Blueberry Skrevet 27. september 2006 #1 Skrevet 27. september 2006 "Moderne" mat i dag kan vi vel klassifisere som f.eks. taco, pizza, indiske ris/brødretter, pastaretter etc. Men finnes det noen moderne matretter med poteter lenger?
Gjest Gjest1 Skrevet 27. september 2006 #2 Skrevet 27. september 2006 Tenker du bare med kokte poteter da eller?
Blueberry Skrevet 27. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2006 Nei gjerne stekte og bakte og moste også, men ikke sånn hamburger med pommes frites altså...
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #4 Skrevet 27. september 2006 Et par forslag fra meg: Tilbehør til middagen kan være: skivede rotgrønnsaker lagt lagvis med salt, pepper og litt olje med ost på toppen. Gratineres i ovnen. Eller: papas arrugadas (canariske poteter) små poteter/partypoteter kokt i lite vann med grovsalt. hell av vannet når de er ferdige og dryss over litt salt. Godt til tapas også med aïoli til. nam nam. Serveres tradisjonelt med en paprikasaus til som jeg har glemt hva heter.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #5 Skrevet 27. september 2006 Vet ikke om det er moderne, men poteter i båter stekt i langpanne med smør og olje, løk (i skiver), gulrøtter og/eller andre grønnsaker er nydelig.
Gjest piaf Skrevet 27. september 2006 #6 Skrevet 27. september 2006 Jeg lurer også litt på hva du mener med moderne, men det er klart man kan bruke poteter til annet enn norsk tradisjonskost som fårikål, kjøttkaker og kokt torsk. Ovnsbakte potetbåteter er jo mye brukt etterhvert, også på restaurant - vi bruker det ofte som tilbehør til både kjøtt og fisk, gjerne stekt. Kan krydres med div. sterke/aromatiske krydder eller med friske urter som rosmarin, og spises som snacks/tapas med feks aïoli (sausen til canariske poteter er vel også en form for aïoli, og kalles mojo rojo, om jeg ikke husker feil). Potetpuré kan også varieres i det uendelige: Blandes med andre rotfrukter som sellerirot, persillerot, søtpotet og/eller pastinakk, eller div. smakstilsetninger: Hvitløk, friske urter, pesto, dijonsennep, soltørkede tomater, hakkede oliven, kapers, parmesan, safran (feks i potetmos til fiskeretter), trøffelolje, pinjekjerner... Og så kan man lage gode supper med poteter, feks potet- og purresuppe med hvitløk, eller en suppe jeg ofte lager for å bruke opp grønnkål: Caldo verde - portugisisk potet- og grønnkålsuppe med chorizo. Om sommeren er det også godt med salater basert på nypoteter. Feks med tunfisk: Nykokte nypoteter blandes med dressing laget av sitronsaft, extra virgin olivenolje, middelhavsansjos, rå hvitløk, frisk basilikum og salt+pepper. Bland sammen med tunfisk fra boks, lettkokte aspargesbønner, tomater, rødløk, artisjokkhjerter, reddiker, kalamataoliven, kokte egg og kapers. Og siden du nevner indisk mat: Det finnes ypperlige vegetariske potetretter i det indiske kjøkken. Her er forresten noen flere utradisjonelle - og unorske - potettips.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #7 Skrevet 3. oktober 2006 Har et halvt kålhode i kjøleskapet og fikk lyst til å lage Caldo Verde - vil du dele oppskriften din med meg??
Gjest piaf Skrevet 3. oktober 2006 #8 Skrevet 3. oktober 2006 Har et halvt kålhode i kjøleskapet og fikk lyst til å lage Caldo Verde - vil du dele oppskriften din med meg?? ← Mener du vanlig hodekål? Det du trenger til caldo verde er nemlig grønnkål, som er annerledes både i konsistens og smak i forhold til vanlig kål. Kan muligens erstattes med savoykål eller mangold/pak choi. Oppskriften jeg bruker finner du her: Caldo verde.
Gjest piaf Skrevet 3. oktober 2006 #9 Skrevet 3. oktober 2006 Hmm, linken virket hvis ikke helt likevel (gammel avisartikkel), så jeg limer inn oppskriften i stedet. Caldo verde Portugisernes nasjonalrett er en grønn kålsuppe. Kålet som brukes, Couve gallega, er en slags grønnkål, men en helt annen type enn vi kjenner, med større og sprøere blader. Kålet skal koke ganske få minutter, så hvis du bruker norsk grønnkål, må den forvelles først. Suppen er god, bondsk, varmende og billig. Nok til 4 porsjoner: 300 g finstrimlet grønnkål, 1 stor hakket løk 2 hvitløkbåter 500 g melne poteter 3 ss olivenolje 200 g chorizo - chilipølse salt og pepper Stek løk og hvitløk blanke på svak varme i olje i en kasserolle. Skrell potetene og del i grove terninger. Legg ved løken og dekk med vann. Kok møre og mos. Skjær pølsen i skiver og stek dem på en panne. Varm opp suppen med pølseskivene i. Smak til med salt og pepper. Tilsett kål og la suppen koke igjennom i 5 minutter. Godt brød hører med.
Plym Skrevet 3. oktober 2006 #10 Skrevet 3. oktober 2006 Mener du vanlig hodekål? Det du trenger til caldo verde er nemlig grønnkål, som er annerledes både i konsistens og smak i forhold til vanlig kål. Kan muligens erstattes med savoykål eller mangold/pak choi. Oppskriften jeg bruker finner du her: Caldo verde. ← Denne suppa er en av mine favoritter også. Når jeg ikke får tak i grønnkål bruker jeg vanlig kål. Det blir kjempegodt det også, men den må koke litt lenger. Men grønnkål er aller best
Gjest piaf Skrevet 3. oktober 2006 #11 Skrevet 3. oktober 2006 Når jeg ikke får tak i grønnkål bruker jeg vanlig kål. Det blir kjempegodt det også, men den må koke litt lenger. Men grønnkål er aller best ← Tips hvis det er vanskelig å få tak i grønnkål: Forsøk på Helios eller andre butikker som fører økologiske grønnsaker. Har inntrykk av at det dyrkes en god del økologisk grønnkål i Norge - jeg abonnerer og har fått ny ladning grønnkål ved hver eneste levering i det siste (og sesongen fortsetter til februar!).
Plym Skrevet 4. oktober 2006 #12 Skrevet 4. oktober 2006 Tips hvis det er vanskelig å få tak i grønnkål: Forsøk på Helios eller andre butikker som fører økologiske grønnsaker. Har inntrykk av at det dyrkes en god del økologisk grønnkål i Norge - jeg abonnerer og har fått ny ladning grønnkål ved hver eneste levering i det siste (og sesongen fortsetter til februar!). ← Takk for tips, men det er nok ingen Heliosbutikk her på landet. Jeg får nyte grønnkålen den lille perioden jeg får tak i den
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå