Gå til innhold

En skikkelig god

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har forsøkt å lage indisk mat hjemme, men jeg får ikke helt til curry'en min.

Den jeg lager er basert på en mos av løk, tomatpure, olje, hvitløk, chili, gurkemeie og ingefær. Laubær, sort kardemomme, sitronsaft, Garam Masala, yoghurt og salt tilsettes underveis.

Oppskrift har jeg ikke; jeg tar det litt på slump. Den blir god, men jeg synes den mangler litt fylde og sødme.

Er det noen som har en god oppskrift som jeg kan prøve? Jeg lager den vegetarisk, men har du kjøttoppskrifter så kom igjen; jeg erstatter det bare med mine greier ;)

Endret av Blanca
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er selv på jakt etter en curry jeg virkelig blir fornøyd med, og jobber meg for tiden gjennom kokeboken The Ultimate Curry Bible av Madhur Jaffrey. Laget en curry derfra med lammeskanker i helgen som var ok, men ikke perfekt. ;)

Av ingrediensene du ramser opp, slår det meg at du kanskje mangler spisskummen? Selv om det vel inngår i Garam masala, muligens. Spisskummen er ihvertfall essensielt for å få den riktige smaken på indisk mat, synes jeg.

Det med sødme savner også jeg iblant i curry, da pleier jeg å tilsette mangochutney. Men det inngår sjelden i oppskrifter, så jeg tviler på om det er så "riktig" egentlig.

Skrevet

Ja, Piaf, jeg tenkte på spisskummen selv, jeg tror jeg må prøve det. Kanskje også ferske, flådde tomater istedenfor tomatpure? Litt mangochutney kan kanskje være med på å gi mere sødme. Blir en klype sukker helt feil tro?

Jeg må eksprimentere litt mer til helgen tror jeg. Det er gøy å lage indisk mat iallefall :)

Skrevet

Måtte sjekke litt i boken min her. ;)

I de fleste oppskriftene der tomat inngår, dreier det seg om friske tomater. Problemet med friske tomater her til lands er jo imidlertid at de smaker fint lite (kanskje hermetiske tomater også kan forsøkes?).

Ang. sukker: Noen av oppskriftene inneholder sukker, men det er stort sett curry-retter fra Sørøst-Asia. Da gjerne palmesukker i kombinasjon med kokosmelk.

Skrevet

Lager dere nanbrød fra bunnen av også? Har dere eventuelt noen oppskrifter på det?

Gjest itla i.i.
Skrevet

Jeg bruker aldri tomatpuré i curry, synes det blir helt feil. Jeg bruker heller ingen oppskrift, men ting som alltid er oppi er garam masala (hjemmelaget), en eller annen curry paste (noen ganger hjemmelaget, noen ganger ferdig), cardamom seeds (hele, med frøene inni), løk, yoghurt og boksetomater. Forøvrig synes jeg poteter, gulrøtter og kjøtt hører hjemme i en god curry, selv om det sikkert ikke er helt autentisk. :)

Skrevet
Lager dere nanbrød fra bunnen av også? Har dere eventuelt noen oppskrifter på det?

Jeg laget disse nanbrødene på søndag, etter tips fra skrue i en annen tråd. :) De ble gode og fikk riktig konsistens (til tross for at jeg ikke er dreven på gjærbakst).

Halve sjarmen med indisk mat er jo å spise nybakte nanbrød dyppet i sausen!

Skrevet

Takk så mye for oppskriften Piaf! Den skal jeg teste! Vi spiser en del nanbrød her i huset, men jeg synes egentlig det er litt for dyrt å kjøpe de ferdige.

Skrevet
Jeg bruker aldri tomatpuré i curry, synes det blir helt feil. Jeg bruker heller ingen oppskrift, men ting som alltid er oppi er garam masala (hjemmelaget), en eller annen curry paste (noen ganger hjemmelaget, noen ganger ferdig), cardamom seeds (hele, med frøene inni), løk, yoghurt og boksetomater. Forøvrig synes jeg poteter, gulrøtter og kjøtt hører hjemme i en god curry, selv om det sikkert ikke er helt autentisk. :)

Takk, itla. Jeg får prøve med tomater. Kanskje jeg også får sødme i min curry. Jeg lager indisk ost som jeg steker i terninger og har også fryste, grønne erter i.

Kan jeg spørre om hvordan du lager hjemmelaget Garam Masala?

Skrevet

Klabers! :)

Garam masala

4 tbsp coriander seeds

3 tbsp (green) whole cardamom seeds

2 tbsp cumin (spisskummen)

1 tbsp whole, black pepper

1 tsp cloves (nellikspiker)

3 cinamon sticks

Tørrstek krydderet til det begynner å lukte godt, åpne så kardemommen og ta ut de svarte frøene (VARMT!). Mal deretter alt til pulver sammen med litt (eller mye) muskat (muskaten har jeg hentet fra en annen oppskrift, så jeg har ikke noe tall på hvor mye det bør være i forhold til de øvrige ingrediensene, smaker og lukter meg frem). Bruk enten morter eller kjøkkenmaskin. Det tar evigheter for hånd, men jeg synes det blir best da... Og du har jo for en stund. :) Oppbevar i lufttett glass.

Forresten synes jeg gulrøttene tjener en ekstra funksjon i og med at de er litt søtlige, og dermed kan gi litt av den søtsmaken du synes du mangler... Pastinakk kan også virke på samme måten. I tillegg ser jeg at det er puttet chutney og aprikossaft i en oppskrift jeg har på søt grønnsakscurry, så helt uautentisk er det ikke, tror jeg. :) Evt har du jo tamarind-paste, selv om det egentlig er mer thai.

Skrevet

Takk, Itla. Jeg elsker faktisk å jobbe med morter, det er meditasjon for meg. Gleder meg til å kjenne krydderduftene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...