." :ler:

Endret av yvonne
Skrevet

Det er helt vanvittig mange muligheter til å kapre et fly, som vanlige folk ikke tenker over. Det er greit å vite mens man diskuterer dette.

Men å la en dl per pers være greit, mtp flytende væske, er jo helt bak mål.

Skrevet (endret)
Nei, man kan lage farer for seg selv. Egentlig burde vi alle være nakne. ;) Støtter meg litt til en av kommentarene der inne; "Fra neste år kommer vel hulromsundersøkelse på alle reisende, alt kroppshår må fjernes og håndbagasjen man kan ha med seg skal ikke være større enn en hånd."   :ler: 

Nå er det slik at neste generasjons scannerapparater (utvidet røntgen om du vil) vil være istand til å se mye mer enn dagens apparater. De kan faktisk se så mye at operatørene som skal bemanne disse skal sitte i separate rom.

Endret av skrue
Skrevet

Jeg tviler ikke på at vi har teknologien eller teknikken, eller at vi får den i framtiden. Det jeg setter et spørsmålstegn ved er hvordan vi velger å bruke den, og om vi lar frykten styre verden, eller om vi selv velger å styre frykten. Hvor går grensa før vi blir paranoide og hysteriske? Jeg mener vi snart er på vei til å nå den grensa, men meg om det.

Gjest snikkelora
Skrevet

Det viktigste er sikkerheten uansett. Klart det kan være upraktisk for enkelte, men for folk flest burde det ikke være så veldig vanskelig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...