Gå til innhold

Kjøpe leilighet

Anbefalte innlegg

Gjest Søker rede!
Skrevet

Er det helt håpløst for en 24år singel person i fast arbeid å få kjøpt en leilighet?

Er i fast jobb fra neste år og er lei av å leie. Føler det er så mye snakk om hvor vanskelig det er å komme seg inn på markedet. Men har man fast arbeid og ingen andre "ulumskheter" på "rullebladet" så skulle vel dette være greit så lenge man finner noe tilpasset sin egen lommebok?? Eller... Kan ikke dette jeg :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det helt håpløst for en 24år singel person i fast arbeid å få kjøpt en leilighet?

Er i fast jobb fra neste år og er lei av å leie. Føler det er så mye snakk om hvor vanskelig det er å komme seg inn på markedet. Men har man fast arbeid og ingen andre "ulumskheter" på "rullebladet" så skulle vel dette være greit så lenge man finner noe tilpasset sin egen lommebok?? Eller... Kan ikke dette jeg  :sjenert:

Er nå det er dyrest..Det kommer an på hvilke standard du ønsker, hvor mange kvadrat, beliggenhet etc..

Skrevet

Jeg kjøpte egen leilighet som singel 21 åring i 2001. 70 kvm, riktignok ikke i Oslo da... Min kjære kjøpte 30 kvm på ammerud i 2003 som singel 23 åring... (Dette kom veldig godt med når vi kjøpte to mannsbolig sammen som 26 åringer...)

Det går an, kommer helt an på standard og beliggenhet...

Skrevet

Som sagt, kommer helt ann på hvilken prisklasse du ser etter og slikt.

Jeg er også 24, og eneste som hindrer meg er at jeg er for kravstor :ler: Det finnes plenty av leiligheter jeg har råd til, men de er alle litt for små, så da bor jeg heller der jeg bor nå og sparer til noe litt større.

Har du mye studielån, og ikke noen egenandel kan det være litt begrenset hva du har råd til. En ting er at banken kan være litt lite villig til å gi deg mye i lån, en annen ting er at du skal jo ha råd til å betale avdragene på lånet også. Jeg har ikke noe studielån, og 250 000 i egenandel, så banken var mer enn villig til å låne meg mer enn nok, men det hjelper jo ikke hvis jeg må leve på nudler for å klare å betale avdragene.

Skrevet

Du kan få gode tilbud på førstehjemslån fra de fleste banker. Da kan du stort sett få finansiert opp til 90-100%. Hvis du ønsker et stort lån/få beste rente kan det være en ide å få kausjon fra foreldrene dine. Jeg kjøpte selv min første leilighet som 20-åring og har ikke hatt noe problem med å ha den gjennom studietiden.

Skrevet

Finnes flere måter og metoder å få gode avtaler i bank eller gjennom kommune ved etablering eller førstehjemslån. Tror du kan hente veldig mye forståelse og hjelp i bank om du viser villighet til å flytte deg litt ut av de mest "hotte" områder og gjerne enda litt lenger ut. Standard som mange av de andre her har nevnt er også helt avgjørende for hva du får av respons hos bankene.

Kjøper du feks en leilighet i en firemanns bolig i utkanten av byen eller utenfor så har du garantert større sjanser for å lykkes enn om du skal kjøpe deg en leilighet i en blokk med større fellesutgifter. Har flere venner som er single og betjener lån som er "helt" på grensen av hva de klarer, og lurer noen ganger på hva bankene tror. Har du mulighet til å kunne få noe forskudd på arv feks, gjerne ikke mer enn 50 000,. . 100 000.-, men dette er virkelig en utrolig hjelp for å komme igang. Har du derimot ikke noe egen kapital, men dette gjør at du gjerne betaler en noe høyere pris de første årene. Noen ganger må du sette hovedlån til å kun betale renter, mens et tilleggs lån betjenes fullt. Dette er derimot en veldig dyr løsning og ikke å anbefale, men snakke med kommunen din og hør hva de kan tilby.

Lykke til

Skrevet
Er nå det er dyrest..

hva mener du? Det er jo alltid dyrest "nå", ettersom prisene stiger hele tiden.

Til trådstarter: snakk med banken din, evt andre banker og hør hvor mye du kan låne og hvor mye du kan betjene med din inntekt. så kan du begynne å se etter leiligheter. Om du feks får låne 1.300.000, så bør du kanskje se etter leiligheter med pris.ant 1mill - 1.1 mill, for leiligheter går som regel over takst.

Skrevet

En av grunnene til at det er dyrt nå, er fordi at rentene er såpass lave. Da vil flere kjøpe seg bolig, og boligprisene presses oppover pga økt konkurranse.

Når renten går oppover, kjøper færre boliger, og når det da er færre kjøpere, går boligprisene nedover :)

Skrevet

Om man tror boligprisene vil gå nedover snart tar man ganske sikkert feil. I minst to år fremover vil prisene fortsette å stige like raskt som nå. Etter det vil veksten kanskje stagnere, men prisene vil ikke falle. I alle fall ikke i oslo. Grunnen til at prisene per i dag er høye er fordi folk har råd til det! Tenk deg alle voksne mennesker, foreldre, som tjener godt og ikke lenger har lån; de hjelper sine barn med å kjøpe leilighet.

Lavere arbeidsledighet gjør at prisene vil fortsette å stige. Når nesten ingen er arbeidsledige og renten stiger er det nok arbeidsgiver som "betaler" renteoppgangen og vel så det gjennom høyere lønn!

Skrevet

Men det forklarer likevel ikke at folk kjøper leiligheter til 300.000 over takst og mer.

Det skjønner ikke jeg i alle fall!

Skrevet

Så vidt jeg kan se har prisene roet seg litt den siste måneden. Ikke sånn å forstå at prisantydningene har gått ned, men folk går ikke så mye over takst som de har gjort en stund.

Skrevet

"Når nesten ingen er arbeidsledige".. Hvor har du det fra. Er utdannet IT konsulent/kandidat, men bestod ikke examen da, og sliter med å få jobb. Bor hos min mor og hos min stefar utenfor bergen, og sliter kmed å få jobb. Ikke alle som har jobb, og det å kjøpe hus eller leil. er bare en fjern fremtidsdrøm for meg. Så tenk over hav du skriver neste gang, og tenk på de som sliter som fattige her i dette landet, og som sliter med psyken der foreldre er på nakken din hele tiden.... Ikke lett å leve da.........

Skrevet

Sant, arbeidsledigheten har gått ned.

Selv om du sliter med å få jobb, så er jo ikke du halve norge.

Kanskje en bestått eksamen hadde hjulpet litt selv om IT-bransjen er trang.

Skrevet
"Når nesten ingen er arbeidsledige".. Hvor har du det fra. Er utdannet IT konsulent/kandidat, men bestod ikke examen da, og sliter med å få jobb. Bor hos min mor og hos min stefar utenfor bergen, og sliter kmed å få jobb. Ikke alle som har jobb, og det å kjøpe hus eller leil. er bare en fjern fremtidsdrøm for meg. Så tenk over hav du skriver neste gang, og tenk på de som sliter som fattige her i dette landet, og som sliter med psyken der foreldre er på nakken din hele tiden.... Ikke lett å leve da.........

Hvis du ikke stod på eksamen er du ikke ferdig utdannet, ergo får du ikke jobb. Bare fordi det er lav arbeidsledighet betyr ikke det at en arbeidsgiver ansetter folk uten utdannelse ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...