Gå til innhold

Vaske ut av stekeovn.

Gjest Gjest_Kitekatt_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kitekatt_*
Skrevet

Trenger tips til hvordan jeg vasker skikkelig ut av en stekeovn og hva slags vaskemiddel jeg bør bruke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk bruksanvisningen på stekeovnen. Et tips er å sette salmiakk (gjerne blandet med litt vann..) i en skål/kopp i ovnen, slå på ovnen lavt (50 grader ca) og la stå på en times tid. IKKE åpne ovnen før den er kald igjen - salmiakkdamp er ikke noe særlig.

Man bør ikke bruke dette trikset i alle nye ovner for det er ikke garantert at de tåler det, noen er f.eks. selvrensende osv - derfor kan det være lurt å sjekke bruksanvisning.

Gjest Gjest_Kitekatt_*
Skrevet
Sjekk bruksanvisningen på stekeovnen. Et tips er å sette salmiakk (gjerne blandet med litt vann..) i en skål/kopp i ovnen, slå på ovnen lavt (50 grader ca) og la stå på en times tid. IKKE åpne ovnen før den er kald igjen - salmiakkdamp er ikke noe særlig.

Man bør ikke bruke dette trikset i alle nye ovner for det er ikke garantert at de tåler det, noen er f.eks. selvrensende osv - derfor kan det være lurt å sjekke bruksanvisning.

Har ikke bruksanvisning. Ovnen er vel 3 år gammel eller noe og ganske moderne. Fra Ikea (whirlpool) så jeg tar ikke sjangsen på det :)

Skrevet

Det finnes noe som heter ovn og grillrens som er til å vaske inne i ovnsrommet med. Selges hvertfall på elektrobutikker...

Men du kan også ha vann i langpanna og sette på rett under 100 grader, da vil mye av skitten løsne og fettet vil bli lettere å vaske av...

Gjest Gjest_Kitekatt_*
Skrevet
Det finnes noe som heter ovn og grillrens som er til å vaske inne i ovnsrommet med. Selges hvertfall på elektrobutikker...

Men du kan også ha vann i langpanna og sette på rett under 100 grader, da vil mye av skitten løsne og fettet vil bli lettere å vaske av...

Hvor lenge skal det stå?

Skrevet

Jeg bruker Mr Muscle ovnsrens, og den virker! Har ingen problemer med å få ovnen skikkelig ren etter at jeg begynte å bruke den. Sprayer ovnen om kvelden og tørker utav med en fuktig kjøkkensvamp neste morgen. Obs at ovnen må luftes skikkelig godt etterpå og avgir lukt første gangen den varmes opp etter behandlingen. Bruker derfor å varme den uten at jeg skal bruke den etterpå for å bli ferdig med lukta. Lukter ikke godt, men svært så effektiv uten all gnikkinga..

Skrevet

Jeg bruker rett og slett Mr Muscle ovnsrens, og en billig klut jeg kan kaste rett etterpå (f.eks. Chifonet). Skinnende ren ovn.

Skrevet
Hvor lenge skal det stå?

Trenger ikke stå så lenge, kvarter halvtime kanskje... Alt etter hvor mye skitt det er i ovnen.. og hvor fastbrent det er.

Skrevet

Jeg har også brukt Mr Muscle og stålull, rett og slett. Må som regel ta en runde når julen er over og ovnen full av ribbefett og annet snask... Tar ut alle løse deler (vifte osv.) så jeg kommer skikkelig til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...