Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #1 Skrevet 27. september 2006 hva er egentlig subrogasjon`? slått opp på ordbøker og slikt men finner ingen forklaring...
Gjest gjesta Skrevet 27. september 2006 #2 Skrevet 27. september 2006 Fremmedordboka mi sier: subrogasjon, en, lat., (jur.) innsettelse i en annens rettighet
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #3 Skrevet 27. september 2006 fremmordbok på nett? i såfall hvor? link? takk
Gjest gjesta Skrevet 27. september 2006 #4 Skrevet 27. september 2006 Jeg slo opp i den gode, gamle boka mi. Så vidt jeg vet finnes det ingen gratis, norsk fremmedordbok på nett.
Gjest Summertime Skrevet 27. september 2006 #5 Skrevet 27. september 2006 Vet ikke om du blir så mye klokere, men.. "Den ulovfestede lære om subrogasjon/cessio legis («overdragelse i kraft av loven»), går ut på at den som har oppfylt en annens forpliktelse, etter omstendighetene gis rett til å søke utlegget tilbake fra hoveddebitor ved å tre inn i kreditors krav på hoveddebitor. Begrepene subrogasjon og cessio legis betegner den konstruksjon at den regressberettigede gis rett til tilbakesøkning som om kravet var blitt overført (cedert) fra kreditor til den regressberettigede. " Tatt herfra: http://www.dep.no/hod/norsk/dok/andre_dok/.../hov018-bn.html Et praktisk eksempel er der et forsikringsselskap som har dekket en skade automatisk overtar forsikringstakerens krav på skadevolderen og kan kreve ham for det. Dette følger da av rettsregler eller lov, uten at man trenger noen spesiell gjennomføring av "overtakelsen" av kravet. Huff, vanskelig å forklare gitt =)
Gjest gjesta Skrevet 27. september 2006 #6 Skrevet 27. september 2006 Det svaret var nok en god del mer nyttig enn mitt, ja!
Gjest Summertime Skrevet 27. september 2006 #7 Skrevet 27. september 2006 Ditt var da en veldig god begynnelse, Sweet Jane
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå